Kabeln lossnar inte

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

NSL3

Kabeln lossnar inte

Inlägg av NSL3 »

Tjena!

Jag vet inte om denna kanske bör vara på wall charger delen men men.

Jag har ett problem och gör mig tokig. I princip VARJE gång jag laddar får jag stå där och trycka på knappen flera gånger om tills den släpper munstycket.

Det spelar ingen roll om jag använder appen eller via bilen eller direkt på laddhandsken. Har flera gånger fått öppna bagageluckan och dra i "snöret" för att lossa laddhansken.

Har ej detta problem på en supercharge men inte testat så många andra stället men haft bilen i 5år snart och kan notera att jag endast uppmärksammat det hemma.

Jag har bytt Wall Charger 3ggr av olika skäl men felet har varit där genom alla 3.
Jag har fått hela laddanordningen bytt bara i sommras med ny lucka och hela innedel.
felet kvarstår...

Spelar ingen roll om man tycker, väntar tills T blir vit igen.. den failar ändå 9/10ggr.

Vet någon vad jag gör för fel eller vad felet är?
Det är en tesla wall charger gen 3 och bilen en model 3 2021 performance
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Kabeln lossnar inte

Inlägg av holden »

Öppna handtaget på bakre dörr om det strular, gammalt djungeltrick.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
NSL3

Inlägg av NSL3 »

Ska testa det
Men vet du varför det eventuellt skulle funka rent tekniskt?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

NSL3 skrev: 19 nov 2025 16:33
Ska testa det
Man väcker ju bilen, ryktas också om att just vänster bakdörr har någon särskild funktion för att släppa laddkabeln.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 19 nov 2025 16:34
Ska testa det
Man väcker ju bilen, ryktas också om att just vänster bakdörr har någon särskild funktion för att släppa laddkabeln.
Om man håller i handtaget 3 sekunder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

NSL3 skrev: 19 nov 2025 15:44
Tjena!

Jag har ett problem och gör mig tokig. I princip VARJE gång jag laddar får jag stå där och trycka på knappen flera gånger om tills den släpper munstycket.

Det spelar ingen roll om jag använder appen eller via bilen eller direkt på laddhandsken. Har flera gånger fått öppna bagageluckan och dra i "snöret" för att lossa laddhansken.

Har ej detta problem på en supercharge men inte testat så många andra stället men haft bilen i 5år snart och kan notera att jag endast uppmärksammat det hemma.

Jag har bytt Wall Charger 3ggr av olika skäl men felet har varit där genom alla 3.
Jag har fått hela laddanordningen bytt bara i sommras med ny lucka och hela innedel.
felet kvarstår...

Spelar ingen roll om man tycker, väntar tills T blir vit igen.. den failar ändå 9/10ggr.

Det största felet du gör är att kalla Wall Connector för Charger. ;)

Skämt åsido så är det en del som har problem med att låspinnen inte exakt matchar hålet i laddhandsken. Lösningen är då att fila upp hålet litegrann.
Börja med att testa att trycka in handsken så hårt du kan samtidigt som du (eller någon annan) försöker låsa upp med appen. Hjälper inte det kan du testa att vrida istället.
Allt för att utröna var du skall fila.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

holden skrev: 19 nov 2025 16:34
Ska testa det
Lite mer än ett ryckte är det nog.
Det stod i Release Notes vid en uppdatering för ett tag sedan.
Jag har haft funktionen i flera år via S3XY Commander, men har stängt av den funktionen nu när den ändå finns "original".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Har du provat att trycka på knappen och direkt dra? Dvs inte vänta en sek innan du drar?

Hade det problemet på min gamla 3a. Det hände bara efter att kabeln varit i >1 timme. De bytte ut saker på servicen.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

frågor o tips:
• när detta händer är bilen upplåst eller ej?
• använder du Tesla appen och du har du tillåtit den att få vara aktiv i bakgrunden samt att Blåtand aktiverat?
• uppdaterat telefonen till senaste OS och uppdaterat till senaste Tesla app?
• startar du om mobilen åtminstone 1 ggr i veckan. mer behövligt på Android mobiler av någon anledning.
• kanske dags att göra fabriksåterställning på mobilen om den varit med länge? böra om från scratch.

för att få den att koppla ur måste bilen vara olåst eller känna närvaro av mobilen med Tesla app igång med Blåtand aktivt.
obs appar som är inställda att "sova" då de inte används fungerar ej när skärmen mobilen är låst.
Android har betydligt längre räckvidd(känslighet) än iphone. iphone kan kräva mer eller mindre direkt närhet till bilen beroende på störningar och annat.

sedan om det skiter sig finns ju alltid stroppen att dra i. typiskt på tredjeparts laddare nu och då. brukar låsa upp porten med appen i de fallen.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

NSL3 skrev: 19 nov 2025 15:44
Tjena!

felet kvarstår...

Jag hade exakt samma bekymmer i min förra model 3 2021. Det är låspinnen som går trögt, fastnar och behöver smörjas. Jag provade först med WD40, men ingen skillnad. Plockade sedan isär låspinnen inifrån och smörjde upp den med vaselin (då det inte fryser). Efter det hade jag aldrig några problem längre.

Jag skulle dock inte rekommendera att plocka isär kontakten om man inte vet vad man håller på med då det är starkström i närheten. Prova istället att spreja litiumfett på låspinnen utifrån genom kontakten. Lås bilen, stäng av bluetooth och tvinga upp luckan försiktigt för hand så blir låspinnen exponerad i låst läge. Det låter lite illa när man drar upp luckan men inget går sönder.

Det inringade på första bilden är de rörliga delarna som jag smörjde in. Låspinnen i sig är inringat i gult.
20250110_213410.jpg
model-3-charging-cable-locking-issue-anyone-else-v0-9a461xmtemce1.jpeg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Skriv svar