ö-drift för batterier med solpaneler
Moderator: Redaktion
ö-drift för batterier med solpaneler
Testar om det kunniga folket här råkar ha några förslag.
Jag har sedan några år tillbaka paneler på taket och växelriktare från Svea Solar (SolarEdge).
Det känns som dags för att bygga ut med batteri och ö-drift. Dels för att kunna kapa toppar inför effektavgifter, dels för att kunna nyttja mer av den egenproducerade elen, men också ur beredskapssyfte. Dvs att under ett större avbrott kunna fortsätta och använda el i huset, och kunna använda egenproducerad el för att ladda bilarna.
Svea Solar har offererat en lösning baserat på SAJ-batteri med ö-drift. Men enligt dom kan den lösningen inte dra nytta av egenproducerad el när man är i ö-drift, och det känns därför som en för stor begränsad.
Råkar någon här ha föreslag på en tillverkare/installatör som har lösning där existerande solcellsanläggning kan användas i samband med ö-drift?
Jag har sedan några år tillbaka paneler på taket och växelriktare från Svea Solar (SolarEdge).
Det känns som dags för att bygga ut med batteri och ö-drift. Dels för att kunna kapa toppar inför effektavgifter, dels för att kunna nyttja mer av den egenproducerade elen, men också ur beredskapssyfte. Dvs att under ett större avbrott kunna fortsätta och använda el i huset, och kunna använda egenproducerad el för att ladda bilarna.
Svea Solar har offererat en lösning baserat på SAJ-batteri med ö-drift. Men enligt dom kan den lösningen inte dra nytta av egenproducerad el när man är i ö-drift, och det känns därför som en för stor begränsad.
Råkar någon här ha föreslag på en tillverkare/installatör som har lösning där existerande solcellsanläggning kan användas i samband med ö-drift?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Om man inte kan använda egenproducerad el när man inte har kontakt med elnätet då är det väl inte alls fråga om ö-drift?
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Dom verkar använda begreppet "Backup", men ofta synonymt med ö-drift. Det man kan använda är det som råkar finnas i batteriet vid avbrottet.
Jag tolkar det som att dom kan få till en komplett lösning, men då måste nuvarande solsystem bytas ut. https://sveasolar.se/sv-se/batteri/stro ... romavbrott
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 804
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Kan du inte skjuta på ödrift-frågan och installera batteri bara? Lär ju hända mycket kommande år på denna front, risken nu är att du hamnar i någon loop av att byta ut allt eller inget.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Jo, det är en tanke som jag har. Men jag har också en oro:
1. Jag har köpt en solcells-anläggning av Svea Solar med Solaredge.
2. Nu vill jag köpa batteri, och dom offererar SAJ, som tydligen då inte är kompatibel med Solaredge.
3. När jag vill ta nästa steg - kommer det en lösning som gör att de två blir kompatibla, eller måste jag byta allt för att få till det?
Dvs - jag vill ju inte låsa in mig ännu mer än vad jag redan gjort. Därav frågan om någon råkade känna till en mer flexibel lösning som klarar av "riktig" ö-drift tillsammans med ett Solaredge-system.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
- twinor
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
- Ort: Götlaborg
- Referralkod: ts.la/mikael80503
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Du måste ju ändå ha en växlare till batteriet så varför inte byta ut din nuvarande icke hybridväxlare till en som fixar allt. Du slipper då dessutom dubbla förluster för att först från solcellerna växelrikta och sen likrika för att ladda batterierna med den egenproducerade solelen.
Hjälpte min far att byta ut sin gamla Huawei växlare till Sigenergy Sigenstor Bat för ett par veckor sen med ödrift. Deras system var riktigt smidigt och bra app med fungerande "AI" för styrning enligt pris, förväntad sol och belastning.
Själv kör jag en lite äldre Sungrow anläggning hemma med ödrift men där köpte jag hybridväxlare direkt så behövde inte byta den för att lägga till batterierna.
Hjälpte min far att byta ut sin gamla Huawei växlare till Sigenergy Sigenstor Bat för ett par veckor sen med ödrift. Deras system var riktigt smidigt och bra app med fungerande "AI" för styrning enligt pris, förväntad sol och belastning.
Själv kör jag en lite äldre Sungrow anläggning hemma med ödrift men där köpte jag hybridväxlare direkt så behövde inte byta den för att lägga till batterierna.
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2537
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Det börjar komma en del produkter på marknaden.
Du behöver ju inte hänga upp dig på din befintliga växelriktare utan kanske tänka på något som passar dig allra bäst.
Ska du ha full 3-fas Ö-drift typ Off grid som innebär att anläggningen klarar av att fortsätta driva ett helt hus?
Det är mycket ovanligt och kräver då separat jordtag, nätelkopplare och godkännande från elnätsägaren.
De flesta har i princip ett eluttag som aktiveras vid Ö-drift, och så kan du ansluta själv med skarvsladd till frysboxen till exempel.
Sigenergy verkar inte så tokig.
https://www.sigenergy.com/se/products/sigenstor
Ferroamp har ett nöduttag för 1-fas 2,3 kW och kommer med 3-fas 6,9 kW under vintern. Den kan köras på solenergi.
https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyhete ... omavbrott/
Du behöver ju inte hänga upp dig på din befintliga växelriktare utan kanske tänka på något som passar dig allra bäst.
Ska du ha full 3-fas Ö-drift typ Off grid som innebär att anläggningen klarar av att fortsätta driva ett helt hus?
Det är mycket ovanligt och kräver då separat jordtag, nätelkopplare och godkännande från elnätsägaren.
De flesta har i princip ett eluttag som aktiveras vid Ö-drift, och så kan du ansluta själv med skarvsladd till frysboxen till exempel.
Sigenergy verkar inte så tokig.
https://www.sigenergy.com/se/products/sigenstor
Ferroamp har ett nöduttag för 1-fas 2,3 kW och kommer med 3-fas 6,9 kW under vintern. Den kan köras på solenergi.
https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyhete ... omavbrott/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Tack - ja så här efteråt skulle jag väl ha gått för en hybrid från början, men jag vet inte ens om alterantivet var uppe då. Men bra poänger om förluster på vägen - tack!twinor skrev: ↑21 okt 2025 14:07Du måste ju ändå ha en växlare till batteriet så varför inte byta ut din nuvarande icke hybridväxlare till en som fixar allt. Du slipper då dessutom dubbla förluster för att först från solcellerna växelrikta och sen likrika för att ladda batterierna med den egenproducerade solelen.
Hjälpte min far att byta ut sin gamla Huawei växlare till Sigenergy Sigenstor Bat för ett par veckor sen med ödrift. Deras system var riktigt smidigt och bra app med fungerande "AI" för styrning enligt pris, förväntad sol och belastning.
Själv kör jag en lite äldre Sungrow anläggning hemma med ödrift men där köpte jag hybridväxlare direkt så behövde inte byta den för att lägga till batterierna.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Drömmen var möjligheten att kunna köra huset vidare, och ladda bilarna. Sedan hur länge det räcker är ju en kostnadsfråga.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 okt 2025 14:17Det börjar komma en del produkter på marknaden.
Du behöver ju inte hänga upp dig på din befintliga växelriktare utan kanske tänka på något som passar dig allra bäst.
Ska du ha full 3-fas Ö-drift typ Off grid som innebär att anläggningen klarar av att fortsätta driva ett helt hus?
Det är mycket ovanligt och kräver då separat jordtag, nätelkopplare och godkännande från elnätsägaren.
De flesta har i princip ett eluttag som aktiveras vid Ö-drift, och så kan du ansluta själv med skarvsladd till frysboxen till exempel.
Sigenergy verkar inte så tokig.
https://www.sigenergy.com/se/products/sigenstor
Ferroamp har ett nöduttag för 1-fas 2,3 kW och kommer med 3-fas 6,9 kW under vintern. Den kan köras på solenergi.
https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyhete ... omavbrott/
Tack för tips - ska titta vidare på de du föreslår!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2537
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Sigenergy kan du koppla ihop fem batteripack på 36 kWh så det går ju att få ett skapligt energilager.
Finns med 25 kW växelriktare, så då borde det ju gå att driva en hel del.
Sigenergy har även möjlighet att hämta energi från elbilens batteri, om elbilen funkar ihop med deras lösning av V2G.
Och DC-laddning av elbilen. Rätt intressant produkt faktiskt.
Finns med 25 kW växelriktare, så då borde det ju gå att driva en hel del.
Sigenergy har även möjlighet att hämta energi från elbilens batteri, om elbilen funkar ihop med deras lösning av V2G.
Och DC-laddning av elbilen. Rätt intressant produkt faktiskt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Nu har jag en Sigenergy lösning installerad. Då jag har optimerare på panelerna, kopplade till Solaredge-invertern så blev det väldigt omständligt att byta där, utan solcellspaketet finns kvar oförändrat.
Tyvärr är det inte mycket till ljus ute så några större förändringar märks inte ännu.
Systemet verkar väldigt konfigurerbart, inklusive att kunna reservera en del av batteriet för reservkraft/ö-drift, och en del för att Solaredge-invertern ska kunna starta även under ö-drift.
Tack för feedback och förslag tidigare!
Tyvärr är det inte mycket till ljus ute så några större förändringar märks inte ännu.
Systemet verkar väldigt konfigurerbart, inklusive att kunna reservera en del av batteriet för reservkraft/ö-drift, och en del för att Solaredge-invertern ska kunna starta även under ö-drift.
Tack för feedback och förslag tidigare!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5951
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Batterier är ju trevligt, men rätt dyrt. Jag har en 12 kWp solanläggning och min överskottsel som jag sålde förra året (det är väl den jag kan lagra) blir inte många kronor i ekvationen. Jag har förstås sparat betydligt mer genom att inte förbruka köpe-el. Nu när 60-öringen försvinner blir det ju betydligt sämre. Frågan är då om "köpa billigt och sälja dyrt" ger någon så stor vinst att ett batteri för 75 lapp betalar sig? Hur många kWh bör man ha?
Finns det några tumregler att tänka på?
Vidare har jag ett fåtal 400 W paneler över och funderar på om man kan koppla dem direkt till t.ex. ett resistivt värmeelement för att värma stugan dagtid och därigenom minska uppvärmingskostnaden? Det blir då en likströmskoppling förstås. Enklare skydd såsom överhettningsskydd kan jag nog fixa om det behövs.
En knuff i rätt riktning skulle uppskattas.
Finns det några tumregler att tänka på?
Vidare har jag ett fåtal 400 W paneler över och funderar på om man kan koppla dem direkt till t.ex. ett resistivt värmeelement för att värma stugan dagtid och därigenom minska uppvärmingskostnaden? Det blir då en likströmskoppling förstås. Enklare skydd såsom överhettningsskydd kan jag nog fixa om det behövs.
En knuff i rätt riktning skulle uppskattas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Nej, jag är tveksam på om installationen kommer att betala igen sig strikt ekonomiskt.
Den kommer minska mängden jag behöver köpa, den kommer kunna kapa topparna när effektavgiften kommer till mig men den ger mig också en extra säkerhet att jag kan ha huset igång och ladda bilarna även vid ett längre strömavbrott. Och jag kunde göra det och förhoppningsvis få nyttja avdraget för grön teknik - både i år och i början på nästa år. Detta genom att dela upp installationen i två delar och utöka batterikapaciteten nästa år.
Det är mer "det känns rätt att göra".
Den kommer minska mängden jag behöver köpa, den kommer kunna kapa topparna när effektavgiften kommer till mig men den ger mig också en extra säkerhet att jag kan ha huset igång och ladda bilarna även vid ett längre strömavbrott. Och jag kunde göra det och förhoppningsvis få nyttja avdraget för grön teknik - både i år och i början på nästa år. Detta genom att dela upp installationen i två delar och utöka batterikapaciteten nästa år.
Det är mer "det känns rätt att göra".
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Varken solceller eller batterilager är i dag ekonomiskt försvarbara. Alternativkostnaden är större än den besparing som investeringarna skulle ge på elräkningen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Jag har själv räknat på en batterilösning med ö-drift och tycker att Sungrow SH10T verkar riktigt smidig. Den har inbyggd omkopplare för att köra ö-drift så då ska man alltså kunna koppla inkommande matning från elmätaren till SH10T och tillbaka in i huset. På så sätt behövs ingen extra utrustning för att koppla bort elnätet vid ö-drift.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Som info så ser Skatteverket en uppdelning av installation som skatteplanering. Firman jag hade fick avslag på uppgraderingen/ utökningen från 10 kwh/ kw till 20 kwh/kw så jag rekommenderar dig att inte göra så om det inte tydligt framgår att firman tar den smällen. För mig blev det tjafs direkt men som tur i oturen så gick firman i konkurs i samma veva. Du bör nog vänta typ ett år med utökningen så du har hunnit utvärdera det du har för annars ser dom det som skatteplanering och om det är avtalat vid samma tillfälle eller nära inpå så kommer dom se det som det i vilket fall. Du måste avsluta allt avtalet innan du tar in en ny offert på uppgradeing.jak skrev: ↑11 dec 2025 14:51Nej, jag är tveksam på om installationen kommer att betala igen sig strikt ekonomiskt.
Den kommer minska mängden jag behöver köpa, den kommer kunna kapa topparna när effektavgiften kommer till mig men den ger mig också en extra säkerhet att jag kan ha huset igång och ladda bilarna även vid ett längre strömavbrott. Och jag kunde göra det och förhoppningsvis få nyttja avdraget för grön teknik - både i år och i början på nästa år. Detta genom att dela upp installationen i två delar och utöka batterikapaciteten nästa år.
Det är mer "det känns rätt att göra".
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Tack för info. Jag har inte någon offert för en uppdatering ännu, och ursprungliga avtalet är färdig och betald.Dafro skrev: ↑13 dec 2025 07:13Som info så ser Skatteverket en uppdelning av installation som skatteplanering. Firman jag hade fick avslag på uppgraderingen/ utökningen från 10 kwh/ kw till 20 kwh/kw så jag rekommenderar dig att inte göra så om det inte tydligt framgår att firman tar den smällen. För mig blev det tjafs direkt men som tur i oturen så gick firman i konkurs i samma veva. Du bör nog vänta typ ett år med utökningen så du har hunnit utvärdera det du har för annars ser dom det som skatteplanering och om det är avtalat vid samma tillfälle eller nära inpå så kommer dom se det som det i vilket fall. Du måste avsluta allt avtalet innan du tar in en ny offert på uppgradeing.
Jag får fundera på när det blir dags för att utöka.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Sitter själv med 12.4 kWp i en anläggning med vanlig SMA växelriktare. Personligen väljer jag att avvakta då jag gärna vill se vad som blir av V2G, vill inte gärna ha 3 st växelriktare på väggen för att hantera solpaneler, elbilsladdning/V2G och externt batteri.
Jag tycker att off-grid är läckert, vore väl kul att kunna hålla värme i kåken samt julbelysning igång även när vinterstormen släcker ned elnätet? Men då vi har två elbilar i hushållet kostar det mer än det smakar med dagens batterilösningar, julgransbelysning och/eller cirkulationspump går ju hyfsat att driva bara med V2L från vår nyare elbil (med 100 kWh batteri).
Men som sagt - har inte hittat någon vettig helhetslösning riktigt än, i vart fall inte någon som inkluderar våra elbilar. Nästa byte av fordon blir om ca 1 år, har det då dykt upp någon helhetslösning som kan nyttja fordonens batteri skulle jag troligen stå tidigt i den kön
Jag tycker att off-grid är läckert, vore väl kul att kunna hålla värme i kåken samt julbelysning igång även när vinterstormen släcker ned elnätet? Men då vi har två elbilar i hushållet kostar det mer än det smakar med dagens batterilösningar, julgransbelysning och/eller cirkulationspump går ju hyfsat att driva bara med V2L från vår nyare elbil (med 100 kWh batteri).
Men som sagt - har inte hittat någon vettig helhetslösning riktigt än, i vart fall inte någon som inkluderar våra elbilar. Nästa byte av fordon blir om ca 1 år, har det då dykt upp någon helhetslösning som kan nyttja fordonens batteri skulle jag troligen stå tidigt i den kön
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Håller med Roffe!
När man på parkeringen en välladdad dag har typ 70+ kWh i en av bilarna så vore det bästa att ha gränssnittet hus / bil klart.
Sigenergys lösning känns okej eftersom den använder CCS DC för att både ladda och tömma bilens batteri men har inte koll på hur mycket Tesla låter mig tömma batteriet om det skulle behövas.
vill inte cykla ett tesla NMC onödigt mycket för husets skull till vardags, men att ha möjligheten att använda så gott som hela batteriet i kris, förutom kanske en 20% buffer i botten skulle vara enormt bra!
Vår V60 Recharge kan ju ladda upp hybridbatteriet från bensinmotorn, men tyvärr saknar den såväl AC som DC-uttag förutom 12V.
När man på parkeringen en välladdad dag har typ 70+ kWh i en av bilarna så vore det bästa att ha gränssnittet hus / bil klart.
Sigenergys lösning känns okej eftersom den använder CCS DC för att både ladda och tömma bilens batteri men har inte koll på hur mycket Tesla låter mig tömma batteriet om det skulle behövas.
vill inte cykla ett tesla NMC onödigt mycket för husets skull till vardags, men att ha möjligheten att använda så gott som hela batteriet i kris, förutom kanske en 20% buffer i botten skulle vara enormt bra!
Vår V60 Recharge kan ju ladda upp hybridbatteriet från bensinmotorn, men tyvärr saknar den såväl AC som DC-uttag förutom 12V.
M3 LR 2023
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Beror på vilket batterisystem du köper. Fått in ca 1250/månad från stödtjänsterna via vårt Emaldobatteri så vårt system kommer betala av sig inom 5år (mycket försiktigt räknat och förmodligen snabbare när effektavgift införs till hösten).
Med vänliga hälsningar
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Hur stor var investeringen?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- SagittariusA
- Teslaägare
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 09 okt 2024 17:00
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Bara som referens. Jag får 35 kWh Dyness stack 100 installerat med ödrift inkl. arbete & material för jordtag, reservkraftsomkopplare för 61000kr inkl. allt efter avdrag om några veckor. Har 27,5 kps soltak. Kommer köra mest för egenanvändning och arbitrage. Återbetalningstid cirka 5-6 år. Allt annat jag tittat på, inkl. Sigenergi, är en dålig investering jämfört med en global indexfond. Akta er för de flesta ekonomiska kalkyler, de är i min mening närmre bedrägeri än en realistiskt kalkyl. Många är hit 'n run businesses, sälja så många batteriet som möjligt innan grön teknikavdraget minskas/tas bort, för att sedan hitta nästa hit 'n run grej.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: ö-drift för batterier med solpaneler
Var i landet är detta och vem levererarade?SagittariusA skrev: ↑14 dec 2025 14:33Bara som referens. Jag får 35 kWh Dyness stack 100 installerat med ödrift inkl. arbete & material för jordtag, reservkraftsomkopplare för 61000kr inkl. allt efter avdrag om några veckor. Har 27,5 kps soltak. Kommer köra mest för egenanvändning och arbitrage. Återbetalningstid cirka 5-6 år. Allt annat jag tittat på, inkl. Sigenergi, är en dålig investering jämfört med en global indexfond. Akta er för de flesta ekonomiska kalkyler, de är i min mening närmre bedrägeri än en realistiskt kalkyl. Många är hit 'n run businesses, sälja så många batteriet som möjligt innan grön teknikavdraget minskas/tas bort, för att sedan hitta nästa hit 'n run grej.