Teslas Master Plan del IV

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Teslas Master Plan del IV

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I måndags publicerade Tesla deras Master Plan för de närmsta åren. Teslas Master Plan är ett slags led-dokument som berättar om företagets långsiktiga planer uppemot ett decennium framåt.

Den första Master Plan kom redan 2006. “The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)” berättade om hur Tesla ska bygga en sportbil (första Roadstern), använda pengarna de får in för den till att bygga en mer prisvärd bil (Model S) och sedan använda pengarna de får in för den till att bygga en ännu mer prisvärd bil (Model 3).

Tio år senare, år 2016 kom Master Plan Part Deux där Tesla berättade om sina planer för de närmsta tio åren: bygga soltak och batterilagring, eldrivna lastbilar och minibuss, och utveckla självkörande bilar.

Master Plan del tre presenterades på Tesla Investor Day 2023 och handlade om hur hela världen skulle kunna ställa om sig till förnybara energikällor. Framför allt solceller och batterier. Det skulle behövas 30 TW förnybara energikällor kombinerat med 240 TWh lagring för att försörja hela världen med grön energi. Det skulle krävas en gemensam ansträngning av hela världen, inte enbart Tesla, och kostnaderna uppskattades till 0,5% av världen BNP de närmsta 20 åren.

Den Master Plan del fyra som nu presenterades var åter igen mer inriktad på enbart det Tesla som företag har tänkt satsa på de närmsta åren. Nio år efter förra planen var det dags att åter igen börja sikta framåt.

Planen kan sammanfattas med två ord: “sustainable abundance” – hållbart överflöd. En framtidsoptimism där övergången till en grön och hållbar ekonomi inte är på bekostnad av vår välfärd utan tvärtom kommer leda till ökad välfärd för alla. Problem på vägen löses med uppfinningar, inte förbud och begränsningar.

Solenergiproduktion och storskalig batterilagring ökar tillgången av ren elektricitet. Självkörande elektriska fordon kommer inte bara minska föroreningarna utan kommer även förbättra överkomligheten, tillgängligheten och säkerheten för transporter.

Bild

Och framför allt: Teslas hoppas att deras humanoida robot Optimus kommer kunna ta över alla monotona, farliga jobb, förändra själva uppfattningen av vad arbete är för något. Tillgängligheten till billig arbetskraft kommer mångdubblas. Företag kommer kunna automatisera tidigare helt otänkbara arbeten. Robotarnas intåg i hemmen kommer underlätta vardagliga arbeten.

Tesla sammanfattar deras plan med nedan bild:

Bild

Electric Vehicles, Home Charging, Charging Network är de delar vi i Sverige är vana vid när det gäller Tesla. De kommer fortsätta vara en viktig del av företaget även i framtiden.

I vissa andra länder säljer Tesla även Solar, Home Battery och Industrial Battery lösningar. Företaget kommer satsa på grön energi och energilagring.

Nästa stora bransch Tesla kommer ge sig in på är Trucking. Företaget håller just nu på att bygga fabriken där deras eldrivna långtradare Semi ska börja serietillverkas nästa år, och de har redan flottor av dem hos olika testkunder.

Robotaxis, med Cybercab och självkörande minibussen Robovan kommer göra resor billiga, hoppas Tesla. De första testflottorna kör runt på Austins och San Franciscos gator, Tesla vill snabbt utöka antalet städer runt om i världen.

Ovan punkter är egentligen inte nya, de nämndes redan i Master Plan Part Deux för nio år sedan. Det som är nytt är de kvarvarande punkterna på bilden:

Bot, Teslas humanoida robot Optimus är en ny gren Tesla kommer satsa på – och satsa på hårt. Lägg märke till att det finns två “Bot” i ovan bild. En där de packar varor vid ett löpande band och som representerar robotar som jobbar på fabriker. Och en till där de vattnar blommor, bär väskor och skjuter på en barnvagn som representerar robotar som hjälper till hemma.

AI Compute är “hjärnan” till alla dessa självkörande bilar och robotar. Tesla har satsat hårt på stora datacentraler där de tränar AI till att kunna köra bil och röra på robotarna. Företaget var tidig pionjär och är fortfarande en av ytterst få biltillverkare i världen som utvecklar egna AI chips. För att lyckas framställa produkter som drivs av AI är det viktigt med vertikal integration, att kunna utveckla både chips, hårdvara och mjukvara som ska driva bilarna och robotarna, anser Tesla.

Manufacturing i bilden ovan tror vissa betyder att Tesla ska tillverka sina produkter. Såklart. Men här står det snarare för alla innovativa sätt företaget har förändrat hur tillverkning av bilar och andra produkter går till. Helgjutna fram- och bakvagn. Batteripacket en bärande del av karossen. Förenklad tillverkning av batterier. Tesla har redan gjort banbrytande innovationer i själva tillverkningen av deras produkter, som andra företag först nu börjat ta efter. Företaget kommer fortsätta förbättra “maskinen som tillverkar maskinen” även i framtiden. Unboxed metoden har de redan presenterat. Att humanoida robotar ska göra allt fler arbetsmoment känner vi till. Men Tesla kommer nog inte nöja sig med dessa utan komma med fler uppfinningar kring själva tillverkningen av deras produkter.

Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-master-plan-del-iv/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Teslas Master Plan del IV

Inlägg av Maw »

Det verkar gå inflation i Teslas Master Plans som kommer allt tätare 😅

Mellan första och andra var det 10 år, mellan andra och tredje 7 år och mellan tredje och fjärde bara 2 år. Undrar om vi får se Master Plan nummer fem strax efter årsskiftet? 😂
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Trean räknas inte riktigt då den handlade om hela världen, inte enbart Tesla. Och då blir det nio år sedan tvåan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker som många andra att det är totalt snömos, och inte en plan.

Det finns inga tidslinjer, inga mål, varken för produkter eller finansiella.

När kommer Optimus att säljas till en kund, och när kan den användas till annat än att vara ett bojsänke? Tesla Diners Optimus robot har varit ur funktion i tre veckor tydligen, så det var för svårt med popcorn. Jag ser inte att Tesla har en edge över huvud taget jfr alla andra som kommer att lägga ned sina humanoider inom 3-4 år.

Någon sa att vi inte ens kan göra en maskin som både är en torktumlare och tvättmaskin. Sannolikheten att vi ska göra en C3PO som kan göra nytta med ens en grej är väldigt låg. Om man nu vill ha en maskin som låter 70-80 dB i hemmet och som rör sig i hastigheter som en icke-pigg 100-åring.

"AI compute"? Man la precis ned Dojo och satser på Nvidia och AMD.

Robotaxi. Man har inte en enda på vägarna som kan köra själv på riktigt, inte ens i Elons tunnlar. Och jag ser inte att detta kommer att ändra sig varken i år eller nästa.

Kvar blir energy, manufacturing och bilar. Låter väldigt likt ett bilföretag som inte växer?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag kan rekommendera Bloombergs podd på ämnet:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I mina ögon är plan 1 den enda som är värd något.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 03 sep 2025 08:53

När kommer Optimus att säljas till en kund, och när kan den användas till annat än att vara ett bojsänke? Tesla Diners Optimus robot har varit ur funktion i tre veckor tydligen, så det var för svårt med popcorn. Jag ser inte att Tesla har en edge över huvud taget jfr alla andra som kommer att lägga ned sina humanoider inom 3-4 år.

Någon sa att vi inte ens kan göra en maskin som både är en torktumlare och tvättmaskin. Sannolikheten att vi ska göra en C3PO som kan göra nytta med ens en grej är väldigt låg. Om man nu vill ha en maskin som låter 70-80 dB i hemmet och som rör sig i hastigheter som en icke-pigg 100-åring.

Robotaxi. Man har inte en enda på vägarna som kan köra själv på riktigt, inte ens i Elons tunnlar. Och jag ser inte att detta kommer att ändra sig varken i år eller nästa.

Kvar blir energy, manufacturing och bilar. Låter väldigt likt ett bilföretag som inte växer?
Ja det finns en risk att det tar längre tid än Elon och Tesla hävdar. Men det kan ju också vara så att det är nu det händer. Svårt att veta innan.

Men jag tycker också det saknas faktiska mål med planen. Det är mest likt en verksamhetsbeskrivning, vad de ska syssla med, lagom brett.

Jag hävdar att de skulle fortsätta trycka ut så mycket "icke-autonoma" bilar som möjligt och faktiskt göra en cybercab med ratt, eller liknande. Varför dra ner på det bara för att autonomi är runt hörnet? Det borde ju inte vara ett motsatsförhållande. Men de kanske får lite mer resurser till cybercab såhär. Vad vet jag.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Mer än bekräftelse på visionen för Tesla och jag köper den 100%.

LET'S GO!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Syftet med allt mer av det som kommuniceras av Tesla verkar helt ägnat åt att pumpa aktiekursen, allt mindre är ”verkstad” på riktigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det fanns inga tidslinjer i de tidigare planerna heller.
Produktmål finns beskrivna i planen (självkörande bilar, robotar), finansiella mål behåller de för sig själva.
Tesla anser jag vara mer öppna med vad de tänker syssla med de närmsta åren än många andra företag. De flesta företag har (borde ha!) sådana långsiktiga planer men de flesta behåller de planerna för sig själva.
Nyckelordet är "satsar". Få företag i världen har ett mål att själv sätta upp enorma serverparker för AI. Dojo var ett högriskprojekt (sa Elon redan när den presenterades) och Tesla har insett att det var en felsatsning. Oberoende av vad det sitter för processorer i servrarna är Teslas satsning på compute ändå ganska unik. De flesta andra antingen hyr processorkraft eller hoppas någon annan kommer utveckla färdiga autonom AI system som de sedan kan köpa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

En viktig detalj ingen verkar diskutera eller ens lagt märke till är att alla tidigare Master Plan hade presenterats av Elon Musk.

Den här presenterades av Tesla. Elon har bara repostat den.

En stark indikation på saker som händer bakom kulisserna?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 03 sep 2025 10:34

Det fanns inga tidslinjer i de tidigare planerna heller.
Produktmål finns beskrivna i planen (självkörande bilar, robotar), finansiella mål behåller de för sig själva.
Tesla anser jag vara mer öppna med vad de tänker syssla med de närmsta åren än många andra företag. De flesta företag har (borde ha!) sådana långsiktiga planer men de flesta behåller de planerna för sig själva.
Nyckelordet är "satsar". Få företag i världen har ett mål att själv sätta upp enorma serverparker för AI. Dojo var ett högriskprojekt (sa Elon redan när den presenterades) och Tesla har insett att det var en felsatsning. Oberoende av vad det sitter för processorer i servrarna är Teslas satsning på compute ändå ganska unik. De flesta andra antingen hyr processorkraft eller hoppas någon annan kommer utveckla färdiga autonom AI system som de sedan kan köpa.
1) Andra företag, de med verkliga planer, håller de hemliga för att inte konkurrenter ska kopiera eller till och med hinna föra. Det här handlar bara om att försöka hålla glansen uppe.

2) Jag tror nyckelordet är "pumpar". Hur kommer sig det att jag alltid har rätt om detta? Jag sa detta redan vid lanseringen av Dojo som du säkert minns, och allt har spelat ut EXAKT som jag sa då. Elon gav FÖR MINDRE ÄN ETT ÅR SEDAN bort Nvidia-bokningen Tesla hade till xAI för att Tesla var inte "compute constrained". Nu detta :roll:

Robotaxi - samma. Inte under 2027 på ett meningsfullt sätt är min prognos.
TiborBlomhall skrev: 03 sep 2025 10:36
En viktig detalj ingen verkar diskutera eller ens lagt märke till är att alla tidigare Master Plan hade presenterats av Elon Musk.

Det spekulerades om det i podden jag länkade.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
backe

Inlägg av backe »

Är inte Elon VD på Tesla, känns väl inte så konstigt att Elon som VD säger saker som rör Tesla eller att Tesla(där Elon är VD) säger saker?
Vad menar du att vi ska läsa in i det här, du får gärna vara lite tydligare med vad som händer bakom kulisserna? Blir Elon ersatt av Optimus?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

I alla dessa år har Elon Musk agerat som om Tesla varit hans privata leksak. Vi (och Teslas egna anställda!!!) fick reda på viktiga nyheter kring Tesla direkt från hans personliga Twitter-konto.

Att nu plötsligt få en så pass tung nyhet som företagets långsiktiga plan inte från Elon Musks privata X-konto utan från företagets officiella konto är en förskjutning av kommunikationskanalen. Då kan man börja spekulera i bakomliggande orsaker. Mindre detaljkontroll från Musk över företaget än tidigare? Rentav minskat intresse för företaget och dess framtid? Inre maktkamp inom Teslas ledning? Eller bara Musk som inser att hans eget namn skulle "solka ner" nyheten? Jag vet inte. Men något har hänt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 03 sep 2025 11:41
I alla dessa år har Elon Musk agerat som om Tesla varit hans privata leksak. Vi (och Teslas egna anställda!!!) fick reda på viktiga nyheter kring Tesla direkt från hans personliga Twitter-konto.

Att nu plötsligt få en så pass tung nyhet som företagets långsiktiga plan inte från Elon Musks privata X-konto utan från företagets officiella konto är en förskjutning av kommunikationskanalen. Då kan man börja spekulera i bakomliggande orsaker. Mindre detaljkontroll från Musk över företaget än tidigare? Rentav minskat intresse för företaget och dess framtid? Inre maktkamp inom Teslas ledning? Eller bara Musk som inser att hans eget namn skulle "solka ner" nyheten? Jag vet inte. Men något har hänt.
Har det inte varit lite slumpmässigt vilket konto han har använt?

Jag tycker mig minnas stora nyheter publicerade både på Elons och Teslas konton... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Någon sa att vi inte ens kan göra en maskin som både är en torktumlare och tvättmaskin.
Hängde inte med på den här jämförelsen. Vad är för fel på kombinerade torktumlare och tvättmaskiner?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev: 03 sep 2025 11:19
1) Andra företag, de med verkliga planer, håller de hemliga för att inte konkurrenter ska kopiera eller till och med hinna föra.
Tesla vill att andra företag ska kopiera. Därför har de släppt sina patent fria. Därför har de skickat ut detaljerade beskrivningar om hur de utformat sin 48V system till sina värsta konkurrenter.

Speciellt när det gäller så pass grandiosa mål som övergång till förnybara energikällor och humanoida robotar inser Tesla att de kan inte göra allt själva, andra tillverkare måste också till, även om de sedan blir konkurrenter till Tesla.

Jag tror att en av anledningarna Tesla publicerat sina Master Plan är för att väcka andra företag, försöka få med dem på tåget. Att de i sina styrelserum ska diskutera "vi kanske också borde satsa på grön energi, AI och robotar".
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Vore ju onekligen den bästa "Master plan" Tesla kunde komma på. Att skaffa en ny VD.
backe skrev: 03 sep 2025 11:23

Är inte Elon VD på Tesla, känns väl inte så konstigt att Elon som VD säger saker som rör Tesla eller att Tesla(där Elon är VD) säger saker?
Vad menar du att vi ska läsa in i det här, du får gärna vara lite tydligare med vad som händer bakom kulisserna? Blir Elon ersatt av Optimus?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

En undanskymd detalj är väl att Tesla Semi testas och testas och testas och testas. Medans Scania och Volvo säljer (376 +2162) 2024.
Något verkar ju inte lira med bilen eller nåt annat. https://omev.se/2024/10/10/forsaljninge ... ssar-i-eu/
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

TiborBlomhall skrev: 03 sep 2025 13:10
Jag tror att en av anledningarna Tesla publicerat sina Master Plan är för att väcka andra företag, försöka få med dem på tåget. Att de i sina styrelserum ska diskutera "vi kanske också borde satsa på grön energi, AI och robotar".
Det är den välvilliga tolkningen. Den mer cyniska tolkningen är att de vill pumpa aktiekursen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 03 sep 2025 12:09
Någon sa att vi inte ens kan göra en maskin som både är en torktumlare och tvättmaskin.
Hängde inte med på den här jämförelsen. Vad är för fel på kombinerade torktumlare och tvättmaskiner?

Jag håller inte med om allt han säger, men det är en del poänger... Och lite roligt.
Skriv svar