Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

backe

Re: Elon...

Inlägg av backe »

fth skrev: 13 mar 2025 13:18
backe skrev: 13 mar 2025 13:00
fth skrev: 13 mar 2025 11:07
backe skrev: 13 mar 2025 09:33
Nu finns det en doge-tracker, där man kan se hur mycket som är BS och faktiska besparingar. Om de 8% som kvarstår faktiskt är besparingar låter jag vara osagt.

https://doge.muskwatch.com/
Att 92% skulle vara "BS" stämmer inte alls, det är alltså 8% av påstådda besparingar som "Musk Watch" anser sig kunna verifiera, "sanningen" ligger sannolikt någonstans mellan dessa siffror, men att DOGE skulle vara 92% "BS" är iaf direkt felaktigt.

Jag tror också helt klart att Musk/DOGE överdriver besparingarna rejält, men det är inga som helst tvivel att "Musk Watch" gör precis samma sak, fast åt andra hållet.

"Musk Watch" använder också en annan definition av besparingar än DOGE, vilken som är mest korrekt har jag svårt att bedöma, men även här gissar jag att sanningen ligger någonstans i mitten.

/fth
Jag tycker DOGE är 100% BS, så 92% var ändå snällt.
Jag är själv rätt kritisk till DOGE, inte till grundtanken att minska statligt slöseri, men till genomförandet.

Jag är också rätt övertygad om att siffrorna är uppblåsta, och att dom i vissa fall verkar slänga ut hela barnhem med badvattnet.

Med det sagt så är jag också helt övertygad om att siffrorna absolut inte är 100% felaktiga, lika säker som jag är på att siffrorna på "Musk Watch" inte är 100% korrekta.

Källkritik har jag efterlyst många gånger i den här tråden, bara för att någon är kritisk till Elon Musk betyder faktiskt inte att dom är 100% korrekta, ärliga, eller objektiva, lika lite som att det faktum att någon har en positiv inställning till Elon Musk, Tesla, DOGE eller annat relaterat fenomen betyder att dom är 100% missledda, oärliga, vinklade etc.

Sanningen, som för det mesta, ligger troligen någonstans i mitten, har man svarta eller vita skygglappar på så är det svårt att se detta.

/fth
Nu sa jag iofs inte att siffrorna är 100% BS, utan DOGE. Jag har inget emot en kostnadsöversyn/revision varken i USA eller någon annanstans, men det bör ske på ett bättre sätt och med mer omdöme än vad Musk visat nu och många ggr tidigare.

Problemet för mig är att man gör det till ett slags jippo med att säga upp folk, stoppa utbetalningar och tweeta om det. Och att se om besparingar här faktiskt är besparingar kommer ta tid, skulle mycket väl kunna bli fördyringar totalt sett även om några poster skulle kunna vara besparingar.

Tänk ett företag, du kan enkelt säga upp all personal, stoppa utveckling, säga upp lokaler och sälja inventarier, du har definitivt sparat mycket pengar kortsiktigt, men det kommer bli dyrare att återvända till status quo ante än alternativet att låta bli dessa "besparingar".
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nu finns det en doge-tracker, där man kan se hur mycket som är BS och faktiska besparingar. Om de 8% som kvarstår faktiskt är besparingar låter jag vara osagt.

Att 92% skulle vara "BS" stämmer inte alls, det är alltså 8% av påstådda besparingar som "Musk Watch" anser sig kunna verifiera, "sanningen" ligger sannolikt någonstans mellan dessa siffror, men att DOGE skulle vara 92% "BS" är iaf direkt felaktigt.

Jag tror också helt klart att Musk/DOGE överdriver besparingarna rejält, men det är inga som helst tvivel att "Musk Watch" gör precis samma sak, fast åt andra hållet.

"Musk Watch" använder också en annan definition av besparingar än DOGE, vilken som är mest korrekt har jag svårt att bedöma, men även här gissar jag att sanningen ligger någonstans i mitten.

/fth
Jag roade mig med att titta närmare på "Musk Watch" siffror, och här är en sammanställning som kan vara av intresse:
DOGE.jpg
Första raden är det som dom själva och andra gärna framhäver, dvs att endast 8% av besparingarna är verifierade. Alla inlägg (inklusive ovanstående här på TCS) och all mediarapportering av dessa siffror som jag har sett har gjort tolkningen att detta betyder att 92% är lögn.

Andra raden visar dom specificerade siffror som Musk Watch öht tar ställning till, dvs dom poster på DOGE som har referens till detaljer om motsvarande faktiska statliga utgift, då stiger den verifierade besparingen till 29%.

Tredje raden visar den andel av dom specificerade siffrorna som Musk Watch faktiskt har kontrollerat, då stiger den verifierade besparingen till 56%.

En mer korrekt rapportering av Musk Watch skulle alltså kunna vara typ "av dom 15% av DOGE:s rapporterade besparingar som Musk Watch har kontrollerat så har 56% visat sig vara korrekta, differensen består till stor del av skillnader i tolkning och definition av storlek på tilldelade medel".

Källkritik som sagt...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

mussla skrev: 12 mar 2025 18:49
repulsiv skrev: 11 mar 2025 21:50
Känns det inte lite som ett halmstrå att säga att "Men folk laddar fortfarande på superchargers" när kursen är i fritt fall och försäljningen går uselt ?

..Dessutom påstår väl tesla/elon att det inte görs vinst på Suc ?
Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.

Från Facebook-gruppen. Inte min bil. Runt tio Teslor på Kungsholmen fick denna uppmaning. Man undrar just vem man skall sälja bilen till och om lapparna upphör om den byter ägare...

Skärmavbild 2025-03-12 kl. 18.43.25.png
Är det slumpen att det är på Kungsholmen?
Jag skulle tro att det är privilegierade vita närboende som lagt dit lapparna. Kan inte se att dessa lappar skulle skapas och läggas ut i miljonprogramsområdena.

Har inte heller sett att i USA varit några större protester från den fattiga arbetarklassen, utan priviligierade vita tjänstemän.

Och tror även att majoriteten vi i forumet och allmänt Sverige som har tid och ork med att älska eller hata Elon och Tesla är privilegierade människor som inte har större problem i livet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

mussla skrev: 11 mar 2025 21:40
SwedishAdvocate skrev: 11 mar 2025 20:32
mussla skrev: 10 mar 2025 23:04
Maw skrev: 10 mar 2025 22:38
mussla skrev: 10 mar 2025 21:55

Jag gjorde samma observation i veckan. Jag antar att även de som känner "Teslaskam" kan smygladda på SuC med hopp om att inte bli påkommen.

Nu har Elon börjat twittra om Tesla och Juniper också. Han kanske har någon tro att om han twittrar om Tesla så slutar folk bränna Teslor och vandalisera Tesla-kontor i USA. Undrar om han kommer att sänka Tesla helt och hållet innan han blir bortplockad från sin vd-position. Han har verkligen blivit superknäpp.
Jag tror att folk i allmänhet tycker att det är stor skillnad på att välja var man laddar sin bil mot vilket bilmärke man köper när man vill göra ett medvetet konsumentval. Om inte annat så är ju folk i allmänhet vana att tanka bränsle från diktaturer utan att fundera så mycket på det och kan nog stå ut med att ladda hos Tesla även om man tar avstånd från Elon Musk och det han står för. Valet av bilmärke är något helt annat och mycket viktigare för de flesta.
Ja, kanske tänker inte folk på var de laddar förutom när det kommer till priset. Eller så är det inte så många som engagerar sig trots allt.
:?:

Är det inte 'rätt rejäl skillnad' på att köpa några kWh el för typ ~200 spänn jämfört med att köpa en bil för ~650K eller mer?… Hur mkt vinst gör Elon om man betalar ~200:- för el på en av Teslas snabbladdare?…

Om jag inte hade ngt val skulle inte jag bry mig om att ladda några kWh på en Tesla-snabbladdare. Köpa en bil av Tesla å andra sidan… Nej. Det skulle jag inte kunna göra så länge Elon stöttar Trump och motarbetar Ukraina och NATO. Och även om Elon helt plötsligt skulle svänga helt och bli Ukrainas största förkämpe är det mkt möjligt att jag fortf. skulle bojkotta Tesla pga. Trump.
Det är helt enkelt en observation att Tesla-laddarna är fortsatt flitigt använda båda av Tesla-ägare och ägare till andra bilar. Det är ett betydligt enklare sätt att visa sitt missnöje att låta bli att ladda där än att sälja sin Tesla. Men så verkar inte ske.
Enklast och effektivast är att inte köpa en ny Tesla. Vad förlorar Elon på att jag säljer min gamla?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 13 mar 2025 13:41

/fth
Jag roade mig med att titta närmare på "Musk Watch" siffror, och här är en sammanställning som kan vara av intresse:
DOGE.jpg
Första raden är det som dom själva och andra gärna framhäver, dvs att endast 8% av besparingarna är verifierade. Alla inlägg (inklusive ovanstående här på TCS) och all mediarapportering av dessa siffror som jag har sett har gjort tolkningen att detta betyder att 92% är lögn.

Andra raden visar dom specificerade siffror som Musk Watch öht tar ställning till, dvs dom poster på DOGE som har referens till detaljer om motsvarande faktiska statliga utgift, då stiger den verifierade besparingen till 29%.

Tredje raden visar den andel av dom specificerade siffrorna som Musk Watch faktiskt har kontrollerat, då stiger den verifierade besparingen till 56%.

En mer korrekt rapportering av Musk Watch skulle alltså kunna vara typ "av dom 15% av DOGE:s rapporterade besparingar som Musk Watch har kontrollerat så har 56% visat sig vara korrekta, differensen består till stor del av skillnader i tolkning och definition av storlek på tilldelade medel".

Källkritik som sagt...

/fth
Njae, nu läser du det som fan läser bibeln. Det finns en väldigt tydlig förklaring för hur Musk watch kommer fram till sina siffrar de presenterar här: https://www.muskwatch.com/p/introducing ... ge-tracker.

- DOGE påstår att de levererat besparingar om 105 miljarder USD
- De har endast specifikationer och verifikat eller några som helst underlag för 29,9 miljarder USD av dessa.
- Här menar Musk Watch att DOGE har använt en felaktig/oärlig metodoligi när de beräknat besparingen. Kvar blir då 8,6 miljarder USD om man använder Musk Watchs valda metodologi istället.

När Musk watch går igenom samtliga dessa, så menar de att DOGE har använt ett olämpligt mått:"potential award amount" för att räkna ut besparingen. PAA innefattar den högsta/maximala summan som kontraktet kan omfatta om alla optioner, förlängningar etc. används. Musk watch använder istället "Current Award Amount". CAA är alltså värdet på kontraktet om det löper på utan förlängningar eller optioner.

Skillnaden blir ungefär:
- DOGEs metodologi innebär att man avbryter en billeasing och räknar med kostnaden all bensin som bilen maximalt kunde förbrukat under bilens leasingsperiod, om den kördes dygnet runt - i beloppet man menar att man sparat in.
- Musk Watchs metodologi innebär att man bara räknar leasingkostnaden och skatten... typ.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare

Inlägg av Xyborg »

Lerumsexpressen skrev: 13 mar 2025 14:42
mussla skrev: 12 mar 2025 18:49
repulsiv skrev: 11 mar 2025 21:50
Känns det inte lite som ett halmstrå att säga att "Men folk laddar fortfarande på superchargers" när kursen är i fritt fall och försäljningen går uselt ?

..Dessutom påstår väl tesla/elon att det inte görs vinst på Suc ?
Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.

Från Facebook-gruppen. Inte min bil. Runt tio Teslor på Kungsholmen fick denna uppmaning. Man undrar just vem man skall sälja bilen till och om lapparna upphör om den byter ägare...

Skärmavbild 2025-03-12 kl. 18.43.25.png
Är det slumpen att det är på Kungsholmen?
Jag skulle tro att det är privilegierade vita närboende som lagt dit lapparna. Kan inte se att dessa lappar skulle skapas och läggas ut i miljonprogramsområdena.

Har inte heller sett att i USA varit några större protester från den fattiga arbetarklassen, utan priviligierade vita tjänstemän.

Och tror även att majoriteten vi i forumet och allmänt Sverige som har tid och ork med att älska eller hata Elon och Tesla är privilegierade människor som inte har större problem i livet.
Det är dock en ganska konstig invändning om vi pratar om bojkotten av varumärket Tesla. Den "fattiga arbetarklassen" i USA eller folk i miljonprogramsområdena i Sverige tillhör knappast de som skulle köpt en fabriksny Tesla ändå. Deras gillande eller ogillande kommer inte påverka något inköpsbeslut, för de har inte råd att köpa bilen från första början.

De som faktiskt köper Tesla är ju just välmående medelklass. Så även om varenda Walmart kassör är stora Elon-fans så kommer det knappast medföra någon större försäljning av nya Teslabilar. Att mellanchefer, administratörer och utvecklare i New York, Boston och San Francisco (eller för den delen Kungsholmen) bojkottar dem däremot, det kommer påverka försäljningen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Xyborg skrev: 13 mar 2025 14:59

/fth
DOGE.jpg

Källkritik som sagt...

/fth
Njae, nu läser du det som fan läser bibeln. Det finns en väldigt tydlig förklaring för hur Musk watch kommer fram till sina siffrar de presenterar här: https://www.muskwatch.com/p/introducing ... ge-tracker.

- De har endast specifikationer och verifikat eller några som helst underlag för 29,9 miljarder USD av dessa.
- Här menar Musk Watch att DOGE har använt en felaktig/oärlig metodoligi när de beräknat besparingen. Kvar blir då 8,6 miljarder USD om man använder Musk Watchs valda metodologi istället.

När Musk watch går igenom samtliga dessa, så menar de att DOGE har använt ett olämpligt mått:"potential award amount" för att räkna ut besparingen. PAA innefattar den högsta/maximala summan som kontraktet kan omfatta om alla optioner, förlängningar etc. används. Musk watch använder istället "Current Award Amount". CAA är alltså värdet på kontraktet om det löper på utan förlängningar eller optioner.

Skillnaden blir ungefär:
- DOGEs metodologi innebär att man avbryter en billeasing och räknar med kostnaden all bensin som bilen maximalt kunde förbrukat under bilens leasingsperiod, om den kördes dygnet runt - i beloppet man menar att man sparat in.
- Musk Watchs metodologi innebär att man bara räknar leasingkostnaden och skatten... typ.
Nja, din beskrivning och liknelse är enligt mig drastiskt överdriven, jag skulle kalla den direkt felaktig.

DOGE har använt sig av ett mått ("potential award amount"), Musk Watch av ett annat ("current award amount").

För att avgöra vilket av dessa mått som bäst avspeglar faktiska kostnader så skulle man behöva titta på historiken och se hur slutnotan för samtliga statliga kontrakt förhåller sig till "current award amount" över tid, en övning som iaf Musk Watch inte ser ut att ha gjort.

Av dom $29.9 miljarder för vilka det finns detaljerat underlag har alltså endast $15.4 miljarder ingått i det som verifierats av Musk Watch, det framgår tydligt på deras hemsida (contracts och real estate, inte grants).

Formuleringen i bannern som Musk Watch har mitt på sin hemsida:
DOGE2.jpg
tror jag iaf alla kan hålla med om är direkt vilseledande, vilket förstås är avsikten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 13 mar 2025 15:11
Xyborg skrev: 13 mar 2025 14:59

/fth
DOGE.jpg

Källkritik som sagt...

/fth

Skillnaden blir ungefär:
Nja, din beskrivning och liknelse är enligt mig drastiskt överdriven, jag skulle kalla den direkt felaktig.

DOGE har använt sig av ett mått ("potential award amount"), Musk Watch av ett annat ("current award amount").

För att avgöra vilket av dessa mått som bäst avspeglar faktiska kostnader så skulle man behöva titta på historiken och se hur slutnotan för samtliga statliga kontrakt förhåller sig till "current award amount" över tid, en övning som iaf Musk Watch inte ser ut att ha gjort.

Av dom $29.9 miljarder för vilka det finns detaljerat underlag har alltså endast $15.4 miljarder ingått i det som verifierats av Musk Watch, det framgår tydligt på deras hemsida (contracts och real estate, inte grants).

Formuleringen i bannern som Musk Watch har mitt på sin hemsida:
DOGE2.jpg
tror jag iaf alla kan hålla med om är direkt vilseledande, vilket förstås är avsikten.

/fth
Du skriver "Av dom $29.9 miljarder för vilka det finns detaljerat underlag har alltså endast $15.4 miljarder ingått i det som verifierats av Musk Watch, det framgår tydligt på deras hemsida (contracts och real estate, inte grants)." men det stämmer ju helt enkelt inte. De resterande 14,5 miljarder USD finns det inga underlag för alls. Se följande citat: "It currently includes around $14.5 billion in grants where the only information provided is the federal department and the dollar amount. The lack of information means these savings cannot be verified."

Att du beskriver det som att Musk Watch helt enkelt skulle valt att inte titta på dem är en felaktig beskrivning av informationen som finns tillgänglig.

Grovt förenklat kan man säga: av ca 100 miljarder USD i besparingar så har DOGE och Musk endast listat ca 30%
Av dessa finns det i huvud taget några egentliga underlag för ca 15%
Går man igenom dessa underlag så är den besparingen som faktiskt går att verifiera ca 8% - de resterande 7% är maximala belopp som endast skulle realiserats om hela den totala budgeten, inklusive alla optioner och förlängningar faktiskt spenderades. Vilket ju inte går att säga med säkerhet att de skulle göras.

Jag håller dock med dig om att formuleringen att DOGE överdriver sina besparingar med minst XX% är felaktig. Det borde stå "upp till". Det är dock korrekt beskrivet att endast 8,6 miljarder har gått att verifiera - eftersom det bara finns presenterade underlag för just dessa 8,6 miljarder USD.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Mer starlink
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 2 gång.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Niger? Ok, det är ju bra i och för sig. Mobilnätet verkar vara dåligt utbyggt i stora delar av landet. Tveksamt om man ens har 5G någonstans i landet, så det finns nog en marknad för Starlink.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Katastrof detta
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Elon menar nu att Hitler inte var ansvarig för dödandet i koncentrationslägren i Tyskland. Hur lågt kan man sjunka?

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Teslasemitruck skrev: 13 mar 2025 20:08

Oh boy I’m out.
Ryssland satsar väl hårt i Afrika så att deras kompis system starlink gradvis kommer igång där ligger väl i deras gemensamma intresse.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

DanneB skrev: 14 mar 2025 07:03
Elon menar nu att Hitler inte var ansvarig för dödandet i koncentrationslägren i Tyskland. Hur lågt kan man sjunka?

Du övertolkar och tittar på kanaler som vill ha konflikt och splittring i samhället.

Enligt min efterforskning så stod det såhär i posten.

“Stalin, Mao, and Hitler didn’t murder millions of people. Their public sector employees did.”

MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 14 mar 2025 07:53

Du övertolkar och tittar på kanaler som vill ha konflikt och splittring i samhället.

“Stalin, Mao, and Hitler didn’t murder millions of people. Their public sector employees did.”

Det var inte dom heller då som dödade om man ska dra ner det på den nivån, det var gasen och kulorna.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

backe skrev: 14 mar 2025 08:00

Det var inte dom heller då som dödade om man ska dra ner det på den nivån, det var gasen och kulorna.
Diktatorn är givetvis ytterst ansvarig för det som händer men den som kan sin historia vet att samhället och befolkningen är synnerligen delaktiga i det som händer i en diktatur inklusive folkmorden.
En diktator kan inte överleva utan acceptans från statsapparaten, myndigheter och den kritiska massan av befolkningen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Lerumsexpressen skrev: 14 mar 2025 10:46
backe skrev: 14 mar 2025 08:00

Diktatorn är givetvis ytterst ansvarig för det som händer men den som kan sin historia vet att samhället och befolkningen är synnerligen delaktiga i det som händer i en diktatur inklusive folkmorden.
En diktator kan inte överleva utan acceptans från statsapparaten, myndigheter och den kritiska massan av befolkningen.
Statsapparaten, myndigheter, befolkning gör det som en diktator befaller…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Det blev nog faktiskt sämre nu, när vad som faktiskt skrevs kom fram och inte uttolkningen.

Nu behövs ingen tolkning av vad Muskegutten gillade, ett inlägg som menar att alla statsanställda är potentiella massmördare. Bara rätt/fel diktator kommer till makten.

Andemeningen blir lite att Hitler, Stalin och Mao bara hade lite otur med alltför mordiska statsanställda. Annars hade allt varit frid och fröjd.

Han går från sämre till sämre allt fortare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Nåja, när man ser hur Musk och Trump försvaras och ursäktas så behöver man iaf inte ställa sig frågan om "hur kunde det ske på 1930-talet".
Författare och bloggare. Model S 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 14 mar 2025 16:41

Det blev nog faktiskt sämre nu, när vad som faktiskt skrevs kom fram och inte uttolkningen.

Nu behövs ingen tolkning av vad Muskegutten gillade, ett inlägg som menar att alla statsanställda är potentiella massmördare. Bara rätt/fel diktator kommer till makten.

Andemeningen blir lite att Hitler, Stalin och Mao bara hade lite otur med alltför mordiska statsanställda. Annars hade allt varit frid och fröjd.

Ja det är ju närmast en förolämpning mot alla tänkande människor att ens antyda att dom uppräknade diktatorerna bara hade otur att komma till makten i länder med så blodtörstig befolkning.

En diktator behöver ju vara skicklig att uppvigla människor mot varandra och skapa förvirring runt vem som är vän och fiende. Ofta blir ju en diktator först vald i demokratiska val för att sedan rensa bort oliktänkande.
Är det någon som förstår vad Elon vill få sagt?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Ni förminskar ondskan och förringar förintelsen, att jämföra en korkad Elon med dessa massmördare är bara fel och ovärdigt.
Människor i grupp är onda det är välkänt, där vanliga snälla och förstående individer blir aktiva eller passiva mördare.
Corona var en påminnelse om att folk i grupp är väldigt elaka och väldigt enkelt kör över och skiter i andras mänskliga rättigheter, att de enkelt tar till tvång och våld för att kuva och tvinga folk på knä.

Och den som orkar och vill läsa om statsapparatens ondska kan börja här.

"The Holocaust was the systematic, state-sponsored persecution and murder of six million Jews by the Nazi regime and its allies and collaborators"

https://www.ushmm.org/learn/holocaust
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 14 mar 2025 17:06

Ni förminskar ondskan och förringar förintelsen, att jämföra en korkad Elon med dessa massmördare är bara fel och ovärdigt.
Människor i grupp är onda det är välkänt, där vanliga snälla och förstående individer blir aktiva eller passiva mördare.
Corona var en påminnelse om att folk i grupp är väldigt elaka och väldigt enkelt kör över och skiter i andras mänskliga rättigheter, att de enkelt tar till tvång och våld för att kuva och tvinga folk på knä.

Och den som orkar och vill läsa om statsapparatens ondska kan börja här.

"The Holocaust was the systematic, state-sponsored persecution and murder of six million Jews by the Nazi regime and its allies and collaborators"

https://www.ushmm.org/learn/holocaust
Va? Det är ju elon som förminskar. Möjligen är det vi som förstorar vad en förvirrad människa skriver på X.
Möjligen är han inte nykter vilket ju är en förmildrande omständighet.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Undrar var idén till förintelsen kom ifrån…
…] Mein Kampf, in essence, lays out the ideological program Hitler established for the Holocaust, by identifying the Jews and "Bolsheviks" as racially and ideologically inferior and threatening, and "Aryans" and National Socialists as racially superior and politically progressive. Hitler's revolutionary goals included expulsion of the Jews, and the unification of German peoples into one Greater Germany. Hitler desired to restore German lands to their greatest historical extent, real or imagined. [Min u.] […

https://en.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf
Vem var det nu som skrev Mein Kampf… Så Elon menar alltså att den som formulerade idén på papper och var ytterst ansvarig i sin roll som Diktator "didn't murder millions of people"… Ok(!)… Just wow!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Undrar vad Elon tycker ska hända med t.ex. den kombinerade Västvärldens "public sector workers" inom Hälso- och sjukvård… Ja j*****…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Så att ha och uttrycka en annan åsikt än Elon och Trump är att så konflikt och splittring i samhället. Det låter ju demokratiskt och rätt. :roll:
Då du redan har fått många bra svar här ovanför, så jag lägger inte mer energi på det. Men en för att ta "ditt" citat, så uttrycker det rätt ut att dessa diktatorer inte är ansvariga för folkmorden.
Tesla Model S 90D
Skriv svar