Autopilot ändrar farten
Moderator: Redaktion
Autopilot ändrar farten
Har flera gånger drabbats av att autopiloten ändrar farten utan att det egentligen finns fog för det.
Det som varit mest tydligt är på landsväg, senast igår på landsväg där det råder 90km/h och man kommer fram till en korsning med sänkt hastighet till 70 km/h.
Autopiloten saktar fint ned till 70 km/h enligt skyltad hastighet, men plötsligt ökar den farten tillbaka till 90 km/h innan nästa hastighetsskylt kommit. Vilket blir lite knepigt speciellt om det finns en fartkamera vid korsningen för då susar man förbi kameran med väl över hastighet för att den ska ta kort om den är påslagen.
Någon mer som drabbats av detta? Det är mer regel än undantag som detta händer för mig.
Det som varit mest tydligt är på landsväg, senast igår på landsväg där det råder 90km/h och man kommer fram till en korsning med sänkt hastighet till 70 km/h.
Autopiloten saktar fint ned till 70 km/h enligt skyltad hastighet, men plötsligt ökar den farten tillbaka till 90 km/h innan nästa hastighetsskylt kommit. Vilket blir lite knepigt speciellt om det finns en fartkamera vid korsningen för då susar man förbi kameran med väl över hastighet för att den ska ta kort om den är påslagen.
Någon mer som drabbats av detta? Det är mer regel än undantag som detta händer för mig.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Autopilot ändrar farten
Felaktig kartdata.
Kanske har skylten flyttats i samband med att de satte upp kameran. Sen har kartan inte uppdaterats.
Kanske har skylten flyttats i samband med att de satte upp kameran. Sen har kartan inte uppdaterats.
Re: Autopilot ändrar farten
Händer hela tiden, stäng av att autopilot anpassar hastigheten
Hastighetsdatan tesla har mer än urusel, har inget med nya ändringar heller, den tycker fortfarande 110 för mig på e18 där det varit 80 i 10 år... (Med mera)
Hastighetsdatan tesla har mer än urusel, har inget med nya ändringar heller, den tycker fortfarande 110 för mig på e18 där det varit 80 i 10 år... (Med mera)
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Autopilot ändrar farten
Jag försökte skriva om detta för två och ett halvt år sedan.frippe skrev: ↑14 apr 2025 09:33Har flera gånger drabbats av att autopiloten ändrar farten utan att det egentligen finns fog för det.
Det som varit mest tydligt är på landsväg, senast igår på landsväg där det råder 90km/h och man kommer fram till en korsning med sänkt hastighet till 70 km/h.
Autopiloten saktar fint ned till 70 km/h enligt skyltad hastighet, men plötsligt ökar den farten tillbaka till 90 km/h innan nästa hastighetsskylt kommit. Vilket blir lite knepigt speciellt om det finns en fartkamera vid korsningen för då susar man förbi kameran med väl över hastighet för att den ska ta kort om den är påslagen.
Någon mer som drabbats av detta? Det är mer regel än undantag som detta händer för mig.
viewtopic.php?p=677913#p677913
Det beror inte på hastighetsdata specifikt. Orsaken är Teslas hantering av "Restricted" och "Unrestricted" vägtyper, som avgör för autopiloten om den ska hålla hastighetsgränser eller ej. Dvs på t.ex motorväg vill Tesla inte behöva följa hastighetsgränsen.
För att kunna skilja mellan dessa vägtyper behöver kartinformationen innehålla data om vägtyper, och Tesla verkar ha mappat NVDB:s trafiksäkerhetsklassning av vägnätet (vilken innehåller fyra nivåer, från Låg till Mycket god) till sina restricted/unrestricted vägtyper.
Tesla har tyckt att den näst högsta nivån (God) är tillräcklig för att vara utan hastighetsrestriktioner, men de har nog missat att NVDB-databasens definitioner handlar om trafiksäkerhet, och på många landsvägar ser man att t.ex en lång 90-sträcka har låg säkerhet, men i korsningar på samma väg där hastighetsgränsen tillfälligt sänks ser man på NVDB-kartan att trafiksäkerhetsklassningen höjs till god, förmodligen pga att hastigheten är sänkt.
Men i Teslas databas innebär detta att vägtypen ändras från Restricted till Unrestricted och därför återgår till den hastighet som var inställd innan sänkningen.
Exempel från Rv66 i mitt närområde:
https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map ... 9844.11114
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Re: Autopilot ändrar farten
Aha, tack för förklaringen. Kostade troligen en fortkörningsböter igår tyvärr vid ett oupmärksamt tillfälle. Får fakturera Tesla för det......Elmil skrev: ↑14 apr 2025 10:54Jag försökte skriva om detta för två och ett halvt år sedan.frippe skrev: ↑14 apr 2025 09:33Har flera gånger drabbats av att autopiloten ändrar farten utan att det egentligen finns fog för det.
Det som varit mest tydligt är på landsväg, senast igår på landsväg där det råder 90km/h och man kommer fram till en korsning med sänkt hastighet till 70 km/h.
Autopiloten saktar fint ned till 70 km/h enligt skyltad hastighet, men plötsligt ökar den farten tillbaka till 90 km/h innan nästa hastighetsskylt kommit. Vilket blir lite knepigt speciellt om det finns en fartkamera vid korsningen för då susar man förbi kameran med väl över hastighet för att den ska ta kort om den är påslagen.
Någon mer som drabbats av detta? Det är mer regel än undantag som detta händer för mig.
viewtopic.php?p=677913#p677913
Det beror inte på hastighetsdata specifikt. Orsaken är Teslas hantering av "Restricted" och "Unrestricted" vägtyper, som avgör för autopiloten om den ska hålla hastighetsgränser eller ej. Dvs på t.ex motorväg vill Tesla inte behöva följa hastighetsgränsen.
För att kunna skilja mellan dessa vägtyper behöver kartinformationen innehålla data om vägtyper, och Tesla verkar ha mappat NVDB:s trafiksäkerhetsklassning av vägnätet (vilken innehåller fyra nivåer, från Låg till Mycket god) till sina restricted/unrestricted vägtyper.
Tesla har tyckt att den näst högsta nivån (God) är tillräcklig för att vara utan hastighetsrestriktioner, men de har nog missat att NVDB-databasens definitioner handlar om trafiksäkerhet, och på många landsvägar ser man att t.ex en lång 90-sträcka har låg säkerhet, men i korsningar på samma väg där hastighetsgränsen tillfälligt sänks ser man på NVDB-kartan att trafiksäkerhetsklassningen höjs till god, förmodligen pga att hastigheten är sänkt.
Men i Teslas databas innebär detta att vägtypen ändras från Restricted till Unrestricted och därför återgår till den hastighet som var inställd innan sänkningen.
Exempel från Rv66 i mitt närområde:
https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map ... 9844.11114

Model Y LR.
Model S70D
Re: Autopilot ändrar farten
frippe skrev: ↑14 apr 2025 11:39Aha, tack för förklaringen. Kostade troligen en fortkörningsböter igår tyvärr vid ett oupmärksamt tillfälle. Får fakturera Tesla för det......Elmil skrev: ↑14 apr 2025 10:54Jag försökte skriva om detta för två och ett halvt år sedan.frippe skrev: ↑14 apr 2025 09:33Har flera gånger drabbats av att autopiloten ändrar farten utan att det egentligen finns fog för det.
Det som varit mest tydligt är på landsväg, senast igår på landsväg där det råder 90km/h och man kommer fram till en korsning med sänkt hastighet till 70 km/h.
Autopiloten saktar fint ned till 70 km/h enligt skyltad hastighet, men plötsligt ökar den farten tillbaka till 90 km/h innan nästa hastighetsskylt kommit. Vilket blir lite knepigt speciellt om det finns en fartkamera vid korsningen för då susar man förbi kameran med väl över hastighet för att den ska ta kort om den är påslagen.
Någon mer som drabbats av detta? Det är mer regel än undantag som detta händer för mig.
viewtopic.php?p=677913#p677913
Det beror inte på hastighetsdata specifikt. Orsaken är Teslas hantering av "Restricted" och "Unrestricted" vägtyper, som avgör för autopiloten om den ska hålla hastighetsgränser eller ej. Dvs på t.ex motorväg vill Tesla inte behöva följa hastighetsgränsen.
För att kunna skilja mellan dessa vägtyper behöver kartinformationen innehålla data om vägtyper, och Tesla verkar ha mappat NVDB:s trafiksäkerhetsklassning av vägnätet (vilken innehåller fyra nivåer, från Låg till Mycket god) till sina restricted/unrestricted vägtyper.
Tesla har tyckt att den näst högsta nivån (God) är tillräcklig för att vara utan hastighetsrestriktioner, men de har nog missat att NVDB-databasens definitioner handlar om trafiksäkerhet, och på många landsvägar ser man att t.ex en lång 90-sträcka har låg säkerhet, men i korsningar på samma väg där hastighetsgränsen tillfälligt sänks ser man på NVDB-kartan att trafiksäkerhetsklassningen höjs till god, förmodligen pga att hastigheten är sänkt.
Men i Teslas databas innebär detta att vägtypen ändras från Restricted till Unrestricted och därför återgår till den hastighet som var inställd innan sänkningen.
Exempel från Rv66 i mitt närområde:
https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map ... 9844.11114![]()
Datan var väl relevant innan kamera avläsning av skyltar infördes. Nu bör skylt avläsning prioriteras.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Autopilot ändrar farten
nja, har dom börjat betalat för det patentet nu? (att använda skyltavläsning för att ändra hastighet på farthållaren)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot ändrar farten
Nix dom har inte betalat för det (inte vad jag hört iaf, och det lär aldrig hända
heller med tanke på historiken), men patentet löper väl ut ganska snart iaf, minns
inte när dock.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot ändrar farten
Det är ju EU-krav på att det skall plinga när man kör fortare än skyltad hastighet och enligt en artikel jag läste är det även krav på skyltavläsning.
Däremot är det inte krav på att bilen skall ändra hastigheten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot ändrar farten
Då är det fortfarande kartdata(användargenererad ?!)som avgör APs förändring.

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot ändrar farten
Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om dettamikebike skrev: ↑15 apr 2025 19:24Det är ju EU-krav på att det skall plinga när man kör fortare än skyltad hastighet och enligt en artikel jag läste är det även krav på skyltavläsning.
Däremot är det inte krav på att bilen skall ändra hastigheten.
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot ändrar farten
Exakt!MY_piraya skrev: ↑15 apr 2025 23:02

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Autopilot ändrar farten
Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om dettamikebike skrev: ↑15 apr 2025 19:24Det är ju EU-krav på att det skall plinga när man kör fortare än skyltad hastighet och enligt en artikel jag läste är det även krav på skyltavläsning.
Däremot är det inte krav på att bilen skall ändra hastigheten.
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Autopilot ändrar farten
2030-09-20 går Mobileyes patent ut.MY_piraya skrev: ↑15 apr 2025 23:02
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot ändrar farten
Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om dettamikebike skrev: ↑15 apr 2025 19:24Det är ju EU-krav på att det skall plinga när man kör fortare än skyltad hastighet och enligt en artikel jag läste är det även krav på skyltavläsning.
Däremot är det inte krav på att bilen skall ändra hastigheten.
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Autopilot ändrar farten
Jag tänker att man inte är tvungen att läsa skyltar utan det räcker säkerligen med att låna resp stats fil över hastighetsgränser och sedan visa det?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 17:23Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om detta
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver![]()
Jag har inte läst på så jag vet inte säkert.
Kan inte tänka mig att Tesla betalar för något man kan stjäla
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot ändrar farten
Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 17:44Jag tänker att man inte är tvungen att läsa skyltar utan det räcker säkerligen med att låna resp stats fil över hastighetsgränser och sedan visa det?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 17:23Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om detta
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver![]()
Jag har inte läst på så jag vet inte säkert.
Kan inte tänka mig att Tesla betalar för något man kan stjäla![]()
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot ändrar farten
mikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 17:44Jag tänker att man inte är tvungen att läsa skyltar utan det räcker säkerligen med att låna resp stats fil över hastighetsgränser och sedan visa det?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 17:23Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54
Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om detta
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver![]()
Jag har inte läst på så jag vet inte säkert.
Kan inte tänka mig att Tesla betalar för något man kan stjäla![]()
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
Det är inte krav på skyltavläsning. Man får görahur man vill, bara det fungerar. Man kan nog förstå att kamera ska överrida en databas dock (förutsatt att man använder kamera.)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 3084&rid=1is therefore, necessary to specify feedback methodologies that are equally safe and effective despite their functional differences. It is appropriate to specify several feedback methodologies and allow the manufacturers to choose any of those methodologies to base their ISA systems on.
(4)The ISA system may rely on various input methods, such as camera observation, map data and deep learning, however, the actual presence of real-world speed limit related signs should always take precedence over any other available and potentially diverging information.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot ändrar farten
Jag tolkar det också som att det endast är skyltavläsning som gäller och jo Teslas systemmikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 17:44Jag tänker att man inte är tvungen att läsa skyltar utan det räcker säkerligen med att låna resp stats fil över hastighetsgränser och sedan visa det?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 17:23Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.Bjelke skrev: ↑19 apr 2025 11:54
Som jag skrivit några gånger (var dessutom några år sedan man först kunde läsa om detta
smått idiotiska krav), helt sjukt att detta krav i praktiken kräver att biltillverkarna måste
betala för ett patentskyddat system som mest handlar om att titta på en skylt för att
avgöra vad som står på den.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver![]()
Jag har inte läst på så jag vet inte säkert.
Kan inte tänka mig att Tesla betalar för något man kan stjäla![]()
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
funkar ju kattskit liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Autopilot ändrar farten
Du postade ungefär samtidigt som mig och missade lagtexten?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 21:12Jag tolkar det också som att det endast är skyltavläsning som gäller och jo Teslas systemmikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 17:44Jag tänker att man inte är tvungen att läsa skyltar utan det räcker säkerligen med att låna resp stats fil över hastighetsgränser och sedan visa det?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 17:23Ja själva principen för patentskydd är såklart bra, men att på EU-nivå införa krav påAAKEE skrev: ↑19 apr 2025 13:29
Rent krasst använder sig ju Tesla av själva grundidén bakom patenten men rundar dem med alternativa lösningar. Så det betalas ju inget, å andra sidan får vi skitlösningar.
Att folk kommer på smarta ideer och patentskyddar dem är ju inte konstigt, inte heller märkligt eller sjukt att man får betala för för att använda det. Hela världsamfundet är ju uppbyggt på precis den principen så det lär man ju måsta acceptera även om man kör Tesla.
Är något konstigt så är det Teslas sätt att ta bort hårdvara och patent och sedan inte lösa själva implementeringen mer än *halvhjärtat*.
(Vi förstår nog att de (ingenjörerna) kämpar med det men ofta kämpar de med något som nästan inte går lösa, speciellt eftersom det ska göras med adekvat hårdvara bortplockad och genom att runda ideerna som patenten kom med.).
Regnsensorns borttagande närmare sig 10 år men de har fortfarande inte en fungerande lösning. Det blir sakta bättre, men det är väldigt långt ifrån en tillfredställande lösning.
Man köper ju inte en bil som ett utvecklingsprojekt där det får ta 10 år innan funktionerna blir på okey nivå.
en funktion som är patentskyddad och alltså bara FÅR köpas från ett enda företag tycker
jag känns knepigt.
Men jag håller med om allt i övrigt som du skriver![]()
Jag har inte läst på så jag vet inte säkert.
Kan inte tänka mig att Tesla betalar för något man kan stjäla![]()
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
funkar ju kattskit liksom.
Det är rätt tydligt tycker jag att man tillåter olika lösningar för att nå önskat resultat.
Eu är dock tydliga med vilket sätt de tycker är bäst:
It is however clear that systems employing a combination of a camera system, Global Navigation Satellite System
(GNSS) and up-to-date digital maps are considered the state of the art systems with the greatest real-world
performance and reliability.
Jag har inte koll på om Tesla använder en annan lösning för de bilar som omfattas av lagkravet eller om de kör samma skit som övriga.’speed limit determination system’ means the specific hardware required to obtain the speed limit through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both;
Det borde vara ganska lätt att visa att en Tesla inte uppfyller kraven om de använder samma skit som övriga bilar, eftersom man får fel värde displayat ungefär hälften av gångerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Autopilot ändrar farten
Ett grundproblem är ju att man numera kan patentera typ vad som helst, ett patent ska vara på en teknisk lösning, INTE "att läsa av skyltar med kamera" eller "ha rundade hörn på fönster på mobilen" och sånt trams.
Dessa tramspatent används i praktiken enbart för att utöva utpressning på konkurrenter.
Dessa tramspatent används i praktiken enbart för att utöva utpressning på konkurrenter.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot ändrar farten
Bevisligen använder ju Tesla kamera för att läsa skyltar.AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 22:31Du postade ungefär samtidigt som mig och missade lagtexten?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 21:12Jag tolkar det också som att det endast är skyltavläsning som gäller och jo Teslas systemmikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
funkar ju kattskit liksom.
Det är rätt tydligt tycker jag att man tillåter olika lösningar för att nå önskat resultat.
Eu är dock tydliga med vilket sätt de tycker är bäst:
It is however clear that systems employing a combination of a camera system, Global Navigation Satellite System
(GNSS) and up-to-date digital maps are considered the state of the art systems with the greatest real-world
performance and reliability.Jag har inte koll på om Tesla använder en annan lösning för de bilar som omfattas av lagkravet eller om de kör samma skit som övriga.’speed limit determination system’ means the specific hardware required to obtain the speed limit through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both;
Det borde vara ganska lätt att visa att en Tesla inte uppfyller kraven om de använder samma skit som övriga bilar, eftersom man får fel värde displayat ungefär hälften av gångerna.
Anledningen till att det ofta blir fel är delvis beroende på att bilen läser av fel skyltar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot ändrar farten
Vi pratade väl om patentet och lagen, som åtminstone i mina ögon menar att tillverkaren får välja hur systemet utformas. Tesla är inte tvingad till Mobileyes system.mikebike skrev: ↑21 apr 2025 08:38Bevisligen använder ju Tesla kamera för att läsa skyltar.AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 22:31Du postade ungefär samtidigt som mig och missade lagtexten?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 21:12Jag tolkar det också som att det endast är skyltavläsning som gäller och jo Teslas systemmikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
funkar ju kattskit liksom.
Det är rätt tydligt tycker jag att man tillåter olika lösningar för att nå önskat resultat.
Eu är dock tydliga med vilket sätt de tycker är bäst:
It is however clear that systems employing a combination of a camera system, Global Navigation Satellite System
(GNSS) and up-to-date digital maps are considered the state of the art systems with the greatest real-world
performance and reliability.Jag har inte koll på om Tesla använder en annan lösning för de bilar som omfattas av lagkravet eller om de kör samma skit som övriga.’speed limit determination system’ means the specific hardware required to obtain the speed limit through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both;
Det borde vara ganska lätt att visa att en Tesla inte uppfyller kraven om de använder samma skit som övriga bilar, eftersom man får fel värde displayat ungefär hälften av gångerna.
Anledningen till att det ofta blir fel är delvis beroende på att bilen läser av fel skyltar.
Jag upplever ofta att avläsningen av skylten är rätt (den animerade skylten som passerar) är korrekt men den visade hastighetsskylten på displayen blir en annan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot ändrar farten
Tesla läser skyltar, om de använder patentet eller rundar det vet jag inte.AAKEE skrev: ↑21 apr 2025 09:38Vi pratade väl om patentet och lagen, som åtminstone i mina ögon menar att tillverkaren får välja hur systemet utformas. Tesla är inte tvingad till Mobileyes system.mikebike skrev: ↑21 apr 2025 08:38Bevisligen använder ju Tesla kamera för att läsa skyltar.AAKEE skrev: ↑20 apr 2025 22:31Du postade ungefär samtidigt som mig och missade lagtexten?Bjelke skrev: ↑20 apr 2025 21:12Jag tolkar det också som att det endast är skyltavläsning som gäller och jo Teslas systemmikebike skrev: ↑20 apr 2025 17:55
Då måste den filen uppdateras flera gånger i timmen...
Det finns ju dynamiska hastighetsgränsen, t.ex. kring Fjollträsk, och även vägarbeten med tillfällig hastighetssänkning.
Artikeln jag läste hävdade att det var krav på skyltavläsning, och vi vet ju hur "bra" deg fungerar när Tesla använder kartdata.![]()
funkar ju kattskit liksom.
Det är rätt tydligt tycker jag att man tillåter olika lösningar för att nå önskat resultat.
Eu är dock tydliga med vilket sätt de tycker är bäst:
It is however clear that systems employing a combination of a camera system, Global Navigation Satellite System
(GNSS) and up-to-date digital maps are considered the state of the art systems with the greatest real-world
performance and reliability.Jag har inte koll på om Tesla använder en annan lösning för de bilar som omfattas av lagkravet eller om de kör samma skit som övriga.’speed limit determination system’ means the specific hardware required to obtain the speed limit through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both;
Det borde vara ganska lätt att visa att en Tesla inte uppfyller kraven om de använder samma skit som övriga bilar, eftersom man får fel värde displayat ungefär hälften av gångerna.
Anledningen till att det ofta blir fel är delvis beroende på att bilen läser av fel skyltar.
Jag upplever ofta att avläsningen av skylten är rätt (den animerade skylten som passerar) är korrekt men den visade hastighetsskylten på displayen blir en annan.
Min bil läser och visar hastigheter från portaler som gällande hastighetsbegränsning, trots att det bara är information om aktuell hastighet längre fram. Dessa animeras aldrig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot ändrar farten
Jag blir inte klok på detta. Ibland verkar de läsa skylten och ibland verkar de gå på något annat.
En väg jag åker så beror det på hur jag kommer dit för att den ska veta att det är 30. Kommer jag dit då det är rakt in på vägen så registrerar den skylten men svänger jag in på den så missar den.
En helt annan väg, som är rak och skylten sitter tydligt en bit in, så väljer den 30 istället för 40 som skylten säger. Den biten av väg är ombyggd och brukade vara 30 men är nu 40.
En väg jag åker så beror det på hur jag kommer dit för att den ska veta att det är 30. Kommer jag dit då det är rakt in på vägen så registrerar den skylten men svänger jag in på den så missar den.
En helt annan väg, som är rak och skylten sitter tydligt en bit in, så väljer den 30 istället för 40 som skylten säger. Den biten av väg är ombyggd och brukade vara 30 men är nu 40.
Tesla Model 3 Long Range Highland