Backa med släp

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Backa med släp

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Det är trevligt med backkamera. Men ska man backa med släp ser kameran oftast bara själva släpet. Fast man skulle vilja se bortom släpet, se vad som finns bakom det. Hur långt till kan jag backa, står det något eller någon i vägen? Man skulle vilja stiga uppåt, få upp kameran i luften så den kan se även vad som finns bakom släpet.

Här kommer ett litet tips, eller life hack som det heter nuförtiden. Det finns faktiskt ett enkelt knep för att se bättre när man backar med släp: öppna bakluckan! Då åker kameran med upp och får ett fågelperspektiv. Plötsligt är det enkelt att se vad som finns bakom släpet!

Bilen protesterar när man försöker lägga i backen, påminner om att bakluckan är öppen, men det är bara å godkänna det så kan man börja backa försiktigt. Man har full kontroll över var släpet hamnar. Sedan när man är nöjd kan man klicka på “Stäng” så åker bakluckan ner igen.

Det fungerar över förväntan med Tesla Model Y backkamera och borde fungera lika bra även med andra bilmärken som har kameran på bakluckan.

Source: https://teslaclubsweden.se/backa-med-slap/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Backa med släp

Inlägg av Jerker »

OK, det måste man testa! Luckan helt öppen, alltså?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nåt annat angående att backa med släp:

Hemma måste vi, pga hur vår uppfart ser ut, alltid backa in med släpet. Det är dessutom uppförsbacke och när jag förr gjorde det med fossilbil så slet det lameller de lux! Men med elbil är det rena drömmen i jämförelse! Det är en sak som sällan lyfts fram som en stor fördel med elbil, men det är det onekligen!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

När man backar med släp använder man backspeglarna. Det är det riktiga hacket som tyvärr alldeles för få har greppat. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

BrooklynS skrev: 14 jul 2025 09:08
När man backar med släp använder man backspeglarna. Det är det riktiga hacket som tyvärr alldeles för få har greppat. :)

Backspeglarna visar inte vad som finns bakom släpet. Model Y innerbackspegel ser inte tillräckligt långt neråt. Förutom om man öppnar bakluckan - då ser även innerbackspegeln mycket bättre.
wheels

Inlägg av wheels »

Helt rätt. Blir dock ett problem när man har ett mindre släp som varken syns i back eller ytterspeglarna.
Då blir det lite slalomkörning, backa så man ser släpet i ena backspegeln, kompensera tills den dyker upp i andra spegeln. Upprepa :D
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Bra tips!

Jag som kör med hästsläp får backa med ytterspeglarna. Det hade varit användbart om det gick att få upp bilden från t.ex. en biltema backkamera, som man kan montera på hästsläpet, på den interna skärmen.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

wheels skrev:

Helt rätt. Blir dock ett problem när man har ett mindre släp som varken syns i back eller ytterspeglarna.
Då blir det lite slalomkörning, backa så man ser släpet i ena backspegeln, kompensera tills den dyker upp i andra spegeln. Upprepa :D
Har man ett så litet släp är det nog enklast att styra in det för hand. :)

Skämt åsido; jag förstår poängen med backkameran men å andra sidan har man då en uppstickande baklucka att ta hänsyn till istället… Föredrar ändå backspeglarna men det kanske beror på att jag relativt ofta kör med släp.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

Smart knep. Ska testas!
Tänk bara på att det kommer in en massa avgaser om bakluckan är öppen medans man backar :o Näh just det, sån skit slipper vi! :D
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bra trick.
Borde komma bilar med inbyggd drönare för de som backar mycket :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev: 14 jul 2025 15:59
Bra trick.
Borde komma bilar med inbyggd drönare för de som backar mycket :D
Porschen skulle väl få en drönare som tillbehör (men det blev väl inget
med det?)? :lol: 8-) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Finns det ingen SEXY button för att autobacka med släp? :D
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

enoch85 skrev: 15 jul 2025 06:52
Finns det ingen SEXY button för att autobacka med släp? :D
FSD klarar det säkert.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vilket dundertips! Både hemma och i stugan har jag 70m skaftväg utan vändplan så måste avsluta varje släpsession med en lång knepig backning med model 3:s relativt små backspeglar. Måste testas! Men man får nog gå ut och justera öppningshöjden manuellt på model 3 eftersom den annars pekar för högt så man inte ser släpet alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johan33394

Inlägg av -JTM3- »

Provade precis med min m3 highland. Funkade perfekt! Öppnar man bakluckan från skärmen kan man ju stoppa den i lagom höjd! Nu såg jag över gallerkärran. 👍
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har kört mycket med släp genom åren men med första Teslan hade jag väldigt svårt att få till backningen. Oklart varför, vet inte om det berodde på det korta överhänget och att det kanske påverkade hur mycket släpet svängde.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 15 jul 2025 11:50
Har kört mycket med släp genom åren men med första Teslan hade jag väldigt svårt att få till backningen. Oklart varför, vet inte om det berodde på det korta överhänget och att det kanske påverkade hur mycket släpet svängde.
Jag har backat massor med olika släp genom åren och noterat att ju längre släp desto lättare att backa. Ett kort släp ger större utslag på rattrörelserna. En husvagn är oändligt mycket lättare att backa med än en liten släpkärra. Avståndet till släpets hjul från bilens är avgörande. Kan däremot inte minnas att jag märkte nån skillnad när jag backade med Tesla första ggn.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det kan vara den direkta styrningen på bilen som gjorde skillnad också. Hade ett obromsat 750kg-släp tidigare men nu har det mest varit båtkärror jag kört senaste åren och de har varit rätt långa så det borde inte vara det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

jonasl skrev:
Det kan vara den direkta styrningen på bilen som gjorde skillnad också. Hade ett obromsat 750kg-släp tidigare men nu har det mest varit båtkärror jag kört senaste åren och de har varit rätt långa så det borde inte vara det.
Ett släp med långt bakre överhäng är lätt att backa med då minsta vinkelförändring eller sidorörelse syns direkt.

Däremot är ett släp med lång dragstång och kort bakre överhäng svårare, tex många båtsläp.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 15 jul 2025 12:49
Jag har backat massor med olika släp genom åren och noterat att ju längre släp desto lättare att backa. Ett kort släp ger större utslag på rattrörelserna. En husvagn är oändligt mycket lättare att backa med än en liten släpkärra. Avståndet till släpets hjul från bilens är avgörande. Kan däremot inte minnas att jag märkte nån skillnad när jag backade med Tesla första ggn.
I lumpen körde jag lastbil med små kompressor eller generatorer bakom. Helt hopplöst att backa med, de syntes först när släpet vikt sig 90 grader. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev: 15 jul 2025 14:04
Jerker skrev: 15 jul 2025 12:49
I lumpen körde jag lastbil med små kompressor eller generatorer bakom. Helt hopplöst att backa med, de syntes först när släpet vikt sig 90 grader. :lol:
När jag körde släp smalare än husbilens 2.30m spände jag fast en minst 2.30m planka på tvärs längst bak på släpet, så att man kunde se släpets vinkel i speglarna. Är ju inget man vill åka omkring med på stan dock.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Kanontips! Tack!
Synd bara att jag har ett stort relativt lågt träd precis i början på min garageuppfart, så att man riskerar att köra in i med luckan .. Men, måste ju provas!
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar