tesla newbie skrev: ↑31 okt 2025 16:07
Beror väl på vad man värderar. För mig är fördelarna den låga tyngdpunkten. Märks speciellt tydligt när man kör högbygdda bilar. En eldriven SUV/crossover ligger så mycket bättre på vägen än en fossildito. Oavsett hur mycket avancerad chassiteknologi man slänger på i en fossil SUV så är det svårt att kompensera för en tyngdpunkt som är minst 10 cm högre jämfört med en el dito. Vältrisken är också mycket högre i en fossildriven SUV.
Nu skulle jag aldrig köpa en SUV heller, så det är inget jag heller jämför med. (Faktum är att en av anledningarna att det blev just en model 3 för mej var att det är en av få elbilar med vettig räckvidd som INTE är en suv..)
Och ska man se det så har nog flertalet av de bilarna jag ägt varit bättre väghållningsmässigt än teslan.
Övriga fördelar är ryck- och vibrationsfri drivlina samt direkt gasrespons i alla situationer.
Jag har aldrig någonsin upplevt det som ett problem, jag har företrädelsevis ägt ganska pigga bilar också,
och mestadels manuellt, självklart är det en annan sak om man kör en trött bil med gammaldags momentomvandlarlåda,
men det ger ju också en ganska orättvis och irrlevant jämförelse.
Sulle jag byta till en modern bensinbil, så skulle jag sakna gasresponsen mest, samt störa mig på vibrationerna från drivlinan och
Vilka vibrationer ? Som sagt, jag har aldrig någonsin stört mej på det inte ens idag när jag är van vid teslan och kör bensinbilar.
Och gasresponsen.. ja, det har ju inte med elbil eller bensin/diesel att göra, det finns många trötta elbilar också.
den oundvikliga ryckigheten man får med en automatlåda i låg fart.
Nu föredrar jag iofs manuella bilar, men visst, det blir något ryckigre med automat än med elbil, men är det något
jag upplever som ett problem ? Nej.
Dessutom, det är mest märkbart i kökörning och då kör man gärna adaptiv farthållare, och du kan väl knappast
säga att det INTE blir ryckigt då om man använder teslas dåliga skämt till adaptiva farthållare ?
Givetvis skulle jag också sakna möjlighetet att kunna kyla kupén på sommaren. Skulle också sakna frunken.
Ja, som sagt, det är det jag verkligen skulle sakna, visst, värmen är lösbart på bensin/diesel med, men att komma till
en kall bil på sommaren är otroligt bekvämt.
Frunken däremot, otroligt meningslöst utrymme.. jag förvarar saker jag sällan använder där, typ varningstriangel, förstahjälpen, nödmat, laddkabel och nödladdare.. Ungefär på samma sätt jag använde facket under bagagerumsgolvet på tidigare bilar.
Jag minns knappt när jag öppnade frunken sist, kanske var när jag laddade bilen på jobbet i februari ? ja, det var det nog.
Rent ingenjörsmässigt så stör jag mig också på att drivlinan tar så mycket plats i en fossilbil. Visst har man ett stort batteri i en elbil men det är ju integrerat i golvet som ändå inte används till något annat i en fossilbil. En fossildriven drivlina tar en massa plats i anspråk i form av motor, växellåda samt kardanaxel. Och den enda man får för allt detta "wasted space" är skönt(?) motorljud och bättre räckvidd.
Jag tror de flesta bilar jag ägt har varit rymligare än teslan faktiskt, sen vad det beror på teknsikt spelar mej ingen roll, och än en gång, det har ju inte med bilens drivlina att göra egentligen, det finns pyttesmå elbilar med dåliga utrymmen, och gigantiska bensin/dieselbilar.