Mercedes CLA EV
Moderator: Redaktion
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Mercedes CLA EV
Den här lockar verkligen, suget på Zeekr 7X dog ut helt. Nu har jag istället börjat tråna efter denna när det är bilbytardags 2027 - men det hinner ju såklart komma en del annat nytt innan dess också 

Jag hamnade på 690.000kr för en tvåhjulsdriven. Min säljare lovade mig en provkörning så snart dom fick in sin demobil. Måste bestämma mig för nästa bil, då EQBn snart ska tillbaka. Denna gång blir det köp, ingen privatleasing igen, gillar inte att det inte är min bil. Ja, sån är jag.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Intressant att CLA inte blivit prisad i Norge än, undrar vad det beror på 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
Står i den tyska konfiguratorn.
En jävla miss isåfall!
En jävla miss isåfall!
Aj ajForce-Walker skrev: ↑01 maj 2025 20:53Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
En jävla miss isåfall!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Står ju bara att för att få 320kW måste det vara 800v.Force-Walker skrev: ↑01 maj 2025 20:53Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
En jävla miss isåfall!
Kan det fortfarande vara så, visst. Men det är att dra väldigt stora växlar av den meningen.
Mit dem Gleichstrom-Ladesystem laden Sie
Ihr Fahrzeug mit bis zu 320 kW an kompatiblen Schnellladesäulen, die mindestens 800-V-Technologie unterstützen
- bspw. IONITY in Europa. Diese liefern den für Ihre Hochvolt-Batterie erforderlichen Gleichstrom und das System stellt in kurzer Zeit eine bestmögliche elektrische
Med likströmsladdningssystemet kan du ladda
Ditt fordon med upp till 320 kW vid kompatibla snabbladdningsstationer som stöder minst 800 V-teknik
- t.ex. IONITY i Europa. Dessa levererar den likström som krävs för ditt högspänningsbatteri och systemet ger snabbt bästa möjliga el
Jag ser inga större problem med det. Jag har laddat på SuC två gånger under mitt långa elbilsliv och båda gångerna strulade det, så jag undviker dem ändå. I princip alla andra laddare stödjer 800V laddning.Force-Walker skrev: ↑01 maj 2025 20:53Skrivs nu på Twitter att den enbart kommer kunna ladda på 800volts laddare.
En jävla miss isåfall!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Synd, och hoppas de Mercedes rättar till det bums.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Tvärtom, nästan alla laddare utom Teslas är 800v.SkipperO skrev: ↑02 maj 2025 20:26Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Vissa kempower klarar bara 400v men inte många som kör med dom.
Tesla som ligger efter utvecklingenmanneson skrev: ↑02 maj 2025 21:02Tvärtom, nästan alla laddare utom Teslas är 800v.SkipperO skrev: ↑02 maj 2025 20:26Känns som risk för många besvikna elbilsköpare om 800V krävs för snabbladdning. Förr var det typ bara Ionity som erbjöd det, men verkar vara många fler nu. Hittade ingen bra info, så jag gissar dock på att 2/3 av DC-laddarna inte funkar för CLA. insatta elbilister kanske kan ta det, men jobbigt för medel-bilisten. Ta bara artikeln i elbilssiten CarUp som blandar ihop V och kW i när de skriver om CLA.
Vissa kempower klarar bara 400v men inte många som kör med dom.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21