Tror samma eller en liten ökning. Sen kommer billigare modeller under sommaren och ger de där 10-20% extra.HenrikC skrev: ↑11 mar 2025 23:17Tabellen visar ju ungefär samma försäljning 2025 som 2023 i Kina. Nu kom Tesla förvisso nyss med en uppdaterad modell med väldigt bra recensioner, men samtidigt kommer de kinesiska konkurrenterna med ett antal nya eller uppdaterade modeller. Marknaden har blivit väldigt tuff, även för de lokala bilmärkena. Svårt att se någon tillväxt för Tesla där. Samma försäljning som förut är väl en lågoddsare?
Teslas försäljningsras
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningsras
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningsras
Elon lovade att produktionen ska dubblas inom 2 år i US. Då kom jag att tänka på hans möte med Modi från Indien häromveckan. Där han klagade över tullarna som sen ändrades
” India also cut import taxes on EVs for global carmakers which committed to investing $500m (£400m) and starting local production within three years.”
” India also cut import taxes on EVs for global carmakers which committed to investing $500m (£400m) and starting local production within three years.”
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Teslas försäljningsras
VW Group backade 10% i Kina. Fokus 2025 blir istället att växa i USA.
Källa: Annual Report 2024 - VW Group
Källa: Annual Report 2024 - VW Group
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas försäljningsras
Ett enskilt kvartal kommer inte att påverka ackumulerade siffror i någon större utsträckning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas försäljningsras
Ah "ackumulad vinst"... jag läste slarvigt.
Re: Teslas försäljningsras
Wow.ulpaknulpa56 skrev: ↑06 mar 2025 13:21Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?TiborBlomhall skrev: ↑06 mar 2025 08:00
Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.
Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.
Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?
För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.
Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.
Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.
Tittar vi på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.
Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.
Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Teslas försäljningsras
Det är ju det här med ändring av flera parameter på en gång och att dra slutsatser. Minskar man kraftigt produktionen medan man levererar nya rekord (december förra året) samt presenterar en uppdatering av sin modell går det inte att med bestämdhet hävda att tappet berodde på andra orsaker. Alla kan hata Elon hur mycket som helst och alla kollektivt bestämmer sig för att aldrig någonsin mer köpa en Tesla mer men ändå var det överilat att dra slutsatserna baserat på januaris och februaris leveranser.Walken skrev: ↑12 mar 2025 15:05Wow.ulpaknulpa56 skrev: ↑06 mar 2025 13:21Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?TiborBlomhall skrev: ↑06 mar 2025 08:00
Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.
Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.
Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?
För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.
Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.
Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.
Tittar vi på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.
Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.
Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-forsaljningsras/
För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
Driver sajten Car.info
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningsras
Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Teslas försäljningsras
Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningsras
Vad i självaste 300k. HurT4s skrev: ↑12 mar 2025 16:48Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige

Re: Teslas försäljningsras
Ingen moms. Från 354 000 NOKTeslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 17:19Vad i självaste 300k. HurT4s skrev: ↑12 mar 2025 16:48Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige![]()
Re: Teslas försäljningsras
Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 17:29Ingen moms. Från 354 000 NOKTeslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 17:19Vad i självaste 300k. HurT4s skrev: ↑12 mar 2025 16:48Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige![]()
Model Y LR AWD -24
Re: Teslas försäljningsras
Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?mussla skrev: ↑12 mar 2025 18:41Så borde vi ha i Sverige också. En del var upprörda över miljöbonusen på 70 000 men glömmer bort att den som köpte bilen även betalade moms på ungefär det dubbla.Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 17:29Ingen moms. Från 354 000 NOKTeslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 17:19Vad i självaste 300k. HurT4s skrev: ↑12 mar 2025 16:48Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige![]()
Re: Teslas försäljningsras
Mångdubbla samtidigt skatten på bensin & diesel.Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 18:58
Morot och piska. Funkar bevisligen.
Re: Teslas försäljningsras
Det jag säger är att staten gjorde vinst på varje såld elbil trots miljöbonus. De får 140 000 i moms och betalar ut 70 000 i miljöbonus.Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 18:58
Model Y LR AWD -24
Re: Teslas försäljningsras
Nyttigt för ickeföreragare att se det verkliga priser på varor ibland. Visste du att staten köper in en flaska gin för under 20kr? Sen slappar man på runt 1000% skatt och ställer den på butikshyllanTeslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 17:19Vad i självaste 300k. HurT4s skrev: ↑12 mar 2025 16:48Kolla på priset. Inte så konstigt att den säljer bra där.Teslasemitruck skrev: ↑12 mar 2025 16:27Nu kom bilarna till Norge och seglade upp till första och andra plats som vanligt. Så de slutade som helår 2024. Model 3 säljer som smör i Norge till skillnad mot Sverige
Model Q behövs i Sverige![]()

-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Teslas försäljningsras
Ja, staten ”gör vinst” på ekonomisk verksamhet. Mest vinst gör man om pengar roterar i systemet.mussla skrev: ↑12 mar 2025 19:56Det jag säger är att staten gjorde vinst på varje såld elbil trots miljöbonus. De får 140 000 i moms och betalar ut 70 000 i miljöbonus.Fredrik j skrev: ↑12 mar 2025 18:58Skatteinkomster är inte bara ”nice to have”. Har du något förslag som inte drabbar statens inkomster?
Miljöbonusen finansierades av malus-skatten som blev kvar.
Re: Teslas försäljningsras
Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Re: Teslas försäljningsras
Q4 så var ungefär lika mycket som utsläppskrediterna(600 miljoner$) en uppskrivning av bokfört värde på bitcoin och det räknades som vinst. Så vinst från produkter låg på mindre än hälften om jag minns rätt, och Tesla kommer tappa den delen från BTC i Q1, så det kommer bli svettigt.vigge50 skrev: ↑13 mar 2025 18:10Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Kan inte reglerna, men om BTC inte återhämtar sig så borde man väl behöva skriva ner värdet på motsvarande sätt under 2025?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas försäljningsras
Intäkterna från utsläppsrätter minskar i betydelse över tid, inte ökar. FY 2024 utgjorde ett undantag från denna tydliga utveckling eftersom vinsten minskade och intäkterna från utsläppsrätter ökade, men även detta år motsvarade intäkten från utsläppsrätter endast c:a 39% av vinsten. Narrativet att Tesla inte skulle vara lönsamt utan dessa intäkter är alltså helt felaktigt.vigge50 skrev: ↑13 mar 2025 18:10Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Att ställa dessa intäkter i relation till vinst anser jag egentligen också är felaktigt, dom bör ställas i relation till totala intäkter, och då utgör dom c:a 2%.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Teslas försäljningsras
Känns väll helt rimligt att 2% mer i intäkter är hela anledningen till vinstmarginalen på 17% för förra åretfth skrev: ↑13 mar 2025 19:19Intäkterna från utsläppsrätter minskar i betydelse över tid, inte ökar. FY 2024 utgjorde ett undantag från denna tydliga utveckling eftersom vinsten minskade och intäkterna från utsläppsrätter ökade, men även detta år motsvarade intäkten från utsläppsrätter endast c:a 39% av vinsten. Narrativet att Tesla inte skulle vara lönsamt utan dessa intäkter är alltså helt felaktigt.vigge50 skrev: ↑13 mar 2025 18:10Under förra året så var inkomsterna från utsläppskrediter på ungefär 700 miljoner dollar per kvartal, samtidigt så var vinsten på 1-2 miljarder dollar per kvartal. Visst, för några år sedan så var vinsten mindre än de fick för utsläppskrediter men så är det inte längre.
Att ställa dessa intäkter i relation till vinst anser jag egentligen också är felaktigt, dom bör ställas i relation till totala intäkter, och då utgör dom c:a 2%.
AckEm.jpg
/fth


- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Teslas försäljningsras
Den här grafen över totala intäkter per år tycker jag är rätt sätt att visa utsläppsrätterna i sin rätta proportion.
Av dom intäktsströmmar som går att bryta ut i årsredovisningen så är utsläppsrätter alltså med god marginal den minsta. /fth
Av dom intäktsströmmar som går att bryta ut i årsredovisningen så är utsläppsrätter alltså med god marginal den minsta. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options