rhansson skrev: ↑05 mar 2026 05:37
Jag kör Model Y idag.
Sugen på 7GT, men tycker förbrukningssiffrorna är lite väl höga för den tyvärr, stort batteri, snabb laddning, men rätt besviken på hur få mil man får ut på fyrhjulsdrivna varianten.
Kör tjänstebil och får 9,50 kr per mil iför tjänstemilen och att köra med en 7GT på motorväg eller vintertid (eller kombinationen motorväg vintertid) känns som att man mest troligt behöver betala en del själv då det mest troligt går över 9,50 kr milen (jag laddar idag ca 50% supercharger, 50 % hemma. Kör ca 7500 mil om året och många långa sträckor, så därav mycket Supercharger laddning).
Säljaren på Seekr i Haninge sa att verklig förbrukning för 7X är en hel del högre än vad officiella siffrorna är och han hade hört att siffrorna var jämförbara för 7GT, alltså att den nog mest troligt också kommer dra mer än de officiella siffrorna.
Jag skall byta i December, men blir kanske tidigare pga att bilen redan nu gått rätt långt (snart 17 000 mil på 2år och 3 mån).
Så, himla kluven just nu om det skall bi en Model Y juniper, eller om man skall gå på en 7GT eller kanske en Volvo EX60?
Min erfarenhet är att inga bilar drar endast vad som annonseras enligt WLTP, i alla fall inte på de vägnät jag vanligen färdas utefter (mycket 110 km/h) och med min körstil. Med Dina körsträckor bör komfort och t ex bra säten vara rätt viktiga men det är framför allt Dina preferenser som bör avgöra.
Kan Du vänta till dess att 7GT och EX60 finns för provkörning skulle jag göra det, ett alternativ är att låna en 7X Privilege en dag och utgå från att 7GT ger en lägre sittställning och något lägre förbrukning med hänsyn till mindre frontarea (typ 0.1-0.2 kWh/mil). Juniper kan Du ju också provköra direkt.
Förmånsvärdet misstänker jag talar för 7GT Privilege, om det är viktigt. Oss emellan är jag förvånad över att 7GT och X inte säljs i varianter liknande 001 Performance - fyrhjulsdrift, stora batteriet men vanlig fjädring, lite enklare utrustning och lite mindre fälgar och däck för att reducera förbrukningen.
Så jag skulle följa Mannesons råd, provkör de Du kan innan beslut. Du väljer mellan tre fina men sannolikt ändå rätt olika bilar och bilbyggarfilosofier. Alla tre bilar kan Du köra innan semestern om Du väljer att vänta. Zeekr försöker hålla leveranstiden i närheten av ett kvartal, Juniper förefaller levereras inom ungefär de tiderna. Det är väl EX60 som jag misstänker får längre leveranstider om Du väljer att avvakta beställning, de förefaller att sälja väldigt bra och Volvo förhandlar just nu om att reducera semesterstoppen.
Lycka till med Ditt val!