Det verkar ju konstigt att de inte backportar en sådan sak till bilar före 2022.
Jag tycker inte det är konstigt. Teslas affärsmodell bygger på att folk ska köpa nya bilar.
Det är nog lite naivt att tro annat. Alla bilar blir för gamla för uppdateringar. Både av tekniska och affärsmässig skäl.
Det jag tyckte var konstigt med S/X var att 24 månader efter Raven-lanseringen (en relativt stor uppdatering) så var den legacy.
Ja, det var just att det skedde på en så pass ny bil. Om vi tar ett exempel från Apple så kom min iPhone 13 2021 och den får fortfarande uppdateringar. Jag hade inte förväntat mig att Tesla skulle vara sämre. Det är ju en del av grejen med OTA uppfattar nog många.
Har det skett stora kliv i hårdvaran så att det blir orimligt dyrt att släppa uppdateringar på gammal hårdvara så är det en sak. Kanske var det så här?
Det var främst MCU3 och liggande skärm som gjorde det tror jag.
Det är relativt få S/X-kunder så det är väl lätt att kasta dem under bussen? Generellt har Tesla inte varit särskilt brydda över att sura ur early adopters.
Då fanns det i varje fall några skillnader som möjligtvis kan motivera att det blev legacy. Men tråkigt likt väl.
Än så länge har jag fått riktigt mycket uppdateringar till min bil. Där tycker jag att Tesla har varit generösa jämfört med andra bilmodeller som jag har ägt där jag har fått noll nya funktioner över tid.
Precis! Hela Teslas serviceupplägg är unikt. Ingen annan erbjuder detaljerad servicebokning via en app och dessutom få det mesta lösta på plats där bilen står via en Ranger. Du behöver ens inte vara hemma när bilen fixas.
Jag har bokat detaljerad servicebokning via app hos volvo tidigare och nu polestar. Jag brukar sen byta till mail eftersom jag föredrar det men hela förloppet går att lösa via appen. Under covid var det helt utan personkontakt. Betalning via carpay och nyckeln i bagaget vid återlämning. Man kan nog få det så nu också om man tycker det är viktigt. Jag har inget emot att gå in i verkstan.
Det som är unikt för tesla är ju relativt få verkstäder.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Det verkar ju konstigt att de inte backportar en sådan sak till bilar före 2022.
Jag tycker inte det är konstigt. Teslas affärsmodell bygger på att folk ska köpa nya bilar.
Det är nog lite naivt att tro annat. Alla bilar blir för gamla för uppdateringar. Både av tekniska och affärsmässig skäl.
Det jag tyckte var konstigt med S/X var att 24 månader efter Raven-lanseringen (en relativt stor uppdatering) så var den legacy.
Ja, det var just att det skedde på en så pass ny bil. Om vi tar ett exempel från Apple så kom min iPhone 13 2021 och den får fortfarande uppdateringar. Jag hade inte förväntat mig att Tesla skulle vara sämre. Det är ju en del av grejen med OTA uppfattar nog många.
Har det skett stora kliv i hårdvaran så att det blir orimligt dyrt att släppa uppdateringar på gammal hårdvara så är det en sak. Kanske var det så här?
Det var främst MCU3 och liggande skärm som gjorde det tror jag.
Det är relativt få S/X-kunder så det är väl lätt att kasta dem under bussen? Generellt har Tesla inte varit särskilt brydda över att sura ur early adopters.
Då fanns det i varje fall några skillnader som möjligtvis kan motivera att det blev legacy. Men tråkigt likt väl.
Än så länge har jag fått riktigt mycket uppdateringar till min bil. Där tycker jag att Tesla har varit generösa jämfört med andra bilmodeller som jag har ägt där jag har fått noll nya funktioner över tid.
Vi får väl se hur länge det varar.
Ja nej det flesta bilmodeller har ju alla funktioner från start. Så det behövs inte skickas ut i efterhand direkt.
Jag har bokat detaljerad servicebokning via app hos volvo tidigare och nu polestar. Jag brukar sen byta till mail eftersom jag föredrar det men hela förloppet går att lösa via appen. Under covid var det helt utan personkontakt. Betalning via carpay och nyckeln i bagaget vid återlämning. Man kan nog få det så nu också om man tycker det är viktigt. Jag har inget emot att gå in i verkstan.
Det som är unikt för tesla är ju relativt få verkstäder.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Ja, det går fortfarande bra om man vill. Man kan också maila eller dyka upp spontant. Eller använda appen som är teslas enda möjlighet efter vad jag förstår.
Jag tycker inte det är konstigt. Teslas affärsmodell bygger på att folk ska köpa nya bilar.
Det är nog lite naivt att tro annat. Alla bilar blir för gamla för uppdateringar. Både av tekniska och affärsmässig skäl.
Det jag tyckte var konstigt med S/X var att 24 månader efter Raven-lanseringen (en relativt stor uppdatering) så var den legacy.
Ja, det var just att det skedde på en så pass ny bil. Om vi tar ett exempel från Apple så kom min iPhone 13 2021 och den får fortfarande uppdateringar. Jag hade inte förväntat mig att Tesla skulle vara sämre. Det är ju en del av grejen med OTA uppfattar nog många.
Har det skett stora kliv i hårdvaran så att det blir orimligt dyrt att släppa uppdateringar på gammal hårdvara så är det en sak. Kanske var det så här?
Det var främst MCU3 och liggande skärm som gjorde det tror jag.
Det är relativt få S/X-kunder så det är väl lätt att kasta dem under bussen? Generellt har Tesla inte varit särskilt brydda över att sura ur early adopters.
Då fanns det i varje fall några skillnader som möjligtvis kan motivera att det blev legacy. Men tråkigt likt väl.
Än så länge har jag fått riktigt mycket uppdateringar till min bil. Där tycker jag att Tesla har varit generösa jämfört med andra bilmodeller som jag har ägt där jag har fått noll nya funktioner över tid.
Vi får väl se hur länge det varar.
Ja nej det flesta bilmodeller har ju alla funktioner från start. Så det behövs inte skickas ut i efterhand direkt.
Precis! Har man en gång köpt en bil som inte är en Tesla så behöver man aldrig byta bil igen.
Ni har glömt den mest användbara..ljud och ljus Show från USB och att man kan få jultomten i skärmen
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Olika teman på skärmen är inte en unik feature för Tesla, min ID7 har gett mig både Haloweentema och Jultema och säkert andra teman också som jag inte kommer på nu
Ljusshowen däremot vet jag inte om den finns på något annat märke än Tesla. Om man nu inte räknar flörtandet som ID7 gör med ögonen som hälsningsfras då
Ja olika teman har jag sett i andra bilar men finns det någon annan som byter ut trafikanterna i omgivningen till renar och tomtar osv? Ungarna älskar när vi blir omkörda av en flock med renar ... eller släpper förbi tomtar på övergångsstället, får erkänna att jag själv tycker det är lite kul...
Min fru blir utbytt mot 4 fotgängare och en cyklist när hon kliver ut för att kolla brevlådan. Det är en unik feature.
Skitkul ju !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Jag har bokat detaljerad servicebokning via app hos volvo tidigare och nu polestar. Jag brukar sen byta till mail eftersom jag föredrar det men hela förloppet går att lösa via appen. Under covid var det helt utan personkontakt. Betalning via carpay och nyckeln i bagaget vid återlämning. Man kan nog få det så nu också om man tycker det är viktigt. Jag har inget emot att gå in i verkstan.
Det som är unikt för tesla är ju relativt få verkstäder.
Hur lämnade du nyckeln till verkstaden då?
Nyckelinkast.
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
För mig som har ca 35 mil till närmaste servicecenter så är det betydligt smidigare att gå in hos Volvo mellan 07-18 5 minuter bort än att åka 70 mil för ett verkstadsbesök för att kunna sköta allt i en app. Ska jag dessutom hämta bilen nån dag senare så blir det 70 mil till.
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Ni bor i samma hem gissar jag och bilen är väl ändå fysisk fortfarande? Varför ska ni skicka runt nycklarna? Kan ni inte bara lägga dom på ett bra ställe istället för att avlida?
Personligen skulle jag inte uppskatta om barnen tog bilen när dom ville utan att fråga, och orkar dom inte be om lov och ta nyckeln ur min jackficka eller var den nu är så kan dom gå.
Sen tycker jag absolut att digital nyckel är smidigt och bra och en av de saker som jag definitivt uppskattade med Teslan, men inget som jag skulle köpa en Tesla till för att ha. Sen strulade den med jämna mellanrum, ofta vid uppdateringar, då fick man köra omstart på mobilen och ibland på bilen, kanske är bättre nu dock?
Ok, nästan lika smidigt som host Tesla då . Hos Tesla så talar man om i appen att man är framme och sedan kan man gå. Ingen nyckelinlämning behövs. Serviceteknikern kan låsa upp bilar som har ett pågående serviceärende. Dock har det inte alltid varit så. När jag lämnade in för bromsservice första gången var jag tvungen att lämna in nyckelkortet. Men nu ett par år senare, med samma bil så har serviceförfarandet blivit mycket smidigare genom OTA.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Vad menar du? Till min bil kan jag tydligen ansluta sex stycken digital key så alla ungarna skulle kunna ha tillgång till att köra bilen så du skulle slippa avlida.
Jag föredrar att ge dom en nyckel när dom lånar bilen. Själv använder jag digital key som reservnyckel.
Men det är sant att det skulle vara omständigt att lägga till mekanikerns telefon. Jag lämnar in nyckeln istället. Det blir ju inte så ofta.
Hårklyveri. Ska vi larva oss kan ju säga att volvoägaren inte behöver ta fram appen utan istället bara lägga nyckeln i inkastet. Volvoägaren kan till och med lämna bilen utan att ha telefonen med sig eller laddad. Men som sagt, det blir ju bara fånigt.
Jag minns också hur det var förr när man behövde köa vid en disk alternativt ringa för att boka en reparation eller lämna in bilen för att sen köa igen för att hämta ut den. Mycket smidigare att lösa det i appen. Tesla var först med det här men man är inte längre unika. Antal tryck och på vad kanske skiljer sig åt.
Som sagt så accelererades det här i samband med pandemin när man aktivt strävade efter att undvika personkontakt precis som tesla redan tidigare hade gjort.
En skillnad är att man nog fortfarande kan kliva in på en volvoverkstad och boka ett verkstadsbesök från scratch. Om man nu skulle tycka bättre om det.
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Vad menar du? Till min bil kan jag tydligen ansluta sex stycken digital key så alla ungarna skulle kunna ha tillgång till att köra bilen så du skulle slippa avlida.
Jag föredrar att ge dom en nyckel när dom lånar bilen. Själv använder jag digital key som reservnyckel.
Men det är sant att det skulle vara omständigt att lägga till mekanikerns telefon. Jag lämnar in nyckeln istället. Det blir ju inte så ofta.
Precis - att de utnyttjar inte systemet fullt ut och du behöver fortfarande ta en fysisk nyckel till verkstaden. Här är Tesla längre fram.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hur får du tillbaka nyckeln då som du har lagt i brevinkastet? Lägger de den på vänster framhjul så att du kan hämta bilen utan att gå in i verkstaden/butiken? Eller måste du åka dit med reservnyckeln och så skickar de hem den andra till dig? #stenålder
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Vad menar du? Till min bil kan jag tydligen ansluta sex stycken digital key så alla ungarna skulle kunna ha tillgång till att köra bilen så du skulle slippa avlida.
Jag föredrar att ge dom en nyckel när dom lånar bilen. Själv använder jag digital key som reservnyckel.
Men det är sant att det skulle vara omständigt att lägga till mekanikerns telefon. Jag lämnar in nyckeln istället. Det blir ju inte så ofta.
Precis - att de utnyttjar inte systemet fullt ut och du behöver fortfarande ta en fysisk nyckel till verkstaden. Här är Tesla längre fram.
Vad menade du med det där med barnen, körkort och avlida? Trodde du tesla var ensam om att kunna köra bilen med telefonen? Jag förstår inte skillnaden.
Nej, jag fick ett sms om att bilen är klar och betalade via carpay. Sen la han nyckeln och servicehandlingarna i bagaget och ringde mig så jag kunde låsa bilen med appen. När jag hämtade bilen senare på kvällen låste jag även upp med appen.
Men det här var ju under pandemin. Nu när den är klar använder jag telefonen för att köra iväg och hämtar nyckeln morgonen därpå när jag kör förbi. Men dom skulle säkert gå med på samma lösning med bagaget fortfarande. Om det fanns en poäng.
Fortfarande klart sämre och omständigare lösning. Du måste ju fortfarande lämna en nyckel trots att de har introducerat digital nyckel.
Med två barn med körkort hemma som har körkort så är digital nyckel det enda hållbara. Hade avlidit om man var tvungen att skicka runt fysiska nycklar mellan varandra hela tiden.
Nu har ju flera bilmärken digitala nycklar men ll verkar inte funka helt tillförlitligt eller användas fullt ut.
Vad menar du? Till min bil kan jag tydligen ansluta sex stycken digital key så alla ungarna skulle kunna ha tillgång till att köra bilen så du skulle slippa avlida.
Jag föredrar att ge dom en nyckel när dom lånar bilen. Själv använder jag digital key som reservnyckel.
Men det är sant att det skulle vara omständigt att lägga till mekanikerns telefon. Jag lämnar in nyckeln istället. Det blir ju inte så ofta.
Precis - att de utnyttjar inte systemet fullt ut och du behöver fortfarande ta en fysisk nyckel till verkstaden. Här är Tesla längre fram.
Vad menade du med det där med barnen, körkort och avlida? Trodde du tesla var ensam om att kunna köra bilen med telefonen? Jag förstår inte skillnaden.
Det var mer en generell kommentar till de bilmärken som inte erbjuder digital nyckel, eller de som endast bakar in det i vissa utrustningsnivåer (läs Kia EV6). Nej andra har digital nyckel, men inte alla fungerar det smärtfritt för. OCH som påpekat ingen annan utnyttjar det fullt ut som Tesla gör t ex med service.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Andra tillverkare har absolut digitala nycklar. Det finns ju numera till och med en standard för digitala nycklar numera som gör att man kan ha dem i sin digitala plånbok i mobilen. Det som gör Tesla unikt (?) är att hur man hanterar åtkomst till bilarna. För många bilar är det primära sättet att komma åt bilen fortfarande fobben. Man kan lägga till digitala nycklar, men dessa måste oftast godkännas genom att fobben är i närheten. För Tesla så fungerar det inte så numera. Det primära sättet att komma åt sin Tesla är via Tesla-kontot. Jag skulle säga att motsvarigheten till nyckelfobben för andra bilar hos Tesla är inloggningsuppgifterna till ens Tesla-konto. Hos många traditionella tillverkare så är kontot en efterhandskonstruktion och inte det primära sättet att få tillgång till bilen. Hos Tesla så är hela bilägandet knutet till Tesla-kontot från början till slut. Jag vet att även Rivian fungerar på ett liknande sätt, men vet inte vilka andra tillverkare som har implementerat detta på samma sätt som Tesla. Teslas BLE-api för att komma åt bilen är förresten helt öppet numera och vill man skriva en egen applikation för att komma åt bilen så är det fullt möjligt:
Möjlighet att koppla in handkontroller via bluetooth för att spela spel..
Känns helt unikt
BMW och mini kan spela via handkontroll, även alla bilar med Android Auto(möjligen inte gamla varianter?).
Sen om man använder just Bluetooth kan jag inte svära på, men protokollet känns oviktigt.
I en polestar2 ansluter man den via usb-c.
Har inget intresse av att göra det men sett det i manualen.
Eller var det kanske just bluetooth som var viktigt kanske?