Inga problem alls, jag kör själv med 235:or.
Fast med 1" smalare fälgar än original.
Moderator: Redaktion
Inga problem alls, jag kör själv med 235:or.
Då tar jag en dum fråga till när jag redan blottat min totala okunskap. Jag har några 18" MAK fälgar som suttit på min M3 LR som jag fick som ersättning när mina tesla original blev stulna på däckverkstan. Funkar dessa till Juniper LR?BlevIngenCT skrev: ↑18 nov 2025 20:41... och jag skall på med mina 235/55 friktionsdäck på R18 8" (tredjeparts)fälgar som suttit på en M3.
Den optimala fälgbredden för 235-däck är vanligtvis mellan 7,5 och 8,5 tum (enligt Googles AI).
Jag skulle hissa upp ena framhjulet (för du har väl teslapuck(ar) och en domkraft?), plocka bort hjulet och provmontera en fälg.
Ja 630 kg är på tok för lite.Larrybird skrev: ↑18 nov 2025 23:11Då tar jag en dum fråga till när jag redan blottat min totala okunskap. Jag har några 18" MAK fälgar som suttit på min M3 LR som jag fick som ersättning när mina tesla original blev stulna på däckverkstan. Funkar dessa till Juniper LR?BlevIngenCT skrev: ↑18 nov 2025 20:41... och jag skall på med mina 235/55 friktionsdäck på R18 8" (tredjeparts)fälgar som suttit på en M3.
Den optimala fälgbredden för 235-däck är vanligtvis mellan 7,5 och 8,5 tum (enligt Googles AI).![]()
IMG_0016.jpeg
Edit: Verkar vara denna https://velgensupermarkt.nl/product/mak ... t38-ng641/ skiter sig på load capacity då?
Jag kör med Nokian Hakka R5 på min M3, är andra uppsättningen och är jättenöjd med dem. Hade jag köpt annat så hade jag valt Continentals Viking 8, sambon har dem på sin XC60 och det är minst lika bra om inte bättre än Nokian.
Använder också originalfälgarna med vinterdäck till MYP Juniper, men skaffade lösa Nokian R5 som jag skulle fått om jag konfade vinterfälgarna med bilen. Verkar funka bra de med i kylan men för tidigt att säga egentligen. Det jag kan uttala mig om dock är att de är imponerande tysta.
Du åker såklart å hämtar själv. #tullfritt Jag gjorde det på förra bilen. Supersmidogt.