BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW iX3

Inlägg av AAKEE »

macky skrev: 15 mar 2026 07:44

Sen lyckades han överhetta batteriet vid laddning, 400kW till 30% sen dök det till platt 170kW. Batteritemp på 57 grader. Såg ngn kommentar att man kan behöva ställa in graden av batterihantering i bilen/appen och att den nog inte var inställd på högsta. Därav inte kylt det tillräckligt inför laddning efter hans högfartskörning. Knappast ett problem för gemene svensk.

Länk?

Det verkar tämligen oväntat att det skulle bli så…så jag kollar gärna på videon.

Om det stämmer att batteriet inte skulle vara ”kylt” tillräckligt före laddning är det tvärtom mot Tesla och pekar på att man inte kyler batteriet i någon större omfattning under laddning utan att man låter batteriet bli varmare och för att inte bli för varmt måste det ha förhållandevis låg temp före laddningen börjar.

För Tesla gäller ju att ha förvärmt tillräckligt för att få full laddhastighet och om man kommer med varmare batteri (tex dragstrip mode som ger 10C varmare batteri än förkonditionering för supercharger i min bil) så blir det ingen skillnad i laddhastighet. Batteriet ska ändå värmas aktivt till 55C.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
macky

Inlägg av macky »

AAKEE skrev: 15 mar 2026 23:00
macky skrev: 15 mar 2026 07:44

Sen lyckades han överhetta batteriet vid laddning, 400kW till 30% sen dök det till platt 170kW. Batteritemp på 57 grader. Såg ngn kommentar att man kan behöva ställa in graden av batterihantering i bilen/appen och att den nog inte var inställd på högsta. Därav inte kylt det tillräckligt inför laddning efter hans högfartskörning. Knappast ett problem för gemene svensk.

Länk?

Det verkar tämligen oväntat att det skulle bli så…så jag kollar gärna på videon.

Om det stämmer att batteriet inte skulle vara ”kylt” tillräckligt före laddning är det tvärtom mot Tesla och pekar på att man inte kyler batteriet i någon större omfattning under laddning utan att man låter batteriet bli varmare och för att inte bli för varmt måste det ha förhållandevis låg temp före laddningen börjar.

För Tesla gäller ju att ha förvärmt tillräckligt för att få full laddhastighet och om man kommer med varmare batteri (tex dragstrip mode som ger 10C varmare batteri än förkonditionering för supercharger i min bil) så blir det ingen skillnad i laddhastighet. Batteriet ska ändå värmas aktivt till 55C.
Länk nedan:

Finns redan reaktioner på videon och finns tydligen en inställning uppåt från den förvalda med ytterligare fläktkylning vid snabbladdning som inte är default. Låg, mellan och hög typ. Antar för att minska oljud från fläkten. Lite konstigt om de gjort så för då kommer många bli besvikna när de ska testa laddningen på 400kW-laddare. Kanske en fråga om man vill aktiver det läget om nu batteriet är så varmt inför laddningen. Lär komma fler tester.

Men han hade också kört 160-200 tester hela natten så hög värme att starta med.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jossi skrev: 10 mar 2026 08:44
Fick precis veta att min bil är planerad att börja byggas vecka 15! :)
Beställde i mitten av december
Grattis, det var snabbt!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nect skrev: 13 mar 2026 16:53
mikebike skrev: 13 mar 2026 12:58
Laddkurvor från 400 kW och 350 kW laddare.
FB_IMG_1773399977039.jpg
FB_IMG_1773399987222.jpg
Tycker kurvorna ser väldigt bra ut, och bättre än vad jag väntat mig 😊
Verkligen lovande, bra jobbat BMW :!:
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Det med laddningen, det var samma med i4an där Björn lyckades överbelasta sin. Jag har lyckats en gång att få upp temperaturen lite för högt och då var det 35 grader och skinande sol och sträckkörning från Stockholm i hög hastighet. Jag tappade lite effekt vid körning men laddningen gick bra. Tror det är ett ickeproblem 99,9% av gångerna.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

macky skrev: 16 mar 2026 07:33
Finns redan reaktioner på videon och finns tydligen en inställning uppåt från den förvalda med ytterligare fläktkylning vid snabbladdning som inte är default. Låg, mellan och hög typ. Antar för att minska oljud från fläkten. Lite konstigt om de gjort så för då kommer många bli besvikna när de ska testa laddningen på 400kW-laddare. Kanske en fråga om man vill aktiver det läget om nu batteriet är så varmt inför laddningen. Lär komma fler tester.

Tesla har ju detta helt automatiskt med target för passiv kylning vid körning till 40C och aktiv kylning har 45C som target.
Vid landsvägskörning även lite snabbare har bilen alltid hållt ~40C och från det laddar bilen optimalt.
Jag har fått batteritempen att stiga till ~50C men då med flertalet 0-250 och ett gäng 0-200 km/h när det var 30C ute med Plaid mode som siktar på 42-44C. I princip nyttjande av 1000hk, inbromsning med regen och vändning och ny repa -repeterandes på en stängd flygbas.

Det är märkligt att BMW gjort såna val med inställningar. Rent generellt mår NCA-celler som Tesla använder bäst mellan 25-40C under operationer och NMC som BMW:n har har oftast runt 25-35C (40C i vissa) i tester, så man borde inte vilja låta batteripacket bli varmare än 35-40C bara för att man kör fort. Det finns ju gott om fartvind att kyla gratis med och det var inte speciellt varmt ute.
Jag undrar om man gjort detta för att spara någon milliwattimme energi?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

AAKEE skrev: 16 mar 2026 11:33
Dåligt hursomhelst att tvinga användaren att göra en inställning för att få optimal laddning, inte premium.
2023 MY LR blå/svart 19"
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 16 mar 2026 11:33
macky skrev: 16 mar 2026 07:33

Tesla har ju detta helt automatiskt med target för passiv kylning vid körning till 40C och aktiv kylning har 45C som target.
Vid landsvägskörning även lite snabbare har bilen alltid hållt ~40C och från det laddar bilen optimalt.
Jag har fått batteritempen att stiga till ~50C men då med flertalet 0-250 och ett gäng 0-200 km/h när det var 30C ute med Plaid mode som siktar på 42-44C. I princip nyttjande av 1000hk, inbromsning med regen och vändning och ny repa -repeterandes på en stängd flygbas.

Det är märkligt att BMW gjort såna val med inställningar. Rent generellt mår NCA-celler som Tesla använder bäst mellan 25-40C under operationer och NMC som BMW:n har har oftast runt 25-35C (40C i vissa) i tester, så man borde inte vilja låta batteripacket bli varmare än 35-40C bara för att man kör fort. Det finns ju gott om fartvind att kyla gratis med och det var inte speciellt varmt ute.
Lång video, men Tesla M3P har stora problem med kylning när den pressas hårt, vilket även påverkar laddningen:

Även min i4 hade olika inställningar för hur mycket batteriet kyls vid laddning. Har för mig att det har något med lokala regler för ljudnivåer nattetid i Tyskland att göra, som gjorde att BMW var tvungna att implementera det (när kylningen går på max låter det en hel del, precis som på de flesta elbilar).
Cupra Born - 23
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 16 mar 2026 22:58

Lång video, men Tesla M3P har stora problem med kylning när den pressas hårt, vilket även påverkar laddningen:

Nej, det påverkar inte laddningen negativt trots 64C batteritemp.

Optimal kurva med LG5L är enligt logg i bilden:

Vid 40% kan man ligga på 158kW som bäst.
IMG_1183.jpeg
Direkt den hade rampat upp nådde den 168kW@40%; De slår alltså teslaloggers bästa loggade laddeffekt på det batteriet.
IMG_1181.jpeg
Efter det går batteriet ned och följer den fullt normala kurvan. Bilen har alltså inget problem att ladda med max effekt trots att de kört hårt.

LG-batterierna suger på laddning och Tesla kör batterierna upp till 63-64C under supercharging(mot 57-58C på panasonic) för att försöka kompensera för att de laddar så dåligt (hög temp minskar viskositeten på elektrolyten och minskar intern resistans). Temperatur-targets för batterivärme är högre med LG, liksom kyltargets för batteriet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
macky

Inlägg av macky »

ObscureEconomist skrev: 16 mar 2026 10:15
Det med laddningen, det var samma med i4an där Björn lyckades överbelasta sin. Jag har lyckats en gång att få upp temperaturen lite för högt och då var det 35 grader och skinande sol och sträckkörning från Stockholm i hög hastighet. Jag tappade lite effekt vid körning men laddningen gick bra. Tror det är ett ickeproblem 99,9% av gångerna.
Det lär verkligen vara en ickefråga för en icketysk publik. Vi får väl invänta våra norsk/svenska elbilstestare vad de lyckas med eller inte. Finns ju gott om laddtester som är rätt lovande. Bifogat från en ägare som laddade på 350kW laddare. 36kWh på 7 min
IMG_0043.png
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 16 mar 2026 22:58
Landsvägskörrning i 120-140-160 är ju inte att anse att pressa bilen hårt (tänker jag i vart fall).
Värmeutvecklingen pga ohmiska förluster är kvadraten på strömmen, och effektbehovet i de farter vi pratar om nu är totala effektåtgången även den ungefär kvadraten på farten. (Det vill säga, 120-160km/h kräver ganska låg effekt dvs låg värmeutveckling).

Jag har såklart buskört en hel del både med min M3P och nuvarande MSP men inte kört 160 km/h ihållande under lång tid.
Jag har dock många tillfällen med med 120-140km/h på motorväg un der varma sommardagar och batteriet blir inte varmare än 40C ändå. 40C är target för passiv kylning och 45C är target för aktiv kylning (vilket aldrig inträffat, trots 33C ute och 130-140). Precis som reglerteknik fungerar kan den kortvarigt komma upp i 40,5 eller 41 men sedan stabilisera sig på ganska precis 40C om det är tillräckligt varmt ute, annars når den inte 40C.

Här en körning där sista biten på snabbladdningen är med, lämnar laddaren med cell temp 52C (väldigt kort laddning, passade på att ladda medan jag gjorde en stugbokning), och därefter 120-väg med något högre fart. Snittet mellan kl18:45 och 20:10 är 127.59km/h. Temperaturen går ned ganska fort och läger sig under 40C, det var bara runt 20-24C ute här.
Celltemp_highway2.png
Skulle jag resa i 160 km/h skulle batteritempen fortfarande ligga runt 40C, i vart fall om det är normal svensk sommar och inte 35C eller mer. Fartvinden biter bättre med högre fart så den passiva kylningen blir effektivare med högre fart.

Det här för ju in oss på varför biimern fått så hög temp under själva körningen trots att det inte ens var sommartemperaturer ute.
Rent principiellt har jag inte sett ett enda forskningsresultat som pekar på att cyclic aging är lägre över 40C. Som jag skrev tidigare ligger det optimala i en massa tester runt 25-40C för Panasonics NCA och oftast 25-35C för NMC, någon enstaka test har nog med 40C som "bäst".
Det vi skulle vilja som operatör av bilen och det bilen borde vilja av sig själv skiljer sig inte markant, eller egentligen inte alls.
Man får ut mer energi ur batteriet om det är extra varmt p.g.a mindre förluster så rent teoretiskt får man lägre förbrukning när man mäter energin från väggen, vilket WLTP gör. Det skulle kunna vara en anledning till att BMW vill ha upp batteritemperaturen.

Att bilar kyler batteriet före snabbladdning betyder att man inte kan kyla batteriet tillräckligt under laddningen och istället använder batteripacket som en termisk buffert. Det går göra på det sättet om man har celler som klarar höga laddströmmar utan att behöva vara riktigt varma.
Kylning av celler kommer man inte kunna göra med hög effekt på någon cell som man laddar nära den strömgräns den klarar av, eftersom man då kommer få en del av cellen som blir kall och då uppstår lithium plating.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
carlf

Inlägg av carlf »

Jag har möjlighet att välja en ix3 50xDrive "fully charged" som nästa tjänstepulka, men har lite svårt att få grepp om modellen och att landa i om den är ett bättre val än t ex EX60 P6 eller MYLR AWD.
Min arbetsgivare har ramavtalsupphandlat färdiga specifikationer, så det är redan definierat vilka paket som gäller. Jag får Fully charged och valfri färg, men kan t ex inte uppgradera säten eller klädsel.
Någon som har provsuttit och tittat på klädseln "Essential - vivid grey"? Den ser lite blek och ömtålig ut...
Model 3P 2025
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

carlf skrev: 17 mar 2026 17:00
Jag har möjlighet att välja en ix3 50xDrive "fully charged" som nästa tjänstepulka, men har lite svårt att få grepp om modellen och att landa i om den är ett bättre val än t ex EX60 P6 eller MYLR AWD.
Min arbetsgivare har ramavtalsupphandlat färdiga specifikationer, så det är redan definierat vilka paket som gäller. Jag får Fully charged och valfri färg, men kan t ex inte uppgradera säten eller klädsel.
Någon som har provsuttit och tittat på klädseln "Essential - vivid grey"? Den ser lite blek och ömtålig ut...
Alla provbilar verkar ha sportpaket. Jag hade inte haft något mot textilklädsel, men den färgen tilltalar inte alls.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
carlf

Inlägg av carlf »

mikebike skrev: 17 mar 2026 17:16
Alla provbilar verkar ha sportpaket. Jag hade inte haft något mot textilklädsel, men den färgen tilltalar inte alls.
Nej, exakt. Ser ut som att den kräver en strikt ätejibilen-policy.
Model 3P 2025
macky

Inlägg av macky »

Inte sett ngnstans men hittade dessa närbilder.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är det helt omöjligt att förklara för dom som upphandlat det här ramavtalet att det vore mkt mer praktiskt med en annan kulör på sätena?

Är det helt omöjligt att ändra på det här ramavtalet så att det blir en annan mer praktisk säteskulör istället?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting