Jag som egentligen räknar med och är fullständigt trygg med att batteriet håller tillräckligt länge på min e-Niro (4k mil so far) och inte egentligen bryr mig, läser ändå med stort intresse er debatt i ett ointressant ämne

Tack så mycket, det är skönt när insatta personer försöker sätta in varandra i sitt eget tankesätt och bådas svar läses kritiskt i syfte att med kunskap i sin egen ståndpunkt besvara frågan.
... att initialt läsa synpunkter för att förstå, och sedan därefter läsa för att besvara, allra helst vid olika åsikter, är nyckeln till kunskap och förhoppningsvis samhörighet.
En något omogen och barnslig funderation kommer härsomföljer: Skulle man kunna för-calendar-age:a ett batteripack och sälja det likt "kommer inte att degraderas över tid" genom att låta packet stå i så dåliga förhållanden att faktisk calendar aging efter denna ogynnsamma lagring blir insignifikant? Säg att man låter det degraderas ner till 85% och därefter hävdar man att calendar aging försumbar och kvar blir endast cyclic aging..
Eller är det så att när man tappat en viss mängd av kapaciteten på packet så är batteripacket i praktiken kasst och kommer snabbt bli oanvändbart likt en mobil eller laptop efter något år, och det enda man åstadkommit med att för-åldra