FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
Referralkod: ts.la/claes98950

FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av BlevIngenCT »

Såg följande artikel:
https://www.notateslaapp.com/news/3167/ ... assessment

Vore nice om även den trafikmedvetna Basic Autopilot kunde bli baserad på den, inte allt för långt fram i tiden :)
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
Referralkod: ts.la/claes98950

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av BlevIngenCT »

Så om det ev. är sant att Tesla och Transportstyrelsen har ett "samarbete" (trots pågående tjafset med skyltar), är det iaf i min bok positivt och inger iaf mig hopp!

Och jag förstår om du är bitter Spacecoin om du ev. betalat större summor för saker (FSD eller EAP) som Elon lovat skulle vara på plats för flera år sedan...

Jag och andra som hoppas att vanliga Basic AP skall bli mer användbar utan fantombromsningar och annat som "strular" och inte fungerar till 99.999 ännu, varför skulle vi vara i bubblor (av syjuntande vuxna män) om nu framstegen med v13 och kommande v14 förhoppningsvis i närtid, ser ut att bli verklighet och kan/får användas i grundfunktionaliteten även för Basic AP?
Vad jag sett på YT, så verkar Övervakad FSD med v13, fungera betydligt bättre än den äldre stacken europeiska AP'n använder iaf.

Från länkade "artikeln":
First, the Swedish Transportation Administration will spend the next one to two weeks assessing the data gathered during the test. Following a successful assessment, the next step is for Tesla to receive its first official approval to test FSD V14 on approved highways and roads in the country. This is a significant milestone, as this level of public road testing hasn’t been previously permitted.
Nedan är vad Grok kom fram till /hittade (som självklart kan vara fel):
Transportstyrelsen och Tesla testar inte självkörning tillsammans i Sverige, men Transportstyrelsen har nyligen godkänt att Tesla får bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i begränsade områden, vilket är ett första steg mot godkännande av tekniken på svenska vägar. Stockholms stad nekade dock till en ansökan från Tesla om att testa i hela staden, då det bedömdes vara för riskfyllt och staden redan hade andra automatiseringsprojekt att prioritera.
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8700
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av spacecoin »

BlevIngenCT skrev: 29 sep 2025 21:59
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Jag har ju bara följt standardiseringen och lagstiftningen kring förarassistans och även ADS i EU i fem år så vad vet jag...

Sverige har inte för avsikt att gå före med ett skit. Det är bara att kolla på vad de säger i arbetsgruppen för DCAS. Att en tillverkare testar ett system som inte är typ-godkänt händer väl varje vecka. Det är normalt, men bara i Teslabubblan så hittar man på en massa skit som är ren desinformation. Är det önsketänkande, aktiepumpning, eller bara inkompetens? Fel är det alltid i alla fall.

UNECE GRVA / WP.29 beslutade om att godkänna DCAS phase 2 som innebär att förarassistans-system likt Teslas numera får byta fil "av sig själva" (om man håller händerna på ratten). Det kallas SIM, system initiated manoeuvres. Dessa är i phase 2 bara tillåtna på motorväg. Man behöver inga tillstånd. Det är bara att själv-certifiera och köra. IDAG. Deploy. Inga ursäkter.

Phase 3 är SIM med hands-off på motorväg och hands-on på fler vägtyper.

Det finns ett tryck på arbetsgruppen från både politiker och tillverkare att tillåta det på stadsgator, men det finns inga säkerhetsargument eller evidens för att tillåta det. Och eftersom UNECE jobbar med konsensus så lär det väl dröja ett tag till.

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga, men snälla, posta inte rent trams utan vettiga källor.

SIM = system-initierade manövrar.
HOR = hands on request.
Screenshot 2025-09-30 at 00.36.12.png
Screenshot 2025-09-30 at 00.10.52.png

Källa: https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS

Det jag tror är att Tesla inte kommer att släppa ett system för DCAS phase 2, utan vi får gott vänta minst 18 månader till, eller längre. Att Tesla släpper något till legacy S/X tror jag inte händer. Det finns igen DMS-kamera trots att bilen såldes med en "all nödvändig hårdvara för själv-körning under nästan alla omständigheter", och att Tesla sålde en programvara som de visste att de inte kunde lagligen leverera, i mitt fall för sex år sedan lite drygt.

FSDS som i USA utan händerna på ratten i stadstrafik verkar inte vara aktuellt att tillåta i EU / UNECE.

För övrigt är Tesla är ett oseriöst skitföretag som inte betalar tillbaka pengarna för FSD frivilligt. Jag kommer att behålla min bil och ladda gratis om det så är i 20 år tills Tesla återköper den eller uppgraderar den till hårdvara som krävs för L2 som de sålde produkten "automatisk körning på stadsgator (kommer snart)".
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
Referralkod: ts.la/claes98950

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av BlevIngenCT »

Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).

Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).

Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.

Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
backe
Inlägg: 2972
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av backe »

BlevIngenCT skrev: 30 sep 2025 01:31
Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).

Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).

Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.

Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att tro att AP ska baseras på FSD V14 i närtid? Man säljer EAP, så det är nog där du hamnar är min gissning.
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 sep 2025 19:29
Referralkod: ts.la/claes98950

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av BlevIngenCT »

Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.

Jag bara spekulerar och hoppas...
backe
Inlägg: 2972
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av backe »

BlevIngenCT skrev: 30 sep 2025 08:05
Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.

Jag bara spekulerar och hoppas...
Hoppet är det sista som överger oss :)
Men jag tänker att man skulle ha kört EAP som AP för länge sen om man tänkte som du gör, men jag hoppas såklart att jag har fel.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9617
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av mikebike »

Jag skulle vilja ha en farthållare som fungerar även i dimma och nederbörd, utan spökbromsningar. Som i mina pre-Tesla bilar.
Eller åtminstone lika bra som när jag köpte bilen.

En AP som fungerar även med snö och is på vägen och på 2+1 vägar, och som återupptar självstyrningen efter byte av körfält vore också nice, men inget krav från min sida.

Det är en massa snack om att grundprogramvaran i USA/FSD, är så mycket bättre, men vad hindrar Tesla från att uppdatera våra bilar till en annan (välfungerande) grundprogramvara?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8700
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av spacecoin »

BlevIngenCT skrev: 30 sep 2025 01:31
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Nej det är inte anledningen. Det är också rent propaganda-narrativ.

Anledningen till att det händer tidigare i USA är att där så är det tillåtet om det inte explicit är förbjudet. I de flesta andra länder funkar lagstiftningen tvärt om. UNECE:s regler omfattar stora delar av världen, inte bara EU.

Det land som drivit på utvecklingen om detta är tyskarna så är det någon man ska tacka för hjälpen så är det tyskarna. Tesla har i ärlighetens namn även hjälpt till mellan 2021-2023. Wayve har tagit är Teslas roll i sekritariatet.

UNECE R171: DCAS dvs L2 (förarstöd, människa är ansvarig även om systemet är på och man kan aldra ta ögonen från vägen). Tyskland har varit positiva i många år. De som surar mest är skandinaverna och NL.

Autonom L3 på motorväg - dvs eyes off: UNECE R157, lagligt i tyskland (sedan många år) , schweiz och tjeckien (från årsskiftet 2025/2026).

ADS är ett regelverk för autonoma fordon (utan förare) som alla är positiva till, men då behöver ju Tesla ta juridiskt ansvar för körningen vilket jag tror aldrig kommer att hända med ett camera-only system. Samma för L3-regleringen.
BlevIngenCT skrev: 30 sep 2025 01:31
Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till lantstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
AP på motorväg är redan bekvämt tycker jag. Jag är osäker på om jag skulle uppleva FSDS bekvämare. Tveksamt eftersom man är legalt ansvarig och måste avsöka vägen hela tiden.
BlevIngenCT skrev: 30 sep 2025 01:31
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.

Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Jag bryr mig inte om pengarna faktiskt. Jag bryr mig om principen att det man betalt för ska levereras. Och att en vara ska vara som utlovat.

Det är många som följer Teslas FSD men väldigt få som kan värdera hur nyheter kring regulations påverkar. Sedan är det, som sagt, fullt av CNC-operatörer och andra nissar på X som inte vet vad de pratar om, eller med uppsåt försöker haussa.

Att det blir en "artikel" med källa random svenne utan kompetens eller förståelse säger en del om vad Teslascope har för agenda.
Skriv svar