Så ofta behöver man byta batteri på elbilar
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Så ofta behöver man byta batteri på elbilar
Tänk på de bilar som hamnar på andra extremsidan: Elbilarna som fortfarande har fungerande batterier efter 50 år. Sådana kommer dyka upp med tiden, precis som det finns enstaka bensinbilar som gått jättelångt. Jag föreställer mig en Model S som rullar på originalbatteriet år 2065.
-
Funderat ett tag på att skaffa en begagnad Porsche Taycan. De som är 2-3 år gamla och gått 2-4000 mil ligger omkring 800 000 kr (4s). Undrar dock vad det hade kostat att byta ut batteriet i en sån om 6-7 år. Porsche är inte direkt kända för att ta lite betalt. Det är ju möjligt att dessa bilar bli mer eller mindre osäljbara efter att batterigarantin gått ut?
Finns ju en hel del S nu där garantin gått ut.Elektrifierad skrev: ↑07 jul 2025 09:05Funderat ett tag på att skaffa en begagnad Porsche Taycan. De som är 2-3 år gamla och gått 2-4000 mil ligger omkring 800 000 kr (4s). Undrar dock vad det hade kostat att byta ut batteriet i en sån om 6-7 år. Porsche är inte direkt kända för att ta lite betalt. Det är ju möjligt att dessa bilar bli mer eller mindre osäljbara efter att batterigarantin gått ut?
De verkar förvånansvärt säljbara.
Porsche kanske får till det med renoverade batterier inom VAG-koncernen?
Porsche har inga incitament att prisdumpa batterier…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Man får nog ha ambitionen att köra den länge och långt. Inte se bilen som en investering.Elektrifierad skrev: ↑07 jul 2025 09:05Funderat ett tag på att skaffa en begagnad Porsche Taycan. De som är 2-3 år gamla och gått 2-4000 mil ligger omkring 800 000 kr (4s). Undrar dock vad det hade kostat att byta ut batteriet i en sån om 6-7 år. Porsche är inte direkt kända för att ta lite betalt. Det är ju möjligt att dessa bilar bli mer eller mindre osäljbara efter att batterigarantin gått ut?