Features om bara Tesla har

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 22 maj 2025 14:52
tesla newbie skrev: 22 maj 2025 14:49
jonasl skrev: 22 maj 2025 13:57
Fälla in speglar baserat på position, är det fler som har det?

Varken granne med i4 eller EQA har isåfall koll på sina bilar :-)
Verkar inte som det baserat på en snabb googling.
Väldigt bra finess när man kör in/ut genom en trång garageport.
Bra också när man tvättar i automattvätt. Hittade en bra borstlös tvätt som jag använde till min 3:a och det var najs när man svängde in där och speglarna automagiskt fällde in! :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hur är det med sentry och möjligheten att se kamerorna live i appen? Det tycker jag är coolt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 23 maj 2025 08:48
Hur är det med sentry och möjligheten att se kamerorna live i appen? Det tycker jag är coolt.
Många låter nog bli eftersom det är en laglig gråzon. Formellt sätt är det, så vitt jag förstår, i många fall olagligt, t ex om man parkerar länge utanför en port eller filmar med någon kamera mot någots tomt (oavsett om man märket upp bilen med dekaler i linje med vad som föreskrivs i kameraövervakningslagen).
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Jerker skrev: 23 maj 2025 08:38

Bra också när man tvättar i automattvätt. Hittade en bra borstlös tvätt som jag använde till min 3:a och det var najs när man svängde in där och speglarna automagiskt fällde in! :D
Biltvättsläget, det är väl Teslaunikt? Att med ett par knapptryckningar se till att autotorkare är av, bakluckan inte öppnas av borstarna, laddluckan inte öppnas, stänger fönstren m.m. Andra bilar får man ju komma ihåg att göra alla dessa steg manuellt och glömmer man något så kan det bli så här:

Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 23 maj 2025 08:16
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 05:49
Tellus skrev: 22 maj 2025 23:44
Fredrik j skrev: 22 maj 2025 23:38
Tellus skrev: 22 maj 2025 23:33
Då sammanfattar vi, det enda unika och bra med tesla är
Pruttkudden :lol:
Läs gärna TFF forum i tyskland, lite som TCS forum var förr.
Jag har haft över 80 bilar och ingen är i närheten så bra och med så unika funktioner som Tesla har.
Har man specifika behov som perfekt regnsensor eller annan fetish så finns andra märken, eller om man gillar old style med 40 knappar.
Det är ju teslainteriören som tyder på en fetish.
Det påståendet är förlegat
Vad menar du? Du tar ju själv upp ämnet. Det är ju bara teslaentusiaster som bokför få knappar/instrument som en fördel. Det är ju inget majoriteten av dom andra strävar efter även om man, av kostnadsskäl, följt efter tesla och ersatt många knappar med en skärm.
Tesla började med en stor skärm för 13 år sedan. Ingen annan hade det. Nu har många kopierat Tesla med stor skärm och tagit bort många knappar, men det har gått långsamt.
Många andra biltillverkare har Tesla som benchmark då dom har svårt att själva tänka nytt och vill inte bli helt akterseglade.
Se på Teslas försäljningsframgångar, helt unikt. Så de flesta tycks gilla ny modern design "iphone" liknande vs knapptelefon.
Nu finns ju också SEXY buttons, för att ha alla knappar på en skärm har vissa, men få nackdelar.
Man byter till skärm för att det är kostnadseffektivt och samtidigt ger ett "modernt" intryck.
Trender av det här slaget svänger med tiden. Jag har haft några bilar med skärm nu. Det fungerar bättre för navigation men funktioner som är relaterat till körning tycker jag ska skötas HOTAS. Personligen gillar jag rattknappar och rattspakar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev: 23 maj 2025 08:53
Många låter nog bli eftersom det är en laglig gråzon. Formellt sätt är det, så vitt jag förstår, i många fall olagligt, t ex om man parkerar länge utanför en port eller filmar med någon kamera mot någots tomt (oavsett om man märket upp bilen med dekaler i linje med vad som föreskrivs i kameraövervakningslagen).
Samtidigt kan det vara användbart och i min värld en ”finess” som jag uppskattar finns.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 23 maj 2025 10:25
Samtidigt kan det vara användbart och i min värld en ”finess” som jag uppskattar finns.
Absolut, jag säger inte emot där. Jag bara teoretiserar varför inte alla nya bilar har det eller gör det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 23 maj 2025 10:32
Absolut, jag säger inte emot där. Jag bara teoretiserar varför inte alla nya bilar har det eller gör det.
I sverige har vi ju fri bevisprövning, d.v.s. man kan presentera bevis som man kommit över på ett olagligt sätt. I andra länder, främst i USA, är det inte tillåtet.
Jag tror det finns ett generellt förbud mot att filma och fotografera myndighetspersonal/byggnader i USA.
Om man inte har fri bevisprövning blir det svårare att använda filmerna till något.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 23 maj 2025 10:42
I sverige har vi ju fri bevisprövning, d.v.s. man kan presentera bevis som man kommit över på ett olagligt sätt. I andra länder, främst i USA, är det inte tillåtet.
Jag tror det finns ett generellt förbud mot att filma och fotografera myndighetspersonal/byggnader i USA.
Om man inte har fri bevisprövning blir det svårare att använda filmerna till något.
Det handlar inte om hur innehållet kan användas i domstol utan främst om integritetsintrång / personuppgiftshandling.

Se https://www.imy.se/privatperson/kamerab ... i%20fordon

Enligt lagen så är det OK i vissa fall givet att bilen har skyltar som informerar om detta, vem som är PuA etc. Därav gråzon.

Jag har svårt att en domstol skulle säga att det finns lagstöd under "intresseavvägning" för att filma en port där ens ex-fru bor t ex eller i anslutning till där folk besöker en politisk tillställning eller liknande.

Screenshot 2025-05-23 at 10.58.16.png
Vidare gäller ju "rätten att bli glömd" och hela GDPR-paketet som man blir ansvarig för och kan få teoretiskt få vite få om man underlåter att göra något av ovanstående.

Det blir en stor skylt med litet typsnitt helt enkelt om man bryr sig om att följa lagen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

fth skrev: 22 maj 2025 15:52
Maetlarv skrev: 22 maj 2025 15:43
Freez skrev: 22 maj 2025 11:03
tesla newbie skrev: 22 maj 2025 10:08
Det är ganska vanligt förekommande på forumet att peka ut vilka funktioner Tesla saknar i förhållande till konkurrenterna, (360 kamera, regnsensor, fungerande farthållare m.m.). Så jag tänkte göra tvärtom och lista de funktioner/fördelar som Tesla fortfarande har jämfört med merparten av konkurrenterna.

1. Låssystemet. I en Tesla så har man full kontroll över alla nycklar som är kopplade till bilen och kan enkelt lägga till/ta bort nycklar själv utan verkstadsbesök. Numera kan man också lägga till telefonnyckel utan nyckelkort och lägga till nya nyckelkort med hjälp av appen. En annan "cool" funktion är att man kan låsa bilen genom att trycka på låset på skärmen innan man lämnar bilen.

2. Service mode. I en Tesla så ligger all mjukvara, som behövs för service av elektroniken, i bilen. Behöver man till exempel byta ut en kontrollenhet så kan man själv installera mjukvaran på den nya enheten. Inga verkstadsbesök behövs och ingen specialmjukvara.

3. Låg vikt. Teslor är i regel minst 300-400 kg lättare än jämförbara elbilar från konkurrenterna. Detta har stora fördelar när det gäller både effektivitet, men även köregenskaper.

4. Bra utrymmen i förhållande till bilstorlek. Framför allt Model Y har mycket bra lastutrymmen i förhållande till storleken.

5. Frunk. Fortfarande förvånansvärt många eilbar som inte har någon sådan, alternativt är den mycket liten och har bara plats för laddkabeln.

6. Drivlinekalibrering. Har kört en del konkurrerande elbilar, men tycker fortfarande att Tesla ligger långt framme när det gäller att ha direkt gasrespons utan att det blir obehagligt ryckigt samt att ha mjuk övergång från regen till bromsingrepp vid "one pedal driving".

7. Stabil mjukvara. Väldigt sällan som man stöter på buggar i Teslas mjukvara trots löpande uppdateringar.

8. Möjlighet att uppdatera mjukvaran i alla kontrollenheter, samt att introducera funktioner som kräver koordination av flera kontrollenheter. Några exempel:

- Camp mode
- Sentry mode
- PIN to drive
- Ställa in öppningshöjd på bakluckan baserat på plats.
- Skjuta fram framsätena automatiskt när man fäller baksätet. (i nya Model Y)
- Styra massa funktioner med vänster "scroll wheel" på ratten.
- m.m.

9. HEPA filter/Bioweapon defense mode.

10. Mjukvarouppdateringar. Det har blivit vanligare hos andra men det finns fortfarande bilar som aldrig kommer att så uppdateringar.

11. Gratis supercharging om man köper en Model S eller X ny

12. Gratis abbonnemang (=billigare priser) på alla Tesla superchargers om man köper en Model 3/Y.

13. Autoshift i nyare modeller:

14. Automatiskt öppning av bakluckan med UWB om man står bakom den en viss tid. Ingen fotviftning behövs.

Detta är vad jag kunde komma på. Fyll gärna på med mer, eller påpeka vilka av dessa funktioner som kanske redan finns hos konkurrenterna.

EDIT: La till 10, 11, 12, 13, 14
Snyggt sammanställt! Kan bara instämma. Tyvärr består forumet nuförtiden mest av Tesla haters så snart är tråden full med klagomål om regnsensor, farthållare osv.

Vi använder ofta Dog Mode, grym funktion.
MY har en väldigt låg förbrukning i jmf med många andra likande bilar tex ID4, I4 mfl
Service Rangers som servar bilen på plats hemma hos dig
Appen är överlägsen alla konkurrenter jag testat
MY/3 Låg servicekostnad (se Teknikens Världs test av 30 bilar)
Jag tycker det är ganska omoget att kalla någon för ”hatare” för att denne klagar på regnsensorers eller farthållares funktionalitet.
Jag håller helt med.

Om någon skulle börja kapa i princip alla ämnen och trådar här på TCS om helt orelaterade saker med exakt samma klagomål om och om igen så skulle jag kanske tycka att epitetet börjar stämma rätt bra, men det skulle väl ingen göra? ;)

/fth
Tror du rent språkligt har fel där, om någon upprepar samma klagomål in absurdum kan denne mycket väl kallas ”tjatare” men knappast ”hatare”. Finns ju många andra möjliga etiketter tex gnällspik, tjatmoster.

Epitet som hatare och fanboi bör vi nog undvika så forumet inte blir en kopia på de hjärndöda forum som redan finns där ute där man bara antingen får älska allt vad gäller Tesla+Elon eller hata det. På såna ställen orkar ingen vettig människa hänga.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Freez skrev: 23 maj 2025 08:13
Maetlarv skrev: 22 maj 2025 15:43
Freez skrev: 22 maj 2025 11:03
tesla newbie skrev: 22 maj 2025 10:08
Det är ganska vanligt förekommande på forumet att peka ut vilka funktioner Tesla saknar i förhållande till konkurrenterna, (360 kamera, regnsensor, fungerande farthållare m.m.). Så jag tänkte göra tvärtom och lista de funktioner/fördelar som Tesla fortfarande har jämfört med merparten av konkurrenterna.

1. Låssystemet. I en Tesla så har man full kontroll över alla nycklar som är kopplade till bilen och kan enkelt lägga till/ta bort nycklar själv utan verkstadsbesök. Numera kan man också lägga till telefonnyckel utan nyckelkort och lägga till nya nyckelkort med hjälp av appen. En annan "cool" funktion är att man kan låsa bilen genom att trycka på låset på skärmen innan man lämnar bilen.

2. Service mode. I en Tesla så ligger all mjukvara, som behövs för service av elektroniken, i bilen. Behöver man till exempel byta ut en kontrollenhet så kan man själv installera mjukvaran på den nya enheten. Inga verkstadsbesök behövs och ingen specialmjukvara.

3. Låg vikt. Teslor är i regel minst 300-400 kg lättare än jämförbara elbilar från konkurrenterna. Detta har stora fördelar när det gäller både effektivitet, men även köregenskaper.

4. Bra utrymmen i förhållande till bilstorlek. Framför allt Model Y har mycket bra lastutrymmen i förhållande till storleken.

5. Frunk. Fortfarande förvånansvärt många eilbar som inte har någon sådan, alternativt är den mycket liten och har bara plats för laddkabeln.

6. Drivlinekalibrering. Har kört en del konkurrerande elbilar, men tycker fortfarande att Tesla ligger långt framme när det gäller att ha direkt gasrespons utan att det blir obehagligt ryckigt samt att ha mjuk övergång från regen till bromsingrepp vid "one pedal driving".

7. Stabil mjukvara. Väldigt sällan som man stöter på buggar i Teslas mjukvara trots löpande uppdateringar.

8. Möjlighet att uppdatera mjukvaran i alla kontrollenheter, samt att introducera funktioner som kräver koordination av flera kontrollenheter. Några exempel:

- Camp mode
- Sentry mode
- PIN to drive
- Ställa in öppningshöjd på bakluckan baserat på plats.
- Skjuta fram framsätena automatiskt när man fäller baksätet. (i nya Model Y)
- Styra massa funktioner med vänster "scroll wheel" på ratten.
- m.m.

9. HEPA filter/Bioweapon defense mode.

10. Mjukvarouppdateringar. Det har blivit vanligare hos andra men det finns fortfarande bilar som aldrig kommer att så uppdateringar.

11. Gratis supercharging om man köper en Model S eller X ny

12. Gratis abbonnemang (=billigare priser) på alla Tesla superchargers om man köper en Model 3/Y.

13. Autoshift i nyare modeller:

14. Automatiskt öppning av bakluckan med UWB om man står bakom den en viss tid. Ingen fotviftning behövs.

Detta är vad jag kunde komma på. Fyll gärna på med mer, eller påpeka vilka av dessa funktioner som kanske redan finns hos konkurrenterna.

EDIT: La till 10, 11, 12, 13, 14
Snyggt sammanställt! Kan bara instämma. Tyvärr består forumet nuförtiden mest av Tesla haters så snart är tråden full med klagomål om regnsensor, farthållare osv.

Vi använder ofta Dog Mode, grym funktion.
MY har en väldigt låg förbrukning i jmf med många andra likande bilar tex ID4, I4 mfl
Service Rangers som servar bilen på plats hemma hos dig
Appen är överlägsen alla konkurrenter jag testat
MY/3 Låg servicekostnad (se Teknikens Världs test av 30 bilar)
Jag tycker det är ganska omoget att kalla någon för ”hatare” för att denne klagar på regnsensorers eller farthållares funktionalitet.
Ok jag byter språkbruk till Tesla negativa. Men säg mig hade jag fel om utvecklingen av tråden?
Ja, vad jag kan se hade du fel. Din prognos var att tråden skulle bli full av klagomål på regnsensorer och farthållare och det har uppenbarligen inte hänt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 23 maj 2025 10:50
Fredrik j skrev: 23 maj 2025 10:42

Det handlar inte om hur innehållet kan användas i domstol utan främst om integritetsintrång / personuppgiftshandling.

Se https://www.imy.se/privatperson/kamerab ... i%20fordon

Enligt lagen så är det OK i vissa fall givet att bilen har skyltar som informerar om detta, vem som är PuA etc. Därav gråzon.

Jag har svårt att en domstol skulle säga att det finns lagstöd under "intresseavvägning" för att filma en port där ens ex-fru bor t ex eller i anslutning till där folk besöker en politisk tillställning eller liknande.

Screenshot 2025-05-23 at 10.58.16.png

Vidare gäller ju "rätten att bli glömd" och hela GDPR-paketet som man blir ansvarig för och kan få teoretiskt få vite få om man underlåter att göra något av ovanstående.

Det blir en stor skylt med litet typsnitt helt enkelt om man bryr sig om att följa lagen.
Det var inte det jag menade. Jag menar att man i sverige kan använda en olagligt uppkommen film som bevis i till exempel ett skadegörelsemål. I usa faller det beviset bort om det har tillkommit genom ett lagbrott.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Tex en Hyundai Ioniq 38kWh väger in på 1575kg, Camping Mode finns på dem, kallas pausläge eller Utility Mode.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde. :)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 23 maj 2025 16:03
Många bilar har delar av Teslas funktioner men nämn EN bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd förutom Tesla? För att göra kampen rättvis behöver den inte ha pruttkudde. :)
Det var åter det här jag skrev i mitt första inlägg på sida ett.
spacecoin skrev: 22 maj 2025 10:48
Jag skulle säga att det är väldigt få punkter som bara Tesla har. Styrkan är väl att Tesla har många/alla sakerna på denna lista?
Sedan är ju vad som är viktigast olika för olika personer. Vill man ha en knäpptyst bil kanske man inte ska välja en Tesla.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Flagada skrev: 23 maj 2025 15:43
Tex en Hyundai Ioniq 38kWh väger in på 1575kg, Camping Mode finns på dem, kallas pausläge eller Utility Mode.
Det får ju vara en jämförbar bil till storlek, batterikapacitet osv för att det skall vara relevant att jämföra vikt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 23 maj 2025 16:04
Det var åter det här jag skrev i mitt första inlägg på sida ett.
spacecoin skrev: 22 maj 2025 10:48
Jag skulle säga att det är väldigt få punkter som bara Tesla har. Styrkan är väl att Tesla har många/alla sakerna på denna lista?
Sedan är ju vad som är viktigast olika för olika personer. Vill man ha en knäpptyst bil kanske man inte ska välja en Tesla.
Vi är helt överens.
MY RWD Vit 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Det blir inte riktigt rätt, de bilarna har ju många features som Tesla saknar (t ex Alcantara, massagestolar, halv- eller helautomatisk dragkrok etc). Jag har dessutom kört och åkt en del Teslor (senast en Plaid), men känner mig inte bekväm med att jämföra mindre funktionalitet på detaljnivå.

Sanningen att säga hittar eller återupptäcker jag fortfarande finesser på de bilar vi själva äger :)

Så jag tänker att det är bättre att Ni som kör och kan Er Tesla på daglig basis skriver om vad Ni upplever som värdefullt i en tråd som denna! De features som inte är unika säger ju, vad jag kan se, andra till om oavsett eget fordon.

Så lista på - och ha en trevlig helg!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
deddly

Inlägg av deddly »

• Spela med den inbyggda datorn och styr speldatorn med ratten osv tror jag inte någon annan bil har?
  • Party mode
Ingen sade väl att unika features behöver vara viktiga :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

roffe_s skrev: 23 maj 2025 17:23
Det blir inte riktigt rätt, de bilarna har ju många features som Tesla saknar (t ex Alcantara, massagestolar, halv- eller helautomatisk dragkrok etc). Jag har dessutom kört och åkt en del Teslor (senast en Plaid), men känner mig inte bekväm med att jämföra mindre funktionalitet på detaljnivå.

Sanningen att säga hittar eller återupptäcker jag fortfarande finesser på de bilar vi själva äger :)

Så jag tänker att det är bättre att Ni som kör och kan Er Tesla på daglig basis skriver om vad Ni upplever som värdefullt i en tråd som denna! De features som inte är unika säger ju, vad jag kan se, andra till om oavsett eget fordon.

Så lista på - och ha en trevlig helg!
Ja, håller helt med. Man kan inte utgå från att Tesla täcker hela Venn-diagrammet. Jag gjorde en one-shot fråga till en LLM och fick ut lite rolig grafik för att illustrera problemställningen (obs inte för korrekthet, speciellt inte med stavningen :D). Textversionen den gjorde först var bättre. Jag tror ni fattar principen ändå.

Jag valde EQS eftersom det är en helt annan bil än MY, inte för att de är jämförbara i övrigt.
Gemini_Generated_Image_cmbc9bcmbc9bcmbc.jpeg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Kom på en till grej.
Blinkers på ratten!

Helt suveränt. Vill inte gå tillbaka och börja dra i någon spak igen. Man känner som man rest tillbaka till 90-talet när man kör en bil med spak.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Anekdotiskt så fick hag ett samtal från polisen när ett allvarligt brott begåtts nära där jag bor. Man undrade om Teslan spelat in något av intresse….
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 23 maj 2025 18:26
Anekdotiskt så fick hag ett samtal från polisen när ett allvarligt brott begåtts nära där jag bor. Man undrade om Teslan spelat in något av intresse….
Ja det är humor. Det är inte som att polisen gör uppsökande verksamhet för att skydda samhället från Sentry mode. :lol: Dom tycker säker det är bra i allmänhet.

Nu när AI-glasögon som spelar in konstant lär blir mainstream mellan 2027-2030 så orkar nog ingen bry sig om några Teslor längre.
Electron

Inlägg av Electron »

SIR N skrev: 23 maj 2025 09:50
Jerker skrev: 23 maj 2025 08:38

Biltvättsläget, det är väl Teslaunikt? Att med ett par knapptryckningar se till att autotorkare är av, bakluckan inte öppnas av borstarna, laddluckan inte öppnas, stänger fönstren m.m. Andra bilar får man ju komma ihåg att göra alla dessa steg manuellt och glömmer man något så kan det bli så här:

Pyttsan, biltvättarläget fins i EQE 👍🏻
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
StureP

Inlägg av StureP »

tesla newbie skrev: 22 maj 2025 12:45
spacecoin skrev: 22 maj 2025 11:51
Legato skrev: 22 maj 2025 11:30
Ur mitt perspektiv som bilhandlare är den största fördelen med Tesla en överlägsen hantering av 12 voltsbatteriet.
Standardproblem på nästan alla andra elbilar men extremt ovanligt på Tesla.
Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?

En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.
Min tavascan gör samma sak...
Skriv svar