Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

Nu var det dags för sonen att bli mer mobil med hjälp av ett AM körkort, A-traktor stod på önskelistan men då övriga bilarna går på el så var jag inte så sugen på att sponsra en törstig A-traktor med bensin eller Diesel.

Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!

Så nu rullar det ytterligare en EL-A-traktor, räckvidden är inte överdrivet bra men 10mil i 30 funkar för det mesta. Det finns nog en till Kangoo Z.E. A-traktor som hann före oss och totalt finns det vad jag förstår knappt 10st eldrivna A-traktorer i Sverige.
Kangoo1.jpg
Kangoo2.jpg
Kangoo3.jpg
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8158
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av fth »

Kul projekt, hur går "konverteringen" till i praktiken, någon form av mjumvarubegränsning antar jag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

fth skrev: 05 aug 2025 13:34
Kul projekt, hur går "konverteringen" till i praktiken, någon form av mjumvarubegränsning antar jag?

/fth
Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2243
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av tor-ake »

Fränt! Men varför blir inte räckvidden längre än 10 mil? Om man kör en 24kWh leaf i 30km/h är det inga problem att komma mer än 20 mil, som NEDC ungefär.

Eller är det för att klimatanläggningen måste jobba i så många timmar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Bjelke »

Det är den feta ljudanläggningen som tar resten :lol: :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1710
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Klintan »

Det där med att tjänstevikt över 2000 kg automatiskt klassificerar fordonent som lämpligt dragfordon har jag inte sett tidigare. Det borde ju betyda att en Model S går bra att registrera som A-traktor om dragkroken är stabilt infäst.
Screenshot_20250805_204553_Chrome.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4466
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av jonasl »

Reglerna är ju rätt märkliga ändå, att man måste plombera hela bagageutrymmet nästan. Här hemma är det nån som kör runt med en jättestor gammal packline på sin a-traktor att ha bagage i :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2243
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av tor-ake »

Reglerna är sådana av anledningen att a-traktorer annars tenderar användas till persontransport, och att det är resurskrävande om polisen ideligen ska kontrollera att inte bilen används av fler än det godkända antalet passagerare.

Ungdomar har kompisar. Oftast många.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 349
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Front242 »

underbart med 3m2 subba :D
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1184
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Arctic Drifter »

Rydh skrev: 05 aug 2025 13:22
Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!

//Peter
Valde du att vikta upp den så tjänstevikten blev > 2000 kg eller lyckades du få till 60% eller mer på framhjulen?

Jag tänkte först att batteripacket är under lastgolvet men sitter det framtill så lär ju 60% över drivhjulet inte ha varit något problem.

Coolt bygge!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4466
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av jonasl »

tor-ake skrev: 06 aug 2025 08:59
Reglerna är sådana av anledningen att a-traktorer annars tenderar användas till persontransport, och att det är resurskrävande om polisen ideligen ska kontrollera att inte bilen används av fler än det godkända antalet passagerare.

Ungdomar har kompisar. Oftast många.
Tror snarare det beror på att de är tänkta mer eller mindre som jordbruksfordon. Antalet passagerare var ju fram till här om året obegränsat och bälte krävdes inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

tor-ake skrev: 05 aug 2025 17:49
Fränt! Men varför blir inte räckvidden längre än 10 mil? Om man kör en 24kWh leaf i 30km/h är det inga problem att komma mer än 20 mil, som NEDC ungefär.

Eller är det för att klimatanläggningen måste jobba i så många timmar?
Bilen är relativt törstig, 1,4-1,6kWh/Mil utan värme och trots att den bara gått 4700mil så är det ca 14-15kWh användbart i batteriet så det landar där ungefär, värmen tar ju utöver det men den har även orginal fungerande dieselvärmare integrerad i värmesystemet om det kniper.

Klintan skrev: 05 aug 2025 20:48
Det där med att tjänstevikt över 2000 kg automatiskt klassificerar fordonent som lämpligt dragfordon har jag inte sett tidigare. Det borde ju betyda att en Model S går bra att registrera som A-traktor om dragkroken är stabilt infäst.
En modell S viktat till mer än 2000kg lär också funka bra!
Arctic Drifter skrev: 06 aug 2025 09:50
Rydh skrev: 05 aug 2025 13:22
Enklast hade ju varit en M3 eller liknande men M3, ID4 eller andra elbilar med 1000kg dragvikt var ju en aning över budget, efter lite läsande i regelboken slog det mig att en bil som har en tjänstevikt på mer än 2000kg inte behövde ha någon registrerad dragvikt och en Kangoo Z.E. är rätt rimligt prissatt, batterihyrorna börjar gå ut och totalvikten på 2126kg gör att man kan komma runt reglerna!

//Peter
Valde du att vikta upp den så tjänstevikten blev > 2000 kg eller lyckades du få till 60% eller mer på framhjulen?

Jag tänkte först att batteripacket är under lastgolvet men sitter det framtill så lär ju 60% över drivhjulet inte ha varit något problem.

Coolt bygge!
Jag behövde ju ändå komma över 2000kg för dragvikten så iom att jag viktade upp den så behövs ju inte heller 60% på drivhjulen. Det var 55% på framhjulen original trots att batteriet sitter rätt långt bak.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
manneson
Inlägg: 1285
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av manneson »

Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.

Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4530
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.

Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Var det inte den bonusen som skulle betalas ut månadsvis, så länge som du äger "bilen".

Om du reggar om den till traktor så lär ju utbetalningarna stoppas.
manneson
Inlägg: 1285
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av manneson »

dstr skrev: 06 aug 2025 13:36
manneson skrev: 06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.

Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Var det inte den bonusen som skulle betalas ut månadsvis, så länge som du äger "bilen".

Om du reggar om den till traktor så lär ju utbetalningarna stoppas.
Äger ju den fortfarande. Men ja, kan ju vara så att den måste vara reggad som personbil.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

manneson skrev: 06 aug 2025 13:32
Finns ju varianter med 33kwh och 40kwh också om man behöver mer räckvidd.

Om föreslagna miljöbonusen blir av nästa år kan de nog bli poppis på landsorten. Då blir de ju typ gratis.
Men vet inte om man får regga om och fortsätta motta bonus. Återstår väl att se.
Jag vet inte hur det är med de lite nyare med 33kWh har vad jag vet nästan alltid batterihyra och är relativt kostsamma att köpa ut batteriet på i dagsläget.

Och ska man betala 1000:-/Månad i batterihyra så faller ju iden lite..

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4530
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av dstr »

Har du viktat på bilen själv, eller vilka modeller är det som ligger över 2000kg i tjänstevikt?

De jag kikar på ligger under.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

dstr skrev: 06 aug 2025 14:24
Har du viktat på bilen själv, eller vilka modeller är det som ligger över 2000kg i tjänstevikt?

De jag kikar på ligger under.
Ja, jag har tyngt ner bilen själv. Alla jag har tittat på(med kort hjulbas) har haft en totalvikt på 2126kg så det gäller att lägga sig lagom för att få lastvikt över till passagerare. Jag hade tur och kunde låna digitala vågar och väga varje hjul live när jag lastade i vikterna. Det var bäst att lägga vikterna så långt bak som möjligt för annars får man för högt framaxeltryck vid en rimligt fördelning av last och passagerare.

Till sist diffade det på 2kg mellan mina vågar och bilprovningens så teoretisk tjänstevikt inklusive 70kg förare blev 2008kg

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4466
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av jonasl »

Det måste ju vara väldigt vanligt att man tar bort vikterna efter regbesiktning, risken för kontroll måste vara minimal och att åka runt med massa ren dödvikt känns ju verkligen totalt onödigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Rydh »

jonasl skrev: 06 aug 2025 16:16
Det måste ju vara väldigt vanligt att man tar bort vikterna efter regbesiktning, risken för kontroll måste vara minimal och att åka runt med massa ren dödvikt känns ju verkligen totalt onödigt.
Det händer nog inte så sällan att polisen väger A-traktorer, på sina håll är det rätt hårt fokus på detta.

Denna rullar nu exakt i det utförandet som vi registrerade den med hjul, styling, ljudsystem osv och det känner jag är rätt tryggt.

Vikten på 350kg gör ingen nämnvärd påverkan på förbrukning och jag slapp montera sänkfjädrarna bak! 😁

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av repulsiv »

Nu ogillar jag ju a-traktorer i allmänhet, men det måste ju vara det ultimata fordonet att köra på el, en förbränningsmotor hatar ju att ligga i 30 och drar massor av soppa då, men en elbil trivs ju som bäst när det går långsamt.

Vad jag förstår kan en bensindriven a-traktor lätt dra >2l/mil, men det flesta går väl på diesel och kanske är lite snålare.


Det är ju väldigt tydligt när man jämför att köra kökörning med bensin och elbil.. bensinbilen drar mer, elbilen drar mindre..
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 feb 2020 20:58
Ort: Västerlanda
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Letalis »

Fasiken va läckert.
Båda barnen är numera motståndare till att som burrar och luktar illa.
Så det blir väl till att skramla ihop lite pengar och börja bygga.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av repulsiv »

Rydh skrev: 05 aug 2025 13:46

Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h
Hur förhindrar man att detta kopplas förbi ? fysisk säkerhet ?

Vad jag förstår är både bilprovningen och polisen petiga på att det inte ska gå att förbikoppla hastighetsspärren på ett enkelt sätt numera ?
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1184
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Arctic Drifter »

repulsiv skrev: 06 aug 2025 22:03
Rydh skrev: 05 aug 2025 13:46

Det är samma pedal som på en diesel-Kangoo så exempelvis rotcart har färdiga donglar som passar på kablaget till gaspedalen och hindrar ytterligare gaspådrag när canbus-signalen visar 30km/h
Hur förhindrar man att detta kopplas förbi ? fysisk säkerhet ?

Vad jag förstår är både bilprovningen och polisen petiga på att det inte ska gå att förbikoppla hastighetsspärren på ett enkelt sätt numera ?
Rotcarten (jag har själv installerat en på en bensinare) kopplas in mellan gaspedalen och bilen, enkelt förklarat så kommer rotcarten skicka signal till bilen att gaspedalen inte är aktiverad om hastigheten är högre än vad man satt spärren på.

Själva Rotcarten sitter i en låda som skall plomberas vid registreringsbesiktningen. Vid kontroll så kan man se att dioderna blinkar som de ska och är något manipulerat så ska det ju synas.

Jo det sista stämmer, det kommer ju en revidering. Innan detta kom så ryckte ju många ABS-säkringen och sen gick det att köra som vanligt, men nu blir det fail på det eftersom det är ett enkelt sätt.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1184
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Kangoo Z.E. 22 A-traktor

Inlägg av Arctic Drifter »

repulsiv skrev: 06 aug 2025 21:50
Vad jag förstår kan en bensindriven a-traktor lätt dra >2l/mil, men det flesta går väl på diesel och kanske är lite snålare.
Mycket har att göra med vilket varvtal som krävs för att nå 30 km/h, den jag byggde (som är en bensinare) går på 0,7 l/mil vid långkörning. Men det är för att den har alla 6 växlarna ospärrade och låser på hastighet i stället. Så går att köra 30 km/h på tomgång.

Har man i stället valt att t.ex. bara låsa på motorvarv och sedan spärra växlar så kan det ju vara betydligt högre varv som krävs för att nå 30 km/h och då såklart också den soppaförbrukning du nämner :D
Tesla Model Y Performance
Skriv svar