
Senaste drönarvideon från Teslas fabrik utanför Berlin avslöjar att företaget har börjat låta bilarna köra till uppställningsplatsen på egen hand även där.
Efter att bilarna producerats körs de till en enorm parkering i väntan på att bli lastade ombord på långtradare som fraktar dem till Teslas butiker runt om i Europa. Hittills behövdes det mänskliga förare som kört bilen runt en kilometer, skjutsats tillbaka till fabriksbyggnaden och kört ut nästa bil. Det är därför din fabriksnya bil har några kilometer på trippmätaren.
Nu körs bilarna med hjälp av en specialversion av Teslas FSD mjukvara. Bilarna tilldelas en plats de ska åka till och de kör enligt företaget dit oövervakade, helt på egen hand. Äkta Full Self Drive, alltså. Videon visar hur bilarna stannar för korsande trafik och väjer för parkerade bilar som sticker ut i vägbanan.
Tesla kan låta bilarna köra själva i och med att fabriken är inhägnat område och om de råkar köra i något är det företagets ansvar, det är de som står för skadorna. Tesla är inte först med att bilarna kör själva på fabriksområde, både BMW, Mercedes, Nissan och andra tillverkare har demonstrerat liknande lösningar – fast då ofta med hjälp av massor med extra sensorer antingen på bilen eller i byggnaderna, och bilarna kör längs enklare rutter.
Att bilarna helt på egen hand kan köra runt innan leverans demonstrerar tydligt att den Model Y Tesla tillverkar i Giga Berlin är en mycket mer kapabel fordon än vad den sedan används till. Det är nästan tragikomiskt att samma bil tillverkaren låter köra runt helt på egen hand på sitt fabriksområde får inte köra själv på andra sidan stängslet, inte ens om det sitter en förare bakom ratten som övervakar körningen.
Din Tesla får inte köra själv i Europa – men den har åtminstone fått smaka på en kilometer frihet när den tillverkades.
Source: https://teslaclubsweden.se/tusentals-sj ... or-berlin/