Sveriges första elbil
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sveriges första elbil
Verkligen häftigt, världen hade kunnat se annorlunda ut men räckvidd och laddinfrastruktur satte stop på elbilens framfart tills Tesla dök upp
.

MY RWD Vit 2023
Re: Sveriges första elbil
Det är nog snarare så att lithiumbatterierna är det som gjort elbilarnas framfart möjlig. Tesla har på ett framsynt och framgångsrikt sätt ridit på vågen och drivit på vågen, men de är och har inte varit ensamma utan ett av väldigt många företag. Under några år var Tesla också det företag som gjorde flest elbilar och låg i framkant av utvecklingen, nu har de dock sedan en tid börjat halka efter.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Sveriges första elbil
Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
Re: Sveriges första elbil
Instämmer. Utan Tesla hade elbilarna inte slagit igenom. Inte en chans. Iallafall inte nu.Jerka skrev: ↑03 jul 2025 09:30Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
När jag provkörde model 3 2019 stod det klart för mig att elbilen var framtiden och det var därför jag registrerade mig här för att följa hur elbilen tar över. Detta forumet var (och är väl fortfarande) det ledande elbilsforumet på svenska.
Dock tilltalade inte själva bilen mig.
Re: Sveriges första elbil
Instämmer med både dig och Jerka. Även Google AI´n instämmerFredrik j skrev: ↑03 jul 2025 10:10Instämmer. Utan Tesla hade elbilarna inte slagit igenom. Inte en chans. Iallafall inte nu.Jerka skrev: ↑03 jul 2025 09:30Jag tycker inte man ska underskatta det Tesla gjort för elbilarna. Tesla byggde världens första bra elbil, som kunde köras långt och snabbladdas. Dessutom byggde de det första omfattande snabbladdarnätverket, vilket möjliggjorde långresor. Plötsligt kunde elbilen användas på samma sätt som en vanlig bil. Och som grädde på moset var den både stor, snygg och rasande snabb. Världen hade dittills bara sett små, korträckviddiga elbilar som Think och Nissan Leaf. Helt plötsligt fanns det en elbil på marknaden som inte bara var bra utan dessutom åtråvärd - dyr, men med egenskaper som lockade budgetstarka köpare. Visst hade elbilen säkert slagit igenom ändå förr eller senare, men utvecklingen accelererades kraftigt av att Tesla visade vägen.
Jag menar att deras stora bidrag var att de med egna investeringar och på ett konkret sätt visade världen vad som krävdes för att elbilarna skulle lyckas: lång räckvidd, snabb snabbladdning och utbyggt laddnätverk. Plus att bilen måste vara en bra bil i övrigt såklart. Utan denna gärning är det fullt möjligt att de traditionella biltillverkarna än idag hade lyckats förhala omställningen. ”Ingen vill ha elbilar, kolla på Nissan Leaf, den säljer dåligt.” ”Man kommer 10 mil, sen måste man ladda i 8 timmar.” ”Elbilar blir aldrig något för den stora massan”, och så vidare. Kanske hade vätgasförespråkarna nått större framgångar. Bara det att Tesla bidrog till att döda vätgastrenden i sin linda borde ju ge medalj. Tänk vilka skattepengar vi sparat på att det aldrig blev någon större grej.
När jag provkörde model 3 2019 stod det klart för mig att elbilen var framtiden och det var därför jag registrerade mig här för att följa hur elbilen tar över. Detta forumet var (och är väl fortfarande) det ledande elbilsforumet på svenska.
Dock tilltalade inte själva bilen mig.

MY RWD Vit 2023
Re: Sveriges första elbil
AC Propulsion tZero var först med litium-jon batterier 2003. Elon köpte en. Tesla Roadstern är i mycket baserad på drivlinan från tZero och hade samma laddningskoncept med snabb AC-laddning. Bilarna är i övrigt helt olika, även om bägge är små sportbilar.
Edit: Även Volvo hade en konceptbil med samma drivlina, byggd i samarbete med AC Propulsion. Den hade runt 3000 st 18650 celler i ett sandwichgolv. Bilen deltog i Michelin Bibendum. https://www.media.volvocars.com/us/en-us/models/3cc/0
Det finns en bild någonstans på chassit till bilen utan karossen också.
En kul detalj är att laddkontakten som AC Propulsion hade var Avcon / Marechal, vilket egentligen var en kontakt för DC-laddning upp till 400A men AC Propulsion kopplade istället polerna till enfas 230V. Dessa kontakter fanns på någon/några elbilsladdare i Sverige på 90-talet. Tesla valde dock en annan kontakt till Roadster.
Re: Sveriges första elbil
Jovisst, men nyckelordet med de modeller du nämner är koncept. Med Model S byggde Tesla en bra elbil som gick att köpa, och de byggde den i volymer och de byggde ett laddnätverk som faktiskt gick att använda och inte bara var ett proof-of-concept. De andra insåg att här fanns en konkurrent som inte bara visade hur man ska göra, utan även gjorde det, och om de inte tog upp kampen så skulle Tesla bara knapra åt sig fler och fler marknadsandelar i brist på konkurrens. Det var det som krävdes för att kickstarta den moderna elbilseran.HenrikC skrev: ↑04 jul 2025 21:31AC Propulsion tZero var först med litium-jon batterier 2003. Elon köpte en. Tesla Roadstern är i mycket baserad på drivlinan från tZero och hade samma laddningskoncept med snabb AC-laddning. Bilarna är i övrigt helt olika, även om bägge är små sportbilar.
Edit: Även Volvo hade en konceptbil med samma drivlina, byggd i samarbete med AC Propulsion. Den hade runt 3000 st 18650 celler i ett sandwichgolv. Bilen deltog i Michelin Bibendum. https://www.media.volvocars.com/us/en-us/models/3cc/0
Det finns en bild någonstans på chassit till bilen utan karossen också.
En kul detalj är att laddkontakten som AC Propulsion hade var Avcon / Marechal, vilket egentligen var en kontakt för DC-laddning upp till 400A men AC Propulsion kopplade istället polerna till enfas 230V. Dessa kontakter fanns på någon/några elbilsladdare i Sverige på 90-talet. Tesla valde dock en annan kontakt till Roadster.
Jag har aldrig sett Elon som någon stor uppfinnare, utan som en entreprenör. Han vågade satsa sina pengar på det han trodde på, och han fick med andra investerare på tåget.
Re: Sveriges första elbil
Ja, jag skulle säga att Model S är Elon Musks och Teslas största triumf. Den var en sann revolution när den kom.