Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
Kan man stänga v one pedal driving på denna så det blir mer som en icke elbil och man får använda bromsen istället?
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Kan man inte stänga av OPD på de flesta elbilar och få antingen intelligent regenerering som anpassar sig efter körningen eller manuell regenerering med bromspedalen. Det är väl bara Tesla som inte klarar det, eller finns det fler?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
Alla bilar har väl ändå OPD men sen varierar det om den går till stopp och om den är ställbar i styrka. Enligt mig är Polestar de med bäst OPD då man kan variera styrkan. Audi A/Q6 är också väldigt bra.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Om den inte går till stopp så är det inte OPD.toppo skrev: ↑05 aug 2025 09:36Alla bilar har väl ändå OPD men sen varierar det om den går till stopp och om den är ställbar i styrka. Enligt mig är Polestar de med bäst OPD då man kan variera styrkan. Audi A/Q6 är också väldigt bra.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Då måste man ju använda båda pedaler.
OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).
IMG_0341.jpeg

Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
https://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu ... mot-tesla/
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).
IMG_0341.jpegSenast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
-
- elbilist
E-GMP plattformen har nog marknadens mest lättanvända och mest konfigurerbara system för regen, allt styrt via rattpaddlar.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
3st fasta lägen och 3st autolägen som anpassar sig efter föraren, EV3 använder dessutom kartdata på autoläget för rondeller mm.
Utöver dessa finns det även ett riktigt OPD läge som stannar bilen helt när man släpper pedalen.
Så det finns fler modeller på markanden med OPD än bara några kineser och Tesla.
Ja jag är nöjd med hur regen funkar i min korean. Auto 2 är min favorit. Lagom stark regen och så smart att den automatiskt höjer regen till max om en bil saktar in framför.R_Edvinsson skrev: ↑06 aug 2025 09:44E-GMP plattformen har nog marknadens mest lättanvända och mest konfigurerbara system för regen, allt styrt via rattpaddlar.
3st fasta lägen och 3st autolägen som anpassar sig efter föraren, EV3 använder dessutom kartdata på autoläget för rondeller mm.
Utöver dessa finns det även ett riktigt OPD läge som stannar bilen helt när man släpper pedalen.
Så det finns fler modeller på markanden med OPD än bara några kineser och Tesla.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Min Seat Mii har inte "riktig" OPD där den garanterat stannar och inte kryper fram.manneson skrev: ↑05 aug 2025 23:25Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Senast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Å Seaten är samma plattform som e-up.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Min e-up stannar alltid så länge man inte rört gaspedalen efter att den stannat. Då ändrar den till "creep". Så det är skillnaden mot "riktig" OPD. Sen att vissa verkar vara nitiska med att bromspedalen typ inte ens får existera om det ska kallas OPD är en annan sak.Lerumsexpressen skrev: ↑06 aug 2025 11:52Min Seat Mii har inte "riktig" OPD där den garanterat stannar och inte kryper fram.manneson skrev: ↑05 aug 2025 23:25Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.Senast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Å Seaten är samma plattform som e-up.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19