FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av BlevIngenCT »

Såg följande artikel:
https://www.notateslaapp.com/news/3167/ ... assessment

Vore nice om även den trafikmedvetna Basic Autopilot kunde bli baserad på den, inte allt för långt fram i tiden :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av spacecoin »

Tesla-bubblan i ett nötskal. Man hittar på sina egna sanningar och randos på sociala medier är källor för "artiklar". Sedan sprids det snabbare än hos en syjunta med 1000 tanter av vuxna(?) män.

Detta är fullkomligt irrelevant och trams.

DCAS phase 2 är lagligt i Sverige och resten av EU och stora delar av världen) sedan i måndags. Var är min AP med automatiska filbyten?
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Så om det ev. är sant att Tesla och Transportstyrelsen har ett "samarbete" (trots pågående tjafset med skyltar), är det iaf i min bok positivt och inger iaf mig hopp!

Och jag förstår om du är bitter Spacecoin om du ev. betalat större summor för saker (FSD eller EAP) som Elon lovat skulle vara på plats för flera år sedan...

Jag och andra som hoppas att vanliga Basic AP skall bli mer användbar utan fantombromsningar och annat som "strular" och inte fungerar till 99.999 ännu, varför skulle vi vara i bubblor (av syjuntande vuxna män) om nu framstegen med v13 och kommande v14 förhoppningsvis i närtid, ser ut att bli verklighet och kan/får användas i grundfunktionaliteten även för Basic AP?
Vad jag sett på YT, så verkar Övervakad FSD med v13, fungera betydligt bättre än den äldre stacken europeiska AP'n använder iaf.

Från länkade "artikeln":
First, the Swedish Transportation Administration will spend the next one to two weeks assessing the data gathered during the test. Following a successful assessment, the next step is for Tesla to receive its first official approval to test FSD V14 on approved highways and roads in the country. This is a significant milestone, as this level of public road testing hasn’t been previously permitted.
Nedan är vad Grok kom fram till /hittade (som självklart kan vara fel):
Transportstyrelsen och Tesla testar inte självkörning tillsammans i Sverige, men Transportstyrelsen har nyligen godkänt att Tesla får bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i begränsade områden, vilket är ett första steg mot godkännande av tekniken på svenska vägar. Stockholms stad nekade dock till en ansökan från Tesla om att testa i hela staden, då det bedömdes vara för riskfyllt och staden redan hade andra automatiseringsprojekt att prioritera.
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

BlevIngenCT skrev: 29 sep 2025 21:59
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Jag har ju bara följt standardiseringen och lagstiftningen kring förarassistans och även ADS i EU i fem år så vad vet jag...

Men den här killen från Markaryd som jobbar som maskinoperatör och programmerar CNC-maskiner och har 40 följare på LinkedIn han vet säkert vad han talar om... Det är alltså "källan" till "artikeln" som du länkade till... :lol:
Screenshot 2025-09-30 at 00.20.04.png
https://www.linkedin.com/in/alexander-k ... -18b8ba1a2 :roll:

Sverige har inte för avsikt att gå före med ett skit. Det är bara att kolla på vad de säger i arbetsgruppen för DCAS. Att en tillverkare testar ett system som inte är typ-godkänt händer väl varje vecka. Det är normalt, men bara i Teslabubblan så hittar man på en massa skit som är ren desinformation. Är det önsketänkande, aktiepumpning, eller bara inkompetens? Fel är det alltid i alla fall.

UNECE GRVA / WP.29 beslutade om att godkänna DCAS phase 2 som innebär att förarassistans-system likt Teslas numera får byta fil "av sig själva" (om man håller händerna på ratten). Det kallas SIM, system initiated manoeuvres. Dessa är i phase 2 bara tillåtna på motorväg. Man behöver inga tillstånd. Det är bara att själv-certifiera och köra. IDAG. Deploy. Inga ursäkter.

Phase 3 är SIM med hands-off på motorväg och hands-on på fler vägtyper.

Det finns ett tryck på arbetsgruppen från både politiker och tillverkare att tillåta det på stadsgator, men det finns inga säkerhetsargument eller evidens för att tillåta det. Och eftersom UNECE jobbar med konsensus så lär det väl dröja ett tag till.

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga, men snälla, posta inte rent trams utan vettiga källor.

SIM = system-initierade manövrar.
HOR = hands on request.
Screenshot 2025-09-30 at 00.36.12.png
Screenshot 2025-09-30 at 00.10.52.png

Källa: https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS

Det jag tror är att Tesla inte kommer att släppa ett system för DCAS phase 2, utan vi får gott vänta minst 18 månader till, eller längre. Att Tesla släpper något till legacy S/X tror jag inte händer. Det finns igen DMS-kamera trots att bilen såldes med en "all nödvändig hårdvara för själv-körning under nästan alla omständigheter", och att Tesla sålde en programvara som de visste att de inte kunde lagligen leverera, i mitt fall för sex år sedan lite drygt.

FSDS som i USA utan händerna på ratten i stadstrafik verkar inte vara aktuellt att tillåta i EU / UNECE.

För övrigt är Tesla är ett oseriöst skitföretag som inte betalar tillbaka pengarna för FSD frivilligt. Jag kommer att behålla min bil och ladda gratis om det så är i 20 år tills Tesla återköper den eller uppgraderar den till hårdvara som krävs för L2 som de sålde produkten "automatisk körning på stadsgator (kommer snart)".
Skriv svar