Är mitt batteri slut?
Moderator: Redaktion
Re: Är mitt batteri slut?
Jag är ingen expert, men jag TROR följande:Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 13:45Men tar trippmätaren hänsyn till all kWh som förbrukats, eller enbart det som förbrukats under körning.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 13:23Enligt den metoden så har du endast 50,7kwh tillgängligt i ditt batteri och det är väldigt lite. Igår hade jag enligt samma metod 51,6kwh.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 12:42vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Sedan sista laddning 12,9kwh
Sedan sista laddning 25,4%
12,9/25,4=0,507
Vad säger dessa siffror mig? Hänger inte riktigt med
Gör en lite längre körning direkt efter laddning så att du helst förbrukat över 50% och ta lite bilder på skärmen så kanske du kan få gehör från SC.
För en del går ju åt förvärmning, ac, etc
Tripmätaren tar bara det som förbrukats under körning, det är därför du ska ställa den mot grafen/fliken som visar hur många procent som gått åt under körturen. Det finns ju också en flik som visar förbrukningen under parkering och den förbrukningen syns inte i tripmätaren.
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
2021 E3LD är väldigt utsatt för fel.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 10:45Fick just svar från Tesla som jag snackat med i några dagar att batteriet behöver bytas ut pga ”interna fel i HV batteriet”.
Så svaret på min initiala fråga var: JA batteriet är slut!
Som jag förstått så får man ett renoverat/begagnat batteri när det byts; kan man sätta i det mindre 78/79kwh LG-batteriet som kanske inte tappar lika mycket kapacitet och håller bättre eller är jag låst till 82kwh panasonic?
Upptagen nu men jag var egentligen inne på exakt det. Därav frågan om exakt batteri och WLTP.
Bra, då blir det problemet löst!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
De som inte redan har bytt batteri har oftast jättehög degradering och det är inte säkert bilen kastar felkoder. Antagligen finns det lite i service mode.Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.Teslaaa skrev: ↑20 nov 2025 11:06Någon som kan hjälpa mig beräkna med hjälp av dessa två foton, vet ej om jag gör riktigt rätt. Enligt min matte har jag ganska hög degradering, men tänker främst att jag måste räknat fel eller inte förstått metoden.AAKEE skrev: ↑19 nov 2025 10:08Är du säker på att du har ett 82.1kWh batteri (kod E3LD)? Det fanns fyra olika batterier på M3LR 2021. Många med det batteriet hade tappat 13% redanvastbo skrev: ↑18 nov 2025 20:50Min M3LR 2021 med 82kwh batteri har enligt batteritestet jag gjorde för någon vecka sedan 87% kvar, bilen har snart gått 9000 mil så det vore ett ganska rimligt tapp även om den mestadels laddats hemma till 80% soc.
Problemet jag har är att jag endast verkar ha ca 53-54kwh tillgängligt i batteriet, vilket skulle ge ca 70% kvar om man antar att tillgänglig energi från början var 76,5kwh. 54kwh får jag om jag dividerar energiåtgången under färd med det antal procent som energiappen säger att bilen förbrukat sedan sista laddningen. Är mina beräkningar fel eller håller mitt batteri på att ge upp?
Använd energigrafen för att få fram den kapacitet som battrriet har idag.
Den ser inte ut exakt såhär numera men det är samma princip.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/ laddningsnivå procent = total batterikapacitet inkl buffer.
Svaret blir alltså hela batterikapaciteten.
IMG_2330.jpeg
Förbrukningen/ ändringen i SOC måste du ta under en lite längre körning och ta SOC före och efter, utan att bilen länge med tex Sentry på.
Om du har 82.1 kWh-batteriet så är det rimligt med 15% eller mer degradering, vilket ska ge 68-69 kWh total kapacitet och för körningen är det cirka 65-66kWh mellan 100-0%.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så länge bilen inte kastar felkoder på batteriet och batteriet inte är under 70% så säger batteritestet att batteriet är i utomordentligt skick. Alla batterier på min 70% är bra enligt Tesla.Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:49Vad står det under batteriets hälsa? Jag har aldrig sett någon fått en annan text än "Ditt batteri är bra" så vore intressant att se vad det står för dig.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 12:14Min bil har inte visat några felkoder och funkar som den ska förutom väldigt lite kapacitet kvar. Det var SC som kunde hitta fel i batteriet när de kopplade upp sig mot den via fjärranslutning (?).Jojje167 skrev: ↑20 nov 2025 12:00Jag fick mitt 82 kWh pack bytt i min förra 3LR 2021 vid 12.000 mil, men då fick jag felkoder om reducerad laddnivå och bilen vägrade ta både AC och DC laddning. Bilen stod hos SC i 3mån (pga brist på batterier) men jag hade lånebilen under hela tiden.vastbo skrev: ↑20 nov 2025 11:18Räknar man på förbrukningen (x) räckvidd (/) procent så har du 63,4kwh i batteriet. Men kolla också upp hur mycket du får ut i verkligheten. Det får du genom att kolla på hur mycket som förbrukats sedan senaste laddning på trippmätaren och dela det med procenten som bilen säger har gått åt sedan senaste laddning under fliken ”körtur”.
Om det är fel på ditt så bör bilen även varna om det. Vad står det om du går in i appen under Service > Batteriets hälsa?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Igår när min fru kom hem med bilen så var det en hel hög med felkoder och bilen tar inte emot laddning längre. Så på min var de tidiga symtomen en brant utförsbacke vad gäller räckvidden, det minskade med 1-2 kWh per dag under ca 2v.
Nu när jag ska få ett ”nytt” batteri är det då oftast ett likadant och därmed lika otursförföljt batteri man får eller är utbytesbatteriet generellt av bättre kvalitet?
Nu när jag ska få ett ”nytt” batteri är det då oftast ett likadant och därmed lika otursförföljt batteri man får eller är utbytesbatteriet generellt av bättre kvalitet?
Model 3 LR 2021
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Porsche 996 4s
Blaser R8 .375 H&H
Står det fortfarande att batteriets hälsa är bra nu när du fått felkoder?vastbo skrev: ↑21 nov 2025 07:20Igår när min fru kom hem med bilen så var det en hel hög med felkoder och bilen tar inte emot laddning längre. Så på min var de tidiga symtomen en brant utförsbacke vad gäller räckvidden, det minskade med 1-2 kWh per dag under ca 2v.
Jag fick ett 82 kWh refurbished pack som de sa ska vara bättre då det är uppgraderat med bättre delar. Om det stämmer vet jag inte men mitt funkade tills jag sålde bilen drygt ett år senare. Degraderingen på det matchade det gamla ganska bra också. Hade 82% vid 13.200 mil och 3,5 år.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Räckvidden som visas vid batterisymbolen är ingen Guessometer utan visar hur mycket energi som finns i batteriet.
Varje km är en fast mängd energi, för din bil är varje km värd 137Wh när bilen är fulladdad.
Den försöker alltså inte återspegla hur långt du kommer med bilen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)
Degraderingen är alltså 23.6 till 25%.
~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.
Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för hjälpenAAKEE skrev: ↑21 nov 2025 13:03Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
Dina 61.64 kWh skall jämföras med 82.1 kWh, eller i minsta fall åtminstone den lägsta kapacitet som det batteriet levererat i test vilket är 80.7kWh (levererat 80.7-82.07kWh)
~25% på fem år är inte alls bra, och det kommer säkert ge upp innan garantiden är ute, som en väldigt stor andel av dessa batterier.
Ändra värdet mitt i Tesdies mätare till 82.1 och notera tesla såfort det närmar sig 30% i appen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tessie är ju en lite märklig app. På flera sätt är den riktigt bra, men samtidigt har den fel som borde vara hur enkla som helst att fixa till. Dessutom hänger fel med i flera år, som t ex ursprungskapaciteten i batteriet. Mycket märkligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är ju lite hårda bud men det hjälper ju inte att linda in detTeslaaa skrev: ↑21 nov 2025 13:42Tack för hjälpenAAKEE skrev: ↑21 nov 2025 13:03Till att börja med är batteriet 82.1 kWh så Tessie är som vanligt ute och fablar på ursprunglig kapacitet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Grejen är den att man kan göra en app och sälja utan att ha riktig koll på hur det fungerar.
Jag har kontaktat James vid Tessie några ggr, eftersom de bland annat lurade både sig själva och en massa andra genom att kalla batterikapaciteten ”usable capacity”. James@tessie trodde att de räknade fram den anvöndbara kapaciteten, dvs exclusive buffer.
Det r dubbelt fel, eftersom de räknade fram totala kapaciteten och att den faktiskt går köra på.
Efter det tog Tessie bort begreppet usable, så det bara står ”capacity”.
Tessie som bygger sin beräkning på den energi bilen rapporterar vid laddning kan egentligen inte visa högre kapacitet än degraderingströskeln. Det innebär att en model S Plaid ”börjar” på 96.2kWh enligt Tessie, som därmed underdriver degraderingen med drygt 3%.
M3P har degraderingströskeln på ~ 80.5kWh vilket såklart inte förklarar att Tesdie anger 78.8 kWh som ursprunglig batterikapacitet.
Det förklaras däremot av att många M3P har 78.8 kWh vilka brukar börja lite lågt. Snittet bland all bilar med Panasonic 82.1kWh och LG 78.8 är antagligen korrekt om man räknar bort det Tessie inte ser ovanför tröskeln.
Teslafi som jag använder gjorde en jättegroda med ”nominal remaining/expected remaining” och räknade ut kapaciteten med expected remaining/ visad SOC, så med lite låg SOC och kallt batteri visade bilen 132kWh batterikapacitet, när bilen de fakto tappat 8% redan
Att man kan programmera innebär inte att man vet vad man gör i en Tesla-app, tyvärr
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5