Teslas now drive themselves from their birthplace at the factory to their designated loading dock lanes without human intervention
One step closer to large-scale unsupervised FSD pic.twitter.com/Aj6dHsLaRO
— Tesla AI (@Tesla_AI) January 29, 2025
“Teslas bilar kör nu själva från sin födelseplats på fabriken till sina utsedda lastplatser utan mänsklig inblandning” skriver Teslas officiella AI konto på X och bifogar ovan video. Elon Musk la till: “Oövervakad full självkörning börjar”.
Bilarna kör helt på egen hand nästan två kilometer från fabriksbyggnaden i Fremont till rätt ruta på uppställningsplatsen som liknar en enorm parkeringsplats där de ska vänta på att bli upphämtade av lastbilar.
Starting with the ~1.2 mile route at the Fremont factory pic.twitter.com/avgSpBxb4j
— Tesla AI (@Tesla_AI) January 29, 2025
Tesla AI har även släppt ovan video som visar att rutten bilarna ska ta är långt ifrån enkel. Massa korsande trafik, mötande lastbilar, trafikljus, korsningar där den ska lämna företräde, med mera. På ett ställe är det så trångt så bilarna måste vänta in mötande trafik innan de kan köra vidare – och strax därpå följa filmarkeringarna som är omkastade, man ska köra på vänstra sidan av vägen några meter innan man svänger av till höger. Många snäva svängar bland betongbarriärer. Jag känner några mänskliga bilister som skulle ha problem att köra sträckan.
Enligt Tesla kör bilarna rutten nu helt utan mänsklig övervakning. Tesla kan göra så i och med att fabriken är inhägnat område och om bilarna råkar köra i något är det företagets ansvar, det är de som står för skadorna.
Tesla är inte först med att bilarna kör själva på fabriksområde, både BMW, Mercedes, Nissan och andra tillverkare har demonstrerat liknande lösningar – fast då ofta med hjälp av massor med extra sensorer antingen på bilen eller i byggnaderna, och längs enklare rutter.
Din Tesla får inte köra själv i Europa – fast den har fått smaka på två kilometer frihet när den tillverkades.