Ny Model Y variant: Standard Long Range

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ny Model Y variant: Standard Long Range

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 11 jan 2026 19:16
AAKEE skrev: 11 jan 2026 18:54
Niklas Z skrev: 11 jan 2026 18:43
AAKEE skrev: 11 jan 2026 18:40
Niklas Z skrev: 11 jan 2026 18:35

Men varför står folk länge och laddar idag? En tänkbar anledning är att måltiden inte hinner bli klar tidigare än så. Ska det bli skillnad kanske det krävs att laddningen går så snabbt att man inte ens tänker tanken att gå in på restaurangen innan laddningen blivit klar.
Det finns naturligtvis fler förklaringar, men en bidragande orsak kan vara att andra aktiviteter tar tid.
Laddar man på 5-10min kommer man inte gå och äta medans.
Ja, det är dit någonstans man måste komma, kanske helst i den nedre delen av spannet. Men det illustrerar att det finns tröskelnivåer som är viktiga att beakta. Samma är det med räckvidd. För mig är det mycket värt att jag kan köra minst 4 timmar motorväg. Det blir en tröskelnivå vad gäller räckvidd. Samma är det med laddning. Endera ska laddningen hinnas med på en lunch, eller s ska den vara jättekort. Att den hinns med på en halv lunch är inte en förbättring som är jättevärdefull.
Och det är dit man såklart strävar.
Är det kö kommer halverad laddtid göra stor skillnad dvs ta bort kön helt, och medge färre laddstolpar per ställe.

Men Teslas approach går inte i den riktningen just nu. Utan att veta säkert så tror jag inte vi ser revolutionerade ändring i laddfarten på högenergiversioner av jelly rolls som Tesla är helt inne på.

Man har beslutat sig för att hålla fast vid billiga celler, och då hjälper inte 800V eftersom 400V inte är gränssättande.

Då har antagligen Tesla valt vägen att köra befintlig teknik i botten eftersom det är absolut billigast. Och då kommer vi leva med liknade laddhastigheter som idag.
Framförallt kommer den laddkurvan fortsatt luta kraftigt nedåt från 10-20%. Laddhastigheten kommer vara 50% eller lägre vid 50%.
Jag har köat fem minuter under sex års elbilsägande och detta hände mitt under brinnande industrisemester, så något enormt problem är det ju inte. Att bygga fler SuC i takt med allt fler elbilar kommer ju hålla ”problemet” på den nivån.
Jag har köat ungefär 30s-1 minut på 5 år, det tog ungefär lika länge som det tog mig att se att det var fullt.

Det hjälper dock inte alls alla andra som köar vid alla tillfällen de köar. Det finns ingen anledning att förneka att folk ibland köar, upp till en timme.

Mycket snabbare laddning kommer ta bort köande, och det kommer göra att färre laddstationer krävs på varje plats (långsiktigt = billigare laddning.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Re: Ny Model Y variant: Standard Long Range

Inlägg av Thed75 »

mikebike skrev: 11 jan 2026 09:27
slugger75 skrev: 10 jan 2026 20:36
mikebike skrev: 10 jan 2026 20:17
slugger75 skrev: 10 jan 2026 19:00
mikebike skrev: 10 jan 2026 16:43
När jag beställde min bil i oktober 2020 var Tesla Model Y LR det bästa alternativet, det är den inte längre.
Bara nyfiken: Vilken bil, som finns idag (januari 2026) är ett bättre alternativ?

Och följdfrågan blir då: varför byter du inte till den bilen?
EX60 och iX3 är mina främsta alternativ. Om de finns idag kan diskuteras, men snart så. Men det förklarar väl varför jag inte har bytt?
Annars är det nog X7 som är främsta alternativet, inte längre räckvidd, men snabbare laddning.
Jag utgår från att samtliga har regnsensor, fungerande farthållare med radar, parkeringssensorer (det har min bil, men inte nya MY).
Dessutom är jag övertygad om att alla tre har bättre komfort än min, trots att jag har bytt dämpare.
Jag skall även provköra iD.7, men den är i längsta laget och saknar frunk. Laddar dessutom "långsamt".

Model Y hade ju en fungerande farthållare när den kom, men det ändrades hösten 2022....
Dvs du väntar på att en bättre bil kommer i framtiden, men ingen nuvarande bil på marknaden kan mäta sig med den du redan har, utifrån den kravställning du har. Det finns ingen bättre bil än den du har.

Jag har också förhoppningar på Volvo och BMWs kommande modeller, t.ex. gällande räckvidd och basala funktioner, men de bilarna finns inte här och nu, utan i framtiden.
Min främsta prioritet är en fungerande farthållare och då är nog nästan alla bilar på marknaden bättre än min Tesla, men jag kan vänta några månader innan jag bestämmer mig.
Annars blir det en Zeekr 7X. Blev det rätt nu? :D
Vad är det för problem med farthållaren?
Skriv svar