Köp hjälp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

addebob

Köp hjälp

Inlägg av addebob »

Hej!
Jag är på jakt efter en Tesla Model 3 Long Range AWD årsmodell 2021. Har inte hittat den perfekta än. Anledningen till att jag vill ha just en 2021 är värmepumpen, då jag tycker den är ett måste vintertid.

Det jag undrar är:
  • Finns det olika utrustningspaket, eller är alla likadant utrustade?
  • Har alla rattvärme och maximal autopilotfunktion som går att få?
  • Jag har hört att lyktorna uppdaterades på 2021 – vad blev egentligen skillnaden?

Tack på förhand! Jag planerar att köpa inom kort, så all input uppskattas.
manneson

Re: Köp hjälp

Inlägg av manneson »

Tips är att fråga chatgpt. Den har faktiskt rätt bra koll på det där.
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare

Inlägg av DennisHalmstad »

Kan fylla i lite.
Long range bilarna hade premium interiör och bättre ljudsystem. Inte standard range.
Det var väl 2021 bilarna som fick led matrix.

Angående rattvärme så ska alla 2021 ha det men......
Det finns ett par som är tillverkade tidigt alltså 2020 som blev 2021or som är faceliften men inte har ratt rattvärme.
Hur jag vet detta, jag har en sådan och den har inte heller de nyare dörrpanelerna på framdörrarna med träpanel.
Annars allt som en 2021 ska ha. 👍😊
Tesla M3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

DennisHalmstad skrev: 12 aug 2025 19:25
Kan fylla i lite.
Long range bilarna hade premium interiör och bättre ljudsystem. Inte standard range.

Det finns ett par som är tillverkade tidigt alltså 2020 som blev 2021or som är faceliften men inte har ratt rattvärme.
Hur jag vet detta, jag har en sådan och den har inte heller de nyare dörrpanelerna på framdörrarna med träpanel.
Tidiga 2021 m3 LR, USA-byggda har generellt inte Matrix-strålkastare.
Alla M3P 2021har det dock, liksom SR+ (RWD som byggdes i Kina).
Rattvärme kom under våren på LR och P, gissningsvis Q2 byggda och senare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

addebob skrev: 12 aug 2025 16:16
Hej!
Jag är på jakt efter en Tesla Model 3 Long Range AWD årsmodell 2021. […
Ifall du inte har koll på risken för blästring från framhjulen så finns det lite att läsa om det t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
StureP

Inlägg av StureP »

Hej!
Jag är på jakt efter en Tesla Model 3 Long Range AWD årsmodell 2021. Har inte hittat den perfekta än. Anledningen till att jag vill ha just en 2021 är värmepumpen, då jag tycker den är ett måste vintertid.

Det jag undrar är:
  • Jag har hört att lyktorna uppdaterades på 2021 – vad blev egentligen skillnaden?

Varför är en värmepump ett måste? Skillnad är knappt mätbar. Ca 10% av tappet. Så säg att du har 40 mil på sommaren och 25 på vintern. Då tappar du 15 mil. En värmepump kan spara dig 1,5 mil som bäst. Dvs knappt mätbart. Gammal skröna detdär att man får massa extra räckvidd.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fuskträ på insidan av framdörrarna brukar betyda rattvärme. Kolla framdörrarna på den här tex: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002877612 (fel årsmodell men ändå)

Matrixljusen som kom i början av 2021 ger ett mycket bättre helljus än de tidigare strålkastarna, de har även stöd för adaptivt helljus.

Alla har samma grundläggande autopilot, huruvida bilen har utökad autopilot (EAP) eller FSD beror på om tidigare ägare köpt till det eller ej. I dagsläget är det inte värt att betala extra för dessa funktioner, det kan förstås ändras i framtiden så får du med det på köpet är det förstås bra.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

AAKEE skrev: 12 aug 2025 19:48
Tidiga 2021 m3 LR, USA-byggda har generellt inte Matrix-strålkastare.
För att krångla till det kan jag nämna att jag har en Model 3 som är byggd i Fremont 2021-01-16, den har Matrix-strålkastare. Så inte helt lätt det här.

Det borde man kunna se i menyn, en utan matrix saknar väl det valet under belysning?
Användarvisningsbild
grillchips
Teslaägare

Inlägg av grillchips »

DennisHalmstad skrev: 12 aug 2025 19:25
Kan fylla i lite.

För att förvirra ytterligare, så är min 2021 (reggad i maj, träpanel i framdörrarna) utan rattvärme.
Dock har jag det som tillval i appen, så för ett par tusingar går det att fixa.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Från en annan tråd skriven 2023

” Kvalar heller inte in på 10 000 mil, men haft en av de första SR+ från 2019 som rullar ca 4000 mil.
Inte haft ett ända fel (nja fel inställda dimljus på besiktningen vilket vart enkelt avhjälpt), ingen service, genomsnittlig förbrukning på hela tiden 1,64 och då har den mest rullat antingen korta sträckor hemma kring samt jobbpendling på motorväg. Vi har vart väldigt nöjda med bilen.
Men nu när de sålde ut lager M3P kunde jag inte låta bli utan det blev en uppgradering. En av anledningarna vart att jag inte är säker på att jag vill äga en äldre tesla om den börjar krångla.
Så en vit 3a bytes till en annan vit 3a för den utomstående är det bara andra fälgar och nytt regnr.
Men sicken skillnad på bil, den nya är avsevärt tystare, komfortablare (trots 20” mot 18”), känslan när dörrarna stänger är mer premium. Måste säga att jag vart positivt överraskad hur mycket tesla tagit bilen framåt”
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

StureP skrev: 13 aug 2025 00:10
Hej!

Det jag undrar är:

Varför är en värmepump ett måste? Skillnad är knappt mätbar. Ca 10% av tappet. Så säg att du har 40 mil på sommaren och 25 på vintern. Då tappar du 15 mil. En värmepump kan spara dig 1,5 mil som bäst. Dvs knappt mätbart. Gammal skröna detdär att man får massa extra räckvidd.
Det beror på körmönstret.

En värmepump är 3-5 gånger så effektiv jämfört med direktverkande el.

Ställer man uppvärmning/kylning under färd mot energin så går åt till framdrivning så är den andelen extremt liten, så skillnaden där mellan värmepump eller inte är kanske mätbar, men inte märkbar.

MEN - om man kör många kort sträckor utan möjlighet att ladda bilen på varje ställe, och gärna värmer upp den rejält emellan så blir skillnaden stor.

Ett 75kwh batteri har 300st 15-minuterscykler vid 1kwh, ungefär som en värmepump. Om man ska värma med 5kw så får du bara 60 uppvärmningar.
Skriv svar