https://www.notateslaapp.com/news/3167/ ... assessment
Vore nice om även den trafikmedvetna Basic Autopilot kunde bli baserad på den, inte allt för långt fram i tiden

Moderator: Redaktion
Nedan är vad Grok kom fram till /hittade (som självklart kan vara fel):First, the Swedish Transportation Administration will spend the next one to two weeks assessing the data gathered during the test. Following a successful assessment, the next step is for Tesla to receive its first official approval to test FSD V14 on approved highways and roads in the country. This is a significant milestone, as this level of public road testing hasn’t been previously permitted.
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?Transportstyrelsen och Tesla testar inte självkörning tillsammans i Sverige, men Transportstyrelsen har nyligen godkänt att Tesla får bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i begränsade områden, vilket är ett första steg mot godkännande av tekniken på svenska vägar. Stockholms stad nekade dock till en ansökan från Tesla om att testa i hela staden, då det bedömdes vara för riskfyllt och staden redan hade andra automatiseringsprojekt att prioritera.
Jag har ju bara följt standardiseringen och lagstiftningen kring förarassistans och även ADS i EU i fem år så vad vet jag...BlevIngenCT skrev: ↑29 sep 2025 21:59Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att tro att AP ska baseras på FSD V14 i närtid? Man säljer EAP, så det är nog där du hamnar är min gissning.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Hoppet är det sista som överger ossBlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 08:05Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.
Jag bara spekulerar och hoppas...
Nej det är inte anledningen. Det är också rent propaganda-narrativ.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
AP på motorväg är redan bekvämt tycker jag. Jag är osäker på om jag skulle uppleva FSDS bekvämare. Tveksamt eftersom man är legalt ansvarig och måste avsöka vägen hela tiden.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till lantstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Jag bryr mig inte om pengarna faktiskt. Jag bryr mig om principen att det man betalt för ska levereras. Och att en vara ska vara som utlovat.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propagandaElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Eller ren FUD.backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propagandaElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20Eller ren FUD.backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propagandaElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
Ja, jag skrev ju att det inte blir säkrare med FSDFredrik j skrev: ↑10 okt 2025 09:40VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20Eller ren FUD.backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propagandaElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
Den farligaste bilen är ju den som insinuerar att den är självkörande när den inte är det. Ju bättre L2 systemet fungerar, ju farligare blir det.
Automatiska system är duktiga på att övervaka men sämre på att ta övervägda beslut. Därför är det bättre att låta systemen övervaka och hjälpa föraren istället för att ta över besluten.
Fattar. Spann mest vidare på vad du skrev. Inser att du såg det som en fråga.Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:45Ja, jag skrev ju att det inte blir säkrare med FSDFredrik j skrev: ↑10 okt 2025 09:40VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20Eller ren FUD.backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propagandaElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
Den farligaste bilen är ju den som insinuerar att den är självkörande när den inte är det. Ju bättre L2 systemet fungerar, ju farligare blir det.
Automatiska system är duktiga på att övervaka men sämre på att ta övervägda beslut. Därför är det bättre att låta systemen övervaka och hjälpa föraren istället för att ta över besluten.![]()
Säkrare än den genomsnittlige föraren räcker inte för att jag ska lämna över ansvaret. Finns ju många galningar i trafiken. Sen blir det ju missvisande eftersom bilen ju lämnar över svåra situationer till föraren att lösa.Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 11:16Det är oklart om bilkörning blir säkrare med FSD eller inte. Teslas egen statistik visar att så är fallet men det är lite att jämföra äpplen och päron. FSD används mest på motorväg och längre körningar där det naturligt sker färre olyckor än i stan.
Det är bara en tidsfråga innan FSD är säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare om den inte redan är det men FSD 14. Vi människor gör många fel i trafiken. Det gör vi alla men oftast krävs det att fler trafikanter ska göra fel för att en olycka ska ske. Än så länga är nog kombinationen förare och FSD säkrast, men snart kommer mänsklig input att vara mer av en felkälla än ett bidrag.
För en teknikentusiast som jag som har köpt en bil med FSD-paketet är det förstås extra spännande att följa utvecklingen.
Det var ett djärvt antagande.Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Ja, med tanke på att en fjärdedel av alla som, i sverige, förolyckas i trafiken är påverkade av droger räcker det ju inte långt att klå genomsnittsföraren. Tror vi behöver ovanför 95e percentilen för att man ska känna sig trygg i att lämna över ansvaret till bilen..Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Försäkringsbolagen verkar ha motsatt uppfattning om Teslaförarnas säkerhetsmedvetenhet, eller åtminstone om deras förmåga att köra säkertElectrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.