Laddning i bostadsrätt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perand
Teslaägare

Laddning i bostadsrätt

Inlägg av Perand »

Ända sedan jag beställde min S i augusti förra året har jag försökt övertyga min bostadsrättsförening att installera någon form av enkel laddning i vårt garage - utan att lyckas! Jag bor i en välmående förening med 125 lägenheter, 12 år gammalt hus med jättestort garage (det var tidigare landstingets ambulanscentral) med massor av elkraft som kommer in i huset. Igår gav styrelsen slutgiltigt svar på min begäran att få någon form av laddning till min parkeringsplats. Och svaret var i princip nej!
Eller rättare sagt; jo, de kan ordna det om jag betalar allt själv...
Föreningen har beställt ett nytt proppskåp, med nya kablage m m för 45.000 kr, samt tagit in offert på laddstolpar (Garo) som kostar 14.000 kr styck (och ger 16 A, enfas...)
Detta skulle jag kunna betala genom en månatlig avgift på 400 kr + laddstolpen kontant - vilket kommer att innebära att jag samtidigt "skänker" stolpen till föreningen, eftersom jag inte kommer att få någon äganderätt till denna.
Behöver jag tillägga att min förenings styrelse har en något konservativ hållning till det mesta som är nytt och framför allt det som kostar i investeringar.
Nu undrar jag om någon har några råd till mig, eller har hört talas om någon bostadsrättsförening som installerat ladduttag i en mer rimlig prisklass...??

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Laddning i bostadsrätt

Inlägg av Kalle »

Vanliga 16A 3fas utag är ju bättre en en-fas laddstolpar, du laddar snabbare med 3fas.

Myyyket biligare ochså, typ 145kr på biltema. En sån kan du ju bjuda på kanske?
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare

Inlägg av svo »

Jag kom överens med min brf om att själv få bekosta ett 16A trefas-uttag vid garageplatsen. Brf:en bekostade ny undercentral i flerbilsgaraget, det var bara framdraget enfas för belysning tidigare och behövde förstärkas iallafall, och det kan komma fler elbilar. Jag fick bekosta kabeln från undercentralen och själva uttaget, elektrikern skickade mig en faktura och föreningen en. Uttaget är vanligt rött standard 3-fas uttag med ett enfas inbyggt ovanpå.
16A-uttag.png
central.png
Senast redigerad av svo, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Lyckades att få garage i samma hus som min hyresrätt, hade redan Teslan när jag flyttade in. Fick hyresvärdens tillstånd att installera trefas 16A med kabel dragen från min elmätare i källaren. Säkrad till 16A, laddar därför 3x11 A från midnatt utan problem. Kostnad elektriker drygt 5t kr.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Alltså dessa laddstolpar de förstör mer än de ger nytta. Jag skulle fixa en offert om ett 3-fas uttag och erbjuda mig att stå för det. Räcker ju till ett proppskåp också innan du kommer upp till en 1-fas laddstolpe.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Du hittar en bra diskussion om laddstolpar gentemot 3-fas uttag här
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=1065
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
thx3
Teslaägare

Inlägg av thx3 »

Min Tesla är på väg över havet :o Tänkte höra om någon kan ge lite råd om laddning.

Har läst det som finns här på forumet och har förstått att det är frågan om laddbox eller trefasuttag. Bor i bostadsrätt med egen parkeringsplats och motorvärmare på stolpe. Har bett elföretaget som servar föreningen titta på lösningar för att kunna ladda på platsen. De har tagit ett par månader för att komma fram till att lösningen är att sätta upp en stolpe, dvs byta motorvärmaren ut för laddstolpe. Pris = 25.000 exl. moms. Kablar finns för att klara strömmen. Frågade om lösningen med trefasuttag men fick inte någon bra förklaring varför det inte gick.

Det kan stämma att det är en bra och permanent lösning men tror det kommer att bli svårt att motivera detta i föreningen pga högt pris. Är detta rimligt?
Screenshot 2016-05-25 21.08.36.png
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Det kan vara värt för brf:en att ta själva kostnaden då det iom "Klimatklivet" finns möjlighet att söka statligt stöd för uppförande av laddstolpar. Bidraget verkar vara på upp till 20 000 kr.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... atklivet/#

http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... hecklista/
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Spontant tycker jag det låter dyrt. Har för mig att jag har hört priser på under 10 000 för laddboxar. Om det är boxen på bilden så är det ju 2st uttag, och då är det ju rimligare, men ändå 12 500 ex moms per uttag. Är den med parkeringen bredvid dig också intresserad av laddning av elbil?

Om du behåller motorvärmaruttaget, men ser till så att det kan leverera ström hela tiden, så kan det ju ändå leverera en hel del per dygn.
Även om det skulle vara på enbart 6A, så ger det ju ca 6mil laddning på 10 timmar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

25k kr låter svårt att motivera om det är föreningen som skall sponsra din gratis laddplats . Det håller inte helt enkelt, antingen skall alla få en laddstolpe på sin parkeringsplats eller måste föreningen se till att alla kan använda den tex vid gästparkeringen . Annars kommer övriga som inte ha elbil att känna att de sponsrar någon annan. De kommer känna sig förfördelade.
Beror också om priset innehåller allt arbete.
Om uttaget skall vara för en enskild p-plats så bör den bekostas enskilt för att minska risken om någon flyttar(det brukar vara kösystem som ställer till det).
Alt är att på något sätt få ström konstant från motorvärmaruttaget, men pga av miljöskäl (eg snålhet) så är många mv temperaturstyrda - elen kan ibland vara riktig dyr.

Kan man få det på 5000 +arbete och det är på en plats som alla som har elbil kan utnyttja den (förutsatt att det är fler än en) kan det vara möjligt eller om brf har en bilpool med elbil.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag tycker att du ber de sätta ett vanligt 16A 3fas uttag i den befintliga stolpeb istället, kostar 5000kr ca (förutsatt att strömmen räcker)
Användarvisningsbild
thx3
Teslaägare

Inlägg av thx3 »

Tack för bra input. Det är min parkeringplats, den brevid mig tänker inte skaffa elbil så att jag kan heller inte se varför den lösningen måste ha två uttag. Kan inte heller tänka mig att föreningen är interresserad av att sätta upp många sådana stolpar, eftersom alla parkeringar är enskilda. Hade tänkt ge förslag på förhöjd parkeringsavgift men det behöver vara rätt mycket per månad om föreningen skal nappa på att sätta upp den för 25000.

Kollar upp detta med bidraget. Motorvärmaren verkar ge 10A så att om jag kan se till att den levererar ström konstant kan jag iaf testa det först och se hur det fungerar.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det har ryktats om nån direktiv som inte låter fastighetsägare att lägga 3 fas uttag utan att det är laddstolpe som ska installeras
När jag beställde min bil sa de på tesla att jag bör se till att få en tre fas innan det blir försent
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laddstolpe hemma är onödigt. Skaffa ett eluttag som kan leverera konstant ström så räcker det. Ett helt vanligt enfasuttag kommer duga för de allra, allra flesta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

e5m1r skrev:
Det har ryktats om nån direktiv som inte låter fastighetsägare att lägga 3 fas uttag utan att det är laddstolpe som ska installeras
När jag beställde min bil sa de på tesla att jag bör se till att få en tre fas innan det blir försent
Det där låter oroväckande - samtidigt som man kan undra varför en fastighetsägare inte skulle få installera 3-fas? Det kan ju användas till en massa andra nyttigheter som att driva stora byggfläktar, vedkap och gud vet allt... :lol:
Själv bor jag i en BRF med åtta egna garage som hyrs ut till medlemmar, och min plan är att låta installera 3-fas i det garage jag hyr tills jag får min M3. Räknar t.o.m med att kunna använda pengar avsatta till styrelsearvode (sitter i styrelsen) där en stor del annars bara försvinner i skatt om jag tar ut det som arvode. (Har tagit reda på att det bör vara OK då det inte är en installation i min lägenhet utan i en lokal som tillhör föreningen). Och sen får man väl göra ett schablonpålägg på hyran på ett par hundra för att kompensera för strömmen. Känns extremt onödigt om man ska tvingas installera en laddbox för åtskilliga tusen mer när 3-fast är mer än nog.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

De flesta brf har parkeringar med laddstolpe för mvuttag. dessa skulle kunna utnyttjas . (dvs behålla befintlig stolpe men sätta på en låsbar lucka över) en vanlig uttag i kombination med vedklyvs uttag (fas 3 eller typ 2 osv) känns som en icke alltför dyr lösning (då bilen skall laddas under natten). Extra kostnaden för elen kan styrelsen lägga på de som väljer att göra om uttagen. om det blir mer förbrukning så kan avgiften för parkeringsplatsen höjas genom stämbeslut. Det borde vara rättvist, iallafall i teorin. (en engångsavgfit borde kunna tas ut och sedan el höjning på månadsavi)

Dock skall man vara medveten att alla styrelser inte är helt ärliga. Min far blev invald i en styrelse i en golfklubb som hade förmånliga avtal för besökande med husvagnar. Han upptäckte att vissa husvagnar stod året om och förbrukade mer ström än vad de som stod där betalade (motsvarade kanske 2-3s medlemsavgifter som gick till varje husvagnsplats,de tog även platser som var tänkta åt besökande greenfreespelare) . Låt oss säga att han inte blev långvarig där när han ifrågasatte rimligheten i slöseriet. (några som utnyttjade förmånen satt givetvis i styrelsen)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:

samma i Norge, egentligen får man inte sätta upp blå eller röd kontakt för laddning av elbil. Man ska ha laddbox. Men elektrikern är smart och sätter upp ett uttag till högtryckstvätt, sen att den kan användas till att ladda elbil kan ju inte han hjälpa :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Låter som en bra marknad för kärchers 3 fas högtryckstvättar. Finns det många?...
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Alltså det borde ju räcka med en sån här för dig.
http://evconnect.se/collections/station ... 230v-11-kw

Är trefas redan framdraget kan det inte kosta speciellt mycket för en elektriker att koppla in en sån.

Finns det inte trefas skulle jag gå på en av dom andra boxarna.. hemma klarar de flesta sig väldigt bra med enfas.
http://evconnect.se/collections/stationara-laddare

Vi köpte 2st halo-laddare till kontoret. Smidigt och lite extra roligt med webbgränssnitt och statistik.. men har man inte wifi-täckning vid parkeringen är det lite meningslöst med den laddaren. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar