Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 2929
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Fosilfri2035 skrev: 29 sep 2025 13:11
Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.

Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.

Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.

Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.

Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.

Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

backe skrev: 29 sep 2025 15:03
Fosilfri2035 skrev: 29 sep 2025 13:11
Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.

Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.

Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.

Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.

Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.

Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
backe
Inlägg: 2929
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Marjan skrev: 29 sep 2025 20:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:03
Fosilfri2035 skrev: 29 sep 2025 13:11
Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.

Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.

Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.

Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.

Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.

Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
Är det personalen du menar?
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

backe skrev: 29 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:03
Fosilfri2035 skrev: 29 sep 2025 13:11
Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.

Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.

Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.

Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.

Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.

Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
Är det personalen du menar?
Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
backe
Inlägg: 2929
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Marjan skrev: 29 sep 2025 20:51
backe skrev: 29 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:03
Fosilfri2035 skrev: 29 sep 2025 13:11
Ok, jag ska försöka sammanfatta skillnaderna och varför detta skulle påverkas av ett kollektivavtal.
Om någon har mer insyn än jag så får de gärna lägga till eller dra bort något om det inte stämmer.

Teslas ersättningsmodell skiljer sig från traditionella bilföretag genom sin fokus på aktier och aktieoptioner som en del av kompensationspaketet, samt genom sitt direkta förhållande till de anställda istället för via kollektivavtal.
Medan traditionella företag ofta har en mer standardiserad ersättning, erbjuder Tesla en mer unik och flexibel struktur med möjligheter till aktieägarförmåner och program för aktieköp, tillsammans med andra förmåner som rabatterade tillbehör och uppgraderingar.

Teslas modell
Aktier och aktieoptioner: Möjligheten att erhålla aktier och aktieoptioner som en del av lönen är en central del av Teslas ersättningsmodell. Detta skapar en koppling mellan den anställdes prestationer och företagets framgång, där de anställda blir mer som "ägare".
Förmåner: Utöver grundlön kan anställda dra nytta av förmåner som rabatter på tillbehör och uppgraderingar, samt program för aktieköp.
Kollektivavtal: Tesla har avstått från att ingå kollektivavtal i Sverige, vilket innebär att anställningsvillkoren styrs direkt av företaget snarare än av fackliga avtal.
Företagskultur: En företagskultur som uppmuntrar till snabbhet, innovation och ett ägarliknande tänkande kan bidra till medarbetarnas upplevelse och motivation.

Traditionella bilföretag
Standardiserad ersättning: Traditionella bilföretag följer ofta mer standardiserade löne- och ersättningsmodeller, som är mer förutsägbara och kan skilja sig åt mellan olika nivåer och yrkesroller.
Fackligt inflytande: Ersättning och villkor regleras ofta genom kollektivavtal, där fackföreningar spelar en central roll för att förhandla fram och säkerställa schyssta villkor för sina medlemmar.
Förmåner: Förmåner kan också finnas, men de är ofta standardiserade och mindre kopplade till aktieägande.

Jämförelse
Den primära skillnaden ligger i Teslas direktorienterade modell och betoningen på aktieägande som en del av den totala ersättningen. Traditionella företag använder sig i högre grad av fackliga avtal och mer standardiserade ersättningspaket.

Ett exempel är traditionella bilsäljare med låg grundlön men högre provision vilket min uppfattning är att Tesla inte erbjuder.
Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
Är det personalen du menar?
Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
Personalen som strejkar har alltså fel, dom tycker att det är bra innerst inne.

Du tror att Tesla/Elon bryr sig om någon annan än sig själv i den här frågan?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

backe skrev: 29 sep 2025 21:01
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:51
backe skrev: 29 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:03


Så nu har affärsmodellen och förmågan att vara innovativ börjat handla om ersättningsmodell?

Jag jobbar på ett företag som är i Teslas storlek sett till anställda och med kollektivavtal, vi har även prestationsbaserad bonus och ersättning i form av aktier. Vi har dessutom extra sjukförsäkring och många andra fina förmåner förutom det som ingår i kollektivavtalet, så varför inte det superinnovativa framtidsföretaget Tesla klarar av det är inte helt lätt att förstå? Kan det bero på något annat än att det inte är möjligt?
Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
Är det personalen du menar?
Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
Personalen som strejkar har alltså fel, dom tycker att det är bra innerst inne.

Du tror att Tesla/Elon bryr sig om någon annan än sig själv i den här frågan?
Det skulle vara intressant att veta hur många av de som strejkar som faktikt jobbade på Tesla när strejken inleddes.

Har sett ett antal rapporter om att de flesta som faktiskt var med från början har avslutat sin anställning och gått vidare och många av de som nu strejkar inte jobbat en dag på Tesla och därmed faktiskt inte vet hur det är att jobba där.

Men som sagt så är osäkerheten stor när det handlar om information om denna cirkus.

Tesla säger ju ingenting och IF Metall har ju ett flertal gånger blivit påkomna med att skarva med sanningen och den information som kommer från personalen är ju inte övergripande för hela situationen utan ur deras personliga perspektiv.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Freez »

JonasH skrev: 30 sep 2025 08:12
backe skrev: 29 sep 2025 21:01
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:51
backe skrev: 29 sep 2025 20:48
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:31

Varför skall man gynna en part som inte tillför något i fallet med Tesla?
Varför skall det vara så svårt att förstå?
Är det personalen du menar?
Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
Personalen som strejkar har alltså fel, dom tycker att det är bra innerst inne.

Du tror att Tesla/Elon bryr sig om någon annan än sig själv i den här frågan?
Det skulle vara intressant att veta hur många av de som strejkar som faktikt jobbade på Tesla när strejken inleddes.

Har sett ett antal rapporter om att de flesta som faktiskt var med från början har avslutat sin anställning och gått vidare och många av de som nu strejkar inte jobbat en dag på Tesla och därmed faktiskt inte vet hur det är att jobba där.

Men som sagt så är osäkerheten stor när det handlar om information om denna cirkus.

Tesla säger ju ingenting och IF Metall har ju ett flertal gånger blivit påkomna med att skarva med sanningen och den information som kommer från personalen är ju inte övergripande för hela situationen utan ur deras personliga perspektiv.
Dom var väldigt få.. idag sägs det vara 60.

"IF Metalls avdelning i Norrköping har inte direkt varit fackets skyltfönster för Teslastrejken. Fram till i somras hade man inte fått ut en enda medlem i strejk, trots upprepade försök. Tvärtom behövde man utesluta tre medlemmar som hellre stannade kvar på arbetet när strejken drog i gång."

"10 000 pass men bara 60 strejkande. Att strejkvakta utanför Teslas verkstäder har blivit en massiv apparat.
Vilka ska stå på barrikaderna när de strejkande inte vill? Svaret: Pensionärer, ombudsmän och arbetslösa." :lol:

https://da.se/2025/06/fackets-utmaning- ... -varje-ar/
MY RWD Vit 2023
backe
Inlägg: 2929
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Freez skrev: 30 sep 2025 08:28
JonasH skrev: 30 sep 2025 08:12
backe skrev: 29 sep 2025 21:01
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:51
backe skrev: 29 sep 2025 20:48


Är det personalen du menar?
Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
Personalen som strejkar har alltså fel, dom tycker att det är bra innerst inne.

Du tror att Tesla/Elon bryr sig om någon annan än sig själv i den här frågan?
Det skulle vara intressant att veta hur många av de som strejkar som faktikt jobbade på Tesla när strejken inleddes.

Har sett ett antal rapporter om att de flesta som faktiskt var med från början har avslutat sin anställning och gått vidare och många av de som nu strejkar inte jobbat en dag på Tesla och därmed faktiskt inte vet hur det är att jobba där.

Men som sagt så är osäkerheten stor när det handlar om information om denna cirkus.

Tesla säger ju ingenting och IF Metall har ju ett flertal gånger blivit påkomna med att skarva med sanningen och den information som kommer från personalen är ju inte övergripande för hela situationen utan ur deras personliga perspektiv.
Dom var väldigt få.. idag sägs det vara 60.

"IF Metalls avdelning i Norrköping har inte direkt varit fackets skyltfönster för Teslastrejken. Fram till i somras hade man inte fått ut en enda medlem i strejk, trots upprepade försök. Tvärtom behövde man utesluta tre medlemmar som hellre stannade kvar på arbetet när strejken drog i gång."

"10 000 pass men bara 60 strejkande. Att strejkvakta utanför Teslas verkstäder har blivit en massiv apparat.
Vilka ska stå på barrikaderna när de strejkande inte vill? Svaret: Pensionärer, ombudsmän och arbetslösa." :lol:

https://da.se/2025/06/fackets-utmaning- ... -varje-ar/
Dom var väldigt få.. idag sägs det vara 60.
60 personer är väl ca halva arbetsstyrkan av mekaniker, så särskilt få är väl inte det? Det är åtminstone betydligt fler än de som aktivt sagt att man tycker att det är bra som det är.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

backe skrev: 30 sep 2025 08:40
Freez skrev: 30 sep 2025 08:28
JonasH skrev: 30 sep 2025 08:12
backe skrev: 29 sep 2025 21:01
Marjan skrev: 29 sep 2025 20:51

Facket, det är enbart vad denna strid handlar om.
Personalen som strejkar har alltså fel, dom tycker att det är bra innerst inne.

Du tror att Tesla/Elon bryr sig om någon annan än sig själv i den här frågan?
Det skulle vara intressant att veta hur många av de som strejkar som faktikt jobbade på Tesla när strejken inleddes.

Har sett ett antal rapporter om att de flesta som faktiskt var med från början har avslutat sin anställning och gått vidare och många av de som nu strejkar inte jobbat en dag på Tesla och därmed faktiskt inte vet hur det är att jobba där.

Men som sagt så är osäkerheten stor när det handlar om information om denna cirkus.

Tesla säger ju ingenting och IF Metall har ju ett flertal gånger blivit påkomna med att skarva med sanningen och den information som kommer från personalen är ju inte övergripande för hela situationen utan ur deras personliga perspektiv.
Dom var väldigt få.. idag sägs det vara 60.

"IF Metalls avdelning i Norrköping har inte direkt varit fackets skyltfönster för Teslastrejken. Fram till i somras hade man inte fått ut en enda medlem i strejk, trots upprepade försök. Tvärtom behövde man utesluta tre medlemmar som hellre stannade kvar på arbetet när strejken drog i gång."

"10 000 pass men bara 60 strejkande. Att strejkvakta utanför Teslas verkstäder har blivit en massiv apparat.
Vilka ska stå på barrikaderna när de strejkande inte vill? Svaret: Pensionärer, ombudsmän och arbetslösa." :lol:

https://da.se/2025/06/fackets-utmaning- ... -varje-ar/
Dom var väldigt få.. idag sägs det vara 60.
60 personer är väl ca halva arbetsstyrkan av mekaniker, så särskilt få är väl inte det? Det är åtminstone betydligt fler än de som aktivt sagt att man tycker att det är bra som det är.
Frågan är hur många av dessa 60 som faktiskt har arbetat på Tesla innan strejken.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jojo »

Freez skrev: 30 sep 2025 08:28

"IF Metalls avdelning i Norrköping har inte direkt varit fackets skyltfönster för Teslastrejken. Fram till i somras hade man inte fått ut en enda medlem i strejk, trots upprepade försök. Tvärtom behövde man utesluta tre medlemmar som hellre stannade kvar på arbetet när strejken drog i gång."

"10 000 pass men bara 60 strejkande. Att strejkvakta utanför Teslas verkstäder har blivit en massiv apparat.
Vilka ska stå på barrikaderna när de strejkande inte vill? Svaret: Pensionärer, ombudsmän och arbetslösa." :lol:

https://da.se/2025/06/fackets-utmaning- ... -varje-ar/
Den där artikeln är ju nästan komiskt, satiriskt :lol: Visar ju tydligt hur det står till bakom kulisserna och belyser att f*cket är fullkomliga idioter :twisted:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8024
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är inte ca 60 som strejkar. Utan ca 60 som gått ut i strejk.
En stor andel av dem har sedan dess slutat på Tesla, bytt arbetsgivare och börjat jobba på annat håll.
Då är man inte strejkande längre.
backe
Inlägg: 2929
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

TiborBlomhall skrev: 30 sep 2025 09:58
Det är inte ca 60 som strejkar. Utan ca 60 som gått ut i strejk.
En stor andel av dem har sedan dess slutat på Tesla, bytt arbetsgivare och börjat jobba på annat håll.
Då är man inte strejkande längre.
Men uppenbarligen är dessa +60 personer så pass missnöjda med Tesla så man strejkar eller hellre byter arbetsgivare än att fortsätta under det nuvarande avtalet.
Skriv svar