Ladda 100% och köra direkt?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Det här är fortfarande fantastisk läsning; tror jag har berömt AAKEE tidigare, så kastar lite beröm över iAkita också.

Jag som egentligen räknar med och är fullständigt trygg med att batteriet håller tillräckligt länge på min e-Niro (4k mil so far) och inte egentligen bryr mig, läser ändå med stort intresse er debatt i ett ointressant ämne :lol: .

Tack så mycket, det är skönt när insatta personer försöker sätta in varandra i sitt eget tankesätt och bådas svar läses kritiskt i syfte att med kunskap i sin egen ståndpunkt besvara frågan.
... att initialt läsa synpunkter för att förstå, och sedan därefter läsa för att besvara, allra helst vid olika åsikter, är nyckeln till kunskap och förhoppningsvis samhörighet.

En något omogen och barnslig funderation kommer härsomföljer: Skulle man kunna för-calendar-age:a ett batteripack och sälja det likt "kommer inte att degraderas över tid" genom att låta packet stå i så dåliga förhållanden att faktisk calendar aging efter denna ogynnsamma lagring blir insignifikant? Säg att man låter det degraderas ner till 85% och därefter hävdar man att calendar aging försumbar och kvar blir endast cyclic aging..

Eller är det så att när man tappat en viss mängd av kapaciteten på packet så är batteripacket i praktiken kasst och kommer snabbt bli oanvändbart likt en mobil eller laptop efter något år, och det enda man åstadkommit med att för-åldra :roll: batteripacket är att man tagit bort kapacitet på vägen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

mastodontfilmsmats skrev: 12 apr 2023 19:01

En något omogen och barnslig funderation kommer härsomföljer: Skulle man kunna för-calendar-age:a ett batteripack och sälja det likt "kommer inte att degraderas över tid" genom att låta packet stå i så dåliga förhållanden att faktisk calendar aging efter denna ogynnsamma lagring blir insignifikant? Säg att man låter det degraderas ner till 85% och därefter hävdar man att calendar aging försumbar och kvar blir endast cyclic aging..

Eller är det så att när man tappat en viss mängd av kapaciteten på packet så är batteripacket i praktiken kasst och kommer snabbt bli oanvändbart likt en mobil eller laptop efter något år, och det enda man åstadkommit med att för-åldra :roll: batteripacket är att man tagit bort kapacitet på vägen?
Industrin räknar ett lithiumbatteri förbrukat när kapaciteten sjunkit till 80%. Det är standarden, när batterier testas brukar de börja bli oförutsägbara vid ungefär 20% kapacitetstapp.
Det finns tester där de fortsätter som innan efter 20% tapp, men jag skulle säga att 80%-gränsen är vettig.

En elbil som används utan att lång range behövs kanske klarar sig en bit till, men alla batteriet kommer inte leva välfungerande dit.

Det verkar dö en del model S-batterier i usa, de har nog inte nått 20% degradering, i vart fall inte passerat.

Jag tror inte det är någon bra ide att sälja dyra
högkapacitetsbatterier som degraderats till SR-range.

Det är lätt att bli fartblind i en sån här tråd.
Batterierna kommer hålla garantitiden ut, i de allra flesta fallen. I varma länder kanske inte så mycket mer, och i Sverige kanske 10-15 år om man laddar som de flesta gör.
Jag är dock övertygad om att det kommer finnas folk som sitter med svarte petter och ingen vill köpa bilen av dem i framtiden därför att batteriet är grymt trött. Detta trots kanske att bilen är i fint skick.

Jag är med och skriver i första hand för att det finns så grymt mycket myter (som inte alls stämmer) runt batterier, tex att batteriet skall laddas till 80 eller 90% och mår bäst av det.
Det är ju synd att gå omkring och tro att man faktiskt gjort det allra bästa för batteriet i fem år, för att sedan inse att man laddat till den sämsta SOCen dagligen i fem år, om man hade tänkt vara batterikramare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

I diskussionen om att högre SOC automatiskt skulle ge högre degradering:

Potentialen i Anoden är den drivande faktorn, och den minskar med ökande SOC men inte linjärt:
38DF643C-4F1F-4E09-88D1-DD713E18113D.jpeg
I denna bild kan man se anodens potential i de övre diagrammen:
Det är inte svårt att se kopplingen mellan anodens potential och degraderingstakten:
6CF00200-44FE-4CF5-A3C4-E8B469402D18.jpeg

Vissa forksningsresultat visar (ganska många faktiskt) att batterierna degraderar långsammare vid 100% än vid 80%.
Oftast är det inte stora skillnader men man kan se antydan till det.

Den här rapporten såg fenomenet väldigt tydligt i alla temperaturer och alla kontrolltillfällen.
Cellerna är 2170 NCA (de avslöjar inte tillverkaren).
EA77F536-219B-4CBE-A2AC-32CFC4D11A8F.jpeg
Jag har sett liknande med mina Panasonic 2170 NCA, men inte så extremt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Väcker liv i tråden, Här är en bild med panasonic NCR18650B, ungefär den cell man hade i model S tidigare, som är väldigt slänkt med den som sitter i S numera:

Man har alltså testat att hålla såna celler med 100% i 24 grader i 4 år, och de tappade 20% kapacitet genom att stå med 100% i 4 år.
Det är alltså, precis som tidigare sagts inte akut att köra bilen om man råkade ladda den fullt.

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png
Länk: (dock inte den kortaste länken jag postat):
https://pdf.sciencedirectassets.com/316 ... 2e03&cc=se
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 03 mar 2025 23:34

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png
Jag noterar att bilden innehåller grafer som visar två olika LFP-celler som når samma kalenderåldring efter 6 resp 8 år med 100% som NCR gjorde efter bara 4 år. Kommentar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Liqwid78 »

AAKEE skrev: 03 mar 2025 23:34
Väcker liv i tråden, Här är en bild med panasonic NCR18650B, ungefär den cell man hade i model S tidigare, som är väldigt slänkt med den som sitter i S numera:

Man har alltså testat att hålla såna celler med 100% i 24 grader i 4 år, och de tappade 20% kapacitet genom att stå med 100% i 4 år.
Det är alltså, precis som tidigare sagts inte akut att köra bilen om man råkade ladda den fullt.

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png

Länk: (dock inte den kortaste länken jag postat):
https://pdf.sciencedirectassets.com/316 ... 2e03&cc=se
Intressant. Vet vilka LFP typ används i den svenska marknaden?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 04 mar 2025 08:04
AAKEE skrev: 03 mar 2025 23:34

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png
Jag noterar att bilden innehåller grafer som visar två olika LFP-celler som når samma kalenderåldring efter 6 resp 8 år med 100% som NCR gjorde efter bara 4 år. Kommentar?
Vi har sett att LFP har lite lägre calendar aging än NMC/NCA.

Forskarna beskriver det i princip som att det betor på den lägre cellspänningen. Alla tester visar dock inte lika stor skillnad.
(Jag har inte studerat LFP lika ingående som. NMC/NCA.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Liqwid78 skrev: 04 mar 2025 09:55
AAKEE skrev: 03 mar 2025 23:34
Väcker liv i tråden, Här är en bild med panasonic NCR18650B, ungefär den cell man hade i model S tidigare, som är väldigt slänkt med den som sitter i S numera:

Man har alltså testat att hålla såna celler med 100% i 24 grader i 4 år, och de tappade 20% kapacitet genom att stå med 100% i 4 år.
Det är alltså, precis som tidigare sagts inte akut att köra bilen om man råkade ladda den fullt.

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png

Länk: (dock inte den kortaste länken jag postat):
https://pdf.sciencedirectassets.com/316 ... 2e03&cc=se
Intressant. Vet vilka LFP typ används i den svenska marknaden?
CATL’s LFP.

Betänk att de testade cellerna är väl över 8 år gamla celler. (De testades ju i 8 år och lite administrativ tid för rapportsktivning etc.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 04 mar 2025 08:04
AAKEE skrev: 03 mar 2025 23:34

50% i 8 år kostade ungefär 13%.
long term_calendar aging.png
Jag noterar att bilden innehåller grafer som visar två olika LFP-celler som når samma kalenderåldring efter 6 resp 8 år med 100% som NCR gjorde efter bara 4 år. Kommentar?
Det finns en massa supplemental data jag inte direkt kollat på.

Här är nyare Panasonic ncr18650GA istället mot två LFP-celler:
Det ljusblå 50%, det mörkblå 100%. Allt vid 24C
IMG_3950.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ingemar S
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 dec 2021 17:13

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Ingemar S »

Vart leder detta oss ?
Skall man hålla så låg SOC vi daglig användning som möjligt?
T.ex använder jag sällan mer än 20% en vardag. Skulle kunna ladda till 50% varje natt.
Hur mycket bättre skulle det vara än som nu till 80%.
Det är en MYP gamla modellen 2023


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mikebike »

Ingemar S skrev: 13 apr 2025 09:07
Vart leder detta oss ?
Skall man hålla så låg SOC vi daglig användning som möjligt?
T.ex använder jag sällan mer än 20% en vardag. Skulle kunna ladda till 50% varje natt.
Hur mycket bättre skulle det vara än som nu till 80%.
Det är en MYP gamla modellen 2023


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om jag kunde ladda hemma skulle jag välja 40% och ha bilen inkopplad hela tiden. Då är det bara ett klick i appen för att ladda mer om man kommer på att man skall köra lite längre nästa dag.

Nu laddar jag när jag kommer åt (veckohandling) vilket betyder att laddnivån varierar mellan 25 och 80% beroende på hur mycket jag kör.
På torsdag morgon skall vi åka till landet (49 mil) vilket antagligen betyder att jag måste ta bilen till jobbet och ladda till 90% där eftersom jag inte vet om jag kan ladda i närheten av bostaden på onsdag kväll.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 362
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av xms67 »

Ingemar S skrev: 13 apr 2025 09:07
Vart leder detta oss ?
Skall man hålla så låg SOC vi daglig användning som möjligt?
T.ex använder jag sällan mer än 20% en vardag. Skulle kunna ladda till 50% varje natt.
Hur mycket bättre skulle det vara än som nu till 80%.
Det är en MYP gamla modellen 2023


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag laddar till 50-55% normalt när jag är hemma. Någon enstaka gång, som igår när det var minuspriser, laddar jag till 60%. Detta om jag inte ska iväg på en längre resa såklart.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Ingemar S
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 dec 2021 17:13

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Ingemar S »

Finns det något mera att läsa i ämnet ?
Hos Tesla är det rätt knapphändig må jag säga (eller har jag inte hittat).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Ingemar S skrev: 15 apr 2025 17:02
Finns det något mera att läsa i ämnet ?
Hos Tesla är det rätt knapphändig må jag säga (eller har jag inte hittat).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sök på min nick här på teslaclubsweden.
Jag har skrivit betydligt mer på teslamotorsclub.com, samma nick.

Jag gar relativt ofta hänvisat till forskningsrapporter med länkar så du kan hitta läsvärt så.

Annars går det googla på lithium ion + calendar aging eller cyclic aging. Var dock beredd på att EV-hemsidor meat troligt sprider myter och inte korrekta data.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ingemar S
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 dec 2021 17:13

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Ingemar S »

AAKEE skrev:
Ingemar S skrev: 15 apr 2025 17:02
Finns det något mera att läsa i ämnet ?
Hos Tesla är det rätt knapphändig må jag säga (eller har jag inte hittat).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sök på min nick här på teslaclubsweden.
Jag har skrivit betydligt mer på teslamotorsclub.com, samma nick.

Jag gar relativt ofta hänvisat till forskningsrapporter med länkar så du kan hitta läsvärt så.

Annars går det googla på lithium ion + calendar aging eller cyclic aging. Var dock beredd på att EV-hemsidor meat troligt sprider myter och inte korrekta data.
Tackar. Skall kolla


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Denna är omfattande men går igenom de flesta aspekterna: (Peter Keil som har vart med och gjort denna forskking har många bra forskningsrapporter bakom sig)
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/document.pdf

Mer av Peter keil:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 609jes/pdf

Lite mer lättläst:
https://www.researchgate.net/profile/Si ... dGlvbiJ9fQ

Man kan även googla på Evelina Vikner, forskare som jag tror har doktorerat och har flera välskrivna rapporter bakom sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 13 apr 2025 09:15
På torsdag morgon skall vi åka till landet (49 mil) vilket antagligen betyder att jag måste ta bilen till jobbet och ladda till 90% där eftersom jag inte vet om jag kan ladda i närheten av bostaden på onsdag kväll.
Varför bara till 90%?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 16 apr 2025 12:23
mikebike skrev: 13 apr 2025 09:15
På torsdag morgon skall vi åka till landet (49 mil) vilket antagligen betyder att jag måste ta bilen till jobbet och ladda till 90% där eftersom jag inte vet om jag kan ladda i närheten av bostaden på onsdag kväll.
Varför bara till 90%?
Max effekt är 3,7 kW, och jag räknade med att jag bara hinner komma upp till 90%, men nu ser det ut att bli lite mer.
Screenshot_20250416_124917_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 16 apr 2025 12:49
jonasl skrev: 16 apr 2025 12:23
mikebike skrev: 13 apr 2025 09:15
På torsdag morgon skall vi åka till landet (49 mil) vilket antagligen betyder att jag måste ta bilen till jobbet och ladda till 90% där eftersom jag inte vet om jag kan ladda i närheten av bostaden på onsdag kväll.
Varför bara till 90%?
Max effekt är 3,7 kW, och jag räknade med att jag bara hinner komma upp till 90%, men nu ser det ut att bli lite mer.

Screenshot_20250416_124917_Tesla.jpg
Precis!

Calendar aging är såvitt vi vet (tester på det närmaste vi kommer utan att slakta mikebike’s pack och ta några celler 😂) visar på att LG M50 har högsta calendar aging runt 85-90% eller så, och att tester i cyclic aging visade på att batteriet tappade ~20% på 1800 cykler 100-0%, så varje sån cykel drar 0.011% under förutsättning att man ids köra från 100% tills bilen strejkar.
Vinsten i praktiken i att stanna på 90% om man egentligen behöver mer är försumbar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av jonasl »

Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 16 apr 2025 13:06
Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Snålt, men ändå inte.

Jag betalar 30 kronor (extra) för att stå på laddplats. Jag lär hinna ladda 30 kWh idag, så 1 kr/kWh.

De som parkerar en laddhybrid där kommer sällan upp till ens 10 kWh och de betalar således 3 gånger så mycket per kWh. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 16 apr 2025 14:01
jonasl skrev: 16 apr 2025 13:06
Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Snålt, men ändå inte.

Jag betalar 30 kronor (extra) för att stå på laddplats. Jag lär hinna ladda 30 kWh idag, så 1 kr/kWh.

De som parkerar en laddhybrid där kommer sällan upp till ens 10 kWh och de betalar således 3 gånger så mycket per kWh. :lol:
På de platser jag normalt jobbar med bilresa dit är det helt gratis på en plats och 50:- för en laddning (oavsett energimängd, så ~ nedåt 60öre per kWh för en normal laddning. (Står alltid förra dagar så man hinner ladda fullt om man vill). Oavsett är det billigare att ta vägen via SuC som är 0:- / kWh ett drygt år till.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 16 apr 2025 15:26
mikebike skrev: 16 apr 2025 14:01
jonasl skrev: 16 apr 2025 13:06
Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Snålt, men ändå inte.

Jag betalar 30 kronor (extra) för att stå på laddplats. Jag lär hinna ladda 30 kWh idag, så 1 kr/kWh.

De som parkerar en laddhybrid där kommer sällan upp till ens 10 kWh och de betalar således 3 gånger så mycket per kWh. :lol:
På de platser jag normalt jobbar med bilresa dit är det helt gratis på en plats och 50:- för en laddning (oavsett energimängd, så ~ nedåt 60öre per kWh för en normal laddning. (Står alltid förra dagar så man hinner ladda fullt om man vill). Oavsett är det billigare att ta vägen via SuC som är 0:- / kWh ett drygt år till.
Att köra till en SuC är inte aktuellt i Fjollträsk, det innebär både bilköer och laddköer. Jag har 4,5 km till jobbet, inne i stan, och det är faktiskt helt gratis att stå där nätter och helger. Om man har "personalbadge".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 16 apr 2025 18:08
AAKEE skrev: 16 apr 2025 15:26
mikebike skrev: 16 apr 2025 14:01
jonasl skrev: 16 apr 2025 13:06
Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Snålt, men ändå inte.

Jag betalar 30 kronor (extra) för att stå på laddplats. Jag lär hinna ladda 30 kWh idag, så 1 kr/kWh.

De som parkerar en laddhybrid där kommer sällan upp till ens 10 kWh och de betalar således 3 gånger så mycket per kWh. :lol:
På de platser jag normalt jobbar med bilresa dit är det helt gratis på en plats och 50:- för en laddning (oavsett energimängd, så ~ nedåt 60öre per kWh för en normal laddning. (Står alltid förra dagar så man hinner ladda fullt om man vill). Oavsett är det billigare att ta vägen via SuC som är 0:- / kWh ett drygt år till.
Att köra till en SuC är inte aktuellt i Fjollträsk, det innebär både bilköer och laddköer. Jag har 4,5 km till jobbet, inne i stan, och det är faktiskt helt gratis att stå där nätter och helger. Om man har "personalbadge".
Det förstår jag såklart, ville bara skyta med att jag kan åka till gratis-SuC om jag tycker 60:- öre är dyrt 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 16 apr 2025 18:08
AAKEE skrev: 16 apr 2025 15:26
mikebike skrev: 16 apr 2025 14:01
jonasl skrev: 16 apr 2025 13:06
Tiden det tar att ladda med låg effekt brukar alltid överskattas av bilen tycker jag. Och 16A enfas är snålt av ditt jobb :-) vi har 11kW för 3.50 kr/kWh men jag har aldrig använt dem.

Jag försöker tänka att jag ska hålla arean under SoC-kurvan 50-100% så liten som möjligt.

Laddar alltid 100% innan långa resor, gärna så bilen får stå någon timme då det ändå inte är särskilt många gånger varje år och känner absolut ingen stress över det.
Snålt, men ändå inte.

Jag betalar 30 kronor (extra) för att stå på laddplats. Jag lär hinna ladda 30 kWh idag, så 1 kr/kWh.

De som parkerar en laddhybrid där kommer sällan upp till ens 10 kWh och de betalar således 3 gånger så mycket per kWh. :lol:
På de platser jag normalt jobbar med bilresa dit är det helt gratis på en plats och 50:- för en laddning (oavsett energimängd, så ~ nedåt 60öre per kWh för en normal laddning. (Står alltid förra dagar så man hinner ladda fullt om man vill). Oavsett är det billigare att ta vägen via SuC som är 0:- / kWh ett drygt år till.
Att köra till en SuC är inte aktuellt i Fjollträsk, det innebär både bilköer och laddköer. Jag har 4,5 km till jobbet, inne i stan, och det är faktiskt helt gratis att stå där nätter och helger. Om man har "personalbadge".
Låter lite som mitt favvoställe, längs allén vid gamla stadion :)
Förut var det gratis för alla kvällar och helger och snudd på gratis övrig tid (2 kr/timme om
jag minns rätt) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar