Tesla V2G och V2H

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av fth »

Vi får hoppas att detta kommer även till Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 02 okt 2025 10:11

Vi får hoppas att detta kommer även till Europa.

/fth
Verkligen! Det vore onekligen toppen om man kan använda bilarna som batterilager utan en 30 sidors lång disclaimer om batterigarantier eller hårda begränsningar. Jag har dock svårt att de det hända i närtid (med dagens batteriteknik).
Användarvisningsbild
Bart
Teslaägare

Inlägg av Bart »

Då är väl frågan om det även kommer till övriga modeller med det nya batteriet. Jag förstår ju att det säkert handlar om fler komponenter än så, men gissar att de byter övriga komponenter även på de andra modellerna som får det nya batteriet från LG i samma veva?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Det finns ju redan tredjepartsprodukter som gör detta, så jag (kill-)gissar att det som är nytt i detta är att Tesla nu gör det mer "officiellt" och säljer en egen adapter.

Dom befintliga lösningarna från VortiPower och andra är inte heller begränsade till någon speficik modell och/eller batteri, dom funkar enligt uppgift med samtliga Tesla.

/fth
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael80503

Inlägg av twinor »

Vore intressant med V2H men Teslas powerwall 3 är väl inte ens släppt i europa ännu?
Det vore ju bra om dom följde standard där (dom skriver ju faktiskt "or compatible") annars så man skulle kunna installera t.ex. en Sigenergys bidirektionella DC laddare och kunna koppla den till bilen.
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

twinor skrev: 02 okt 2025 13:46
Vore intressant med V2H men Teslas powerwall 3 är väl inte ens släppt i europa ännu?
Det vore ju bra om dom följde standard där (dom skriver ju faktiskt "or compatible") annars så man skulle kunna installera t.ex. en Sigenergys bidirektionella DC laddare och kunna koppla den till bilen.
Ja, det är ju målet så klart! Power Wall finns inte i EU så vitt jag vet.

Det som Tesla har nu i denna "2026-modell" av MYP är väl inte avsett alls för V2H (DC) eller förstår jag fel? Fokus verkar vara V2L (AC)?

Jag ger inte många ören för den där LLM-sammanfattningen ("Yes," avslöjar det). Finns det en källsida skriven av en människa? Eller är det som vanligt där det sprids felaktig info där Tesla länkar till en relaterad sak?

Denna är vad Tesla refererar till:
https://shop.tesla.com/product/powersha ... et-adapter

"Powershare Outlet Adapter allows you to power electronic devices using Mobile Connector and your Powershare-equipped vehicle's battery. To use this adapter, plug Mobile Connector’s handle into your Powershare-equipped vehicle's charge port and connect the adapter to the other end of your Mobile Connector. You can then use this adapter to plug in any compatible electronic device you want to power.

Specifications:
120V 20A
2.4kW max power"

Edit:
För CT har man "kommer snart" V2H med en Power Wall. En "Powershare Gateway" går att köpa till idag vad jag förstår.

https://www.tesla.com/support/powershare

Här är manicken/gw: "Only available for Cybertruck vehicles".
https://shop.tesla.com/product/powershare-home-backup

"If your home is equipped with Powerwall and home charging, you do not require any additional equipment. Powershare Home Backup functionality with Powerwall is expected to be available later in 2025 through an over-the-air update."
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

V2L-adaptern ingår tydligen med MYP i USA, rätt bra deal får man väl säga, VortiPower tar $849 för sin lösning, nedsatt från $1699 :o

/fth
Skriv svar