Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

manneson

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 06 mar 2025 09:33
manneson skrev: 06 mar 2025 09:28
AAKEE skrev: 06 mar 2025 09:10
Teslasemitruck skrev: 05 mar 2025 17:45
Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.

Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.

4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.

Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
Hade man fortsatt köra med NCA-kemi hade man nog hamnat nära 95kWh om man fyller packet fullt. 16% mer på 82.1kWh.

De kvadratiska cellerna har lägre energitäthet än runda. Man förlorar väldigt lite yta när man staplar runda celler omlott.
Jag skulle faktiskt tro att teslas 100-kWh-pack är bland de med minst volym.
Hur menar du? Panasonic 2170 som sitter i alla Y/3 byggda i USA är ju NCA. De packen är fullproppade AFAIK.

Kanske de är "tunnare", men jag är tveksam.
Hursomhelst, övertygad om att Tesla kan knöka i mer kapacitet om de verkligen vill.
Men med rådande världsekonomi är det snarare maximala besparingar som gäller.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Skulle det få plats med ett block av 20% storlek ovanpå, som hamnar fysiskt sett under baksätet?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 06 mar 2025 09:58
AAKEE skrev: 06 mar 2025 09:33
manneson skrev: 06 mar 2025 09:28
AAKEE skrev: 06 mar 2025 09:10
Teslasemitruck skrev: 05 mar 2025 17:45
Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.

Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.

4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.

Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
Hade man fortsatt köra med NCA-kemi hade man nog hamnat nära 95kWh om man fyller packet fullt. 16% mer på 82.1kWh.

De kvadratiska cellerna har lägre energitäthet än runda. Man förlorar väldigt lite yta när man staplar runda celler omlott.
Jag skulle faktiskt tro att teslas 100-kWh-pack är bland de med minst volym.
Hur menar du? Panasonic 2170 som sitter i alla Y/3 byggda i USA är ju NCA. De packen är fullproppade AFAIK.

Kanske de är "tunnare", men jag är tveksam.
Hursomhelst, övertygad om att Tesla kan knöka i mer kapacitet om de verkligen vill.
Men med rådande världsekonomi är det snarare maximala besparingar som gäller.
Ja, alla 3/Y pack är fullproppade.

Men 2170 är 70mm höga.

Tesla monterar ju 4680 på höjden också. Vilket innebär att packet blir 10mm högre (bilen 10mm lägre under batteriet).

Det blir 14.2% mer kapacitet av det (utan att finräkna på om det passar precis på bredden med sicksackade 4680). Tesla angav 16%, eftersom man vinner lite på större färre celler med mindre mängd ytterskal/förpackning.

Så en fylld batterilåda med 4680 (som då är 10mm högre) ger 14-16% mer energi).
Hade man bibehållit NCA hade man kunnat nå 95kWh, ish iallafall.

Men nu gick man över till NMC vilket i första provutgåvan i modell Y i USA hade bedrövligt låg energitäthet.

Versionen i CT är lite mindre dålig men inte bra.

122.4-123kWh ungefär på 1344 celler.

91.5Wh/cell på 46x80mm = 688Wh/L.

Panasonic 2170L i 82.1-kWh-packen levererar 18.6Wh/cell, dvs 767Wh/L. Det är knappt 90% av 2170L.

Fyller man packen till samma grad når man 84kW.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Björn Nyland har lagt vantarna på en. fler klipp och 1000 km challenge lär väll komma senare .
Blir intressant att se vilken tid den får.
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Såg en Juniper i trafik idag, första jag ser.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Justin Time skrev: 07 mar 2025 21:12
Vi såg en i förrgår, i närheten av MoS, så garanterat en provkörningsbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

mikebike skrev:
Justin Time skrev: 07 mar 2025 21:12
Vi såg en i förrgår, i närheten av MoS, så garanterat en provkörningsbil.
Det här var 2,5 mil nv om MoS i villaområdet där jag bor, vid 17-tiden, så visst kan det också ha varit en provkörningsbil
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Någon som har koll på hur Tesla har isolerat hjulhusen? Det var typ den enda kännbara skillnaden när det gäller ljudnivån.

Tyckte dämpningen var endast smärre skillnad mot min nuvarande Y RWD.
Kylningen i sätena kan vara bra till sommaren.
Dödavinkelvarnare borde funnits för längesen.
Blinkers har blivit sämre och trevligt med en kamera vid fronten.
Kasst att svängradien fortfarande är urdåligt.
Härligt med elektrisk motor för baksätet och en extra skärm för barnen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

Du ska ha akustiska rutor bak också (dubbelglas). Nån som testat med dubbdäck?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Kollade på en Juniper när jag var inne för byte av ap4-dator på min Model 3 highland. Invändigt tyckte jag den såg identisk ut, exakt samma material och färger på dörrar, säten, ratt osv. Enda skillnaden var en blinkersspak och eventuellt avsaknad av pilknappar på ratten pga det. Bak är sätena förstås annorlunda utformade men inredningen i övrigt såg också identisk ut.
Råkar det vara så att man har tillgång till en Model 3 Highland verkar det funka fint att titta in i den för att se hur det ser ut i en Y Juniper.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Oryxbonk skrev: 08 mar 2025 07:15
Det har väl Y haft länge? Skillnaden är väl att ALLA rutor är dubbelglas nu.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

I Highland så tyckte de ju att det är en bra idé att ha silver runt ledbaren. Ingen raketforskare krävs för att inse att en ljus list reflekteras i framrutan. Gött att det verkar vara svart nu.
manneson

Inlägg av manneson »

Dinsdale skrev: 08 mar 2025 07:24
Kollade på en Juniper när jag var inne för byte av ap4-dator på min Model 3 highland. Invändigt tyckte jag den såg identisk ut, exakt samma material och färger på dörrar, säten, ratt osv. Enda skillnaden var en blinkersspak och eventuellt avsaknad av pilknappar på ratten pga det. Bak är sätena förstås annorlunda utformade men inredningen i övrigt såg också identisk ut.
Råkar det vara så att man har tillgång till en Model 3 Highland verkar det funka fint att titta in i den för att se hur det ser ut i en Y Juniper.
Om kollar på detaljerna så är det faktiskt en del skillnad. Den största är nog dörrsidorna.

Bild

Bild
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

Oscar11 skrev: 08 mar 2025 08:43
Oryxbonk skrev: 08 mar 2025 07:15
Det har väl Y haft länge? Skillnaden är väl att ALLA rutor är dubbelglas nu.
Ah, sant. De gjorde den förändringen på gamla MY redan 2022.
Användarvisningsbild
SGL
Teslaägare

Inlägg av SGL »

Teslasemitruck skrev: 07 mar 2025 15:21
Björn Nyland har lagt vantarna på en. fler klipp och 1000 km challenge lär väll komma senare .
Intressant gällande db-testet. Kan dock inte tänka mig att my rwd long range har annan ljudisolering som Björn surrar om?
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

SGL skrev: 08 mar 2025 10:15
Teslasemitruck skrev: 07 mar 2025 15:21
Intressant gällande db-testet. Kan dock inte tänka mig att my rwd long range har annan ljudisolering som Björn surrar om?
Nja, menade han inte att av alla de olika Model Y han har testat genom åren, så har ljudisoleringen utvecklats (till det bättre) i flera steg?

Sen så verkade ju vägen han mätte på vara ganska bullrig. Första gången han mätte på just den vägsträckan, och inte hans vanliga sträcka.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Nu har jag fått provköra Juniper lite längre och personligen kommer jag nog avvakta och se om det blir någon performance-modell. Även om det är mycket som blivit bättre på Juniper jämfört med min MYLR 2021 så tycker jag det också finns saker som blivit sämre. Den största förbättringen är defintivt hur bilen beter sig när man kör över ojämnheter i vägbanan. Framförallt är det en akustisk förbättring tycker jag. Ojämnheter som hörs tydligt och högt i min 2021:a låter knappt alls i Juniper. Sedan är ljudnivån överlag betydligt lägre. Provade att lyssna på lite klassisk musik (Theme from Schindlers list av John Williams) i en tunnel i motorvägsfart och hörde betydligt mer nyanser i musiken i Juniper än i min 2021:a. Den upplevda skillnaden är större än vad db-mätare i diverse test antyder.
Det som jag saknar är sportigheten. På kurvig väg vid lite mer aktiv körning så regarerar Juniper långsammare på styrinput och det känns som att den kränger mer. Om man kör lite snabb slalom på en raksträcka så känns också Juniper gungigare/svajigare än gamla LR. Kanske är det bra att Tesla gör tydligare skillnader mellan bilarna så att LR är komfortbilen och performance (förhoppningsvis) den sportiga. Sedan gillar jag faktiskt stolarna i min gamla 2021:a bättre, men sittkomfort är extremt indviduellt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 06 mar 2025 11:25
Skulle det få plats med ett block av 20% storlek ovanpå, som hamnar fysiskt sett under baksätet?
Tesla har redan sin BMS, kontaktorer mm under baksätet (inbyggt i batteriet) så där finns nog ingen späjjs.

Det markerade området är under baksätet.
IMG_4018.jpeg
Frågan är inte om det skulle rymmas någonstans, utan det handlar om att de som sprider 95 kWh-ryktena räknat på de 16% Tesla angav på battery day utan att förstå att det inte längre är aktuellt eftersom Tesla gått över till NMC i 4680.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 10 mar 2025 19:11
Tesla har redan sin BMS, kontaktorer mm under baksätet (inbyggt i batteriet) så där finns nog ingen späjjs.

IMG_4018.jpeg

Frågan är inte om det skulle rymmas någonstans, utan det handlar om att de som sprider 95 kWh-ryktena räknat på de 16% Tesla angav på battery day utan att förstå att det inte längre är aktuellt eftersom Tesla gått över till NMC i 4680.
Det var detta späjjs jag tänkte mig. Flytta BMS och kontaktorer annerstedes
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 10 mar 2025 19:46
AAKEE skrev: 10 mar 2025 19:11

IMG_4018.jpeg

Det var detta späjjs jag tänkte mig. Flytta BMS och kontaktorer annerstedes
Det finns nog inte så många andra ställen att ha det på. Kontaktorerna måste tex sitta i batteriet för att kunna koppla ur batteriet helt, så det inte finns några strömförande kablar ut ur batteriet. Man kan nog dessutom vara rätt säker på att det inte finns speciellt mycket space utöver den baksätesformade lådan. Man kan nog inte höja den eller göra den mer fyrkantig utan att det går ut över baksätet.

Den enkla lösningen är att man inser att med nuvarande batterikemi och 4680 blir det inte energitätare än runt 80kWh.
Skulle man göra 4680 med NCA, ja då är vi på ungefär 95kWh.

Med det sagt, Tesla är nog inte ute efter att montera några jättestora batterier i 3/Y. De hade lätt kunnat ändra på bilen så att det större batteri hade rymts - men det hade vart dyrt, längre hjulbas/bredare bil etc. 3/Y är inte den typen av fordon.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Trunken hade jag gärna offrat för 20kWh men jag förstår att det är naivt att tro att man bara kan stoppa in ett extrapack där. Å andra sidan CT range extender :D
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

manneson

Inlägg av manneson »

Billigare Y på ingång. (Förutspådde detta en bit bakåt i tråden. )

https://www.electrive.com/2025/03/14/te ... y-variant/
Tesla China is developing the new model with the help of ‘Depop,’ an internal process that optimises configurations to enable fast product launches while leaving the most important functions unchanged. The timing of the market launch of the new model depends on the order situation for the revised Model Y. If this does not fulfil expectations, Tesla will probably introduce this more affordable Model Y in the second half of 2025.

A report by Reuters takes a similar line. It states that Tesla wants to produce a cheaper version of its Model Y in Shanghai in order to regain ground in its second-largest market, China. According to insiders, Tesla is developing the model under the codename ‘E41’ and wants to manufacture it using existing production lines.

Mass production of the vehicle is set to begin in Shanghai in 2026, and it should cost at least 20 per cent less than the new Model Y Juniper, according to the Reuters report. In return, the vehicle will be smaller than the Model Y Juniper. The vehicles produced in Shanghai will mainly be sold in China in order to defend market share, said one of the insiders. However, according to the report, the ‘E41’ will also be produced in Europe and North America.

Tesla recently launched a slightly slimmed-down Model 3 for the Mexican market. In this version, which is around €3,600 cheaper, functions such as the screen in the second row and the ambient lighting have been removed, and the artificial leather interior has been replaced by fabric.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 14 mar 2025 10:58
Billigare Y på ingång. (Förutspådde detta en bit bakåt i tråden. )

https://www.electrive.com/2025/03/14/te ... y-variant/
Tesla China is developing the new model with the help of ‘Depop,’ an internal process that optimises configurations to enable fast product launches while leaving the most important functions unchanged. The timing of the market launch of the new model depends on the order situation for the revised Model Y. If this does not fulfil expectations, Tesla will probably introduce this more affordable Model Y in the second half of 2025.

A report by Reuters takes a similar line. It states that Tesla wants to produce a cheaper version of its Model Y in Shanghai in order to regain ground in its second-largest market, China. According to insiders, Tesla is developing the model under the codename ‘E41’ and wants to manufacture it using existing production lines.

Mass production of the vehicle is set to begin in Shanghai in 2026, and it should cost at least 20 per cent less than the new Model Y Juniper, according to the Reuters report. In return, the vehicle will be smaller than the Model Y Juniper. The vehicles produced in Shanghai will mainly be sold in China in order to defend market share, said one of the insiders. However, according to the report, the ‘E41’ will also be produced in Europe and North America.

Tesla recently launched a slightly slimmed-down Model 3 for the Mexican market. In this version, which is around €3,600 cheaper, functions such as the screen in the second row and the ambient lighting have been removed, and the artificial leather interior has been replaced by fabric.
Det har varit känt ett tag att det ska komma en simplare variant av Model Y. Intressant att det verkar bli en ren Kinabil av och för den Kinesiska marknaden även om den eventuellt också kan komma att produceras utanför Kina så småningom.

Jag vill minnas att det var en del uppgifter för några år sedan om en mindre Tesla som utvecklades av kineserna, undrar om det här är resultatet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar