Du menar att man kan få pris på både refurbat och nytt? Det var nytt för mig. Refurbat är väl runt 130k för en Model 3, vad kostar nytt?AAKEE skrev: ↑20 sep 2025 23:13Ja, det går köpa nytt. Då pratar vi bortom garantin.
( kanske inte till så gamla Bilar att det inte görs nya).
MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Moderator: Redaktion
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Jag kommer inte ihåg exakt. Jag har faktiskt postat exakt det här för inte speciellt länge sedan. Det är ju ej pissig sökmotorn här men det lär gå googla fram. Jag tror jag postade med invoices för 3 LR reman vs nytt.Legato skrev: ↑20 sep 2025 23:16Du menar att man kan få pris på både refurbat och nytt? Det var nytt för mig. Refurbat är väl runt 130k för en Model 3, vad kostar nytt?
På garanti får man det man får, men utanför garantin får man köpa antingen ett remanufactured eller ett flong nytt.
För äldre S är det för jämförelse 14K USD för ett Reman mot 18K för ett nytt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
4år / 4000mil när man köper ett nytt batteri till en gammal bil. Ca 270tkr LR X/S så absolut inte värt det.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Problemet är att ett utbytesbatteri inte är jättemycket billigare och där är alla bets off när det gäller hur bra det håller…
Jag skulle hellre lägga lite mer på ett nytt.
Men reparation av någon pålitlig tredjepart beroende på vad som skett känns som ett alternativ.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Du bör kunna hitta pris på nytt och refurbished/remanufactured på epc.tesla.com.Legato skrev: ↑20 sep 2025 23:16Du menar att man kan få pris på både refurbat och nytt? Det var nytt för mig. Refurbat är väl runt 130k för en Model 3, vad kostar nytt?
Hittade inte mitt inlägg här, men väl ett med prisexempel för S.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Min MXLR 2019 Raven dog för två år sedan i Uddevalla. Fick lånebil från Frölunda tills min var klar, tog 2-3 veckor. Den hade väl gått knappt 14' mil då.
Det nya batteriet upplever jag som likvärdigt det jag hade i räckvidd mätt.
Det nya batteriet upplever jag som likvärdigt det jag hade i räckvidd mätt.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Huh? 2023 har ju bara halva garantin löpt.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Ah, drivlinegaratin. Tankevurpa.
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
Tusen tack ! Litar åt ett helt nytt 100kwh kommer gå loss på 270tkr vilket är häpnadsväckande dyrt men 4år /4000milAAKEE skrev: ↑21 sep 2025 16:27Du bör kunna hitta pris på nytt och refurbished/remanufactured på epc.tesla.com.Legato skrev: ↑20 sep 2025 23:16
Hittade inte mitt inlägg här, men väl ett med prisexempel för S.
IMG_7974.jpeg
IMG_7975.jpeg
Re: MXP 2019 Raven - HV batteri dog
För kännedom; gammalt vs. remanuf. batteri.zdmh100 skrev: ↑30 aug 2025 22:45Åfan, hoppas det löser sig snart.
SB-25-16-003 menade dom inte var relevant för min bil.
Batteriet kom till Karlsruhe på måndag, så jag tjatade mig till att dom bytte på onsdag.
Jag plockade bort bulletinerna för drivaxlar framme och länkarmar bak, så det skulle gå snabbare, annars hade jag fått vänta minst 1 vecka till. SC i Karlsruhe flyttade service-requesten på bulletinerna till Sverige, och jag har tid den 28. sept.
Hämtade bilen igår, alles gut så här långt.
Hela historien gick på ugf. 3 1/2 vecka.
Edit: service beskrivningen:
The technician inspected the vehicle and confirmed the "Unable to Drive" alert due to BMS issues.
The issue was caused by a problem with the High Voltage Battery Voltage Sense Harness.
The technician replaced the High Voltage Battery, performed a vitals inspection, and discharged the battery through the discharge port.
After the repairs, the vehicle was tested and the alert was no longer present, ensuring safe operation.