Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Legato »

manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
MG
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12620
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
900’ kr? Det är ju porsche 718-pengar.
Jag tror det är fler som pratar om en MG el-roadster för 900’ än antal som är seriöst intresserade av att köpa en.
Jag är också lite nyfiken på 718-BEV men i caymanutförande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Legato »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.

En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av manneson »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

manneson skrev: 11 jun 2025 21:38
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
Det är mer komplicerat. Man kan inte bara kapa taket.
Det krävs att man konstruerar en bil från grunden till att även kunna bli taklös, vilket innebär fördyringar under design, vid varje tillverkad bil och högre vikt.
Dvs inte värt det, anser uppenbarligen BMW.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 11 jun 2025 21:04
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.

En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
This.

Vem vill köpa en elbil för ~900K eller mer av en biltillverkare som är direktägd av kinesiska staten?(!)… Jag skulle inte ens komma på tanken.
Säpo: Ryssland, Kina och Iran största hoten mot Sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo ... varldslage
Och för den som vill läsa ännu mer i ämnet så finns så klart också den här tråden på forumet:
viewtopic.php?t=33375&start=425
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 09:59
SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2025 23:53
repulsiv skrev: 10 jun 2025 20:30
…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]
Suck… :roll:

Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
Man behöver inte övertolka allt som skrivs. […
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ingemar S
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 dec 2021 17:13

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Ingemar S »

Hade en 307cc tidigare, klart härligt att köra nu på sommaren. Skulle gärna köpa en eldriven dito nu. Behöver inget jätte batteri, så den borde inte behöva vara så dyr. Kommer säkert komma framöver

Sedan skulle jag aldrig köpa elbil om jag inte kunde ladda hemma. För krångligt att hitta en snigelladdare och stå där inbland för laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

Känner inte alls igen mig i detta resonemang.

För mig (gillar sportbilar och MC) handlar det bara om hur fordonet kommunicerar i ratt, säte, reglage som gas/broms.
Då är lätt vikt och litenhet viktig, då det främjar kommunikationen.
Om bilen drivs av el eller fossilbränsle är sekundärt.
Manuell eller aut...inte så viktigt. Båda har fördelar.
Då känner vi faktiskt lika. Mitt största problem med flertalet elbilar är att de känns tunga. Hur mycket luftfjädring och adaptiv dämpning man än stoppar in så kan man inte trolla bort övervikten. Jag slipper gärna att köra manuell, även vid sportigare körning :-). Men jag kan ändå förstå att man kan sakna den känslan om man är duktig på manuell växling.
Subaru BRZ tycker jag är rätt trist, den har väl inget som är bättre än en Model 3 Performance enl mig.
Snackar vi Miata däremot är det en HELT annan nivå, men dessa kräver stora moddar samt 4-hjulsinställning hos proffs, för att bli kul. Original är det gungigt, slött med 4-hjulsinställning som är "lite hur som helst".
BRZ, var mer ett exempel på en lätt sportig bil. Jag hade lika gärna kunna skriva Miata, Boxster, Alpine a110....
Fossilbil roligare än en Model 3 Performance??
Vad skulle det vara?
BMW M3 är tunga o slappa i chassit, och vad annat skulle finnas? Dagens prestandabilar är skittunga o klumpiga, mest lyx numera!
Men dagens elbilar har med sin tyngd ett underläge mot RIKTIGA sportbilar, Boxster, Elise, Miata tex.
Fast de sportbilarna du nämner är väl också fossilbilar.
Moderna fossilbilar har väldigt bra autlådor.
Men är gasrespons + superacc viktig, finns inget som slår en elbil !
Tur jag inte är en sucker för skitsnabba bilar, tufft i en Miata annars...men snabb gasrespons har den tveklöst. Snabbt acc? Gissa en gång :mrgreen:
Jo de är bra. Hade ZF:s 8-växlade i min förra BMW och även kört en hel del med MB:s 9-växlade. Men ingen av dem kommer i närheten av responsen i en elbil.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 11 jun 2025 21:04
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.
Fast min poäng var att HADE den varit skitbra, så hade alla velat köpa den.
Andra väldigt dyra kinabilar säljer bra, om de är BRA.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Ser inga konstigheter i inlägget.
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

Niklas Z skrev: 12 jun 2025 12:08
tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.
Jag ur den aspekten håller jag med. Elbilar är klimat- och mijömässigt bättre än ICE ur alla aspekter. Även om produktionen av elbilar givetvis också har en miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av tesla newbie »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 jun 2025 14:11
Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.
Fast miljözonen i Stockholm blev ju nu slutgiltigt stoppad, så man får fortsätta njuta av Lamborghinis som varvar på Hamngatan :-). Aldrig förstått poängen med att köra sportbil i stadstrafik.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Niklas Z skrev: 12 jun 2025 12:08
tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.
Ja. Det var det understrukna som jag reagerade på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5467
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av chaffis75 »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 jun 2025 12:07
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Ser inga konstigheter i inlägget.
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!
Håller med dig i stort och jag skulle säga största problemet är de effekt avgifterna i hemmen som gör de så komplext att veta vad el kostar så folk orkar inte. Då är de lätt att använda detta som argument att inte kör elbil oavsett vad de kostar i praktiken.

Sen borde man göra undantag eller någon special regel för effekt tariffer för snabbladdare, detta för att få ner priserna ytterligare på snabbladdning. På detta sätt så skuile man också ta bort argumnetet att de är för dyrt att ladda.

Poängen är ju att för de flesta tror jag ekonomin är en väldigt stor faktor när man köper en bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar