El vs bensin

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Re: El vs bensin

Inlägg av repulsiv »

mikebike skrev: 29 okt 2025 10:06
Jag kan ladda på jobbet till rimligt pris, men parkeringsavgift och trängselskatt gör totalkostnaden ganska hög.
Dessutom cyklar jag hellre. :lol:
Tja, när jag bodde i innerstan så hade jag iofs bil, men jag har aldrig kört så lite som då, det tog ca 30min med buss+tunnelbana till jobbet, det tog typ det dubbla med bil pga köerna, plus trängselskatter, plus parkering på jobbet.

Om jag hade bott där idag hade jag dock inte heller haft elbil då det helt saknades möjlighet att ladda, plus att det blev så få mil om åren att de fasta kostnaderna tog överhanden, det är dessutom sjukt dyr försäkring när man bor i stan :/ ..vilket är extra trist om man kör lite.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 29 okt 2025 16:19
mikebike skrev: 29 okt 2025 10:06
Jag kan ladda på jobbet till rimligt pris, men parkeringsavgift och trängselskatt gör totalkostnaden ganska hög.
Dessutom cyklar jag hellre. :lol:
Tja, när jag bodde i innerstan så hade jag iofs bil, men jag har aldrig kört så lite som då, det tog ca 30min med buss+tunnelbana till jobbet, det tog typ det dubbla med bil pga köerna, plus trängselskatter, plus parkering på jobbet.

Om jag hade bott där idag hade jag dock inte heller haft elbil då det helt saknades möjlighet att ladda, plus att det blev så få mil om åren att de fasta kostnaderna tog överhanden, det är dessutom sjukt dyr försäkring när man bor i stan :/ ..vilket är extra trist om man kör lite.
Jag bor inte i innerstan, men jag jobbar där. Det finns för övrigt 10 gånger så många laddpunkter per 1000 invånare i innerstan jämfört med min förort. Inga problem att hitta laddplats, däremot med att ha rätt app!
Nu senast var jag tvungen att bryta mot min egen regel; parkera inte på laddplats utan att ladda. Ny operatör, och man behöver ett fysiskt kreditkort för att registrera i appen. :evil:

Även om jag nästan aldrig tar bilen till jobbet så kör jag ändå nästan 2000 mil per år. Det går ingen tunnelbana till skjutbanan, jaktmarken, Sundsvall eller Varberg. Vi tar även bilen för att veckohandla, delvis för att jag hinner ladda 15% samtidigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Jag valde elbil trots ingen möjlighet till varken hemmaladdning eller på jobb. Ångrar mig inte en sekund, men då är också laddpriset vissa tider oerhört billigt nu, så det kanske blir mindre kul om det justeras upp.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bild

En tio år gammal fossilbil. Apropå ”dyrt med batteribyte”…

Dags att skrota myten om att elbilar är dyra att laga?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
wheels

Inlägg av wheels »

BrooklynS skrev: 31 okt 2025 10:55
Bild

En tio år gammal fossilbil. Apropå ”dyrt med batteribyte”…

Dags att skrota myten om att elbilar är dyra att laga?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det där låter som en riktig blåsning från företaget
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

arena999 skrev: 27 okt 2025 13:05
Har kört Tesla senaste sex åren och tycker det är den bästa bilen för mig.
Första tappade jag knappt några pengar på (då beg elbilar var hypade). Den andra tappade jag 440’ på drygt tre år.
Nu när jag letar nytt har jag börjat tveka på elbil just för att marknaden överöses med bilar och värdeminskning är fruktansvärd. Visst kan man köpa en av dessa som tappat så mycket. Men risken finns att ingen vill ha en elbil som gått närmre 20000 mil när jag ska sälja igen.
Såklart är en bensin dyrare i drift och underhåll (oftast billigare försäkring), men framförallt står de sig prismässigt även som begagnade.
Måste finnas många i samma sits som mig, hur tänker ni?
Jag tänker att det inte är en ekonomisk fråga i första hand för mig.
Elbilen är överlägsen på så många punkter att jag är beredd att betala mer för att fortsätta köra elbil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Nicke Nyfiken skrev: 31 okt 2025 13:53
Första tappade jag knappt några pengar på (då beg elbilar var hypade). Den andra tappade jag 440’ på drygt tre år.
Nu när jag letar nytt har jag börjat tveka på elbil just för att marknaden överöses med bilar och värdeminskning är fruktansvärd. Visst kan man köpa en av dessa som tappat så mycket. Men risken finns att ingen vill ha en elbil som gått närmre 20000 mil när jag ska sälja igen.
Såklart är en bensin dyrare i drift och underhåll (oftast billigare försäkring), men framförallt står de sig prismässigt även som begagnade.
Elbilen är överlägsen på så många punkter att jag är beredd att betala mer för att fortsätta köra elbil.
Precis min åsikt. Jag kör inte elbil av ekonomiska skäl utan för att det är en så mycket bättre körupplevelse. Framför allt när man tänker på vardagsbilar. Elbilens fördelar när det gäller låg tyngdpunkt, gasrespons och vibrations- och ryckfri drivlina är det som lockar mig. Man kan också skapa en bil som Lucid Gravity som kombinerar gigantiska utrymmen med fantastiska köregenskaper och relativt låg förbrukning:

I bensinvärlden så kan man inte göra en bil som både har stora utrymmen, bra köregenskaper och låg förbrukning. Med el är det inga problem.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag vet inte vad som skulle vara "en bättre körupplevelse" i elbil egentligen, det skulle vara att man kommer ut till en tempererad bil varje dag till och från jobbet.

I övrigt ser jag inga direkta fördelar på det sättet.

Skulle jag byta till en modern bensinbil i morgon är det det jag skulle sakna, i övrigt kan jag inte direkt komma på något som är specifikt för elbilar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

repulsiv skrev: 31 okt 2025 15:44
Jag vet inte vad som skulle vara "en bättre körupplevelse" i elbil egentligen, det skulle vara att man kommer ut till en tempererad bil varje dag till och från jobbet.

Skulle jag byta till en modern bensinbil i morgon är det det jag skulle sakna, i övrigt kan jag inte direkt komma på något som är specifikt för elbilar.
Varför kör du elbil?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

repulsiv skrev: 31 okt 2025 15:44

Beror väl på vad man värderar. För mig är fördelarna den låga tyngdpunkten. Märks speciellt tydligt när man kör högbygdda bilar. En eldriven SUV/crossover ligger så mycket bättre på vägen än en fossildito. Oavsett hur mycket avancerad chassiteknologi man slänger på i en fossil SUV så är det svårt att kompensera för en tyngdpunkt som är minst 10 cm högre jämfört med en el dito. Vältrisken är också mycket högre i en fossildriven SUV.
Jämför hur sidokrock i en fossil BMW X3 ser ut jämför med en Polestar 3:
X3 2025.jpg
PS3.jpg
Övriga fördelar är ryck- och vibrationsfri drivlina samt direkt gasrespons i alla situationer.
Sulle jag byta till en modern bensinbil, så skulle jag sakna gasresponsen mest, samt störa mig på vibrationerna från drivlinan och den oundvikliga ryckigheten man får med en automatlåda i låg fart. Givetvis skulle jag också sakna möjlighetet att kunna kyla kupén på sommaren. Skulle också sakna frunken.
Rent ingenjörsmässigt så stör jag mig också på att drivlinan tar så mycket plats i en fossilbil. Visst har man ett stort batteri i en elbil men det är ju integrerat i golvet som ändå inte används till något annat i en fossilbil. En fossildriven drivlina tar en massa plats i anspråk i form av motor, växellåda samt kardanaxel. Och den enda man får för allt detta "wasted space" är skönt(?) motorljud och bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Nicke Nyfiken skrev: 31 okt 2025 15:52

Varför kör du elbil?
Ja, jag vet inte ritkigt, ville testa på det och hoppades på lägre kostnader, vilket inte blev fallet.

Dessutom var jag väl lite lurad av folk som påstod att prestandan var så brutal. :lol:
Senast redigerad av repulsiv, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

tesla newbie skrev: 31 okt 2025 16:07

Beror väl på vad man värderar. För mig är fördelarna den låga tyngdpunkten. Märks speciellt tydligt när man kör högbygdda bilar. En eldriven SUV/crossover ligger så mycket bättre på vägen än en fossildito. Oavsett hur mycket avancerad chassiteknologi man slänger på i en fossil SUV så är det svårt att kompensera för en tyngdpunkt som är minst 10 cm högre jämfört med en el dito. Vältrisken är också mycket högre i en fossildriven SUV.
Nu skulle jag aldrig köpa en SUV heller, så det är inget jag heller jämför med. (Faktum är att en av anledningarna att det blev just en model 3 för mej var att det är en av få elbilar med vettig räckvidd som INTE är en suv..)

Och ska man se det så har nog flertalet av de bilarna jag ägt varit bättre väghållningsmässigt än teslan.
Övriga fördelar är ryck- och vibrationsfri drivlina samt direkt gasrespons i alla situationer.
Jag har aldrig någonsin upplevt det som ett problem, jag har företrädelsevis ägt ganska pigga bilar också,
och mestadels manuellt, självklart är det en annan sak om man kör en trött bil med gammaldags momentomvandlarlåda,
men det ger ju också en ganska orättvis och irrlevant jämförelse.
Sulle jag byta till en modern bensinbil, så skulle jag sakna gasresponsen mest, samt störa mig på vibrationerna från drivlinan och
Vilka vibrationer ? Som sagt, jag har aldrig någonsin stört mej på det inte ens idag när jag är van vid teslan och kör bensinbilar.

Och gasresponsen.. ja, det har ju inte med elbil eller bensin/diesel att göra, det finns många trötta elbilar också.
den oundvikliga ryckigheten man får med en automatlåda i låg fart.
Nu föredrar jag iofs manuella bilar, men visst, det blir något ryckigre med automat än med elbil, men är det något
jag upplever som ett problem ? Nej.

Dessutom, det är mest märkbart i kökörning och då kör man gärna adaptiv farthållare, och du kan väl knappast
säga att det INTE blir ryckigt då om man använder teslas dåliga skämt till adaptiva farthållare ?
Givetvis skulle jag också sakna möjlighetet att kunna kyla kupén på sommaren. Skulle också sakna frunken.
Ja, som sagt, det är det jag verkligen skulle sakna, visst, värmen är lösbart på bensin/diesel med, men att komma till
en kall bil på sommaren är otroligt bekvämt.

Frunken däremot, otroligt meningslöst utrymme.. jag förvarar saker jag sällan använder där, typ varningstriangel, förstahjälpen, nödmat, laddkabel och nödladdare.. Ungefär på samma sätt jag använde facket under bagagerumsgolvet på tidigare bilar.

Jag minns knappt när jag öppnade frunken sist, kanske var när jag laddade bilen på jobbet i februari ? ja, det var det nog.
Rent ingenjörsmässigt så stör jag mig också på att drivlinan tar så mycket plats i en fossilbil. Visst har man ett stort batteri i en elbil men det är ju integrerat i golvet som ändå inte används till något annat i en fossilbil. En fossildriven drivlina tar en massa plats i anspråk i form av motor, växellåda samt kardanaxel. Och den enda man får för allt detta "wasted space" är skönt(?) motorljud och bättre räckvidd.
Jag tror de flesta bilar jag ägt har varit rymligare än teslan faktiskt, sen vad det beror på teknsikt spelar mej ingen roll, och än en gång, det har ju inte med bilens drivlina att göra egentligen, det finns pyttesmå elbilar med dåliga utrymmen, och gigantiska bensin/dieselbilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 31 okt 2025 13:53
Samma med att det är så mycket mer bök och tidsåtgång för att ladda jämfört med att tanka. Hittills är det värt det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

repulsiv skrev: 31 okt 2025 17:12
tesla newbie skrev: 31 okt 2025 16:07

Nu skulle jag aldrig köpa en SUV heller, så det är inget jag heller jämför med. (Faktum är att en av anledningarna att det blev just en model 3 för mej var att det är en av få elbilar med vettig räckvidd som INTE är en suv..)

Och ska man se det så har nog flertalet av de bilarna jag ägt varit bättre väghållningsmässigt än teslan.
Jag har aldrig någonsin upplevt det som ett problem, jag har företrädelsevis ägt ganska pigga bilar också,
och mestadels manuellt, självklart är det en annan sak om man kör en trött bil med gammaldags momentomvandlarlåda,
men det ger ju också en ganska orättvis och irrlevant jämförelse.
Sulle jag byta till en modern bensinbil, så skulle jag sakna gasresponsen mest, samt störa mig på vibrationerna från drivlinan och
Vilka vibrationer ? Som sagt, jag har aldrig någonsin stört mej på det inte ens idag när jag är van vid teslan och kör bensinbilar.

Och gasresponsen.. ja, det har ju inte med elbil eller bensin/diesel att göra, det finns många trötta elbilar också.
den oundvikliga ryckigheten man får med en automatlåda i låg fart.
Nu föredrar jag iofs manuella bilar, men visst, det blir något ryckigre med automat än med elbil, men är det något
jag upplever som ett problem ? Nej.

Dessutom, det är mest märkbart i kökörning och då kör man gärna adaptiv farthållare, och du kan väl knappast
säga att det INTE blir ryckigt då om man använder teslas dåliga skämt till adaptiva farthållare ?
Givetvis skulle jag också sakna möjlighetet att kunna kyla kupén på sommaren. Skulle också sakna frunken.
Ja, som sagt, det är det jag verkligen skulle sakna, visst, värmen är lösbart på bensin/diesel med, men att komma till
en kall bil på sommaren är otroligt bekvämt.

Frunken däremot, otroligt meningslöst utrymme.. jag förvarar saker jag sällan använder där, typ varningstriangel, förstahjälpen, nödmat, laddkabel och nödladdare.. Ungefär på samma sätt jag använde facket under bagagerumsgolvet på tidigare bilar.

Jag minns knappt när jag öppnade frunken sist, kanske var när jag laddade bilen på jobbet i februari ? ja, det var det nog.
Jag tror de flesta bilar jag ägt har varit rymligare än teslan faktiskt, sen vad det beror på teknsikt spelar mej ingen roll, och än en gång, det har ju inte med bilens drivlina att göra egentligen, det finns pyttesmå elbilar med dåliga utrymmen, och gigantiska bensin/dieselbilar.
Vi får väl helt enkelt ”agree to disagree”. Jag gillar inte alls att växla manuellt, även om jag kan, och då är elbilen helt överlägsen. Och ska vi jämföra med moderna bensinbilar så är det ju ganska relevant att jämföra med automatlåda, eftersom det säljs mycket få nya bensinbilar med manuell låda. Tycker för övrigt att avsaknaden av växlar är ytterligare en sak som gör elbilen bättre. Känslan av obruten acceleration är beroendeframkallande.
Angående rymligheten så är Model Y enormt rymlig för sin storlek och rymligare än merparten av de fossildrivna motsvarigheterna.
Angående gasrespons så har jag svårt att tänka mig någon ny bensinbil som skulle ha bättre gasrespons än
en Tesla. Speciellt eftersom alla motorer har turbo numera med allt av det innebär av fördröjning.
Utrymmesutnyttjande har definitivt med drivlinan att göra. Ska man göra en rymlig fossilbil med kompakta yttermått så är man hänvisad till framhjulsdrift, vilket sätter begränsningar på hur stor motor man kan ha. Tror det är ganska svårt att göra en VW Touran med 500 hk till exempel. Men med eldrift skulle det inte vara några problem alls.
Skriv svar