Juniper LFP batteri degradering

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

Nominal full pack sjunkit från 64,5kWh till 62,1kWh på 260 mil :o
Full pack when new 63,5 enligt commander.

435km efter första laddningen i november, nu 421km, tröskel vid 63,5 ?
Står 62,5kWh när man söker info på nätet om batterikapacitet på CATL 6M

Någon i tyskland har 423km vid första 100% laddning efter 160 mil, tillverkad 10/25, samma som min. Jag har haddat 100% mestadels.
Åke hjälp :lol:
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 18 dec 2025 21:44
Nominal full pack sjunkit från 64,5kWh till 62,1kWh på 260 mil :o
Full pack when new 63,5 enligt commander.

435km efter första laddningen i november, nu 421km, tröskel vid 63,5 ?
Står 62,5kWh när man söker info på nätet om batterikapacitet på CATL 6M

Någon i tyskland har 423km vid första 100% laddning efter 160 mil, tillverkad 10/25, samma som min. Jag har haddat 100% mestadels.
Åke hjälp :lol:
Laddar du fullt varje gång? (BMS behöver nog täta fulladdningar för att kunna tracka kapaciteten.

Ta fram konstanten från energigrafen.
Konstanten x maximalt visad räckvidd = degraderingströskeln.


Att söka batterikapacitet på nätet är ungefär lika bra som att tro att jorden är platt. Det kommer förekomma hundra olika svar, där bara ett är rätt.

Full pack when new är hårdkodat i batteriet via Bms. Så det är Teslas egen definition på nykapaciteten. Ibland överträffar batterierna det, och ibland når de inte dit i vsrt fall som nominal full pack.
Är det inte fel på SMT (eller S3XY) så de läser galet så är det värdet korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mathias507926

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Twarkie »

Tellus skrev: 18 dec 2025 21:44
Jag har haddat 100% mestadels.
Yikes! Behöver du verkligen 100%? Sänk den dagliga nivån till något du faktiskt utnyttjar.

Själv laddar jag till 60% dagligen och till 100% endast när jag ska åka långt.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.

Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
IMG_7144.jpeg
IMG_7145.jpeg
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

Twarkie skrev: 19 dec 2025 09:12
Tellus skrev: 18 dec 2025 21:44
Jag har haddat 100% mestadels.
Yikes! Behöver du verkligen 100%? Sänk den dagliga nivån till något du faktiskt utnyttjar.

Själv laddar jag till 60% dagligen och till 100% endast när jag ska åka långt.
Det är ett LFP batteri i denna, som rekommenderas att ladda till 100%
Riktigt skönt att inte behöva ladda så ofta, speciellt när jag snålladdar hos bror(som har mkt lägre överföringsavgift) och sommartid med solceller så passar det också bra.
Finns nån här på forumet som laddat 100% i flera år och har mycket låg degradering efter 20000mil tror jag det var.

(Bror laddar hos mig på sommmaren)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

Finns det ingen mer här på forumet som har Juniper LFP ? :!:
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mathias507926

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Twarkie »

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:17
Twarkie skrev: 19 dec 2025 09:12
Tellus skrev: 18 dec 2025 21:44
Jag har haddat 100% mestadels.
Yikes! Behöver du verkligen 100%? Sänk den dagliga nivån till något du faktiskt utnyttjar.

Själv laddar jag till 60% dagligen och till 100% endast när jag ska åka långt.
Det är ett LFP batteri i denna, som rekommenderas att ladda till 100%
Riktigt skönt att inte behöva ladda så ofta, speciellt när jag snålladdar hos bror(som har mkt lägre överföringsavgift) och sommartid med solceller så passar det också bra.
Finns nån här på forumet som laddat 100% i flera år och har mycket låg degradering efter 20000mil tror jag det var.

(Bror laddar hos mig på sommmaren)
Ja, såklart! Sorry! Jag har koll på LFP men den detaljen missade jag :)
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
IMG_7156.jpeg
IMG_7158.jpeg
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
manneson
Inlägg: 1960
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av manneson »

Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

manneson skrev: 19 dec 2025 11:11
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Nja, det är inget som appen gissar/hittar på. Det kommer från bilens BMS.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek

Jag har ju inte haft någon LFP- men har flera bekanta som har. Har kopplat in mig på en, men det innebär ju inte att man har en helhetsbild som när man kör dagligen.

BMS kan veta när bilen är fulladdat, eftersom man håller en konstant spänning tills batteriet slutar ta emot ström. (Eg. tills strömmen sjunkit under ett tröskelvärde).

När man kör är SOC beräknad (även för en bil med vanliga NMC/NCA-batterier).
Skillnaden är att mitt på SOC-området är cellernas spänning såpass lika mellan 10-90% (-ish, inte exakt 10-90%) att BMS inte med säkerhet kan mäta SOC efter parkering heller.

När bilens BMS kalkylerar kapacitet så använder den normalt tex att man fyllt på 20 kWh (eller snarare en viss mängd Ampheretimmar) och sedan sätts det i relation till hur mycket SOC ändras vilket för NMC/NCA göra genom att mäta cellernas vilospänning.

För en LFP var ju SOC ytterst osäkert i mellanområdet 10-90% så börjar man ladda därifrån så blir kapacitetsmätningen sådär säker.

Jag såg någon bil med en WLTP-sticker på rutan med 138Wh/km och 520km WLTP.
Det innebär attman laddade upp batteriet med testet efter med 138 x 520 km =71 760 Wh.
Detta är med förlusterna från nätet som sannolikt är väldigt lika övriga 3/Y Teslor, dvs ~ 12% förluster.

0.88x71760=63,1 kWh.

Det ligger nog rätt nära det som 6M-batteriet levererade i WLTP-testet.
Troligen var 64kWh+ en överskattning av batterikapaciteten innan BMS estimering kom igång riktigt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 19 dec 2025 11:11
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Normalt är det inte vilda gissningar men med en helt ny bil är inte BMS fullt inmätt så just där och då finns det ett inslag av ”gissning”.

Min Plaid började på 95.7kWh enligt BMS när jag kopplade in SMT direkt efter leverans. Men en mätning av levererade kWh under en längre körning samma dag mot den förändring i SOC som skedde (OCV, vilospänning) visade att kapaciteten var ~98.3kWh. Give or take lite avrundningsfel, men ~ en månad senare visade BMS 98.4kWh nominal full pack.

BMS är normalt rätt bra på att beräkna kapaciteten, det ser vi om man gör en 100-0% körning och tittar på levererad energi vs den kapacitet bilens BMS säger att batteriet har.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1960
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 19 dec 2025 12:24
manneson skrev: 19 dec 2025 11:11
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07
Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Laddat fullt nästan varje gång.
Dom kanske börjat hårdkokar högre kWh i LFP för att NMC inte ska falla i för dålig dager i jämförelse.
LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)

Tellus skrev: 19 dec 2025 09:14
Väldigt hög konstant vs andra model Y.
Alltså denna bil är lätt att köra på konstanten mild vinter och andra Y får man vara glad om man klarar konstanten sommartid.
147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Normalt är det inte vilda gissningar men med en helt ny bil är inte BMS fullt inmätt så just där och då finns det ett inslag av ”gissning”.

Min Plaid började på 95.7kWh enligt BMS när jag kopplade in SMT direkt efter leverans. Men en mätning av levererade kWh under en längre körning samma dag mot den förändring i SOC som skedde (OCV, vilospänning) visade att kapaciteten var ~98.3kWh. Give or take lite avrundningsfel, men ~ en månad senare visade BMS 98.4kWh nominal full pack.

BMS är normalt rätt bra på att beräkna kapaciteten, det ser vi om man gör en 100-0% körning och tittar på levererad energi vs den kapacitet bilens BMS säger att batteriet har.
Ett batteri är inte exakt likadant som ett annat, även om båda är helt nya.

Appen gör gissningar baserat på diverse andra gissningar, inkl BMS gissningar och gissningar från andra batterier.
Det kan slå upp och ned med flera kWh.
Dvs att sitta och spekulera om någon kWh hit eller dit känns rätt meningslöst IMO.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

manneson skrev: 19 dec 2025 12:35
AAKEE skrev: 19 dec 2025 12:24
manneson skrev: 19 dec 2025 11:11
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07


LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)




147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Normalt är det inte vilda gissningar men med en helt ny bil är inte BMS fullt inmätt så just där och då finns det ett inslag av ”gissning”.

Min Plaid började på 95.7kWh enligt BMS när jag kopplade in SMT direkt efter leverans. Men en mätning av levererade kWh under en längre körning samma dag mot den förändring i SOC som skedde (OCV, vilospänning) visade att kapaciteten var ~98.3kWh. Give or take lite avrundningsfel, men ~ en månad senare visade BMS 98.4kWh nominal full pack.

BMS är normalt rätt bra på att beräkna kapaciteten, det ser vi om man gör en 100-0% körning och tittar på levererad energi vs den kapacitet bilens BMS säger att batteriet har.
Ett batteri är inte exakt likadant som ett annat, även om båda är helt nya.

Appen gör gissningar baserat på diverse andra gissningar, inkl BMS gissningar och gissningar från andra batterier.
Det kan slå upp och ned med flera kWh.
Dvs att sitta och spekulera om någon kWh hit eller dit känns rätt meningslöst IMO.
Nej, så fungerar inte commander eller scan my tesla.
Andra appar gör så men inte dessa.
Här kommer datan bara från bilens dator och dess kvalificerade "gissningar"

I mitt fall med nytt batteri är det förståligt om BMS gissar lite fel den första tiden.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 19 dec 2025 12:35
AAKEE skrev: 19 dec 2025 12:24
manneson skrev: 19 dec 2025 11:11
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57
AAKEE skrev: 19 dec 2025 10:07


LFP har inga ”problem” med att laddas till 100%. Calendar aging är lägre med låg SOC, men då ska man gå 70% eller lägre.

NMC och NCA har inte heller problem med 100%, så länge man inte alltid har dem på 100% (då har de inte problem heller, men interna resistansen ökar fortare över 80% -ish)




147.6 x 435=64 206 Wh.

Du har inte ändrat hjulstorlek i menyn eller ngt?

När du såg 435km var det 64.2kWh tröskel, om 435 km är max visad range.
Har inte koll på om batteriet finns i USA än med en EPA-range.

Räkna med att den initiala nominal full pack är satt av tillverkaren, dvs där batteriet börjar första dagen enligt BMS.
Batteriet har inte tappat riktiga 2 kWh på en månad eller vad det är utan det är BMS som mätt in sig på batteriet.
(Du behöver troligen stora cykler för att batteriet ska kunna mäta det bra.

Milen gör nada, zip, zero, cero, null på degraderingen på ett år. Ännu mindre på några hundra mil 😂
Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!

Idag är nominal when full 62,1 och 421km

(435km är max den visat första veckan typ)

Inte ändrat hjulstorlek
Siffrorna i appen är ju bara vilda gissningar, inte fakta.
Så att försöka dra massa konklusioner från det gör ju ingen direkt nytta.
Normalt är det inte vilda gissningar men med en helt ny bil är inte BMS fullt inmätt så just där och då finns det ett inslag av ”gissning”.

Min Plaid började på 95.7kWh enligt BMS när jag kopplade in SMT direkt efter leverans. Men en mätning av levererade kWh under en längre körning samma dag mot den förändring i SOC som skedde (OCV, vilospänning) visade att kapaciteten var ~98.3kWh. Give or take lite avrundningsfel, men ~ en månad senare visade BMS 98.4kWh nominal full pack.

BMS är normalt rätt bra på att beräkna kapaciteten, det ser vi om man gör en 100-0% körning och tittar på levererad energi vs den kapacitet bilens BMS säger att batteriet har.
Ett batteri är inte exakt likadant som ett annat, även om båda är helt nya.

Appen gör gissningar baserat på diverse andra gissningar, inkl BMS gissningar och gissningar från andra batterier.
Det kan slå upp och ned med flera kWh.
Dvs att sitta och spekulera om någon kWh hit eller dit känns rätt meningslöst IMO.
Precis som Tellus skriver pratar vi inte om någon app som gissar, utan en app som med CANBUS lässr av BMS-data.
Det är alltså BMS eget värde vi läser och duskuterar.

När det gäller BMS estimering så brukar den oftast vara väldigt spot on som jag skrev.

Enskilda battericeller kan ha en liten skillnad i kapacitet men när man använder flera 1000 ihop så jämnas skillnaderna ut rätt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57

Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!
Nej.

SMT kan visa faktisk kapacitet.

Degraderingströskeln är den maximala energin man kan se i energigrafen.
Den styrs av konstanten x max visad räckvidd.

(Degraderingströskeln är inget man behöver fundera på med SMT eller S3XY)

Maximalt visad räckvidd är alltså det högsta bilen kan visa oavsertt hur stort batteriet blir.

Exempel:
Plaid, 2021-2023 med 21”

Bilen visar maximalt 560km
Varje km är värd 172.1 Wh.

560x172.1=96 376Wh.

BMS räknar med aktuell kapacitet för faktiskt räckvidd och nominal full pack blir det den räknar ut, tex NFP 98.4 kWh som bäst i min bil med 99.0 kWh remaining.

Om man samtidigt hade räknat i energigrafen hade man kunnat räkna fram max 96376Wh
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4469
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 19 dec 2025 16:48
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57

Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!
Nej.

SMT kan visa faktisk kapacitet.

Degraderingströskeln är den maximala energin man kan se i energigrafen.
Den styrs av konstanten x max visad räckvidd.

(Degraderingströskeln är inget man behöver fundera på med SMT eller S3XY)

Maximalt visad räckvidd är alltså det högsta bilen kan visa oavsertt hur stort batteriet blir.

Exempel:
Plaid, 2021-2023 med 21”

Bilen visar maximalt 560km
Varje km är värd 172.1 Wh.

560x172.1=96 376Wh.

BMS räknar med aktuell kapacitet för faktiskt räckvidd och nominal full pack blir det den räknar ut, tex NFP 98.4 kWh som bäst i min bil med 99.0 kWh remaining.

Om man samtidigt hade räknat i energigrafen hade man kunnat räkna fram max 96376Wh
Ok.

Men i mitt exempel ovan har km sjunkit från 435km till 433km fast Nominal full pack är 65,3kWh och remaining är 65.0kWh
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Juniper LFP batteri degradering

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 19 dec 2025 23:19
AAKEE skrev: 19 dec 2025 16:48
Tellus skrev: 19 dec 2025 10:57

Kollar man på dessa bilder från 8,9 november så ser det ut som tröskeln är över 65 ?!
Nej.

SMT kan visa faktisk kapacitet.

Degraderingströskeln är den maximala energin man kan se i energigrafen.
Den styrs av konstanten x max visad räckvidd.

(Degraderingströskeln är inget man behöver fundera på med SMT eller S3XY)

Maximalt visad räckvidd är alltså det högsta bilen kan visa oavsertt hur stort batteriet blir.

Exempel:
Plaid, 2021-2023 med 21”

Bilen visar maximalt 560km
Varje km är värd 172.1 Wh.

560x172.1=96 376Wh.

BMS räknar med aktuell kapacitet för faktiskt räckvidd och nominal full pack blir det den räknar ut, tex NFP 98.4 kWh som bäst i min bil med 99.0 kWh remaining.

Om man samtidigt hade räknat i energigrafen hade man kunnat räkna fram max 96376Wh
Ok.

Men i mitt exempel ovan har km sjunkit från 435km till 433km fast Nominal full pack är 65,3kWh och remaining är 65.0kWh
Det är nominal remaining som sätter visad range, om man inte når taket för max visad range.

Tidigare sattes visad range av nominal full pack och då blev sista kilometern fet på energi, så man kunde åka en bra bit innan rangen började ticka ned.

65300/434.5=150,288 Wh/km
65000/432.9=150,15 Wh/km

Det är batteriet som tappat ~ 0.3kWh energi sedan första bilden.

Konstanten är samma,bara avrundning.

Enligt energigrafen är konstanten 147.6 Wh/km.
Det torde vara den korrekta konstanten, men när batteriet ligger över degraderingströskeln fetar bilen konstanten så att räckvidden ska stanna på max visad räckvidd.
Vilket inte verkar stämma här.

Refererar du till S3XY eller bilens display? Har du kollat räckvidden på bilens display också, så att det stämmer?

Som det ser ut på bilderna visar bilen 419km vid 99%, vilket speglar ~ 423km vid 100%.

Jag tycker det lutar åt att 423 km är max visad räckvidd. (147.6 Wh/km och 423 km), degraderingströskel 62.4kWh.

Tesla har haft rörigt med visad räckvidd på nya versioner av bilar senaste 1.5 åren. De har väl sparkat de som kan och ersatt med nå billiga fjuniga tonåringar*….

Efter att en ny version funnits någon månad brukar de fixa till visad räckvidd så det stämmer. Gissningsvis beror räckvidder mm på det och en uppdatering kommer lösa det.

*)Det kan ibland verka som man försöker dölja degradering genom att bilarna visar för lite range när de är nya, och efter några månader kommer en fix som höjer visad range, vilket gör att en del degradering döljs då folk refererar till den initiala rangen de såg. Att BMS är omtunad och att bilen skulle visa betydligt mer om batteriet var nytt märker man inte.

I ditt fall verkar det tvärtom, med mer räckvidd.
Vi får se efter ett tag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar