Självkörande Leaf med drag


Nu när varje biltillverkare med självaktning presenterar självkörande bilar vill inte Nissan vara sämre. För några dagar sedan visade de upp nya sättet de förflyttar färdigproducerade bilar i deras fabrik i Oppama, Japan. Istället för att ha massa förare som kör bilarna dryga kilometern från fabriken till hamnen har de tagit fram ett självkörande system bestående av självstyrande Nissan Leaf elbilar som drar tre färdigbyggda bilar åt gånger på släp.

Vi har i en tidigare artikel redan berättat om Nissans prototyp av en självkörande Leaf. Tekniken i den bilen liknar den i Googles självkörande bilar. Nissan har dock gjort en väldigt viktig förbättring: istället för Google-bilarnas extremt dyra laserskanner som läser av bilens omgivningar har de tagit fram mycket billigare sensorer som gör jobbet för en bråkdel av priset. De båda har dock blivit omsprungna av Tesla som inte behöver några laserskanners över huvud taget för sin självkörande bil utan endast vanliga billiga kameror.

De Leaf som nu kör runt i Oppama verkar dock vara av enklare snitt. Deras självkörningsförmåga verkar vara i nivå med den självkörande buss Ligier EZ-10 som vi teståkte i våras. Den är i stort sett en virtuell spårvagn som följer en förinställd rutt och kan stanna om hinder dyker upp på vägen. Den kan inte åka runt hindren, bara vänta ut dem. Sensorerna dessa självkörande Leaf är utrustade med tyder på det, kameror och laserscanners endast framåt, och två kameror som kan följa målade vägmarkeringar. Så få sensorer räcker inte för full autonomi.

Som själv Leaf-ägare blir jag mer avundsjuk på dragkroken än bilarnas självkörningsförmåga.

 


TCS ett år sedan: Elbilsgenerationen provkör bensinbil

För ett år sedan var det filmpremiär :-) Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle hade då gjort ett kort filmklipp löst baserat på mitt kåseri ”provkörning av bensinbil”.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Jerker

    Varför ha en bil att dra de andra med? Varför låter de inte bara bilarna köra helt själva i kolonn? Det hade ju varit enkelt att programmera in den där rutten i bilarna från början på ett sätt så en vanlig användare inte kommer åt den. En lösenordsskyddad åtkomst, helt enkelt.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      För att vanliga bilar från Nissan inte har laserskanners och kameror monterade.
      Men i framtiden då bilar är självkörande kan bilföretagen komma spara på en hel del logistik på förflyttningar av bilarna.

      • Jerker

        Ah! Jag läste lite slarvigt. Tänkte att de nu börjat montera sensorer på alla bilar.

  • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Jag bara äääälskar snubben som trycker på knappen vid 0:26 in i videon. Han är sååå japansk :-)

    • Björn

      :-)

  • Olle Nygren

    Finns drag till leafen, Thule tillverkar, billigare att köpa i Norge. Blir montage tillvaron , då nybilsgarantin gått ut.

    • Jerker

      Men är den typregistrerad för drag?

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Nej.
        Och? ;-)

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jo jag har också köpt drag till min Leaf.
      Men att den har stått i garaget och samlat damm i ett år för jag har varit alldeles för lat för att montera den är så pinsamt så jag skulle aldrig berätta det för någon.

  • Olle Nygren

    Lillvaron= till våren

  • Edvin Jacobsson

    Det skulle ju faktiskt vara ännu bättre om de körde andra fossilbilar på släpen, då skulle de ju minska utsläppen också. :)

    Att Tesla bara använder kameror är ju inte riktigt sant. Även om vi förbiser ultraljudssensorerna så är ju radarn en nyckelkomponent för att kamerorna ska räcka till.