Zeekr 007

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Zeekr 007

Inlägg av roffe_s »

Baeckman skrev: 01 feb 2026 14:06
Jag har inte läst något om när man kan se 7GT i Sverige. Hade vägarna förbi Gallerian i Stockholm igår kväll. Passade då på att sticka in huvudet på Zeekrs showroom. Enligt tjejen som jobbade där ska de få in 7GT den 16 februari. Då lär det bli ett lite längre besök.

För den finns väl inte att titta på i Haninge? Eller har jag missat det?
Jag hörde från Zeekr att bilen skulle finnas Stockholm i mitten av februari för att visas för VIP och press. Sannolikt även för hugade spekulanter och intresserade om man pratar med sin kundrådgivare.

Enligt min kontakt skulle detta gälla showroom i Gallerian.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Baeckman

Inlägg av Baeckman »

roffe_s skrev: 01 feb 2026 16:12
Jag hörde från Zeekr att bilen skulle finnas Stockholm i mitten av februari för att visas för VIP och press. Sannolikt även för hugade spekulanter och intresserade om man pratar med sin kundrådgivare.

Det stämmer ju med vad jag fick till svar. Press och annat under helgen och sedan bilen i showroom från måndag den 16:e kanske.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Baeckman skrev: 01 feb 2026 20:27
roffe_s skrev: 01 feb 2026 16:12

Det stämmer ju med vad jag fick till svar. Press och annat under helgen och sedan bilen i showroom från måndag den 16:e kanske.
Dela gärna Dina intryck när Du varit där, jag är mer än lite nyfiken :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

manneson skrev: 24 jan 2026 07:16
roffe_s skrev: 24 jan 2026 06:55
manneson skrev: 24 jan 2026 05:11
roffe_s skrev: 23 jan 2026 23:56
Jag och två av mina Teslakörande bröder tillbringade en timme i eftermiddag med att provköra 7X, vi hann med såväl LR som Privilege. Yttertempen var -15 grader så bilarna fick bekänna lite färg i riktiga vinterförhållanden.

Vi ber att få gratulera Er 7X-ägare till valet av en riktigt fin bil :) Mycket känns igen från vår 001 men jag måste säga att det märks att denna plattform är nyare.

Vad som var intressant för denna tråden är mer att:

1 - det rasar tydligen in många orders på 7GT redan nu, en av personerna menade att det till och med överträffade lanseringen av 7X.

2 - personen hade lyckats provköra en 7GT själv och beskrev den som mycket rolig och som en inspirerande förarbil med mycket precis styrning.

Så om nu någon av Er tryckt på beställningsknappen är det dags att ge sig till känna! Over and out, ha en fin helg :)
Definiera ”rasar in”. 7X har väl sålt några hundra exemplar på ett år?
Tror inte 7GT kommer sälja så mkt mer. Kanske om de lyckas bra mot företagsmarknaden. Men de flesta vill ju ha SUV idag, inte en kombi.
Det kan jag inte, det var den Zeekr-anställdes ord, inte mina. Men för en firma som levererat bilar i två år på Svenska marknaden verkar de rätt nöjda och levererade ca 750 bilar av modell 7X under ca 11 månader.

Zeekr såg efterfrågan av 7X som en succé. Och nu överträffar 7GT den efterfrågan så pass tidigt efter lanseringen och innan den ens landat i utställningshallarna. Så tror jag personen menade.

Sedan är Sverige traditionellt en kombiland. SUV-dominansen de senare åren kan ju faktiskt bero på att det t ex saknats mer traditionella kombis i elbilsutbudet. Jag tror nog såväl 7GT som 7X hittar sina köpare även fortsättningsvis :)
Är ju bara titta på avgasbilarna. Volvos kombis säljer ju så dåligt att de plockas bort. XC60 är storsäljaren i Sverige sedan länge, inte V60.
Ser inget som talar för kombins återkomst.
Eller?
https://carup.se/volvo-tvarvander-om-ko ... r-hett-nu/
Skriv svar