FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2026 11:19
Problemet med diskussionen är att det diskuteras två helt olika saker i samma tråd.
Jag tycker du är oärlig i din karaktärisering och jag tänker inte ta den "flame baiten".

Ärlig fråga: Vad vill du helst ha om du bara får välja en:

1) Ett system som bara kör själv på motorväg, men är då helt autonomt och du kan se en film.
2) Ett system som styr bilen åt dig i stadsmiljöer men du är legalt föraren och måste göra avsökning och får inte ta ögonen av vägen.

Jag behöver inte ens tänka här. Jag skulle gärna betala 5 kr milen för (1).

Kategori två är mer "kul grej" för mig och jag tror att priserna för dessa system kommer att ligga runt 20-30k. De flesta nya bilar kommer att ha dem inom 3 år.

Jag har även en viss oro för att system som under DCAS gör på stadsgator (inte begränsat till FSDS) kommer att göra oss alla till sämre förare, så när systemet inte gör rätt eller inte funkar (på grund av t ex väder) så blir det problem över tid, säg om fem år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 11 jan 2026 11:30
Problemet med diskussionen är att det diskuteras två helt olika saker i samma tråd.
Jag tycker du är oärlig i din karaktärisering och jag tänker inte ta den "flame baiten".

Ärlig fråga: Vad vill du helst ha om du bara får välja en:

1) Ett system som bara kör själv på motorväg, men är då helt autonomt och du kan se en film.
2) Ett system som styr bilen åt dig i stadsmiljöer men du är legalt föraren och måste göra avsökning och får inte ta ögonen av vägen.

Jag behöver inte ens tänka här. Jag skulle gärna betala 5 kr milen för (1).

Kategori två är mer "kul grej" för mig och jag tror att priserna för dessa system kommer att ligg runt 20-30k. De flesta nya bilar kommer att ha dem inom 3 år.
Utan tvekan tvåan. Köra i stadsmiljö gör jag dagligen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2026 11:32
Utan tvekan tvåan. Köra i stadsmiljö gör jag dagligen.
Jag gillar att köra bil men hatar att tugga motorväg i fem timmar utan att kunna göra annat.
Jag vet att jag är säkrare som en aktiv förare, jag kör snabbare och bättre än en AI och jag kan till och med läsa hastighetsskyltar.

Jag hade jobbat som trafiklärare om jag ville sitta dubbelkommando. Vi får se om det finns fler som du som vill betala 80 papp för det eller ett par tusen i månaden, eller vad det nu kostar.

Men grattis till dig då, då får du det inbakat i nästan alla bilar från 2027-2028 och det kommer att kosta 20-30kSEK, max.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag tror vi är överens om att dagens FSD Supervised inte är samma system som ett framtida level 5 FSD. Och att det är dagens system som kallades Beta när tråden skapades.

Det skulle vara bättre om det fanns två olika trådar, en där vi diskuterar dagens system och en annan där vi diskuterar framtida system.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

roffe_s skrev: 10 jan 2026 23:27
TiborBlomhall skrev: 09 jan 2026 13:12
spacecoin skrev: 09 jan 2026 12:01
Systemet är väldigt bra men inte värt i närheten vad 80kSEK ens om det kör som på videon 8 månader om året i Sverige. Det frigör ingen tid så länge man själv är lagalt ansvarig för körningen och måste avsöka/ingripa. Det lagrum man vill ha godkännande för är ju FÖRARSTÖD och inte autonomi. Glöm inte bort det i euforin.

Sannolikheten att Tesla tar ansvar för körningen är så nära 0 man kan komma.
Varför denna ständiga konstiga tjat om ansvar?

Tesla behöver inte ta ansvar för körningen. Ge mig ett system som är som autopiloten men även för stadsgator så betalar jag gärna 80 papp (har gjort det redan).

Dagens autopilot tar heller inte legalt ansvar men är underbart att använda.
Som jag förstår det handlar ansvarsdiskussionen om att det, i något skede, kommer att bli leverantören/tillverkaren som legalt kommer att bära ansvaret för eventuella konsekvenser i takt med att förarens inflytande minskar. I Level 5 ska ju fordonet kunna framföras utan t ex ratt eller pedaler, d v s egentligen ska vem som helst - med eller utan körkort, nykter eller onykter - bara åka med.

Rent legalt är detta idag en icke reglerad zon - vem ska då ställas till svars för eventuella olyckor? Vare sig ägaren eller passageraren i fordonet har något som helst inflytande på färden. Att därför ställa dessa till ansvar för något de inte har möjlighet att påverka låter sig inte göras enligt grundläggande juridiska principer. Det ligger därför nära till hands att det är tillverkaren eller generalagenten som skulle ställas till svars och därmed behöva teckna erforderliga försäkringar.

Så - L1 till L2 ligger inom förarens ansvar att ingripa om systemet gör fel. Men ansvaret börjar överföras redan från L3 och därefter successivt öka upp till L5.

Därför kommer myndigheters och lagstiftare att behöva bena ut hur detta ska hanteras. Men förstår jag det rätt såldes ju FSD tidigare in som ett system misstänkt likt L5. Min tolkning är att det är därför ansvarsfrågan ständigt dyker upp i debatten.

Mina 2p.

Vissa pratar om en framtida, "äkta" FSD level 5 som kan köra runt till och med utan någon passagerare i bilen. Och ofta hävdar att allt sämre än så är totalt värdelöst.

Medan andra, som jag, pratar om den FSD (Supervised) som finns i bilarna i dag, som är en strikt level 2 hjälpmedel. Och vi hävdar att den är imponerande.

Jag anser att trådtiteln FSD Beta visar entydigt att det är dagens system vi diskuterar här men har jag förståelse för förvirringen.
Jag förstår Din tanke. Men jag tror, som tidigare sagts, att Tesla själv underblåst förvirringen genom sin marknadsföring under förra decenniet. Förstår jag det rätt finns en hel del kunder, bland annat i detta forum, som menar sitt ha köpt ett fordon som skulle ha "Full Self Driving" inom en överskådlig tid ("next year..."). Det skulle kunna tolkas som L3-L4 enligt deras uppfattning. För dessa är nog ansvarsfrågan inte helt oväsentlig...

Men som Du säger - där är vi inte nu, utan i denna tråd diskuteras nuvarande L2-funktionalitet.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2026 11:36
Jag tror vi är överens om att dagens FSD Supervised inte är samma system som ett framtida level 5 FSD. Och att det är dagens system som kallades Beta när tråden skapades.

Det skulle vara bättre om det fanns två olika trådar, en där vi diskuterar dagens system och en annan där vi diskuterar framtida system.
Min uppfattning är att ingen bil Tesla har sålt idag kommer att någonsin bli autonom men Tesla säger ju fortfarande att det är standardbilar med HW4 som "är" och ska bli Robotaxi eller?

FSD har blivit FSDS och sedan har man hittepå-Robotaxi med standardbilar för att hålla drömmen vid liv för de troende stackarna.

När tråden skapades (och när jag köpte systemet) var det ett system och Tesla sålde autonomi utan finstilta reservationer.

Om vi nu ska diskutera L2;
Den fundamentala skillnaden i uppfattning är väl VÄRDET av FSDS och vad folk är beredda att betala och om det påverkar trafiksäkerhten positivt eller negativt på sikt. Och vad Teslas ansvar är när det gäller att hålla föraren engagerad. Bra att lagstiftarna är på bollen där,
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
backe

Inlägg av backe »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2026 11:36

Vilket system är det Elon refererar till som ska bli L4-L5?
Speaking at the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai on July 6, Musk said Tesla's FSD is "very close" to being able to operate without human intervention and will reach Level 4 or Level 5 autonomy before the end of this year, according to AFP (via DriveTeslaCanada).
https://insideevs.com/news/675701/tesla ... year-musk/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Så hur ska en tråd heta där vi får diskutera dagens FSD Supervised system i fred utan att hela tiden spåra ur till att basha eventuella framtida system?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 11 jan 2026 11:50
Så hur ska en tråd heta där vi får diskutera dagens FSD Supervised system i fred utan att hela tiden spåra ur till att basha eventuella framtida system?
Jag det är en bra idė att begränsa till L2 här, men där måste väl man få diskutera hur man ser på risker, värdet och vad man är beredd att betala?
spacecoin skrev: 11 jan 2026 11:42
Om vi nu ska diskutera L2;
Den fundamentala skillnaden i uppfattning är väl VÄRDET av FSDS och vad folk är beredda att betala och om det påverkar trafiksäkerhten positivt eller negativt på sikt. Och vad Teslas ansvar är när det gäller att hålla föraren engagerad. Bra att lagstiftarna är på bollen där,
Eller?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

När FSD Beta kom så var det väl inte tal om annat (från Tesla) än att den skulle utvecklas till att bli level 5 och robotaxikapabel. Senare har målstolparna börjat flyttats efterhand som verkligheten börjar komma ikapp…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

spacecoin skrev: 11 jan 2026 11:34
Vi får se om det finns fler som du som vill betala 80 papp för det eller ett par tusen i månaden, eller vad det nu kostar.
Det finns folk som betalar liknande summor extra vid nybilsköp för AWD, längre räckvidd eller sjukt många hästkrafter. Kanske användbart nån dag om året medans FSDS (likt v14) skulle användas varje dag av mig iaf. Inget orimligt pris tycker jag.
Skriv svar