Lerumsexpressen skrev: ↑30 aug 2025 12:551; De nya verken är enormt dyra och även dessa kommer ha problem med driftsäkerheten, de kommer stå stilla många månader i början av sin livstid.niklas12 skrev: ↑30 aug 2025 10:01Ännu ett bra argument att bygga fler reaktorer.Lerumsexpressen skrev: ↑29 aug 2025 22:38Stabil produktion?niklas12 skrev: ↑29 aug 2025 19:05Nu argumenterar du emot dig själv, jag påvisade att volatilitet är dåligt och skapar osäkerhet och driver inflationen.Lerumsexpressen skrev: ↑29 aug 2025 06:37
Är det något briljant matematiskt uppenbarelse du fått, berätta gärna det, så kan vi andra kan lära oss.
Vissa månader är medelpriset lågt ibland högre.
Jag tar det för femtielfte gången.
När kriget i Ukraina orsakade energikrisen så åkte alla energibolag på rejäla smällar pga fastprisavtal.
Några gick i konkurs.
Så får att inte riskera att bolaget går i konkurs så slutade elhandelsbolaget erbjuda fastprisavtal, utan man erbjöd rörligt med ett påslag.
Nu kan man få dessa igen men då med en rejäl riskpremie.
Då var ditt förslag att binda priset i fastprisavtal och PPA
Och i detta inlägget berättar du precis att den höga volatiliteten gör att man får betala höga riskpremier för att säkra sitt elpris.
Så ja en hög volatilitet och osäkerhet är skadligt då det driver upp priserna för att ingen vill stå med risken.
Stabil elproduktion med förutsägbara priser ger motsatsen och är anledningen att du kunde teckna fastprisavtal på 45öre
Jag har varit med för länge för att du kan lura mig.
Alltid är de planerbara kärnkraften som är oplanerbar.
Jag tjänade säkert över en miljon extra under de åren jag jobbade på att uppgradera kärnkraften, och nästan varje gång misslyckades projekten hålla tider eller ekonomi. Jag jobbade tresiffriga arbetsveckor för att få igång produktionen.
Nu verkar det vara svårt att laga O3.
https://www.nyteknik.se/energi/oskarsha ... et/4386800
Tidigare när vi hade fler reaktorer i drift så kunde man planera revisionsperioden annorlunda nu är man betydligt mer låst.
Sen går våra reaktorer redan nu på övertid de byggdes ursprungligen för 25års drift och jag tror de flesta inser att ju äldre de blir ju mer underhåll krävs.
Sen är det knappast kärnkraftens fel att projekt och arbetsledning är dålig.
Intressant att man hävdar att kärnkraften inte behövs men så fort en reaktor ligger nere så skenar elpriserna och man är helt utelämnad till vädret.
Citerar från artikeln nedan.
Det kommer att bli högre priser i södra Sverige nu, säger Christian Holtz, elmarknadsanalytiker på konsultfirman Merlin&Metis
Södra Sverige blir mer beroende av import från kontinenten och därmed de högre priserna där, säger han.
Avgörande blir hur mycket det kommer att blåsa, det vill säga hur mycket vindkraften kommer att bidra.
Så om tjugo år har vi fixat dagens brister, för den första lilla SMRen kan inte räknas vara till stor nytta för landet Sverige.
2; Var går gränsen för antalet kärnkraftverk? Hur många ska vi ha i reserv, ska de bara stå och vänta på att ett annat kärnkraftverk får ett stopp? Enorm kapitalförstörelse
4; Som jag sagt tidigare, okej när kan vi köra igång våra nya kärnkraftverk, som ska stå i standby?
3; Morgondagens samhälle kommer inte se ut som det gör idag, de som tittar bakåt, snubblar på framtiden.
2. Var går gränsen för antalet gas/värmekraftverk för att bära upp det volatila?
Så länge det är för. Inkraftens skull kan vi strunta i co2. Underbart vilket flexibelt sinne du har.