Tråden från fb länkad nedan vittnar om 11 haverier i en grupp med 39 tn medlemmar. Det kanske inte är så mycket att man behöver oroa sig för haveri ändå.
Någon har en teori om vad det kan bero på:
"Värmepumparna ska vad jag sett bli överbelastade om man inte regelbundet gör ren kondensor/förångare.
Dom har väldigt täta lameller och blir fort igensatt av smuts.
Detta gör att tryck och temperaturerna blir extremt höga, speciellt vid stark kyla.
Det knäcker kompressorn till slut.
Detta problem är ju inte bara teslas bilar som har. Många värmepumpar av olika slag kan råka ut för detta."
Jag såg någon firma som postade om detta. Det verkade vara en en ganska omständig procedur att demontera och rengöra.
Jag vet om ungefär lika många bytta pumpar som det, utan att vara 39000 personer, eller ens ha 39000 personligheter
Pratar du om Tesla owndrs club Sweden?
Jag gick in och läste två trådar och är uppe i ungefär 11 trasiga värmepumpar.
Det finns mängder med trådar med mängder av värmepumpshaverier i den Facebook-gruppen. Alltså massor.
Jag vet inte hur man visar det utan att den massa namn blir synliga, men det är bara gå in i gruppen och söka på värmepump och sedan kika i diskussionerna i inläggen.
Här är bara ett exempel men han beskriver att det var flera bilar samtidigt inne för problemet o h att det skulle kunna ta tid.
Ja, det är Tesla owners club Sweden som jag var inne på. Det är en offentlig grupp så jag tror att det är ok att posta skärmdumpar från den.
Märkligt att det är så mänga som drabbas av detta. Även den gamla "brödrostvärmaren" verkar gå sönder ofta.
Brödrost/hårtorkarna går sönder efter lång tid när värmestavarna blivit krokiga med tiden.
Det händer oftast bortom 10K mil. Jag tycker det verkar som model 3 haft det oftare än S/X.
Värmepumparna rasar på löpande band redan från bilarna är rätt nya.
Jag vet ett par som i princip åkte direkt till vörmepumpsrep. efter leverans. Inte helt direkt men väldigt snart efter lev.
Jag tror man bara kan posta 3 bilder i ett inlägg så jag skulle behöva en massa inlägg för att göra mitt case. Jag ids inte det, men det är många värmepumpar som rasat. Och fortsätter rasa.
Man kan hoppas att Tesla fått till det då att det inte händer i samma utsträckning på nya bilar.
Tråden från fb länkad nedan vittnar om 11 haverier i en grupp med 39 tn medlemmar. Det kanske inte är så mycket att man behöver oroa sig för haveri ändå.
Någon har en teori om vad det kan bero på:
"Värmepumparna ska vad jag sett bli överbelastade om man inte regelbundet gör ren kondensor/förångare.
Dom har väldigt täta lameller och blir fort igensatt av smuts.
Detta gör att tryck och temperaturerna blir extremt höga, speciellt vid stark kyla.
Det knäcker kompressorn till slut.
Detta problem är ju inte bara teslas bilar som har. Många värmepumpar av olika slag kan råka ut för detta."
Jag såg någon firma som postade om detta. Det verkade vara en en ganska omständig procedur att demontera och rengöra.
Jag vet om ungefär lika många bytta pumpar som det, utan att vara 39000 personer, eller ens ha 39000 personligheter
Pratar du om Tesla owndrs club Sweden?
Jag gick in och läste två trådar och är uppe i ungefär 11 trasiga värmepumpar.
Det finns mängder med trådar med mängder av värmepumpshaverier i den Facebook-gruppen. Alltså massor.
Jag vet inte hur man visar det utan att den massa namn blir synliga, men det är bara gå in i gruppen och söka på värmepump och sedan kika i diskussionerna i inläggen.
Här är bara ett exempel men han beskriver att det var flera bilar samtidigt inne för problemet o h att det skulle kunna ta tid.
Ja, det är Tesla owners club Sweden som jag var inne på. Det är en offentlig grupp så jag tror att det är ok att posta skärmdumpar från den.
Märkligt att det är så mänga som drabbas av detta. Även den gamla "brödrostvärmaren" verkar gå sönder ofta.
Brödrost/hårtorkarna går sönder efter lång tid när värmestavarna blivit krokiga med tiden.
Det händer oftast bortom 10K mil. Jag tycker det verkar som model 3 haft det oftare än S/X.
Värmepumparna rasar på löpande band redan från bilarna är rätt nya.
Jag vet ett par som i princip åkte direkt till vörmepumpsrep. efter leverans. Inte helt direkt men väldigt snart efter lev.
Jag tror man bara kan posta 3 bilder i ett inlägg så jag skulle behöva en massa inlägg för att göra mitt case. Jag ids inte det, men det är många värmepumpar som rasat. Och fortsätter rasa.
Man kan hoppas att Tesla fått till det då att det inte händer i samma utsträckning på nya bilar.
Jag menade det inte som en uppmaning att posta massa bilder. Det går utmärkt att söka i den gruppen om man vill.
Jag hoppas också att Tesla har fått till sina VP. Om problemen beror på kyla så har vi haft det rätt kallt ett tag nu i Sverige på många platser. Sthlm som brukar ha ganska milda vintrar har pendlat mellan -10 och -20 senaste veckorna som exempel. Den riktiga testen blir väl nu under Sthlms sportlovsvecka med många resor till fjällen. Kallt väder, supercharging och många timmars körning.
Jag kikade förresten på lite videos på tuben om att rensa kylaren. Det verkar komma in mycket skräp där så ett något mer finmaskigt skydd i luftintaget kan nog vara bra att ha. Det verkar rätt krånglig att komma åt för att dammsuga kylaren.
Inte svar på din fråga men värmepumpen på min Y 2025 (ej juniper) verkar fungera som den ska hittills.
Dock tycker jag den låter ganska högt när den går hårt, och man känner i ratten att det vibrerar. Är detta normalt eller ska dom gå tyst och mjukt?
Jag har monterat ett "nätskydd" för luftintaget, men det bör inte påverka mängden luft den får in nämnvärt.
Har en Juniper uttagen i maj 2025. Har högt ljud och vibrationer i ratten, antar att värmepumpen då går på högsta effekt. Upplevde inte detta i min MY från 2021. Har haft den på Tesla verkstad i Göteborg och fick svaret att den var OK. Har själv jobbat med bilutveckling i 40 år och ett sådant ljud och vibration hade aldrig gått igenom en NVH kontroll. Här har Tesla misslyckats med att dämpa bort vibrationerna. Inget fel i övrigt på värme eller kylfunktionerna.