Vi har ett spa ett stenkast bort också som har 16 st 22kW uttag men det kostar 5-6 kr/kWh så det är inte direkt ett alternativ. Jag hade som jag skrivit vid flera tillfällen aldrig kört elbil om jag inte kunnat ladda hemma. I början hade vi bara 10A 1-fas, det fungerar tillräckligt bra men man måste komma ihåg att ladda hela tiden.
Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4578
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Flytta eller byt bil 
Vi har ett spa ett stenkast bort också som har 16 st 22kW uttag men det kostar 5-6 kr/kWh så det är inte direkt ett alternativ. Jag hade som jag skrivit vid flera tillfällen aldrig kört elbil om jag inte kunnat ladda hemma. I början hade vi bara 10A 1-fas, det fungerar tillräckligt bra men man måste komma ihåg att ladda hela tiden.
Vi har ett spa ett stenkast bort också som har 16 st 22kW uttag men det kostar 5-6 kr/kWh så det är inte direkt ett alternativ. Jag hade som jag skrivit vid flera tillfällen aldrig kört elbil om jag inte kunnat ladda hemma. I början hade vi bara 10A 1-fas, det fungerar tillräckligt bra men man måste komma ihåg att ladda hela tiden.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag cyklar till jobbet så normalt räcker det med att ladda 1 timme varje torsdag när vi veckohandlar. Det är när vi skall åka till landet eller när vi kommer hem med låg SoC det blir lite bökigt.jonasl skrev: ↑17 maj 2025 14:50Flytta eller byt bil
Vi har ett spa ett stenkast bort också som har 16 st 22kW uttag men det kostar 5-6 kr/kWh så det är inte direkt ett alternativ. Jag hade som jag skrivit vid flera tillfällen aldrig kört elbil om jag inte kunnat ladda hemma. I början hade vi bara 10A 1-fas, det fungerar tillräckligt bra men man måste komma ihåg att ladda hela tiden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag likställer det med att ha utedass.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 14:32Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter. Ingen med laddmöjlighet. Övriga parkerar på gatanjonasl skrev: ↑16 maj 2025 22:30Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!
Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Vi har den enda elbilen, två har PHEV.
Varför ska det finnas ambition att underlätta laddmöjligheter vid bostäder som inte lämpar sig för bilinnehavare?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Därför att det skulle ge färre avgasbilar och därmed bättre miljö.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:33Jag likställer det med att ha utedass.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 14:32Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter. Ingen med laddmöjlighet. Övriga parkerar på gatanjonasl skrev: ↑16 maj 2025 22:30Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!
Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Vi har den enda elbilen, två har PHEV.
Varför ska det finnas ambition att underlätta laddmöjligheter vid bostäder som inte lämpar sig för bilinnehavare?
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:33Jag likställer det med att ha utedass.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 14:32Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter. Ingen med laddmöjlighet. Övriga parkerar på gatanjonasl skrev: ↑16 maj 2025 22:30Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!
Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Vi har den enda elbilen, två har PHEV.
Varför ska det finnas ambition att underlätta laddmöjligheter vid bostäder som inte lämpar sig för bilinnehavare?
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:33Jag likställer det med att ha utedass.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 14:32Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter. Ingen med laddmöjlighet. Övriga parkerar på gatanjonasl skrev: ↑16 maj 2025 22:30
Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!
Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Vi har den enda elbilen, två har PHEV.
Varför ska det finnas ambition att underlätta laddmöjligheter vid bostäder som inte lämpar sig för bilinnehavare?
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag skulle snarast säga att folk i Stockholm Göteborg och Malmö bar bättre ekonomi än de som bor i sätaröd eller tollarp ( små byar helt enkelt).mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Sen är ju hela debatten om vem som får mest bidrag eller betalt mest skatt bara så löjlig, den tar oss ingenstans..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Instämmer. Alla har samma möjlighet till avdrag för grön teknik så det finns ingen orättvisa. Det finns ju mycket skattefinansierat som inte används av alla i samhället. Att man bara vill betala för det man själv utnyttjar tycker jag är en motbjudande inställning som man ibland träffar på.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2025 20:14Jag skulle snarast säga att folk i Stockholm Göteborg och Malmö bar bättre ekonomi än de som bor i sätaröd eller tollarp ( små byar helt enkelt).mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Sen är ju hela debatten om vem som får mest bidrag eller betalt mest skatt bara så löjlig, den tar oss ingenstans..
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag har bott 7 år i stockholms innerstad, jag hade bil men jag har aldrig kört så lite bil som jag gjorde då, jag tankade i snitt varannan månad. Den vanligaste körturen var nog att flytta bilen några hundra meter vid städdag (innan jag lyckades få en egen parkering på innergården)
Jag tror de flesta av mina grannar som hade bil var liknande, vet EN som faktiskt körde till och från jobbet med sin bil, de flerata stod "alltid" parkerade.
Hur mycket nytta gör det egentligen att byta ut bensin(eller diesel)bilar som förbrukar så lite bränsle ? ..Det är väl betydligt effektivare att byta ut de som faktiskt går mycket, jag kör exempelvis 2500mil/år nu.
Jag hade INTE kört elbil om jag inte kunde ladda hemma, det är knappt så ekvationen går ihop ens nu, det skulle aldrig gå om man var tvungen att betala laddare "på stan".
Jag tror de flesta av mina grannar som hade bil var liknande, vet EN som faktiskt körde till och från jobbet med sin bil, de flerata stod "alltid" parkerade.
Hur mycket nytta gör det egentligen att byta ut bensin(eller diesel)bilar som förbrukar så lite bränsle ? ..Det är väl betydligt effektivare att byta ut de som faktiskt går mycket, jag kör exempelvis 2500mil/år nu.
Jag hade INTE kört elbil om jag inte kunde ladda hemma, det är knappt så ekvationen går ihop ens nu, det skulle aldrig gå om man var tvungen att betala laddare "på stan".
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Nej, dom ägarna du beskriver är ju inte prioriterade. Gör inget om dom blir sist att byta till el såvida dom som bor i innerstan inte vill förbättra den lokala miljön men det kan dom ju själva bestämma om man är beredd att leva med konsekvenserna.repulsiv skrev: ↑17 maj 2025 21:15Jag har bott 7 år i stockholms innerstad, jag hade bil men jag har aldrig kört så lite bil som jag gjorde då, jag tankade i snitt varannan månad. Den vanligaste körturen var nog att flytta bilen några hundra meter vid städdag (innan jag lyckades få en egen parkering på innergården)
Jag tror de flesta av mina grannar som hade bil var liknande, vet EN som faktiskt körde till och från jobbet med sin bil, de flerata stod "alltid" parkerade.
Hur mycket nytta gör det egentligen att byta ut bensin(eller diesel)bilar som förbrukar så lite bränsle ? ..Det är väl betydligt effektivare att byta ut de som faktiskt går mycket, jag kör exempelvis 2500mil/år nu.
Jag hade INTE kört elbil om jag inte kunde ladda hemma, det är knappt så ekvationen går ihop ens nu, det skulle aldrig gå om man var tvungen att betala laddare "på stan".
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Mycket märklig statistik. Sverige har fler offentliga laddare än vi behöver idag, aldrig problem att komma intill en laddare. Det viktiga är privata långsamma laddare vid hem och jobb där man vistas ofta och länge.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Beklagar felskrivningen, menade givetvis så. Med EUs siffror borde konstant laddkaos råda i Norge nu. Du kan kanske lägga lite tid på att ta reda på hur mycket en snittelbilist som kan ladda hemma behöver nyttja publik laddning och vad den verkliga nyttjandegraden på en publik laddare då blir samt om det går att få ekonomi i det.TiborBlomhall skrev: ↑17 maj 2025 08:49EU:s mål är tio elbilar per publik laddare, inte tvärtom.MarkusL skrev: ↑17 maj 2025 07:39Som vanligt har EU otur när de tänker. Ett mål på 10 laddare per elbil är helt galet. Det som behövs på riktigt är att ”right to charge” införs som i Norge för alla som bor i lägenhet. Kör ofta genom Norge och upplever aldrig problem så uppenbart ligger de hyfsat i balans. Har 2 elbilar, den ena 4 år gammal, går 1500 mil/år har laddats publikt en gång i kanske 10 min. Den andra går mer än normalt ca 3000 mil/år och har på 6 år kanske snabbladdats 150ggr men kanske bara under 60 unika dagar då långresor ofta ger mer än en snabbladdning per dag. Om vi tar den ”värsta” av dessa bilar så har den snabbladdats i ca 3000 minuter eller 0,95 promille av tiden jag haft den, vilket skulle innebära att om det fanns 1000 bilar per snabbladdare så skulle de ändå stå tomma en tid på dygnet. Att räkna såhär är förstås galet då folk inte laddar publikt jämnt utspritt över dygnet men jag anser att det är lika galet hur de kommit fram till att det ska finnas 10 publika laddare per elbil då jag gissar att det (om man har right to charge som i Norge) så skulle de i så fall stå tomma 99%av tiden. Vem ska betala för det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Nej, jag blandar inte ihop klimat och miljö, och jag prioriterar den senare eftersom den har större och mer akut påverkan på människors hälsa.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:21Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Det är en vanlig uppfattning hos folk i landsorten. Det finns absolut fler höginkomsttagare i storstäderna än i landsbygden, men det betyder inte att "vanligt folk" tjänar mer.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2025 20:14Jag skulle snarast säga att folk i Stockholm Göteborg och Malmö bar bättre ekonomi än de som bor i sätaröd eller tollarp ( små byar helt enkelt).mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Sen är ju hela debatten om vem som får mest bidrag eller betalt mest skatt bara så löjlig, den tar oss ingenstans..
Så här ser det ut där vi bor:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Helt ärligt vet jag inte vad du vill säga med detta inlägg.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 09:08Det är en vanlig uppfattning hos folk i landsorten. Det finns absolut fler höginkomsttagare i storstäderna än i landsbygden, men det betyder inte att "vanligt folk" tjänar mer.chaffis75 skrev: ↑17 maj 2025 20:14Jag skulle snarast säga att folk i Stockholm Göteborg och Malmö bar bättre ekonomi än de som bor i sätaröd eller tollarp ( små byar helt enkelt).mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42
Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Sen är ju hela debatten om vem som får mest bidrag eller betalt mest skatt bara så löjlig, den tar oss ingenstans..
Så här ser det ut där vi bor:
Screenshot_20250517_174548_Samsung Internet.jpg
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Sluta kör avgasbil då. Din egen lokala miljö bestämmer du ju mycket över själv. Möjligen skulle ni ju kunna lösa det på kommunal nivå. Förbjud motortrafik eller gör vad ni vill. Vi som inte bor i innerstan bryr oss inte speciellt mycket om din lokala luftkvalitet.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 09:04Nej, jag blandar inte ihop klimat och miljö, och jag prioriterar den senare eftersom den har större och mer akut påverkan på människors hälsa.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:21Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 15:42
Därför att det skulle ge färre avgasbilar och bättre miljö.
Miljöförbättringen blir dessutom större i tätbebyggda områden än i glesbebyggda villaområden.
Om villaägare får skattereduktion för att sätta upp laddboxar där de kan ladda billigt är det rimligt att subventionera publika lappstolpar också.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
För övrigt är den ju betydligt bättre nu än den har varit.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Eh, du har nog missat vad tråden och mina kommentarer handlar om.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 11:19Sluta kör avgasbil då. Din egen lokala miljö bestämmer du ju mycket över själv. Möjligen skulle ni ju kunna lösa det på kommunal nivå. Förbjud motortrafik eller gör vad ni vill. Vi som inte bor i innerstan bryr oss inte speciellt mycket om din lokala luftkvalitet.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 09:04Nej, jag blandar inte ihop klimat och miljö, och jag prioriterar den senare eftersom den har större och mer akut påverkan på människors hälsa.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:21Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 15:47
Det är ju ni som bor i tätbebyggda områden som tjänar mest på miljöförbättringar.
Ska du ha bil får du väl flytta någonstans där det blir lättare för oss att hjälpa dig? Möjlighet till egen parkeringsplats är ju ett rimligt grundkrav.
Alla har/behöver inte bil. Den gruppen fixar ju att bo som du gör utan subventioner.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
För övrigt är den ju betydligt bättre nu än den har varit.
Jag kör redan elbil sedan över 4 år tillbaks, men det är svårt att hitta laddplatser. Vilket i sin tur gör att många tvekar att skaffa elbil.
Ja, det bör absolut lösas på kommunal nivå eftersom det är kommunen som äger gatorna och därmed de flesta parkeringsplatser.
Jag bor inte i innerstaden, jag bor i en förort.
I innerstaden finns det massor av laddplatser. Som jag skrev tidigare har Stockholm 10 gånger så många laddplatser per 1000 invånare jämfört med Solna och det är ännu sämre i vissa andra förorter.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Så du tycker någon annan ska sätta upp laddboxar?mikebike skrev: ↑19 maj 2025 11:29Eh, du har nog missat vad tråden och mina kommentarer handlar om.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 11:19Sluta kör avgasbil då. Din egen lokala miljö bestämmer du ju mycket över själv. Möjligen skulle ni ju kunna lösa det på kommunal nivå. Förbjud motortrafik eller gör vad ni vill. Vi som inte bor i innerstan bryr oss inte speciellt mycket om din lokala luftkvalitet.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 09:04Nej, jag blandar inte ihop klimat och miljö, och jag prioriterar den senare eftersom den har större och mer akut påverkan på människors hälsa.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:21Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.mikebike skrev: ↑17 maj 2025 16:04
Ja, vi i tätbebyggda områden skulle få mest miljöförbättring av en (lokal) elektrifiering. Det är min poäng.
Vi får ju inte bättre miljö för att villaägare i landsorten byter till elbil.
Ni som tycker att ni måste ha bil kan byta ort, bostad eller jobb.
Själv flyttade jag 40 mil och min fru flyttade 50 mil.
När vi går i pension flyttar vi 50 mil.
Varför skall vi som bor i lägenhet sponsra villaägare med avdrag för installation av laddbox och ROT-avdrag?
Generellt har villaägare bättre ekonomi än de som bor i hyreslägenhet.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
För övrigt är den ju betydligt bättre nu än den har varit.![]()
Jag kör redan elbil sedan över 4 år tillbaks, men det är svårt att hitta laddplatser. Vilket i sin tur gör att många tvekar att skaffa elbil.
Ja, det bör absolut lösas på kommunal nivå eftersom det är kommunen som äger gatorna och därmed de flesta parkeringsplatser.
Jag bor inte i innerstaden, jag bor i en förort.
I innerstaden finns det massor av laddplatser. Som jag skrev tidigare har Stockholm 10 gånger så många laddplatser per 1000 invånare jämfört med Solna och det är ännu sämre i vissa andra förorter.
Rimligt är ju att även hyresgäster i förorten får ta del av bidraget för grön teknik. 5000 fick jag när jag satte upp laddbox hemma. Hyresvärdarna kunde få samma per parkering dom har.
Hyresgäster i förorter kör mer sällan nyare bilar. Läste statistk någonstan att av bilar som är 0-5år bor bara 10% av ägarna i lägenhet utan egen parkering så det driver inte omställningen. På sikt kanske när det finns ett större utbud av begagnat.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8065
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Det är oftast inte hyresvärdarna som äger parkeringsplatserna på gatan utan kommunen.
Och kommunerna vågar inte göra det:
https://teslaclubsweden.se/lagen-hindra ... ddstolpar/
Och kommunerna vågar inte göra det:
https://teslaclubsweden.se/lagen-hindra ... ddstolpar/
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.TiborBlomhall skrev: ↑19 maj 2025 14:28Det är oftast inte hyresvärdarna som äger parkeringsplatserna på gatan utan kommunen.
Och kommunerna vågar inte göra det:
https://teslaclubsweden.se/lagen-hindra ... ddstolpar/
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Norge har en väsentligt större andel som bor i egenägda bostäder så det går inte att jämföra rakt av. Hittar inte exakta siffror men det verkar röra sig om över 80%, resten är hyresrätter och bostadsrätter. De 80% är inte bara villor iofs, men högre andel egnahem än Sverige iaf, så ingen jobbig hyresvärd eller förening som sätter sig på tvären. Och om de försöker så finns ju "right to charge". Därav inget laddkaos.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Jag antar att du inte bor i en stad eller förort med flerbostadshus och gator, men du har väl besökt någon sådan?Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 14:41Det där rör ju den klassiska allmäna parkeringen i stadskärnor.TiborBlomhall skrev: ↑19 maj 2025 14:28Det är oftast inte hyresvärdarna som äger parkeringsplatserna på gatan utan kommunen.
Och kommunerna vågar inte göra det:
https://teslaclubsweden.se/lagen-hindra ... ddstolpar/
Ofta har ju hyresvärdar utanför stadskärnan parkeringsplatser för sina hyresgäster även om dom inte är tillräckligt många eller individuella.
Gruppen som använder sin bil mycket, bor i stadskärna med bara allmän parkering kan ju knappast drivande i omställningen. Kanske är det gruppen som ställer om sist?
Generellt tycker jag man ser oanvända snigelladdare på många ställen idag.
Som MarkusL påpekar så skulle det ju råda laddkaos i norge nu. Det är ju inte bilden man får när man besöker landet. Dom har ju varkligen laddstationer överallt och sällan är dom fulla heller.
Då har du sett att det står bilar parkerade utefter gatorna. De körs av folk som bor där och saknar egen parkeringsplats (åtminstone de som är nattparkerade.)
Ja, visst ser man outnyttjade laddstolpar på vissa platser, men det hjälper ju inte oss som bor i områden där motsatsen råder.
På fredag skall jag köra 50 mil, för att kunna starta med hyfsat fullt batteri tar jag bilen till jobbet (i Stockholms innerstad) och laddar där.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9780
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Det finns gott om flerbostadshus som helt saknar parkeringsplatser. Min nuvarande bostad har 3 på 25 lägenheter, och de är ganska nytillkomna. Mina tidigare bostadshus har helt saknat parkeringsplatser.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 13:25Så du tycker någon annan ska sätta upp laddboxar?mikebike skrev: ↑19 maj 2025 11:29Eh, du har nog missat vad tråden och mina kommentarer handlar om.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 11:19Sluta kör avgasbil då. Din egen lokala miljö bestämmer du ju mycket över själv. Möjligen skulle ni ju kunna lösa det på kommunal nivå. Förbjud motortrafik eller gör vad ni vill. Vi som inte bor i innerstan bryr oss inte speciellt mycket om din lokala luftkvalitet.mikebike skrev: ↑19 maj 2025 09:04Nej, jag blandar inte ihop klimat och miljö, och jag prioriterar den senare eftersom den har större och mer akut påverkan på människors hälsa.Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:21
Jag tror du blandar ihop lokal miljöpåverkan och klimat. Vad ni har för miljö inne i stan bryr jag mig ganska lite om. Att villaägare ska byta till elbil handlar mest om klimatet. Skulle ni köra så mycket bil att det skulle påverka klimatproblemet i nämnvärd omfattning blir det kanske annorlunda lite beroende på vad det kostar oss. Räcker 5000kr i subvention för att skaffa dig en egen parkering med laddmöjlighet så är det rimligt att du också får ta del av det.
Ska man subventionera rätt val av nya bilar behöver man ju naturligtvis rikta sig mot den grupp som vanligtvis köper nya bilar.
För övrigt är den ju betydligt bättre nu än den har varit.![]()
Jag kör redan elbil sedan över 4 år tillbaks, men det är svårt att hitta laddplatser. Vilket i sin tur gör att många tvekar att skaffa elbil.
Ja, det bör absolut lösas på kommunal nivå eftersom det är kommunen som äger gatorna och därmed de flesta parkeringsplatser.
Jag bor inte i innerstaden, jag bor i en förort.
I innerstaden finns det massor av laddplatser. Som jag skrev tidigare har Stockholm 10 gånger så många laddplatser per 1000 invånare jämfört med Solna och det är ännu sämre i vissa andra förorter.
Rimligt är ju att även hyresgäster i förorten får ta del av bidraget för grön teknik. 5000 fick jag när jag satte upp laddbox hemma. Hyresvärdarna kunde få samma per parkering dom har.
Hyresgäster i förorter kör mer sällan nyare bilar. Läste statistk någonstan att av bilar som är 0-5år bor bara 10% av ägarna i lägenhet utan egen parkering så det driver inte omställningen. På sikt kanske när det finns ett större utbud av begagnat.
Jag har inte haft tillgång till egen parkeringsplats sedan jag flyttade hemifrån 1983.
Jag bodde tidigare i Nacka, och för ett par månader sedan gjorde jag ett återbesök i mina gamla kvarter. Där finns nu massor av laddstolpar, så det är väldigt lokalt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter
Undrar vad debatten handlar om här.. jag tror alla hållet med om att man måste lösa laddning vid hemmet, även i städerna..mikebike skrev: ↑19 maj 2025 16:48Det finns gott om flerbostadshus som helt saknar parkeringsplatser. Min nuvarande bostad har 3 på 25 lägenheter, och de är ganska nytillkomna. Mina tidigare bostadshus har helt saknat parkeringsplatser.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 13:25Så du tycker någon annan ska sätta upp laddboxar?mikebike skrev: ↑19 maj 2025 11:29Eh, du har nog missat vad tråden och mina kommentarer handlar om.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2025 11:19Sluta kör avgasbil då. Din egen lokala miljö bestämmer du ju mycket över själv. Möjligen skulle ni ju kunna lösa det på kommunal nivå. Förbjud motortrafik eller gör vad ni vill. Vi som inte bor i innerstan bryr oss inte speciellt mycket om din lokala luftkvalitet.
För övrigt är den ju betydligt bättre nu än den har varit.![]()
Jag kör redan elbil sedan över 4 år tillbaks, men det är svårt att hitta laddplatser. Vilket i sin tur gör att många tvekar att skaffa elbil.
Ja, det bör absolut lösas på kommunal nivå eftersom det är kommunen som äger gatorna och därmed de flesta parkeringsplatser.
Jag bor inte i innerstaden, jag bor i en förort.
I innerstaden finns det massor av laddplatser. Som jag skrev tidigare har Stockholm 10 gånger så många laddplatser per 1000 invånare jämfört med Solna och det är ännu sämre i vissa andra förorter.
Rimligt är ju att även hyresgäster i förorten får ta del av bidraget för grön teknik. 5000 fick jag när jag satte upp laddbox hemma. Hyresvärdarna kunde få samma per parkering dom har.
Hyresgäster i förorter kör mer sällan nyare bilar. Läste statistk någonstan att av bilar som är 0-5år bor bara 10% av ägarna i lägenhet utan egen parkering så det driver inte omställningen. På sikt kanske när det finns ett större utbud av begagnat.
Jag har inte haft tillgång till egen parkeringsplats sedan jag flyttade hemifrån 1983.
Jag bodde tidigare i Nacka, och för ett par månader sedan gjorde jag ett återbesök i mina gamla kvarter. Där finns nu massor av laddstolpar, så det är väldigt lokalt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19