ö-drift för batterier med solpaneler

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

jak
elbilist

ö-drift för batterier med solpaneler

Inlägg av jak »

Testar om det kunniga folket här råkar ha några förslag.

Jag har sedan några år tillbaka paneler på taket och växelriktare från Svea Solar (SolarEdge).

Det känns som dags för att bygga ut med batteri och ö-drift. Dels för att kunna kapa toppar inför effektavgifter, dels för att kunna nyttja mer av den egenproducerade elen, men också ur beredskapssyfte. Dvs att under ett större avbrott kunna fortsätta och använda el i huset, och kunna använda egenproducerad el för att ladda bilarna.

Svea Solar har offererat en lösning baserat på SAJ-batteri med ö-drift. Men enligt dom kan den lösningen inte dra nytta av egenproducerad el när man är i ö-drift, och det känns därför som en för stor begränsad.

Råkar någon här ha föreslag på en tillverkare/installatör som har lösning där existerande solcellsanläggning kan användas i samband med ö-drift?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: ö-drift för batterier med solpaneler

Inlägg av Jerker »

jak skrev: 21 okt 2025 12:04
Svea Solar har offererat en lösning baserat på SAJ-batteri med ö-drift. Men enligt dom kan den lösningen inte dra nytta av egenproducerad el när man är i ö-drift, och det känns därför som en för stor begränsad.
Om man inte kan använda egenproducerad el när man inte har kontakt med elnätet då är det väl inte alls fråga om ö-drift?
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Jerker skrev: 21 okt 2025 13:41
jak skrev: 21 okt 2025 12:04
Om man inte kan använda egenproducerad el när man inte har kontakt med elnätet då är det väl inte alls fråga om ö-drift?
Dom verkar använda begreppet "Backup", men ofta synonymt med ö-drift. Det man kan använda är det som råkar finnas i batteriet vid avbrottet.

Jag tolkar det som att dom kan få till en komplett lösning, men då måste nuvarande solsystem bytas ut. https://sveasolar.se/sv-se/batteri/stro ... romavbrott
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Kan du inte skjuta på ödrift-frågan och installera batteri bara? Lär ju hända mycket kommande år på denna front, risken nu är att du hamnar i någon loop av att byta ut allt eller inget.
jak
elbilist

Inlägg av jak »

T4s skrev: 21 okt 2025 13:50
Kan du inte skjuta på ödrift-frågan och installera batteri bara? Lär ju hända mycket kommande år på denna front, risken nu är att du hamnar i någon loop av att byta ut allt eller inget.
Jo, det är en tanke som jag har. Men jag har också en oro:

1. Jag har köpt en solcells-anläggning av Svea Solar med Solaredge.
2. Nu vill jag köpa batteri, och dom offererar SAJ, som tydligen då inte är kompatibel med Solaredge.
3. När jag vill ta nästa steg - kommer det en lösning som gör att de två blir kompatibla, eller måste jag byta allt för att få till det?

Dvs - jag vill ju inte låsa in mig ännu mer än vad jag redan gjort. Därav frågan om någon råkade känna till en mer flexibel lösning som klarar av "riktig" ö-drift tillsammans med ett Solaredge-system.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael80503

Inlägg av twinor »

Du måste ju ändå ha en växlare till batteriet så varför inte byta ut din nuvarande icke hybridväxlare till en som fixar allt. Du slipper då dessutom dubbla förluster för att först från solcellerna växelrikta och sen likrika för att ladda batterierna med den egenproducerade solelen.

Hjälpte min far att byta ut sin gamla Huawei växlare till Sigenergy Sigenstor Bat för ett par veckor sen med ödrift. Deras system var riktigt smidigt och bra app med fungerande "AI" för styrning enligt pris, förväntad sol och belastning.

Själv kör jag en lite äldre Sungrow anläggning hemma med ödrift men där köpte jag hybridväxlare direkt så behövde inte byta den för att lägga till batterierna.
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det börjar komma en del produkter på marknaden.

Du behöver ju inte hänga upp dig på din befintliga växelriktare utan kanske tänka på något som passar dig allra bäst.

Ska du ha full 3-fas Ö-drift typ Off grid som innebär att anläggningen klarar av att fortsätta driva ett helt hus?

Det är mycket ovanligt och kräver då separat jordtag, nätelkopplare och godkännande från elnätsägaren.

De flesta har i princip ett eluttag som aktiveras vid Ö-drift, och så kan du ansluta själv med skarvsladd till frysboxen till exempel.

Sigenergy verkar inte så tokig.

https://www.sigenergy.com/se/products/sigenstor

Ferroamp har ett nöduttag för 1-fas 2,3 kW och kommer med 3-fas 6,9 kW under vintern. Den kan köras på solenergi.

https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyhete ... omavbrott/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
jak
elbilist

Inlägg av jak »

twinor skrev: 21 okt 2025 14:07
Du måste ju ändå ha en växlare till batteriet så varför inte byta ut din nuvarande icke hybridväxlare till en som fixar allt. Du slipper då dessutom dubbla förluster för att först från solcellerna växelrikta och sen likrika för att ladda batterierna med den egenproducerade solelen.

Hjälpte min far att byta ut sin gamla Huawei växlare till Sigenergy Sigenstor Bat för ett par veckor sen med ödrift. Deras system var riktigt smidigt och bra app med fungerande "AI" för styrning enligt pris, förväntad sol och belastning.

Själv kör jag en lite äldre Sungrow anläggning hemma med ödrift men där köpte jag hybridväxlare direkt så behövde inte byta den för att lägga till batterierna.
Tack - ja så här efteråt skulle jag väl ha gått för en hybrid från början, men jag vet inte ens om alterantivet var uppe då. Men bra poänger om förluster på vägen - tack!
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Off Grid Byggaren skrev: 21 okt 2025 14:17
Det börjar komma en del produkter på marknaden.

Du behöver ju inte hänga upp dig på din befintliga växelriktare utan kanske tänka på något som passar dig allra bäst.

Ska du ha full 3-fas Ö-drift typ Off grid som innebär att anläggningen klarar av att fortsätta driva ett helt hus?

Det är mycket ovanligt och kräver då separat jordtag, nätelkopplare och godkännande från elnätsägaren.

De flesta har i princip ett eluttag som aktiveras vid Ö-drift, och så kan du ansluta själv med skarvsladd till frysboxen till exempel.

Sigenergy verkar inte så tokig.

https://www.sigenergy.com/se/products/sigenstor

Ferroamp har ett nöduttag för 1-fas 2,3 kW och kommer med 3-fas 6,9 kW under vintern. Den kan köras på solenergi.

https://ferroamp.com/om-ferroamp/nyhete ... omavbrott/
Drömmen var möjligheten att kunna köra huset vidare, och ladda bilarna. Sedan hur länge det räcker är ju en kostnadsfråga.

Tack för tips - ska titta vidare på de du föreslår!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Sigenergy kan du koppla ihop fem batteripack på 36 kWh så det går ju att få ett skapligt energilager.

Finns med 25 kW växelriktare, så då borde det ju gå att driva en hel del.

Sigenergy har även möjlighet att hämta energi från elbilens batteri, om elbilen funkar ihop med deras lösning av V2G.

Och DC-laddning av elbilen. Rätt intressant produkt faktiskt.
Sigenry.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar