Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

“Alla Supercharger V4 stolpar i Nordamerika kan nu ladda med upp till 325 kW” berättar företaget i ett inlägg på X. Hittills kunde de ladda med upp till 250 kW.

Tesla har kunnat uppgradera laddstationerna via mjukvara. “Att kunna skicka programvaruuppdateringar till Superchargers utan att behöva besöka på plats är otroligt effektivt och kraftfullt” berättar Teslas Supercharger-chef Max de Zegher. “Viktigt även att snabbt kunna skicka ut säkerhetsuppdateringar också.”

Hittills har de flesta av Teslas Supercharger V4 stationer kunnat ladda bilar med upp till 250 kW laddeffekt. Några få stationer hade fått de nya V4 laddskåpen som klarar upp till 500 kW – men de flesta stolpar var kopplade till gamla V3 laddskåp som klarade max 250 kW. Med den nya mjukvaran klarar de nu att leverera upp till 325 kW.

Det är endast Cybertruck som klarar av att ta emot så hög laddeffekt. Tesla Model S, 3, X och Y klarar endast av upp till 250 kW. För de modellerna medför nya mjukvaran ingen förändring.

Av den anledningen är det endast i USA som Tesla har släppt nya mjukvaran till Supercharger stationerna. Här i Europa har vi ju inga Teslor som skulle kunna ha nytta av den höjda laddeffekten.

Fast Supercharger stationerna i Europa är även öppna för andra elbilar, av vissa några teoretiskt skulle kunna ta emot så pass hög effekt. Värt att notera är dock att de flesta sådana elbilar kräver 800 V laddning medan de V3 laddskåp som nyheten handlar om endast kan leverera 400 V. Tesla har ökat på laddeffekten genom ökad strömstyrka, inte ökad spänning.

 

Det är värt att hålla reda på Teslas olika Supercharger generationer:

Den allra första generationen Supercharger laddare kunde leverera upp till 100 kW laddeffekt. Dessa stolpar fanns dock endast i USA, vi har aldrig haft några Supercharger V1 i Sverige.

De första stolparna i vårt land var Supercharger V2 stolpar, som kan leverera upp till 150 kW. Man känner igen dem genom deras dubbla laddkablar, både CCS och äldre standarden. V2 stolparna håller på att avvecklas i Sverige.

Supercharger V3 stolparna har smalare kabel, endast CCS kontakt, och kan leverera upp till 250 kW laddeffekt. De flesta Supercharger i Sverige är av version V3. Tesla började bygga V4 stolpar i Sverige november 2023.

Supercharger V4 stolparna har längre kabel och är utrustade med display och kortläsare. De flesta av dem är dock anslutna till gamla V3 laddskåp. Det är dem dagens nyhet handlar om.

Det har dock även börjat byggas Supercharger V4 stolpar som är kopplade till de nya V4 laddskåpen. De stolpar klarar redan att ladda med 800 V och upp till 500 kW. Det finns alltså två olika slags V4 stationer: de med nya stolpar men V3 laddskåp och de som är “alltigenom V4”.

Anledningen att Tesla kan höja laddeffekt på kombinationen V3 laddskåp + V4 laddstolpe beror på att V4 stolparna med sina vattenkylda kablar klarar de höjda strömstyrkorna som gamla V3 stolpar inte gör.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.