Teslas FSD klarar trafikkaos i Paris
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Teslas FSD klarar trafikkaos i Paris
Alla som har kört bil i Paris vet vilket stålbad det är. Speciellt den ökända rondellen kring Triumfbågen är en plats för konstant trafikkaos där vanliga trafikregler verkar ha övergetts och (trafik)djungelns lag gäller. Bilar ilar kors och tvärs och man börjar förstå varför många bilar i staden är lite småbuckliga.
Hur kan en stackars självkörande bil klara den utmaningen? Utan tydligt målade filmarkeringar och med hundratals bilar runt omkring som åker kors och tvärs?
Tesla håller på att testa sin FSD mjukvara runt om i Europa just nu, med bilar som kör runt i flera städer. I Paris lät de mjukvaran ta sig an trafikkaoset runt Triumfbågen. Klarar bilen det klarar den nog även av allt annat Europa har att bjuda på.
Inte nog med att bilen klarade sig helskinnad igenom rondellen, den gjorde det dessutom med bravur. Till skillnad från andra system som är så osäkra förare att de inte vågar ta vänstersvängar, eller är så försiktiga med filbyten att de tvingas till långa omvägar för att ingen släppte in dem tog Teslas FSD sig an rondellen som en mänsklig förare. Den sicksackade mellan bilarna i rondellen, släppte in dem som trängde sig på men var inte rädd för att även själv ta plats.
Jag känner flera i min bekantskapskrets som inte skulle ha klarat sig igenom den där rondellen utan ett nervöst sammanbrott eller plåtskador. Eller som skulle ha tagit evigheter på sig, med arga, tutande fransoser runt omkring. Teslas FSD mjukvara visar en imponerande, självsäker körstil även i dessa krävande situationer.
Mjukvaran Tesla testar heter dock Full Self Driving (Supervised) – ett självmotsägande begrepp där bilen visserligen kör själv men behöver konstant övervakas av den mänskliga föraren bakom ratten, beredd att när som helst gripa in och ta över körningen. Enligt den oberoende sajten FSD Community Tracker klarar bilarna i genomsnitt 367 km stadstrafik innan föraren måste ta över för att undvika en olycka, vilket motsvarar flera dagars körning om man kör de sedvanliga några mil om dagen. Imponerande – men långt ifrån tillräckligt för att släppa bilarna löst helt obevakade.
Tesla håller på att träna FSD mjukvaran så att den lär sig våra europeiska gator, trafikregler och beteenden. Företaget hoppas kunna aktivera den så snart de får tillstånd från myndigheterna. Vilket lär dröja, för lagstiftningen för självkörande förarövervakade bilar är inte ens på plats än. År efter år, möte efter möte kan länderna inte komma överens om reglerna. Det ryktas nu dock om att Tesla eventuellt skulle kunna använda sig av en undantagsregel som finns till för just sådana situationer.
Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-fsd-k ... s-i-paris/
Re: Teslas FSD klarar trafikkaos i Paris
Det ser ut som att UNECE godkänner förarstöd med system-initierade manövrar (likt det Tesla gör) PÅ MOTORVÄG i september. Det skulle innebära (som jag förstår det) att Tesla kan tillhandahålla den funktionen "NoA" (om de nu önskar så) från 2026-03 rent teoretiskt, 6 mån efter beslut.
Det betyder att Tesla levererar en funktion som de sa att jag skulle få direkt, i bästa fall, sju år efter betalning.
Jag köpte FSD 2019 och funktionen "automatisk på stadsgator (kommer senare)". Dom glömde skriva att det fanns legala hinder... Verkar bli ca 8-10 år om jag har tur. Troligare aldrig. Tesla vägrar dessutom att återbetala en produkt som de inte levererat...
Om Tesla prioriterar att utveckla funktionen för EU vet man inte heller. Tesla kommunicerar inte med fakta, utan de marknadsför funktioner de inte får leverera (ännu). Det är i min mening missledande och oärligt.
Regelverket för stadsgator kommer att ta minst ett år till gissar jag. Troligen mer, men ingen vet.
Jag anser att det är ren desinformation att Tesla skulle kunna få undantag från regelverket. "Det ryktas" = påhitt av clueless TSLA-pumpare.
Köp inte FSD. Vänta och se. Prova och säkerställ funktion innan eventuellt köp.
Här är produktbeskrivningen från när jag köpte:
Det betyder att Tesla levererar en funktion som de sa att jag skulle få direkt, i bästa fall, sju år efter betalning.
Jag köpte FSD 2019 och funktionen "automatisk på stadsgator (kommer senare)". Dom glömde skriva att det fanns legala hinder... Verkar bli ca 8-10 år om jag har tur. Troligare aldrig. Tesla vägrar dessutom att återbetala en produkt som de inte levererat...
Om Tesla prioriterar att utveckla funktionen för EU vet man inte heller. Tesla kommunicerar inte med fakta, utan de marknadsför funktioner de inte får leverera (ännu). Det är i min mening missledande och oärligt.
Regelverket för stadsgator kommer att ta minst ett år till gissar jag. Troligen mer, men ingen vet.
Jag anser att det är ren desinformation att Tesla skulle kunna få undantag från regelverket. "Det ryktas" = påhitt av clueless TSLA-pumpare.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
"samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner"spacecoin skrev: ↑19 maj 2025 08:28Det ser ut som att UNECE godkänner förarstöd med system-initierade manövrar (likt det Tesla gör) PÅ MOTORVÄG i september. Det skulle innebära (som jag förstår det) att Tesla kan tillhandahålla den funktionen "NoA" (om de nu önskar så) från 2026-03 rent teoretiskt, 6 mån efter beslut.
Om Tesla prioriterar att utveckla funktionen för EY vet man inte heller. Tesla kommunicerar inte med fakta, utan de marknadsför funktioner de inte får leverera (ännu). Det är i min mening missledande och oärligt.
Screenshot 2025-05-19 at 08.42.56.png
Läs hela stycket igen. Från början.TiborBlomhall skrev: ↑19 maj 2025 09:28"samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner"spacecoin skrev: ↑19 maj 2025 08:28Det ser ut som att UNECE godkänner förarstöd med system-initierade manövrar (likt det Tesla gör) PÅ MOTORVÄG i september. Det skulle innebära (som jag förstår det) att Tesla kan tillhandahålla den funktionen "NoA" (om de nu önskar så) från 2026-03 rent teoretiskt, 6 mån efter beslut.
Om Tesla prioriterar att utveckla funktionen för EY vet man inte heller. Tesla kommunicerar inte med fakta, utan de marknadsför funktioner de inte får leverera (ännu). Det är i min mening missledande och oärligt.
Screenshot 2025-05-19 at 08.42.56.png
Framtida användning av dessa funktioner utan övervakning…
Det är helt ok och något jag är införstådd med.
Å andra sidan: För att använda funktionerna med övervakning - inga reservationer…
Håller du med?
-
För 'oss lekmän' som inte jobbar med sånt här till vardags (eller på annat sätt är insatta.)…spacecoin skrev: ↑19 maj 2025 08:28Det ser ut som att UNECE godkänner förarstöd med system-initierade manövrar (likt det Tesla gör) PÅ MOTORVÄG i september. Det skulle innebära (som jag förstår det) att Tesla kan tillhandahålla den funktionen "NoA" (om de nu önskar så) från 2026-03 rent teoretiskt, 6 mån efter beslut. […
Jag antar att "NoA" här ovan står för net operating assets. Eller?
https://en.wikipedia.org/wiki/Net_operating_assets
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
NoA är en förkortning av Navigate on Autopilot - en Tesla-funktion som är en del av FSD. I klartext: automatiska filbyten på motorväg. Idag behöver föraren bekräfta med blinkers, och det står det inte heller i Teslas beskrivning att jag förväntades göra aktiva handlingar för att göra det när jag köpte produkten).SwedishAdvocate skrev: ↑19 maj 2025 14:08För 'oss lekmän' som inte jobbar med sånt här till vardags (eller på annat sätt är insatta.)…spacecoin skrev: ↑19 maj 2025 08:28Det ser ut som att UNECE godkänner förarstöd med system-initierade manövrar (likt det Tesla gör) PÅ MOTORVÄG i september. Det skulle innebära (som jag förstår det) att Tesla kan tillhandahålla den funktionen "NoA" (om de nu önskar så) från 2026-03 rent teoretiskt, 6 mån efter beslut. […
Jag antar att "NoA" här ovan står för net operating assets. Eller?
https://www.tesla.com/ownersmanual/2015 ... 3B9B6.html
Tesla har för övrigt en annan text idag på beställningssidan där det är mer långtgående reservationer (som t ex myndighetsgodkännande för alla funktioner, begränsningar i avstånd för summon, och att man måste bekräfta med blinkers).
Alldeles oavsett om bilen klarade uppgiften eller inte - vem litar på Teslas video om det när det avslöjats att de fuskat i tidigare videor…
Det är ett större signalvärde om de lägger ut en video på 40 timmar oavbruten autonom körning i Paris, men det säger egentligen inget heller om det är säkert nog för att användas utan övervakning. Prova 4000 timmar.
En videosnutt som visar något en gång säger inte så mycket annat än just att det funkade en gång i vart fall.
Det är ju något, men det kan ha varit varje försök eller att det gick 1 gång av 100. Det framgår inte. Nu tror jag ju att det inte behövdes 100 försök men jag försöker förklara hur det funkar med säkerhet och statistik jfr marknadsföring.