Vågar man ladda LFP batterierna fulla?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vågar man ladda LFP batterierna fulla?
Det handlar också om cellbalansering, eller rättare sagt balansering av de "bricks" av parallellkopplade battericeller som utgör Teslas högvoltsbatteri.
Ett elbilsbatteri består av ett antal seriekopplade celler (eller enheter av parallellkopplade celler). Vid användning divergerar spänningen på de individuella cellerna eftersom de inte är identiska. I ett LPF-batteri finns bara två lägen i vilka det är möjligt att utgående från cellspänning bestämma SOC (State Of Charge, laddningsnivå). De lägena är SOC < ~10% eller SOC > ~90% och att balansera nära "helvetesstupet" i OCV (Open Circuit Voltage vs SOC) är inte lämpligt då cellerna kan förstöras genom djupurladdning. Vid SOC nära 100% är det idealiskt att cellbalansera och kalibrera SOC.
Vid ett obalanserat batteri är det den cell med minsta cellspänning som bestämmer minimum SOC och den cell med högsta cellspänning som bestämmer maximum SOC. Det kan hända att min och max SOC kommer väldigt nära varandra. Då kommer man inte många mil med elbilen.
Varken cellbalansering eller SOC-kalibrering är något problem för NMC eller NCA batterier eftersom där är OCV vs SOC kurvan monotont ökande. Det går vid vila alltid att bestämma SOC utgående från cellspänningen.
OBS! Samma sak gäller hembatterier! Något som är väldigt svårt att se på leverantörernas säljsidor.
Jag har under min yrkesverksamma tid arbetat mycket med att "rädda" obalanserade LPF-batterier och medverkat i framtagningen av en specialladdare som automatiskt räddar sådana batterier. Det senare kan ta några veckor med laddning till 100%, vila i minst 8h tills SOC faller under 90%, laddning till 100% etc tills batteriet är friskt igen.
Ett elbilsbatteri består av ett antal seriekopplade celler (eller enheter av parallellkopplade celler). Vid användning divergerar spänningen på de individuella cellerna eftersom de inte är identiska. I ett LPF-batteri finns bara två lägen i vilka det är möjligt att utgående från cellspänning bestämma SOC (State Of Charge, laddningsnivå). De lägena är SOC < ~10% eller SOC > ~90% och att balansera nära "helvetesstupet" i OCV (Open Circuit Voltage vs SOC) är inte lämpligt då cellerna kan förstöras genom djupurladdning. Vid SOC nära 100% är det idealiskt att cellbalansera och kalibrera SOC.
Vid ett obalanserat batteri är det den cell med minsta cellspänning som bestämmer minimum SOC och den cell med högsta cellspänning som bestämmer maximum SOC. Det kan hända att min och max SOC kommer väldigt nära varandra. Då kommer man inte många mil med elbilen.
Varken cellbalansering eller SOC-kalibrering är något problem för NMC eller NCA batterier eftersom där är OCV vs SOC kurvan monotont ökande. Det går vid vila alltid att bestämma SOC utgående från cellspänningen.
OBS! Samma sak gäller hembatterier! Något som är väldigt svårt att se på leverantörernas säljsidor.
Jag har under min yrkesverksamma tid arbetat mycket med att "rädda" obalanserade LPF-batterier och medverkat i framtagningen av en specialladdare som automatiskt räddar sådana batterier. Det senare kan ta några veckor med laddning till 100%, vila i minst 8h tills SOC faller under 90%, laddning till 100% etc tills batteriet är friskt igen.
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
Laddar fullt ett par gånger per vecka. Snart 6000 mil och batteriet mår fint.
MY RWD Vit 2023
Hmm och jag har för mig att jag sett diverse diagram som snarare rekommenderar även låg SOC för LFP-batteriet. Har själv en MY RWD som vi brukar ladda 60% till vardags och 100% endast när vi åker på långresor men då kanske vi bör tänka om?
Tänk så här:
Stå med så lågt % som möjligt.
Ladda det du behöver när du väl tänker använda bilen.
Speciellt med LFP med att ladda till 100% en gång i veckan är för att batteriet ska hållas kalibrerad. Försök att tajma in det med när du behöver resa långt (längre än 90km). Därefter försök håll tiden så mycket som möjligt under 70%. Ju lägre desto bättre.
Vet ni om att ni behöver åka över 250km/dag så ladda till 100%. Annars brukar jag räkna med 30km per 10%. Det är ungefär 2kWh per mil i förbrukning. På så sätt vet ni att det räcker. Har ni en tung högerfot så lägg på marginal. 2,2kWh per mil så räkna med 27,5km per 10%, med 2,4kWh så 25km per 10% osv.
Har nog den mest rullade LFP Model Y i Sverige och har 5% degradering. Nytt låg på 60,5kWh, har 57,7kWh kvar nu. Den har gått strax 20 000 mil.
Speciellt med LFP med att ladda till 100% en gång i veckan är för att batteriet ska hållas kalibrerad. Försök att tajma in det med när du behöver resa långt (längre än 90km). Därefter försök håll tiden så mycket som möjligt under 70%. Ju lägre desto bättre.
Vet ni om att ni behöver åka över 250km/dag så ladda till 100%. Annars brukar jag räkna med 30km per 10%. Det är ungefär 2kWh per mil i förbrukning. På så sätt vet ni att det räcker. Har ni en tung högerfot så lägg på marginal. 2,2kWh per mil så räkna med 27,5km per 10%, med 2,4kWh så 25km per 10% osv.
Har nog den mest rullade LFP Model Y i Sverige och har 5% degradering. Nytt låg på 60,5kWh, har 57,7kWh kvar nu. Den har gått strax 20 000 mil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Läste du artikeln innan du skrev?Nogo skrev: ↑30 jun 2025 21:16Tänk så här:
Det du säger går tvärt emot slutsatserna i de redovisade forskningsartiklarna.
"Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Men denna artikel går också tvärtemot vad jag hört sedan tidigare, med andra ord att även LFP-batterier bör laddas till 50-60% såsom Juristen skriver. Jag blir således lite förvirrad över hur jag bör tänka..juristen skrev: ↑01 jul 2025 09:19Läste du artikeln innan du skrev?Nogo skrev: ↑30 jun 2025 21:16Tänk så här:
"Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!
Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%."
Jag delar bara mina erfarenheter. Jag laddar till 100% när jag behöver. Till skillnad från andra som alltid har sin bil stående med högre än 70% och de har betydligt mer degradering med lägre miltal men samma ålder på batterier.juristen skrev: ↑01 jul 2025 09:19Läste du artikeln innan du skrev?Nogo skrev: ↑30 jun 2025 21:16Tänk så här:
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
I den här artikeln har man låst på två olika forskningsrapporter. Två, av hundratals.
De flesta forskningsartiklar är bra men inte alla.
Den artikeln, refererad till som kommer fram till att LFP håller 100 år om man håller dem full-laddade är minst sagt tveksam på ett antal punkter.
Jag kan posta referenser på 30 forskningsrapporter som motsäger det som står i aktuell artikel. Detta från ett riktigt long term test, där man testade många olika lithiumionceller i upp till 12 år.
Här kommer länk till den rapporten som består av flera delar, men här är huvuddokumentet:
https://www.sciencedirect.com/science/ ... 5124005105
Testens slutsatser för olika SOC bygger på 55C lagringstemperatur i artikelns ena test. Jag har ett par forskningsrapporter som testar just bra det fungerar att öka temperaturen för att påskynda calendar aging. Batterierna degraderas snabbare men man förändrar även degraderingsprocessen så att man inte får samma typ av degradering i batteriet. Höja temperaturen lite går bra men mycket över 50C är inte bra eftersom man inte riktigt testar det man vill testa.
I samma test har man bara 3 testpunkter och sedan har man utgått ifrån att degraderingen är en U-formad kurva som sammanbinder de tre testade punkterna. Ingen annan forskningsrapport med fler punkter visar att det är så det fungerar. Man har alltså hoppat i en galen tunna och inte ens gjort en fjärde testpunkt som ”test” att sina antaganden är korrekta. Det går såga denna test på fler områden, men jag tror inte det behövs.
Ungefär såhär brukar tester med många datapunkter i SOC se ut:
Om vi tar datat ur testet i artikeln och implementerar vid ~9.5-10 månader i bilden ovanför ser det ut såhär (artikeltestet röd prick med gul cirkel):
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ur en annan test sv LFP. Jag tänker inte posta data från 30 olika forskningsrapporter, men några bilder som motsäger de två forskningsrapporterna.
Efter att ha läst hundratals forskningsrapporter har jag lärt mig att kritiskt granska testerna, och hur man kommit fram till slutsatserna.
Det finns en del rapporter som avviker från det normala. Oftast är testresultatet korrekt men slutsatserna kan tex bygga på ett antagande som man inte provar korrektheten i istället för att lägga upp testet så att man kan kontrollera om antagandet är korrekt.
Det finns inte några många tester som säger att 50% är dåligt för LFP, det är absolut säkert.
I princip visar alla tester att även LFP beter sig ungefär som de andra lithiumtyperna när det gäller calendar aging, månne med aningen lägre calendar aging vid 100%.
I huvudsak är ”problemet med LFP” att ryktet avseende hur dåligt 100% är med de andra lithiumiontyperna är helt fel. Det är alltså en myt som gör att man tror att 100% är akut farligt för NMC och NCA.
Här är ett långtidstest på Panasonic NCA.
Ryktet att cellerna mår akut dåligt vid 100% stämmer ju dåligt.
Den nedre 18650B, är ungefär samma årgång som de första Tesla model S-cellerna så 2011-2012 ungefär. Den viker ned sig vid 20% degradering, vilket är väntat. Innan det har den bara marginellt högre degradering än 50%.
Den övre är en modernare cell, under 6 år är det ingen stor skillnad mellan 50% och 100%.
80% är inte testat här men sannolikt hade den degraderats mer än 100%.
Efter att ha läst hundratals forskningsrapporter har jag lärt mig att kritiskt granska testerna, och hur man kommit fram till slutsatserna.
Det finns en del rapporter som avviker från det normala. Oftast är testresultatet korrekt men slutsatserna kan tex bygga på ett antagande som man inte provar korrektheten i istället för att lägga upp testet så att man kan kontrollera om antagandet är korrekt.
Det finns inte några många tester som säger att 50% är dåligt för LFP, det är absolut säkert.
I princip visar alla tester att även LFP beter sig ungefär som de andra lithiumtyperna när det gäller calendar aging, månne med aningen lägre calendar aging vid 100%.
I huvudsak är ”problemet med LFP” att ryktet avseende hur dåligt 100% är med de andra lithiumiontyperna är helt fel. Det är alltså en myt som gör att man tror att 100% är akut farligt för NMC och NCA.
Här är ett långtidstest på Panasonic NCA.
Ryktet att cellerna mår akut dåligt vid 100% stämmer ju dåligt.
Den nedre 18650B, är ungefär samma årgång som de första Tesla model S-cellerna så 2011-2012 ungefär. Den viker ned sig vid 20% degradering, vilket är väntat. Innan det har den bara marginellt högre degradering än 50%.
Den övre är en modernare cell, under 6 år är det ingen stor skillnad mellan 50% och 100%.
80% är inte testat här men sannolikt hade den degraderats mer än 100%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack, AAKE, hoppades att du skulle hoppa in i tråden.
Jag skrev mitt inlägg tidigare utifrån att, i mina ögon, trumfar två refererade forskningsrapporter en persons egna erfarenheter. Givetvis trumfar 30+ forskningsrapporter två forskningsrapporter, särskilt ifall dessa två går att kritisera.
Jag skrev mitt inlägg tidigare utifrån att, i mina ögon, trumfar två refererade forskningsrapporter en persons egna erfarenheter. Givetvis trumfar 30+ forskningsrapporter två forskningsrapporter, särskilt ifall dessa två går att kritisera.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
Så vad kom herrarna fram till för resultat
Själv har jag en MY RWD som gått 1000 mil bara laddar 100 nån gång ibland om vi ska ut o köra direkt
80% annars
Man läser mycket om att bilen inte vet exakta batterinivån med lfp batteriet men har hört kanske 7:8 långkörningar och laddat snabbladdare till ro 80% och alltid stämt på pricken med kvarvarande batterinivå när vi kommit hem. Typ 7% och 9%

Själv har jag en MY RWD som gått 1000 mil bara laddar 100 nån gång ibland om vi ska ut o köra direkt
80% annars
Man läser mycket om att bilen inte vet exakta batterinivån med lfp batteriet men har hört kanske 7:8 långkörningar och laddat snabbladdare till ro 80% och alltid stämt på pricken med kvarvarande batterinivå när vi kommit hem. Typ 7% och 9%

Hur kollade sy att 7% och 9% var rätt?Jigsaw73 skrev: ↑01 jul 2025 14:07Så vad kom herrarna fram till för resultat
80% annars
![]()
Det kan ju ha var 3% resp 15%.
Det bilen visar när man kör och precis stannar kan vara fel på alla Teslor. (SOC går inte mäta under körning).
Det bilen visar efter körningen om bilen fått vila är normalt korrekt för *inte* LFP.
LFP-bilar är så att bilen kan tro att det är 30% kvar men det kanske bara är 15%. Bilen har ingen riktigt möjlighet att mäta så det som står på skärmen är en beräknad gissning.
Man följer rådet att ladda fullt (minst) en gång per vecka för att säkra att bilen inte har fel om SOC.
Man kan öka tiden om man vill mellan, men då ökar felmarginalen på det bilen visar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag trodde att den kunde mäta batteristyrkan under 20%
Annars så verkar det stämma om man räknar på hur långt jag kört och hur mycket som laddas till 100%
Annars så verkar det stämma om man räknar på hur långt jag kört och hur mycket som laddas till 100%
En kurva på cellspänningen vid urladdning med 0.5C på en CATL LFP-cell.
Den är ganska flack. Den man mäter är vilospänningen som gissningsvis är ännu flackare.
Räkna med att det bara blir en bra mätning vid riktigt låg SOC.
Kom också ihåg att de sista 5%:en är buffer så när man läser 5% SOC på skärmen är riktig SOC ~ 10%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bilen räknar exakt så också så det som visas bör stämma med din beräkning. Frågan är bara om den riktiga laddningsnivån är korrekt.
Eftersom bilen räknar +/- utan mätning mellan när man inte har helt fullt så kan verklig SOC driva iväg.
Du laddar till 80%, bilen visar 80% men det är 70% egentligen.
Du kör ut 40% och bilen visar 40%, men det försvann 5% extra förluster så nu är riktig SOC 25%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5