StureP skrev: ↑13 aug 2025 00:10
addebob skrev: ↑12 aug 2025 16:16
Hej!
Jag är på jakt efter en Tesla Model 3 Long Range AWD årsmodell 2021. Har inte hittat den perfekta än. Anledningen till att jag vill ha just en 2021 är värmepumpen, då jag tycker den är ett måste vintertid.
Det jag undrar är:
- Finns det olika utrustningspaket, eller är alla likadant utrustade?
- Har alla rattvärme och maximal autopilotfunktion som går att få?
- Jag har hört att lyktorna uppdaterades på 2021 – vad blev egentligen skillnaden?
Tack på förhand! Jag planerar att köpa inom kort, så all input uppskattas.
Varför är en värmepump ett måste? Skillnad är knappt mätbar. Ca 10% av tappet. Så säg att du har 40 mil på sommaren och 25 på vintern. Då tappar du 15 mil. En värmepump kan spara dig 1,5 mil som bäst. Dvs knappt mätbart. Gammal skröna detdär att man får massa extra räckvidd.
Det beror på körmönstret.
En värmepump är 3-5 gånger så effektiv jämfört med direktverkande el.
Ställer man uppvärmning/kylning under färd mot energin så går åt till framdrivning så är den andelen extremt liten, så skillnaden där mellan värmepump eller inte är kanske mätbar, men inte märkbar.
MEN - om man kör många kort sträckor utan möjlighet att ladda bilen på varje ställe, och gärna värmer upp den rejält emellan så blir skillnaden stor.
Ett 75kwh batteri har 300st 15-minuterscykler vid 1kwh, ungefär som en värmepump. Om man ska värma med 5kw så får du bara 60 uppvärmningar.