Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.
Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.
Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.
Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Köpa en Ny Merca för 800k-1100k och spara 6950kr är väl just dumsnålt (och baspriset har med all säkerhet inte ens sänkts)... Borde ingå istället för att bara krångla till det i onödan.
"Inte behövs 2025" när det på många platser fortfarande bara finns Tesla SuC är väl bevis nog på att det påståendet inte stämmer.
Japp håller med, dumsnålt av Mercedes men även dumsnålt om man hoppar detta tillbehör.
Som alla här borde veta, suc är stort och bra laddnätverk som du helt plötsligt inte kan använda. Jag tycker de är enormt smidigt när man kör i Europa. Den stora svagheten är dock att de bara stödjer 400 volt.
Kör ev9 som laddar långsamt på 400V-laddare. Således laddar vi typ aldrig där, om det inte blir av misstag.
Det fungerar bra och saknar inte Superchargers, ionity+ andra fungerer bra. Det jag tror kan bli jobbigt med att inte kunna ladda på 400V är att du inte kan veta om laddaren är det eller inte, innan du börjar ladda. (Vissa 200kw-laddare är 400V o vissa är 800V). Kan chargefinder lösa det så tror jag du får noll problem.
Jag försökte ladda på en 800V laddare nyligen när jag var i Lappland och jagade, men jag gick bet.
Lyckligtvis hade jag tillräckligt kvar för att ta mig tillbaks till Dorotea och laddade på SuC utan några som helst problem.
Om jag har en 800V bil nästa år så kommer jag nog vara lite nervös....Måste jag ladda (långsamt) i Dorotea för att vara säker, eller vågar jag lita på att 800V laddaren i Ormsjö funkar?