https://www.notateslaapp.com/news/3167/ ... assessment
Vore nice om även den trafikmedvetna Basic Autopilot kunde bli baserad på den, inte allt för långt fram i tiden

Moderator: Redaktion
Nedan är vad Grok kom fram till /hittade (som självklart kan vara fel):First, the Swedish Transportation Administration will spend the next one to two weeks assessing the data gathered during the test. Following a successful assessment, the next step is for Tesla to receive its first official approval to test FSD V14 on approved highways and roads in the country. This is a significant milestone, as this level of public road testing hasn’t been previously permitted.
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?Transportstyrelsen och Tesla testar inte självkörning tillsammans i Sverige, men Transportstyrelsen har nyligen godkänt att Tesla får bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i begränsade områden, vilket är ett första steg mot godkännande av tekniken på svenska vägar. Stockholms stad nekade dock till en ansökan från Tesla om att testa i hela staden, då det bedömdes vara för riskfyllt och staden redan hade andra automatiseringsprojekt att prioritera.
Jag har ju bara följt standardiseringen och lagstiftningen kring förarassistans och även ADS i EU i fem år så vad vet jag...BlevIngenCT skrev: ↑29 sep 2025 21:59Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att tro att AP ska baseras på FSD V14 i närtid? Man säljer EAP, så det är nog där du hamnar är min gissning.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Hoppet är det sista som överger ossBlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 08:05Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.
Jag bara spekulerar och hoppas...
Nej det är inte anledningen. Det är också rent propaganda-narrativ.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
AP på motorväg är redan bekvämt tycker jag. Jag är osäker på om jag skulle uppleva FSDS bekvämare. Tveksamt eftersom man är legalt ansvarig och måste avsöka vägen hela tiden.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till lantstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Jag bryr mig inte om pengarna faktiskt. Jag bryr mig om principen att det man betalt för ska levereras. Och att en vara ska vara som utlovat.BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.