Sveriges första elbil
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sveriges första elbil
Verkligen häftigt, världen hade kunnat se annorlunda ut men räckvidd och laddinfrastruktur satte stop på elbilens framfart tills Tesla dök upp
.

MY RWD Vit 2023
Det är nog snarare så att lithiumbatterierna är det som gjort elbilarnas framfart möjlig. Tesla har på ett framsynt och framgångsrikt sätt ridit på vågen och drivit på vågen, men de är och har inte varit ensamma utan ett av väldigt många företag. Under några år var Tesla också det företag som gjorde flest elbilar och låg i framkant av utvecklingen, nu har de dock sedan en tid börjat halka efter.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
Instämmer. Utan Tesla hade elbilarna inte slagit igenom. Inte en chans. Iallafall inte nu.Jerka skrev: ↑03 jul 2025 09:30Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
När jag provkörde model 3 2019 stod det klart för mig att elbilen var framtiden och det var därför jag registrerade mig här för att följa hur elbilen tar över. Detta forumet var (och är väl fortfarande) det ledande elbilsforumet på svenska.
Dock tilltalade inte själva bilen mig.
Instämmer med både dig och Jerka. Även Google AI´n instämmerFredrik j skrev: ↑03 jul 2025 10:10Instämmer. Utan Tesla hade elbilarna inte slagit igenom. Inte en chans. Iallafall inte nu.Jerka skrev: ↑03 jul 2025 09:30Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
När jag provkörde model 3 2019 stod det klart för mig att elbilen var framtiden och det var därför jag registrerade mig här för att följa hur elbilen tar över. Detta forumet var (och är väl fortfarande) det ledande elbilsforumet på svenska.
Dock tilltalade inte själva bilen mig.

MY RWD Vit 2023