Det terrorvälde diktaturer skapar syftar till att koncentrera all makt i toppen och förhindra eventuella avvikelser i befälsordningen. Acceptansen kommer sig av att priset att göra det rätta är för högt. Det högsta ansvaret bär Mao, Stalin och Hitler i motsats till vad dåren Musk hävdar.Lerumsexpressen skrev: ↑14 mar 2025 10:46Diktatorn är givetvis ytterst ansvarig för det som händer men den som kan sin historia vet att samhället och befolkningen är synnerligen delaktiga i det som händer i en diktatur inklusive folkmorden.backe skrev: ↑14 mar 2025 08:00Det var inte dom heller då som dödade om man ska dra ner det på den nivån, det var gasen och kulorna.Lerumsexpressen skrev: ↑14 mar 2025 07:53Du övertolkar och tittar på kanaler som vill ha konflikt och splittring i samhället.
Enligt min efterforskning så stod det såhär i posten.
“Stalin, Mao, and Hitler didn’t murder millions of people. Their public sector employees did.”
En diktator kan inte överleva utan acceptans från statsapparaten, myndigheter och den kritiska massan av befolkningen.
Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Tror de stoltaste supportarna måste ge upp nu.
Elon är väl så otroligt förmögen att han inte bryr sig längre. Men att köra en Tesla idag är att stötta Elon.
Det är väl mer att folk inte köper nya bilar som gör effekt.mussla skrev: ↑12 mar 2025 18:49Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.
Att sälja sin tesla är väl isåfall ett mer personligt avståndstagande, lite som folk som inte köper VW/mercedes pga vad dom gjorde under WW2.
Om nu inte tesla tjänar pengar på suc, vilken effekt har det då att inte ladda där ?
Sånt där är ju däremot bara skitlöjligt. Bilarna är som sagt redan tillverkade och på marknaden.Från Facebook-gruppen. Inte min bil. Runt tio Teslor på Kungsholmen fick denna uppmaning. Man undrar just vem man skall sälja bilen till och om lapparna upphör om den byter ägare...
Godhetssignalering är inte så smickrande när man ser det från andra hållet. Av metod att döma skulle detta kunna vara samma klientel som gick i Musk-o-kyrkan och avlade heldagsbön i samband med muskovich stod och mässade om framtidens energisystem….
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Absolut samt inte ladda på deras SuC, speciellt när han omdelar detta inlägg på X:
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Låter som ursäkten ”vi följde bara order” fast tvärtom.Electron skrev: ↑15 mar 2025 07:51
Vi sa det men vi trodde ju aldrig att de skulle göra det… Då är det inte vårt fel.
Vilket idiotargument.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Nej! Tesla är fortfarande en fantastisk bil gjord av begåvade ingenjörer och jag gillar fortfarande bilen.
Den knarkande maktgalna Elon Musk kan så långt jag bryr mig fara åt helsike.
Precis som VW Bubblan var en bra bil. Eller von Brouns raketer var fantastiska.
Håller delvis med, men så länge Elon Musk eller styrelsen för Tesla som sitter nu är kvar och tjänar pengar på ett köp, kommer jag aldrig att köpa en ny Tesla.
Tesla Model S 90D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Förutom det osmakliga i att Elon för vidare sådana inlägg (om att Stalin, Hitler och Mao inte mördade miljoner människor), så är påståendet i inlägget osakligt. Det verkar vara ett försök att smutsa ner den offentliga sektorn och de som arbetar där.
Inläggen är dock väldigt missvisande. Den helt övervägande delen av offren för Naziregimens terror föll offer för SS. SS var inte en del av den tyska offentliga sektorn. SS hade bildats av nazipartiet flera år innan maktövertagandet och det förblev en fristående organisation ända fram till krigsslutet 1945.
Jag inte lika väl insatt i hur det gick till i Sovjetunionen, men så vitt jag vet bildades Tjekan nästan omgående efter oktoberrevolutionen. Det var en organisation som kommunistpartiet skapade för att driva terror och den kom att vara ansvarig för en stor del av alla offer i Sovjetunionen.
Kanske Doge har mer likheter med dessa två organisationer än vad en normal offentlig sektor har, eftersom Doge, likt SS och Tjekan, verkar utanför den normala förvaltningen.
Inläggen är dock väldigt missvisande. Den helt övervägande delen av offren för Naziregimens terror föll offer för SS. SS var inte en del av den tyska offentliga sektorn. SS hade bildats av nazipartiet flera år innan maktövertagandet och det förblev en fristående organisation ända fram till krigsslutet 1945.
Jag inte lika väl insatt i hur det gick till i Sovjetunionen, men så vitt jag vet bildades Tjekan nästan omgående efter oktoberrevolutionen. Det var en organisation som kommunistpartiet skapade för att driva terror och den kom att vara ansvarig för en stor del av alla offer i Sovjetunionen.
Kanske Doge har mer likheter med dessa två organisationer än vad en normal offentlig sektor har, eftersom Doge, likt SS och Tjekan, verkar utanför den normala förvaltningen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, det påverkar såklart Elon mer om inga nya bilar säljs än att SuC och PC väljs bort. Jag tyckte dock att det var intressant att det var så fullt på SuC trots att det rapporteras så mycket i media om bojkott. Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.repulsiv skrev: ↑14 mar 2025 21:21Det är väl mer att folk inte köper nya bilar som gör effekt.mussla skrev: ↑12 mar 2025 18:49Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.
Att sälja sin tesla är väl isåfall ett mer personligt avståndstagande, lite som folk som inte köper VW/mercedes pga vad dom gjorde under WW2.
Om nu inte tesla tjänar pengar på suc, vilken effekt har det då att inte ladda där ?
Sånt där är ju däremot bara skitlöjligt. Bilarna är som sagt redan tillverkade och på marknaden.Från Facebook-gruppen. Inte min bil. Runt tio Teslor på Kungsholmen fick denna uppmaning. Man undrar just vem man skall sälja bilen till och om lapparna upphör om den byter ägare...
Model Y LR AWD -24
Med gratis laddning laddar jag oftare på SuC nu. Extra skön känsla när det är höga elpriser (bor fem minuter från en).mussla skrev: ↑16 mar 2025 21:31Ja, det påverkar såklart Elon mer om inga nya bilar säljs än att SuC och PC väljs bort. Jag tyckte dock att det var intressant att det var så fullt på SuC trots att det rapporteras så mycket i media om bojkott. Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.repulsiv skrev: ↑14 mar 2025 21:21Det är väl mer att folk inte köper nya bilar som gör effekt.mussla skrev: ↑12 mar 2025 18:49Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.
Många har inte möjligheten att vaska en bil utan fortsätter köra enligt ursprunglig plan. bojkott, om det nu finns en sån, handlar nog mer om nästa bilköp. Många är ju dessutom bundna till leasingkontrakt.mussla skrev: ↑16 mar 2025 21:31Ja, det påverkar såklart Elon mer om inga nya bilar säljs än att SuC och PC väljs bort. Jag tyckte dock att det var intressant att det var så fullt på SuC trots att det rapporteras så mycket i media om bojkott. Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.repulsiv skrev: ↑14 mar 2025 21:21Det är väl mer att folk inte köper nya bilar som gör effekt.mussla skrev: ↑12 mar 2025 18:49Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.
Jag har inte sett hela det här youtube-klippet än, men jag håller med dessa
gentlemen fullständigt när det gäller den s k gesten Elon utförde.
Tack Tibor, Alrik och Peder!
gentlemen fullständigt när det gäller den s k gesten Elon utförde.
Tack Tibor, Alrik och Peder!
Konstigt resonemang i videon och på många andra ställen där man utgår från att det bara finns två alternativ:
1. Elon är nazist och heilade medvetet.
2. Elon är inte nazist och armrörelsen var en ren slump.
Jag tycker båda dessa är helt osannolika och att alternativ 3 gäller:
3. Elon är inte nazist men heilade medvetet för att trolla omvärlden vilket lyckades perfekt. Han håller ju på med provokationer hela tiden som är på gränsen men ändå går att förneka hjälpligt.
"Trumps rekordsiffror - Demokraterna kraschar"
"Experter och tyckare i en mer eller mindre enig västvärld kritiserar Donald Trump för att bli blåst av Putin, för att attackera allierade och vänner och för att ha släppt lös Elon Musk och hans unga amatörer att slakta i den federala statsapparaten.
Den uppfattningen delas inte av den allmänna opinionen i USA. Inte enligt de senaste mätningarna i alla fall. I en mätning från NBC News tangerar Donald Trump de bästa förtroendesiffrorna han någonsin haft som president."
Trump med Elon i spetsen är mer populär än någonsin. Kan det vara så att många i Sverige och Europa lever i en filterbubbla där man matas med ett Trump/Elon negativt budskap i allt?
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... -kraschar/
"Experter och tyckare i en mer eller mindre enig västvärld kritiserar Donald Trump för att bli blåst av Putin, för att attackera allierade och vänner och för att ha släppt lös Elon Musk och hans unga amatörer att slakta i den federala statsapparaten.
Den uppfattningen delas inte av den allmänna opinionen i USA. Inte enligt de senaste mätningarna i alla fall. I en mätning från NBC News tangerar Donald Trump de bästa förtroendesiffrorna han någonsin haft som president."
Trump med Elon i spetsen är mer populär än någonsin. Kan det vara så att många i Sverige och Europa lever i en filterbubbla där man matas med ett Trump/Elon negativt budskap i allt?
MY RWD Vit 2023
-
Tycker det verkar som ett synnerligen krystat sifferknycklande för att ge Trump och Elon lite sympatier.Freez skrev: ↑17 mar 2025 16:37"Trumps rekordsiffror - Demokraterna kraschar"
"47 procent av amerikanerna ger honom godkänt för insatsen under de första två månaderna på presidentposten, medan 51 procent ger honom icke godkänt. Samtidigt svarar 44 procent att de anser att utvecklingen i landet är på väg åt rätt håll […] 54 procent anser ändå att USA är på väg åt fel håll."
Och i andra undersökningar som bara är några dagar gamla så låg väl Trumpens approval rating istället runt ~44% istället för 47% om inte jag minns fel…
Så var är 'filterbubblan'?
Och samtidigt händer ju saker som det här…
Tesla is done in Germany: 94% say they won’t buy a Tesla car
A survey of over 100,000 Germans revealed that 94% won’t buy a Tesla vehicle. It doesn’t bode well for the automaker, whose sales had already been falling off a cliff in the important European market. […
https://electrek.co/2025/03/14/tesla-is ... tesla-car/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Apropå Elon, Trump, Putin och Ukraina…
Verkar inte bara vara "experter och tyckare"…
Den här undersökningen publicerades idag…
Poll: Most Americans are rooting for Ukraine. But nearly half think Trump prefers Russia.
The NBC News poll shows 49% of registered voters think Trump sympathizes with Russia in its war against Ukraine, while only 2% support Russia themselves and 61% back Ukraine. [Min u.]
March 17, 2025, 10:00 AM GMT+1 […
https://www.nbcnews.com/politics/trump- ... rcna196163
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Njae. Det är rekordsiffror för Trump måhända. Men det säger ju ingenting om man inte jämför det med andra presidenter vid samma tidpunkt under deras tid vid makten.Freez skrev: ↑17 mar 2025 16:37"Trumps rekordsiffror - Demokraterna kraschar"
Kika in här och scrolla ner till historical comparisons.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_ ... val_rating
Gör man det så verkar Trump och Musk knappast vara särskilt uppskattade. Den enda president som haft sämre förtroendesiffror än vad Trump just nu har… är Trump själv - förra gången han var president. Sen är det såklart väldigt svårt att säga om det beror på att Musk är med på tåget nu, eller något helt annat.
Har det rapporterats i media om bojkott av SuC ? var då ? när då ?
..Och att det råkade vara fullt en gång när du var där säger väldigt lite.
Fast vad DU tycker påverkar ju bara ditt eget agerande, de flesta tänker nog inte så.Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.
Själv laddar jag f.ö extremt sällan på SuC, precis som de flesta laddar jag företrädelsevis hemma.
Det har ju skrivits spaltmeter om att försäljningen av Tesla-bilar dyker i olika länder. Ägare som säljer sina Teslor har blivit intervjuade. Vänsterpartiet har sponsrade inlägg i sociala medier så fort det går att rapportera något negativt om Tesla.
Jag laddade iofs inte endast en gång under den veckan som jag reste runt och det var flera här på forumet som hade gjort samma iakttagelse - d.v.s att Tesla-laddarna är fulla med bilar av alla möjliga märken medans konkurrerande laddstationer intill står tomma.
Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.
Jag uppmanar inte till bojkott. Jag noterade bara att det har varit ståhej kring bojkott. Folk har fått sina Teslor bespottade, en del har fått lappar på bilarna med uppmaning att säja sin "Nazistbil", här på forumet finns det trådar om att man inte står ut med sin bil längre och den måste bort eller åtminstone få en dekal på sig som ursäktar innehavet. Det finns gott om köptrådar där man frågar om alternativ till sin Model Y som man inte kan ha kvar o.s.v.
Meanwhile så verkar allt vara som vanligt på laddstationerna. Jag tyckte att det var intressant.
Model Y LR AWD -24
Jag tror inte det är så organiserat som en bojkott brukar vara. Man orkar nog inte stå på några barrikader lika lite som man vill sälja bilen i förtid.mussla skrev: ↑17 mar 2025 20:47Det har ju skrivits spaltmeter om att försäljningen av Tesla-bilar dyker i olika länder. Ägare som säljer sina Teslor har blivit intervjuade. Vänsterpartiet har sponsrade inlägg i sociala medier så fort det går att rapportera något negativt om Tesla.
Jag laddade iofs inte endast en gång under den veckan som jag reste runt och det var flera här på forumet som hade gjort samma iakttagelse - d.v.s att Tesla-laddarna är fulla med bilar av alla möjliga märken medans konkurrerande laddstationer intill står tomma.
Antingen har folk missat att det står Tesla på laddstolparna eller också är det inte fullt så många som bojkottar som media vill påskina. Rent principiellt tycker jag nog att om man vill bojkotta Tesla så ingår det att inte ladda där.Jag uppmanar inte till bojkott. Jag noterade bara att det har varit ståhej kring bojkott. Folk har fått sina Teslor bespottade, en del har fått lappar på bilarna med uppmaning att säja sin "Nazistbil", här på forumet finns det trådar om att man inte står ut med sin bil längre och den måste bort eller åtminstone få en dekal på sig som ursäktar innehavet. Det finns gott om köptrådar där man frågar om alternativ till sin Model Y som man inte kan ha kvar o.s.v.
Meanwhile så verkar allt vara som vanligt på laddstationerna. Jag tyckte att det var intressant.
Man fortsätter ladda hos tesla men börjar tänka vad man ska byta till istället.
mussla skrev: ↑17 mar 2025 20:47Det har ju skrivits spaltmeter om att försäljningen av Tesla-bilar dyker i olika länder. Ägare som säljer sina Teslor har blivit intervjuade. Vänsterpartiet har sponsrade inlägg i sociala medier så fort det går att rapportera något negativt om Tesla.
Visst, men har det skrivits något om att bojkotta SuC ?
Att försäljningen av bilar rasat är väl snarare ren statistik.
Bensinmackar med lägre pris brukar ha mycket mer kunder också, det betyder inte nödvändigtvis att de som tankar där tycker det märket är bättre.Jag laddade iofs inte endast en gång under den veckan som jag reste runt och det var flera här på forumet som hade gjort samma iakttagelse - d.v.s att Tesla-laddarna är fulla med bilar av alla möjliga märken medans konkurrerande laddstationer intill står tomma.
Inte en post i den här tråden på nästan ett helt dygn.
Vad har hänt?
Ni kan väl inte ge upp svartmålningen av Elon redan. Trump ska ju vara president i fyra år.
Vad har hänt?
Ni kan väl inte ge upp svartmålningen av Elon redan. Trump ska ju vara president i fyra år.
Inte en post i den här tråden på nästan ett helt dygn.
Vad har hänt?
Vad har hänt?
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Det behövs inte svartmålas så mycket. Det är bara att återberätta vad han gjort på sistone så framstår han i tillräckligt dålig dager i alla fall. Men de senaste dagarna har han väl inte gjort så mycket som uppmärksammats i pressen. Varpå det blir mindre att skriva om.